jomper sa:
eketjall sa:
Men en Mifare Classic tagg kopierar man ju enkelt med vilken modern mobiltelefon som helst.
Nja, telefoner kan inte emulera mifare classic tyvärr, det hade varit rolig. Men det finns kort vars UID går att modifiera, jag har ett sådant men det behövs mer utrustning än en mobiltelefon för att skriva till den delen av kortet. Läsa av kortet går givetvis, om kortets NFC-chip har stöd för ditt kort (många nyare telefoner saknar tyvärr stöd för de vanligate mifarekorten..).
Yale Doorman verkar använda nån proprietär typ av tag givetvis. Är sugen på RFID-lås hemma men det finns inget som känns tillräckligt vettigt ännu, inte vad jag hittat iaf. Vill kunna använda Mifare Classic-kort eftersom jag har sådana i andra sammanhang.
Som lekman men ändå en del av mitt yrke så var min tanke att få till en lösning som vi tex använder inom större fastighetskomplex (försvaret, sjukhus osv) där mitt jobb-id-kort kan reggas i systemet och används för upplåsning och passage. (Oklart pga min okunskap om det har med de förkortningar som ni mer kunniga slänger er med i texten). Efter lite utredning/funderingar/diskussioner så konstaterade jag att det blev löjligt dyrt och krångligt, så då slog jag till på Yale-lösningen.
Hela Doorman-satsen tycker jag är prisvärd då den nog är prosdumpad pga dålig försäljning, men då den är ok enl försäkringsbolag + att försäljningen har ökat så antar jag att priset hoppar upp till dit det var tänkt från början ganska snart.
Däremot verkar dom ta igen på karusellerna vad gäller tillbehör som taggarna. Lägsta pris jag har hittat är 179 kr, vilket jag tycker är grisaktigt dyrt då det ligger mellan 20-40 kr på annat håll för motsvarande tag.