[OT] Rekommendera en TV-serie...

mikipedia_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Arkiv X börjar ikväll 21:00 på tv3
> Alltså S10E01?

Sett e01 och e02 innan i veckan. Verkar kunna bli riktigt bra!

marr skrev:
> mikipedia_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Arkiv X börjar ikväll 21:00 på tv3
> > Alltså S10E01?
>
> Sett e01 och e02 innan i veckan. Verkar kunna bli
> riktigt bra!

Japp verkar bli bra!
Lite tråkigt att titta på på en reklamkanal? Man är så van md netflix nu så reklamen är skitdryg.

Hem till gården (japp, jag är seriös!). Perfekt när man jobbar hemma då det går två avsnitt vid lunchtid varje dag, 11.35 - 12.35. Välspelat, välskrivet, naturliga dialoger och en jävla dramatik i den lilla byn. Man måste inte ha följt den från 70-talet för att kunna hoppa in men det är inte så dumt att ha en guide bredvid sig i början. Missar man en dag eller två finns de på TV4 play men det blir snabbt kämpigt att försöka komma ifatt så det bästa är man man kan klämma de två 22-minutersavsnitten varje dag ;)

42Hz skrev:
> Bara vinjettmusiken får en att bli deprimerad!

Tvärtom, den gör en glad :) Tiden då de bara satt vid köksbordet, drack te och någon gick ut för att laga staketen är över... nu är det mord, psykiskt sjuka exprästfruar, gayintriger + ANNAT!

Jag är praktiskt taget uppvuxen med den vinjetten. Morsan tittade på serien på 70- och kanske även 80-talet. Grymt nostalgisk blir jag när jag hör den!

woolpack.png

Scand skrev:
> The last panthers, galet bra.

+1 Blev inte frälst av synopsis men efter första avsnittet var jag fast.

mikipedia_ skrev:
> Arkiv X börjar ikväll 21:00 på tv3
> Alltså S10E01?

Skulle nog lägga Arkiv X på en klar tvåa efter Twin Peaks pilot+avsnitt1&2 samt sista avsnittet. Över medel tror jag faktiskt skiten vinner.

Scand skrev:
> The last panthers, galet bra.

Faktiskt. Stakka Bo regisserar bra. Och Marseille... tänk French Connection med Gene Hackman.

Better Call Saul nämndes på förra sidan. Grymt bra. Andra säsongen tror jag börjar senare i vår. Den har allt faktiskt, spännande, snygg, bra musik och en slags känslighet i berättandet jag uppskattar väldigt mycket, att personerna känns verkliga och levande, tar ett steg bort från klichéerna liksom. Se den.

Apropå klichéer kan jag ju tipsa om Shameless, den Amerikanska versionen. Se de fyra första säsongerna och glöm sedan att det gjorts fler avsnitt. Verkligen, se inga efter avslutningen på fjärde. Klichéerna bara rapas upp efter det, helt utan känsla och engagemang. Fullständigt vedervärdigt och osebart. Enda skiten som var fantastisk i början men utvecklades till någonting ändå mer hjärndött var nog Californication.

Originalversionen från England av Shameless har jag just börjat kolla på, och den är också j-igt bra än så länge. Den håller på i elva säsonger dock, så risken är mycket stor att den ballar ur efter ett tag även den.

Finns 5-6 säsonger av (original/Engelska) Shameless på youtube, upptäckte jag precis:

Imorgon börjar andra säsongen av Better Call Saul såg jag alldeles nyss. Se första, grymt bra helt enkelt. Hoppas den här håller hygglig kvalitet åtminstone.

HBO: Billions och Vinyl, bara sett piloterna men de kan nog bli bra.
Annars på HBO, Real Time med Bill Maher. Klockren analys av det politiska läget i USA och världen.

2 av mina nyligen sedda favoriter är:
The Knick på hbo, sjukhusserie som är ngt utöver det vanliga. Ambulansmän som utövar handgemäng för att "ragga" patienter, psykvård där man avlägsnar lemmar för att bota det onda etc. Det är sjukhushistoria (delvis sann) från sekelskiftet med makalöst bra skådespel.

Fargo S02, ngt av det bästa jag sett på hbo, stilrent 70-tal musik och kläder. One-liners som sitter som en smäck och ufo-teorier blandat med gangsters.

nieves sa:
The Knick på hbo, sjukhusserie som är ngt utöver det vanliga. Ambulansmän som utövar handgemäng för att "ragga" patienter, psykvård där man avlägsnar lemmar för att bota det onda etc. Det är sjukhushistoria (delvis sann) från sekelskiftet med makalöst bra skådespel.

Fargo S02, ngt av det bästa jag sett på hbo, stilrent 70-tal musik och kläder. One-liners som sitter som en smäck och ufo-teorier blandat med gangsters.

+1 på båda.

nieves sa:

Jag har precis haft Fargomaraton S2 och håller med om att den är helt suverän! Till och med bättre än S1. Dock stör jag mig på enormt på ufoinslagen.

LesGrossman sa:
nieves sa:

Jag har precis haft Fargomaraton S2 och håller med om att den är helt suverän! Till och med bättre än S1. Dock stör jag mig på enormt på ufoinslagen.
Nice mara!
Fast jag tycker ufo-temat är lite typiskt 70-tals USA. Coolast är att man får uppleva Reagans presidentkampanj i ett par avsnitt, lite som Forrest Gump att man lägger in tidstrogna händelser i handligen som egentligen inte har med storyn att göra.
Det blir extra "verkligt" då det galna som sker parallellt, som i förtexten där det står att "Detta är en sann berättelse"....med hänsyn till de döda etc. så bra.

nieves sa:
LesGrossman sa:
nieves sa:

Nice mara!
Fast jag tycker ufo-temat är lite typiskt 70-tals USA. Coolast är att man får uppleva Reagans presidentkampanj i ett par avsnitt, lite som Forrest Gump att man lägger in tidstrogna händelser i handligen som egentligen inte har med storyn att göra.
Det blir extra "verkligt" då det galna som sker parallellt, som i förtexten där det står att "Detta är en sann berättelse"....med hänsyn till de döda etc. så bra.

Du har så rätt så i att ufoinslagen är typiskt 70-tal, men *spoiler alert* när det är dags för en hederlig shoot out och ett ufo lägger sig i det hela.. nja det blir för mycket för mig.

Och när jag ändå håller på och gnäller. Vet ni vad som mer är störigt, dock ej i Fargo bör tilläggas, jo handhållen kamera! Vad i helv.. håll kamera stilla för sat..!

Deutschland 83 som går på SVT och SVT play (tror dock de redan hunnit plocka bort första avsnittet) tycker jag är väldigt välgjord och för mig som är var tonåring på 80-talet känns den väldigt autentisk. Många igenkänningspunkter.

Better call Saul säsong 2 ska givetvis ses nu när den kommit!

Peda sa:
Deutschland 83 som går på SVT och SVT play (tror dock de redan hunnit plocka bort första avsnittet) tycker jag är väldigt välgjord och för mig som är var tonåring på 80-talet känns den väldigt autentisk. Många igenkänningspunkter.

Better call Saul säsong 2 ska givetvis ses nu när den kommit!

Instämmer, även om jag är yngre. Bra skit!

Jag gillar rent allmänt SF, fantasy och sånt. Har en ganska hög tröskel för töntigt. Jag blev liksom många helt golvad av nya Sherlock-serien.

Daredevil - 2015. Web-only serie från Netflix. Filmen var dålig men serien är bra. Vincent D'Onofrio.

Eftersom jag gillar Dr Who och den i mina ögon bästa gestaltningen av doktorn görs av David Tennant: BBC-deckaren Broadchurch (det finns även en amerikansk version som heter Gracepoint).

Jessica Jones - 2015. ( Tennant igen)

Outlander. Den är rätt långsam i början och många scener känns som tagna ut nån Harlekin-bok men det blir stundtals nästan för rått.

Slutligen måste jag rekommendera Kung Fury, fast det är en kortfilm och ingen serie.

Såg första avsnittet av Vinyl igår på HBO. Riktigt bra i mina ögon, väntar med spänning på nästa avsnitt.

Sköna karaktärer, bra dialog, hyfsad story och en allmänt bra inramning.

Peda sa:

+1
Riktigt välgjord serie, som lyckas fånga 1980-talet genom tysk noggrannhet ända in i detaljnivå.

Tja, jag tycker inte om att lämna serier utan att se klart alla avsnitt. Men visst, säsongerna 3 och 4 är inte lika bra som de första. Se dem ändå, det finns en del värt att se! :)

Tillbaka
Topp