[OT] Resa med systemkamera+dator

fredrikw

Aktiv medlem
Ok, med risk för att göra mig själv till åtlöje måste jag nu be happy om tips, jag har funderat mig gråhårig över denna till synes enkla fråga och behöver nu hjälp att bestämma mig... Ska åka till USA på söndag, och ska ha med mig min systemkamera (D60+kit-objektivet+200mm-objektiv) och min dator (13" MacBook). Några idéer om hur man ska packa detta i handbagaget? Jag har identifierat tre olika alternativ:
1. Kameraryggsäck med plats för dator (ex LowePro Fastpack 250)
2. Vanlig ryggsäck, datorn liggandes i ett tunt fodral och kameran... ja, i någonting eller bara löst? Objektivet har en liten påse det kan resa i.
3. Handbagage + kameraväska

Idéer? Hur gör ni? Håna på, men släng gärna in något tips här och där :)

Vissa flygbolag godtar bara ETT kolli som handbagage och ett viss vikt på den.

Senaste gångerna jag rest har jag haft min kameraryggsäck i min kabinväska samt haft datorn i ett neoprenfodral.

Att ha denna setup så skyddar du grejerna tillräckligt på resan samt är lätt att packa upp vid säkerhetskontrollen. Ryggsäcken e bara att zippa upp och neoprenfodralet är lätthanterligt också.

441210697.jpg

Jag brukar tänka, ju färre kollin, ju bättre. Men det är jag det.

dom flesta går väl efter devisen ett handbagage och typ en handväska/datorväska !

så ryggsäck plus datorväska kanske ?

* Neoprenfodral till datorn.
* Beredskapsväska till kamera + kitobjektiv.
* Fodrad objektivtub till telet.

Ovanstående kan du smidigt packa i nästan vad som helst. Till och med en icakasse skulle funka. Själv hade jag valt någon smidig ryggsäck typ Haglöfs, något som inte skriker kameraväska. Det blir också väldigt lätthanterat när du är på plats då du smidigt kan ta med det du behöver för dagen.

Har alltid ett objektiv fäst på huset och ett löst som jag packar ner i min ryggsäck. Funkar hur bra som helst. Datorn skulle jag också stoppa ner i ryggsäcken.

Bra tips, alternativ 1 verkar lite onödigt med andra ord...

Med alternativ 2 får man dessutom plats med lite mer i handbagaget vilket är trevligt när man ska resa långt.

Beredskapsväska, är det samma sak som de triangelformade väskorna man kan hitta lite överallt?

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Beredskapsväska, är det samma sak som de
> triangelformade väskorna man kan hitta lite
> överallt?

Helt korrekt. Du får ned kameran med ett standardobjektiv, ett extra minneskort + batteri och inte så mycket mer. Skyddar bra, är lätt och smidigt.

Dirty_rider skrev:
> efter 200X (2006 ?) så kan tullen i usa
> kontrollera din dator om dom vill, bara så att du
> vet

inga problem, har varit i USA en hel del med dator så jag är inte så nervös :) men tack ändå.

Aron skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Beredskapsväska, är det samma sak som de
> > triangelformade väskorna man kan hitta lite
> > överallt?
>
> Helt korrekt. Du får ned kameran med ett
> standardobjektiv, ett extra minneskort + batteri
> och inte så mycket mer. Skyddar bra, är lätt
> och smidigt.

Okidoki.

Är det Scandinavian Photo som har bäst sortiment i Sthlm när det gäller väskor?

Tycker att alternativ ett inte ska förkastas så snabbt. Kameraryggor har bra skydd för kameragrejorna och ofta plats för annat också. Å andra sidan kan en ryggsäck med lite kärlek skräddarsys med skydd för både dator och kamera. Plus att det troligtvis blir billigare.

Jag tycker du skall ha en skrinda att dra allting i. :)

Annars håller jag med Smiley och om du vill kan du låna min LowePro rygga som mest ligger och samlar damm. Håll dig borta från Domke bara. Snygga balla grejer som inte funkar så bra. Ungefär som en Alfa Sud från 1974. Mycket attityd och känsla men dålig funktion.

-Skogling

Om du vill ha en kameraryggsäck som håller i en evighet, ja, den är så stryktålig att du skulle kunna släpa den efter bilen ner till Tyskland, så rekommenderar jag varmt en Tamrac. Haft min i elva år och den ser ut som den är köpt igår.

Ett svindyrt märke, men du behöver å andra sidan aldrig byta ut den om du inte vill.

Jag har haft min LowePro i 12 år. :)

Tamrac är lite bättre än LowPro. Bättre tyg egentligen. Precis som Cervélo är lite bättre än Specialized. :p

Hmm, fler alternativ med andra ord. Sent ute som jag är handlar det ju lite om vad jag kan hitta på stan också... Bra kameraväskaffärer någon?

Skogling skrev:
> Jag har haft min LowePro i 12 år. :)
>
> Tamrac är lite bättre än LowPro. Bättre tyg
> egentligen. Precis som Cervélo är lite bättre
> än Specialized. :p

Nu skrev du väl ändå fel? :-o

Nu har jag bara haft en kameraväska (Tamrac) och den är ju jättebra att ha kamera och objektiv och grejer i men som ryggsäck funkar den inte alls. Den går att bära i nån timme men om man turistar omkring i en hel dag så blir det inte så bra.

fredrikw skrev:
> Hmm, fler alternativ med andra ord. Sent ute som
> jag är handlar det ju lite om vad jag kan hitta
> på stan också... Bra kameraväskaffärer någon?

YFO eller ProCenter. De kan garanterat hjälpa dig.

smiley skrev:
> YFO eller ProCenter. De kan garanterat hjälpa
> dig.

Oj, kan man verkligen gå in där och ställa rookie-frågor? :)

En sak är kunnig personal, men jag tänker mig mer en butik man kan själv gå omkring och klämma på väskorna... man fick inte riktigt den känslan här, men det är kanske fel?

Det är ju inte precis nån jättekamerautrustning du skall ha med dig - jag skulle definitivt ha kamera+kitobj i separat så liten som möjligt beredskapsväska samt telet i separat lenscase och datorn i datorcase i en vanlig väska eller ryggsäck.
Mindre uppenbart vad du bär på och så får du mer plats över för vanliga resesaker - kameraryggsäckar tenderar vara välvadderade precis överallt, även där du inte har kameran och telet vilket stjäl utrymme.

MickeS skrev:
> Det är ju inte precis nån jättekamerautrustning
> du skall ha med dig - jag skulle definitivt ha
> kamera+kitobj i separat så liten som möjligt
> beredskapsväska samt telet i separat lenscase och
> datorn i datorcase i en vanlig väska eller
> ryggsäck.
> Mindre uppenbart vad du bär på och så får du
> mer plats över för vanliga resesaker -
> kameraryggsäckar tenderar vara välvadderade
> precis överallt, även där du inte har kameran
> och telet vilket stjäl utrymme.

Jo, det är lite så jag tänker också när jag kikar på de specifika kameraryggsäckarna, de verkar dimensionerande för en lite större uppsättning prylar än vad jag kommer att ha med mig.

fredrikw skrev:

> En sak är kunnig personal, men jag tänker mig
> mer en butik man kan själv gå omkring och
> klämma på väskorna... man fick inte riktigt den
> känslan här, men det är kanske fel?

Scandinavianphoto vid Norrmälarstrand eller Fotovideo på Herkulesgatan har rätt bra klämåkännindex.

Nja, jag har en av Tamracs mindre ryggsäckar och i den får jag plats med en storformatskamera, fyra gluggar, ljusmätare, lupp, trådutlösare och upp till åtta kassetter. Det gället att "möblera" väl. I ytterfickan har jag dessutom två bälgar, en för vidvinkeloptik och en för övriga gluggar.

smiley skrev:
> Nja, jag har en av Tamracs mindre ryggsäckar och
> i den får jag plats med en storformatskamera,
> fyra gluggar, ljusmätare, lupp, trådutlösare
> och upp till åtta kassetter. Det gället att
> "möblera" väl. I ytterfickan har jag dessutom
> två bälgar, en för vidvinkeloptik och en för
> övriga gluggar.

Tvärtom, så är det ju kul att komma till YFO eller ProCenter som novis då de är så kunniga.

Varken ProCenter eller YFO säljer helst till privatpersoner och båda har ett ganska kasst utbud på väskor. Jag rekommenderar också Scandinavianphoto och Fotovideo, men kolla även in Crumpler finns någonstans vid city och på S:t Paulsgatan.

Bygg en egen insats till din favoritväska med hjälp av silvertejp och liggunderlag. Då kan du även göra ett fack för ditt favoritstentroll!!!

mzi skrev:
> Varken ProCenter eller YFO säljer helst till
> privatpersoner och båda har ett ganska kasst
> utbud på väskor. Jag rekommenderar också
> Scandinavianphoto och Fotovideo, men kolla även
> in Crumpler finns någonstans vid city och på S:t
> Paulsgatan.

Fast man kan alltid beställa det man vill ha hos dem och går inte det har man garanterat fått så mycket kött på benen när man går därifrån att man är säkrare på vad som skulle passa ens behov.

smiley skrev:
> Fast man kan alltid beställa det man vill ha hos
> dem och går inte det har man garanterat fått så
> mycket kött på benen när man går därifrån
> att man är säkrare på vad som skulle passa ens
> behov.

mjo, fast då jag åker på söndag är det kanske lite kort med tid :)

jag lägger crumpler på söder till listan.

Kallefs skrev:
> Nu har jag bara haft en kameraväska (Tamrac) och
> den är ju jättebra att ha kamera och objektiv
> och grejer i men som ryggsäck funkar den inte
> alls. Den går att bära i nån timme men om man
> turistar omkring i en hel dag så blir det inte
> så bra.

+1

Och en smidig hemmagjord kameradel i en helt vanlig ryggsäck drar inte till sig några blickar heller.

MickeS skrev:
> BFS skrev:
> > * host * Silvertejp * host * Liggunderlag * host
>
> +1.
> Och kolla, jag har gjort en how-to på utsidan,

Det stod ju inget om stentroll där.

MickeS skrev:
> Och kolla, jag har gjort en how-to på utsidan,
> bara för dig fredrikw;

oj oj, DIY med silvertejp, det är ju helt klart lockande även om jag tror att jag är lite för lat :)

fredrikw skrev:
> oj oj, DIY med silvertejp, det är ju helt klart lockande även om jag tror att jag är lite för
> lat :)

Jaja, köp dig lycklig då.

MickeS skrev:
> fredrikw skrev:
> > oj oj, DIY med silvertejp, det är ju helt klart
> > lockande även om jag tror att jag är lite för
> > lat :)
>
> Jaja, köp dig lycklig då.

går det? var ska jag vända mig? finns det i butik i stockholm? =)

Till att borja med ar det bra att ha ETT kolli - ingen risk att det blir tjafs vid incheckningen. Vad galler vikten kan man alltid plocka ut laptopen (som du har i tunt fodral) om de vill vaga - den vikten behover inte raknas in i handbagagets vikt.

Tycker sjalv en latt cirka 30-liters ryggsack ar bra - har nagra olika men favoriten ar en urgammal Salomon Raid Gauloise. I den brukar jag precis lyckas pressa ner en Crumpler med fotoutrustningen. Alternativt beredskapsvaska till kameran och losa objektivfodral till objektiven.

Har aven rest med tva Billingham-vaskor - en modell större och en lite mindre. Att ha en rejal och fin kameravaska ar bra om man ar pa uppdrag typ konsert eller liknande men olidligt att kanka runt pa en hel dag. I alla fall min rygg fixar inte det alls.

Specifik kameraryggsäck kan nog vara bra men oftast alldeles för vadderade för min smak. Domke, Billingham och Tamrac är bra kameraväskor men ser väldigt "proffsiga" ut vilket kan dra till sig uppmärksamheten vilket inte jag tycker om - är ofta i Sydafrika och Brasilien vilket nog ökar risken för rån om man skyltar med att man har kamerautrustning - i USA inte lika illa

En gang i tiden reste jag jattemycket - numera max en gang i varannan månad.

Sitter och surfar och hittade Domke Wraps, är det något som ens är värt att överväga? Kanske lite dyrt för en stoppad filt med kardborreband, men är principen bakom den en bra idé?

Jag hade min D40 med 18-200 och 10-20 i den minsta Urban Disguise-väskan när vi körde vår ryssland-mongoliet-kina-resor i 6 veckor för ganska precis ett år sen. Mindre kameraväska än så hade inte gått med de prylarna.

http://www.thinktankphoto.com/products/urban-disguise-10-shoulder-bag.aspx

Den är inte alls så stor som den ser ut på bilden. Köpte mig lycklig på Scandinavian Photo på Kungsholmen för att sen sprätta bort alla loggor och grejor på väskan så fort jag kom hem.

Den är överdrivet grov med stora YKK-dragkedjor osv men håller gör den.

Senast redigerad av en moderator:
D80 + 18-200 + SB600 passar bra i den Crumpler jag har. Ser inte ut som en typisk kameravaska vilket jag tycker ar bra. Otroligt robust men anda diskret. Vid resa kan man ju dessutom pressa in den i ultralatt Gauloise-rygga

18-200 ar for ovrigt suverant objektiv!

Ja just det - lyckas aven fa plats med var lilla Sony videokamera vilket jag tycker ar bra

PerryE skrev:
> den Crumpler jag har

nu har du pratat om din Crumpler två gånger utan att ange vad det är för modell =)

OK da - tror det ar Messenger Boy ;)

I huvudavdelningen finns det tre sektioner - ett i mitten for kamera plus monterat objektiv. Pa sidorna har jag blixt respektive videokamera. Utanfor huvudavdelningen finns det ett till blixtlasforsett fack dar jag har minneskort, kompakt stativ samt lite annat som inte ar fotorelaterat typ vaccinationskort, pass med mera. Anvants allt fran resor i stad samt senast pa safari i Masai Mara under migrationen da tusentals Gnuer korsar floden medan jattestora nilenkrokodilerna mumsar i sig de som ar langsamma ;)

Basta ar att ta med sig fotoutrustningen och provpacka. Kopte min i Kistas Fujifotobutik nar de hade bra pris

Bifogar en kul stamningsbild fran Masai Mara samt fran Wilson Airport i Nairobi. Det ar tufft att bo i Afrika ;)

Bilagor

• Jeep_in_Masai_Mara.jpg
    Jeep_in_Masai_Mara.jpg
    23.5 KB · Besök: 32
  • Wilson Airport.jpg
    Wilson Airport.jpg
    49.5 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp