[OT] RFID-taggar till Lås, tex Yale doorman

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Har installerat ett yale doorman precis och tycker att det var svinaktiga priser på att köpa till deras taggar. Systemet bygger på RFID, innebär det att man kan använda andra RFID-taggar till systemet? Handlar ju nästan om en tiondel i pris.

Edit: generaliserade rubriken lite.

Senast ändrad:
Lulle sa:
darkforce sa:
bör ju gå duplicera taggar av annat fabrikat att yale doorman skulle ha nått special rfid känns långsökt

kan ju alltid testa o köpa en http://www.kjell.com/se/sortiment/e...re-byggsats-p87010#ProductDetailedInformation o testa om du kan koda

Kan man duplicera busskort då också?

Man kan duplicera busskort. Taggen är rfid. Automaten läser koden på kortet, lös algoritmen, åk gratis. Finns mycket info, flashback är en bra början.

Jag testade att läsa av en kollegas Yale-tag med en läsare för enklare rfid-taggar (typ vanliga kontorslås, EM4102). Det gick inte.

Allt som kan läsas kan naturligtvis kopieras. Däremot kan det ju finnas proprietära system som av den anledningen inte blir lika lätta att kopiera utan ingående kunskap.
Men en Mifare Classic tagg kopierar man ju enkelt med vilken modern mobiltelefon som helst.

Lulle sa:
darkforce sa:
bör ju gå duplicera taggar av annat fabrikat att yale doorman skulle ha nått special rfid känns långsökt

kan ju alltid testa o köpa en http://www.kjell.com/se/sortiment/e...re-byggsats-p87010#ProductDetailedInformation o testa om du kan koda

Kan man duplicera busskort då också?

Har hänt ja, men tekniken har gått framåt. Men det laddades ganska friskt från en C64 på den tiden det begav sig. :p

eketjall sa:
Men en Mifare Classic tagg kopierar man ju enkelt med vilken modern mobiltelefon som helst.

Nja, telefoner kan inte emulera mifare classic tyvärr, det hade varit rolig. Men det finns kort vars UID går att modifiera, jag har ett sådant men det behövs mer utrustning än en mobiltelefon för att skriva till den delen av kortet. Läsa av kortet går givetvis, om kortets NFC-chip har stöd för ditt kort (många nyare telefoner saknar tyvärr stöd för de vanligate mifarekorten..).

Yale Doorman verkar använda nån proprietär typ av tag givetvis. Är sugen på RFID-lås hemma men det finns inget som känns tillräckligt vettigt ännu, inte vad jag hittat iaf. Vill kunna använda Mifare Classic-kort eftersom jag har sådana i andra sammanhang.

Senast ändrad:
jomper sa:
eketjall sa:

Nja, telefoner kan inte emulera mifare classic tyvärr, det hade varit rolig. Men det finns kort vars UID går att modifiera, jag har ett sådant men det behövs mer utrustning än en mobiltelefon för att skriva till den delen av kortet.

Yale Doorman verkar använda nån proprietär typ av tag givetvis. Är sugen på RFID-lås hemma men det finns inget som känns tillräckligt vettigt ännu, inte vad jag hittat iaf. Vill kunna använda Mifare Classic-kort eftersom jag har sådana i andra sammanhang.
Naturligtvis, var lite förenklande i mitt uttalande och avsåg läsa information från en tagg och skriva till en annan.
Inte emulera eller ändra UID.
Villa bara peka på att det är skillnad på tag och tag.
Undrar förresten om biblioteket ändrat och iaf skaffat skrivskyddade taggar i sina böcker. Var ju lite "kul" att ISBN, Titel etc var fullt skrivbart utan problem (med telefonen). Klurade på några "prank" man kunnat utföra om man velat.

Ja, redigerade mitt inlägg lite, antagligen under tiden du skrev. Läsa kort går ju bra.

Har själv bara fokuserat på UID eftersom det är vad de passersystem jag kommer i kontakt med använder, och jag skulle gärna ha ett system hemma som är kompatibelt med typ SL-korten för att minska antalet kort man måste släpa med sig. Plus att det är billiga kort att ha till gäster etc :-)

Ja, vettiga system använder ju UID för identifiering eftersom det iaf är lite svårare att ändra. Eller ja på "vanliga" taggar är det ju hårdkodat och går inte att ändra programmatiskt.
Men det har ju funnits system som sagt (biblioteket på vissa ställen) som bara använt den skrivbara datan som identifiering.

Apropå samma som SL-kort så skulle visst korten för Sörmlandstrafiken bli kompatibla med varandra i höst (kunna "ladda" båda reskassorna på samma kort).
Alltid något även om det var helt OT.
Det ultimata (för smidighet, kanske inte nödvändigtvis säkerhet) vore väl ett kort som var ett internationellt gångbar id-handling/pass och som samtidigt var standardiserat så att det kan användas av ALLA andra system för identifikation, betalkort, medlemskort, nycklar you name it.
Kan ju vara i kombination med olika koder för olika system om man så vill.

jomper sa:
eketjall sa:

Nja, telefoner kan inte emulera mifare classic tyvärr, det hade varit rolig. Men det finns kort vars UID går att modifiera, jag har ett sådant men det behövs mer utrustning än en mobiltelefon för att skriva till den delen av kortet. Läsa av kortet går givetvis, om kortets NFC-chip har stöd för ditt kort (många nyare telefoner saknar tyvärr stöd för de vanligate mifarekorten..).

Som lekman men ändå en del av mitt yrke så var min tanke att få till en lösning som vi tex använder inom större fastighetskomplex (försvaret, sjukhus osv) där mitt jobb-id-kort kan reggas i systemet och används för upplåsning och passage. (Oklart pga min okunskap om det har med de förkortningar som ni mer kunniga slänger er med i texten). Efter lite utredning/funderingar/diskussioner så konstaterade jag att det blev löjligt dyrt och krångligt, så då slog jag till på Yale-lösningen.

Hela Doorman-satsen tycker jag är prisvärd då den nog är prosdumpad pga dålig försäljning, men då den är ok enl försäkringsbolag + att försäljningen har ökat så antar jag att priset hoppar upp till dit det var tänkt från början ganska snart.

Däremot verkar dom ta igen på karusellerna vad gäller tillbehör som taggarna. Lägsta pris jag har hittat är 179 kr, vilket jag tycker är grisaktigt dyrt då det ligger mellan 20-40 kr på annat håll för motsvarande tag.

JPL sa:
jomper sa:
eketjall sa:

Som lekman men ändå en del av mitt yrke så var min tanke att få till en lösning som vi tex använder inom större fastighetskomplex (försvaret, sjukhus osv) där mitt jobb-id-kort kan reggas i systemet och används för upplåsning och passage. (Oklart pga min okunskap om det har med de förkortningar som ni mer kunniga slänger er med i texten). Efter lite utredning/funderingar/diskussioner så konstaterade jag att det blev löjligt dyrt och krångligt, så då slog jag till på Yale-lösningen.

Hela Doorman-satsen tycker jag är prisvärd då den nog är prosdumpad pga dålig försäljning, men då den är ok enl försäkringsbolag + att försäljningen har ökat så antar jag att priset hoppar upp till dit det var tänkt från början ganska snart.

Däremot verkar dom ta igen på karusellerna vad gäller tillbehör som taggarna. Lägsta pris jag har hittat är 179 kr, vilket jag tycker är grisaktigt dyrt då det ligger mellan 20-40 kr på annat håll för motsvarande tag.

Grejen är den att det inte är "motsvarande tag". Det är EN tag, inte "motsvarande".

179kr är väl ändå inte så blodigt om du ska ha några stycken till familjen (jämför med fysiska nycklar).
Jag får betala 200kr om jag tappar bort min till trapphuset. 100kr om den går sönder (varför nu jag ska stå för det nu när jag knappast hade behövt betala för en utsliten fysisk nyckel, men men)

eketjall sa:
JPL sa:
jomper sa:
eketjall sa:

Grejen är den att det inte är "motsvarande tag". Det är EN tag, inte "motsvarande".

179kr är väl ändå inte så blodigt om du ska ha några stycken till familjen (jämför med fysiska nycklar).
Jag får betala 200kr om jag tappar bort min till trapphuset. 100kr om den går sönder (varför nu jag ska stå för det nu när jag knappast hade behövt betala för en utsliten fysisk nyckel, men men)

Med motsvarande menar jag "tag för lås/passagesystem med tillräcklig säkerhetsnivå". (Hamburgare på BK är grillade och på McD stekta, men det är fortfarande hamburgare.) Och jag anser det "dyrt" då jag har antagit att marginalerna man tar ut är extremt HÖGA. Och mitt antagande bygger på att andra typer av tag:ar till andra låssystem rimligen borde i grunden kräva samma typ av sammansatt hårdvara och säkerhetsnivå. Tror inte Assa Abloy har valt ett dyrare utgångsläge jmf andra låssystem, utan vet att man kan ta ut höga marginaler för sin variant.

Det är ingen kritik mot Assa Abloy att dom tar ut höga marginaler, utan min poäng var väl att andra system är billigare vad gäller tag:ar och hade det fungerat med någon form av stadard RFID så hade det blivit mer trevlig prisbild efter som Yale-tag:arna sticker ut prismässigt.

Jo, jag tycker också det är dyrt egentligen. Så pass att jag med 2st taggar som var trasiga i själva nyckelringsfästet, inte själva RFID tagen, ville ha 2st nya av hyresvärden.
Dom tyckte det var rimligt att jag skulle betala 100kr/st för tagar som gått sönder av att tas upp ur byxfickan dagligen i ca 1år.
Vände mig då istället till "systemleverantören" vilka inte heller tyckte att det var något konstigt med bara 1års hållbarhet, men dom löste problemet med "en jobbig kund" genom att efter 10min argumentation sticka till mig två nya tagar som jag sen gick till hyresvärden och efter ytterligare 10min argumentation fick inkodade i systemet.

Men då gällde det tagar som just går att köpa för några tior styck på andra håll.
Med ett slutet system så blir ju saken en annan. Man kan ju inte jämföra äpplen och päron även om båda är frukt.
Att Yale valt ett eget system för tagarna har ju troligtvis med säkerhet att göra. Om du hade velat ha standard tagar hade du ju kunnat välja ett sådant system.

Nja, alltså jag jämför med tagar för system inom anläggningar med högre krav än jag tror Assa Abloy tänker för konsumentmarknaden (dvs Försäkringsbolagens krav). Så utan fakta/källa/bevis får det väl bli en gissning, men gissningen är att det handlar nog om höga marginaler.

När en hyresvärd begär kronor och ören för en tag antar jag att man lägger på för lite administration i ärendet också. Inköp, kodning utdelning osv. I mitt fall så kodar jag och delar ut själv.

Skit samma, jag får väl fortsätta skälla på barnen för att dom nu slarvar bort tagar istället för nycklar helt enkelt.... :)

Det är ju den stora fördelen med tagar. I ditt fall kostar det 179kr om en unge tappar bort en nyckel. Med klassiska nycklar kostar det ett gäng sköna tusenlappar att byta alla lås och nycklar.

jomper sa:
eketjall sa:

idlock.no verkar kunna använda vanliga taggar. Tyvärr kan man bara aktivera bortaläget (så den inte kan öppnas inifrån) med masterkoden.

Intressant, helt klart! De har en svensk sida också ser jag. En produkt att hålla under övervakning, verkade finnas zwave-stöd också.

Vill gärna kunna låsa upp på distans och läsa ut loggar över öppning också, praktiskt att kunna se om hantverkaren som debiterar 3 timmar verkligen var där 3 timmar tex :)

Edit: Det verkar som att man bara kan välja mellan RFID _eller_ PIN, jag vill gärna ha både och med tanke på hur enkelt det är att läsa av och potentiellt klona ett RFID-kort. Lite nyfiken på hur det administreras också, skulle gärna vilja ha möjlighet att lägga in specifika tider för vissa kort tex.

Senast ändrad:
Yale doorman använder mifare-taggar men de är kryperade samt har en algoritm inlagd på dom så en tom mifaretagg går inte att använda.

Tänkte väcka liv i liten latent tråd med intresserade själar.

Jag har kikat lite på ett annat forum utan lycka.
Själv har jag ett V2N lås.

V1 och V2 har samma enkla mifare classic tagg som är kompatibelt med V2N serien.
V2N serien är inte bakåt kompatiblelt alls..

Jag har försökt med lite olika metoder för att få loss en dump från mina taggar jag har hemma utan att lyckas.
Är det någon som har en dump på V2N taggen som man skulle kunna få ta del av ?
Eller kanske ett tips på hur jag ska få ut en dump av mina egna taggar?
Jag har en ACR122U läsare/skrivare och kör enklare darkside och ett annat program som gissar lite ( mfcuk & mfoc ) utan att lyckas

Varför jag undrar är just att jag behöver Yales algoritm så jag kan göra vilken mifare tagg till en yale tagg som funkar med låset.
Varför? Barnen hemma skulle nog uppskatta en disney figur eller vilken annan "roligare" tagg att ha med sig och på så sätt förhoppningsvis håller reda på dom bättre.

Jag har ett NTAG 216 chip implanterat i min hand. Tanken är att det ska kunna "programmeras" för att öppna dörrar, ladda busskort och flygbiljetter etc. etc. Nyckelordet i det här är "tanken är att", det finns en uppsjö av olika standards, protokoll och annat som stökar till det. Det vore ju galet bra om det bara funkade men det är inte riktigt så, ännu men snart :-) Massa läsvärt och erfarenheter finns att läsa om hos Bionyfiken http://www.bionyfiken.se/

Tillbaka
Topp