[OT] Riktig helmetcam.

[OT] Riktig helmetcam.
http://www.sportkamera.se annonserade lite här förut, säljer ungefär samma prylar.

Jag har sett en hel del film filmat med sådana och det blir bättre än sånt som man filmar med vanlig digitalkamera på skallen. Men du vill måste ha en videokamera i ryggsäcken, den måste ha analog ingång och bra batteri. Dessutom helst en tråd-fjärrkontroll, verkar vara ovanligt utom på jättedyra kameror.

[OT] Riktig helmetcam.
Jag har en motsvarande kamera som har använts i snowboard sammanhang.
Kopplad till en Sony Minidv (pc55e tror jag den heter, fjärr ca 6000:-).

Det har blivit helt ok bilder, har dock som sagt bara använts i snö sammanhang så lite svårt att säga hur det fungerar i mörkare omständigheter.

här tror jag kameran beställdes: http://www.sports-camera.com/helmet_cameras.htm#Bullet_Camera_Package_includes:

/H

Edit: Länk

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Riktig helmetcam.
Jag har sportkameran från cambike.nu med sladdfjärr och batteri-/band-indikator via LANC.
Totalt sett tycker jag ungefär såhär.

Positivt:
- Helt okej bild

- Väldigt smidigt med fjärren

Negativt
- Helt galet onödigt många kablar som går kors och tvärs och som gärna hoppar ur om man inte tejpar dem. Om det lanseras som en "sportkamera" borde de verkligen ha tänkt på såna saker.

- Batteriindikatorn kollar bara DV-kamerans batteri, inte sportkamerans vilken har separat batteripack!("#¤)("#¤/

- Hjälmfästet som följer med cambiken är fullständigt värdelöst. Jag tog fästet från en leksakskamera (Tony Hawk-hjälmkameran) och byggde om lite. Ganska svårt att veta om man satt kameran rakt, man får testa sig fram och göra markeringar så man sätter den rätt (vilket jag som synes inte hunnit göra i nedanstående klipp :))

Jag har inte hunnit använda den så mycket än men
här och här är ett par inte alltför actionfyllda exempel. Tyvärr har jag inte kvar nån okomprimerad version.

[OT] Riktig helmetcam.
http://www.tidningenmonitor.se/index.php?sub=44&top=44 skrolla ner till ca 40 % av sidan eller gå in på http://www.oregonscientific.se/

909oregon_scientific_atc2000_3.jpg

"Den filmar med en upplösning på upp till 640 x 480 pixlar och 30 bilder per sekund och lagrar videoklippen i AVI-format på ett inbyggt minne på 32 MB. Lagringsminnet kan utökas till 2 GB med ett SD-minneskort"

[OT] Riktig helmetcam.
Har forskat runt en del och efter en hel del velande så införskaffade jag en sån här:

cameraOnly_350.jpg

480 linjers upplösning och ett rejält stadigt hus att montera den i för säkerhets skull. Tänker införskaffa en solidstate mediaspelare i höst istället för en videokamera, den är helt stötokänslig och rätt liten och smidig, bra pris också för den bildkvalitet man får. Ser ut så här:

miniDVR.jpg

Så det ska bli intressant att se resultatet om ett tag...

[OT] Riktig helmetcam.
Tobias/Frost: Vad blir det för upplösning/format med en sådan inspelare? Blir det bättre än tex en compact digitalkamera eller har den också bara 640x480 med 30bilder/sek och en massa komprimering?

[OT] Riktig helmetcam.
Passa dig för www.viosport.com. Köpte en headcam där för att ha till att göra skidfilm, valde deras toppmodell. Kompletterade med ND-filter då bilden var för ljus, hjälpte inte. Det var bara att skicka tillbaka allt och få pengarna tillbaka, utom det man lagt ut på tullavgifter och moms (en hel del). Det blev ingen headcamfilmning på de tre månaderna...

[OT] Riktig helmetcam.
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> I den "stora" headcam-tråden har Oregon-kameran
> redan sågats. Andreaso har en..

Nja, Andreaso hade väl en Tony Hawk? Fast jag kan såga Oregon-kameran här istället :) Åtminstone för användning vid skidåkning. Jag vet inte vad de använder för att koda bildmaterialet eller om det är optiken som är kass, men resultatet blir i vilket fall bra mycket sämre jämfört med film från en Ixus.

Den väger dessutom i mitt tycke lite mer än vad jag trivs med att ha på huvudet. Jag ska se om jag orkar labba med den för att få fast den på FF-hjälmen och testa lite cykling.

Tillbaka
Topp