[OT] Reparationstråd diskmaskin

Återvinning, är det riktig återvinning, eller skickas den till Indien eller Afrika för att grävas ner? Vi vi svenskar blir ofta lurade att tro vi återvinner grejer, men några år senare visar det sig att grejerna skickas till någon firma som dumpar dem i naturen.
Jag litar på kommunens återvinningscentral, mer på djupet än så går jag inte. Där har jag valt att lägga gränsen för min del.
Men du verkar ha undersökt och har bra koll? Hur stor andel är det som dumpas i naturen, och var har du fått den informationen ifrån?

Jag litar på kommunens återvinningscentral, mer på djupet än så går jag inte. Där har jag valt att lägga gränsen för min del.
Men du verkar ha undersökt och har bra koll? Hur stor andel är det som dumpas i naturen, och var har du fått den informationen ifrån?

Vi kan inte göra annat än att följa anvisningar, men att det förekommer stora miljöskandaler kopplade till kommunal sophantering är svårt att missa.
Thinkpink, batteridumpning, textil/plast som skickas till Indien där hanteringen är okänd, miljöfarliga gaser i kompressorer släpps ut i luften etc.

Så sent som på 90-talet hamnade alla sopor i marken. Vi kan återvinna vissa grejer, men inte allt.

Återvinning uppfattas som problemet är löst, men så enkelt är det inte.

Vi kan inte göra annat än att följa anvisningar, men att det förekommer stora miljöskandaler kopplade till kommunal sophantering är svårt att missa.
Thinkpink, batteridumpning, textil/plast som skickas till Indien där hanteringen är okänd, miljöfarliga gaser i kompressorer släpps ut i luften etc.

Så sent som på 90-talet hamnade alla sopor i marken. Vi kan återvinna vissa grejer, men inte allt.

Återvinning uppfattas som problemet är löst, men så enkelt är det inte.
Så hur stor andel av vitvaror är det som inte återvinns då? 1%, 10%, 50%?

Bara för att det avslöjas oegentligheter så betyder inte det att det är norm, eller hur?

Det finns lag på området. Bryter man mot lagen och ertappas blir man dömd. Tillverkarna av vitvaror är underställd lagen om återvinning. Liksom du och jag.

Det finns lag på området. Bryter man mot lagen och ertappas blir man dömd. Tillverkarna av vitvaror är underställd lagen om återvinning. Liksom du och jag.
I vilken del i diskussionen var denna kommentar riktad emot? Eller var det bara ett spontant uttalande rakt ut i luften utan riktning och mottagare? ("god dag yxskaft")

Tillbaka
Topp