[OT] Ritplatta, vad ska man ha?

Lulle

Ny medlem
Fruktansvärt off topic, men happy brukar ju ha svar på det mesta.

Jag sitter och kollar på en ritplatta som julklapp till syrran (14 bast) men blir inte riktigt klok på vad man ska kolla på och vilken storlek man ska satsa på. Jag har spanat in Wacom Intuos Pen & Touch Small som går att få tag på för ca 900kr.

Är det något att ha eller finns det något bättre i samma prisklass (max ca 1000kr)? Hur ska man tänka gällande storlek, räcker en small (lite större än a5) om plattan till största del ska användas för att rita med hjälp av en laptop?

De funkar fint. Med en mindre platta får man eventuellt finlira inställningarna något för att få det att kännas rätt. Wacom är bästa märket och de billiga serierna räcker gott om man inte ritar på heltid. Jag skulle säga att det är dumt att chansa med något annat billigare oprövat märke när wacom har sänkt priserna såpass radikalt på de billiga serierna. Däremot ska man nog räkna med lite inkörningstid innan det känns smidigt med penna. Om systern verkligen vill rita medels dator så ger det sig snabbt, men det är inte någon överväldigande wow-känsla initialt. Efter några timmars inkörning är det (som med allt annat) svårt att klara sig utan. Det är också väldigt beroende på vilken mjukvara man använder.

Hur ska den användas? Jag hade ett tag en skaplig Wacom innan jag gav bort den till en polare (men säg inget till morsan som gav den till mig i present!). Hela konceptet var komplett värdelöst. Inget av det jag hoppats kunna göra var möjligt, eftersom man ju inte ser bilden på själva plattan och muspekaren inte rör sig förrän pennan är nån millimeter från plattan. Det är som att rita med ögonen stängda. Du ser var du är först när du sätter pennan mot plattan, typ.

Jag tror att många provar och ger sedan upp. Jag använde min ett tag i Photoshop för att manipulera och redigera bilder. En av poängerna är nog att man, om man vänjer sig, skonar kroppen vid långvarigt arbete. Sen finns ju såklart själva ritgrejen med som en viktig faktor för många.

Jag orkade aldrig hela vägen och använde min platta endast sporadiskt. För de flesta normalanvändare tror jag varken det är värt inlärningsprocessen eller pengarna. Jag hade förresten en Trust A4 och den funkade. Provade aldrig Wacom så jag kan inte jämföra, men alla säger ju att det är en sådan man vill ha till slut så det är väl bara att köpa en sådan.

Det är en wacom du ska ha. Vi kör nästan uteslutande Photoshop, ibland sketchbook. Använder plattor med och utan skärm. Det Makten skriver stämmer inte, eller så hade han en trasig platta/penna.

Det flesta tycker självklart att det är lättare att rita på plattor med skärm men då blir det ju dyrare. Det är inget begränsning att inte ha skärm i plattan men inkörningsperioden blir längre. Har en del kollegor som föredra platta utan skärm.

Man behöver lite tålamod för att komma igång ordentligt och det är väl värt att spendera tid med inställningar av platta och det program man valt.

Billiga små WACOM fungerar bra men har som sagt en inkörningsperiod, ha tålamod. Om du köper en platta så kolla att ni får med extra spetsar till pennan, jag upplever att dom nya svarta spetsarna är mjukare och inte håller lika länge.

Peter E skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är en wacom du ska ha. Vi kör nästan
> uteslutande Photoshop, ibland sketchbook.
> Använder plattor med och utan skärm. Det Makten
> skriver stämmer inte, eller så hade han en
> trasig platta/penna.
>
> Det flesta tycker självklart att det är lättare
> att rita på plattor med skärm men då blir det
> ju dyrare. Det är inget begränsning att inte ha
> skärm i plattan men inkörningsperioden blir
> längre. Har en del kollegor som föredra platta
> utan skärm.
>
> Man behöver lite tålamod för att komma igång
> ordentligt och det är väl värt att spendera tid
> med inställningar av platta och det program man
> valt.

Kan bara hålla med. Jag kör vanlig extern "fingerplatta" till vardags och vid normal bildhantering i t ex Aperture. Så fort jag växlar över till Photoshop och ska hålla på med finlir, rita på frihand eller köra vektorgrafik är det wacomplatta som gäller. (Mus äger jag inte ens någon längre.) Det tar lite tid att bli van i början, men sedan sitter det i ryggmärgen. De jag känner som jobbar som illustratörer, layoutare eller liknande kör alla platta och vanlig datorskärm. Platta med skärm är kanske bättre för "datoriserade akvarellister", men de jag känner som jobbar med mer traditionell datorgrafik har slutat med platta med inbyggd skärm.

Att plattan kräver att pennan är nära ytan innan markören reagerar på skärmen är inget problem. Som sagt krävs det lite inkörning, men om plattan är hel och motoriken ok, så är det ett övergående problem.

Men frågan är vad hon ska ha den till. Till bildhantering av typen Lightroom/Aperture/iPhoto är det kanske inte rätt (för de flesta), men om hon ska rita/teckna eller hålla på med bilder mer avancerat (eller snarare mer pilligt) är en platta skitbra för de allra flesta.

Märke på plattan då? Wacom tveklöst. De är så billiga nu att det inte finns anledning att ta något annat.

Instämmer i övriga gällande wacom, man behöver dessutom inte köpa det dyraste. Jag köpte deras bamboo i mellanstorlek till min fru.

Blir rätt bra, men ska man arbeta med tunga bilder och vill ha bra flow så behöver man ta datorprestandan i beaktning. Bifogar några bilder jag hade i paddan...

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Peter E skrev:
> Det Makten
> skriver stämmer inte, eller så hade han en
> trasig platta/penna.

Eller så handlar det om tycke och smak. Jag förstår inte ens hur plattan i teorin skulle kunna funka som jag vill, så det var definitivt inget fel på den. Hur jag än vände och vred på det så kunde jag omöjligen veta var pekaren skulle hamna, eftersom spetsen som sagt måste näst intill ligga an mot plattan innan den syns. Och då blev det bara att jag hela tiden ritade ofrivilliga streck. Detta trots att jag är/var ganska duktig på teckning.

Men visst, det funkar uppenbarligen för en del andra. Jag vill bara påpeka att det finns folk som det INTE passar för. Värt att tänka på innan man köper.

Makten skrev:
> Peter E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det Makten
> > skriver stämmer inte, eller så hade han en
> > trasig platta/penna.
>
> Eller så handlar det om tycke och smak. Jag
> förstår inte ens hur plattan i teorin skulle
> kunna funka som jag vill, så det var definitivt
> inget fel på den. Hur jag än vände och vred på
> det så kunde jag omöjligen veta var pekaren
> skulle hamna, eftersom spetsen som sagt måste
> näst intill ligga an mot plattan innan den syns.
> Och då blev det bara att jag hela tiden ritade
> ofrivilliga streck. Detta trots att jag är/var
> ganska duktig på teckning.
>
> Men visst, det funkar uppenbarligen för en del
> andra. Jag vill bara påpeka att det finns folk
> som det INTE passar för. Värt att tänka på
> innan man köper.

Det går att justera hur hårt man måste trycka ned pennan för att den ska rita kontra bara flytta muspekaren. Dessutom kan man iaf på intous-serien programmera knapparna så att man växlar mellan olika lägen (som man själv väljer hur de är). Utöver det kan man ha olika inställningar för olika program.

För att rita skulle jag satsa på en rätt stor platta så att man kan göra större och normala rörelser för handen(tänk A4). Jag retuscherar bara bilder med min och kör en A6 och tycker det fungerar kanon, men det känns avigt om man skall rita från scratch.

Jag har två skärmar och har plattan inställd på så att jag enbart når arbetsytan på den ena. Det kräver att man parallellt använder musen eftersom man annars inte kan klicka över hela skärmen. Har man tänkt att helt ersätta musen skall man nog också fundera på en större platta.

Konvalj skrev:
> Det går att justera hur hårt man måste trycka
> ned pennan för att den ska rita kontra bara
> flytta muspekaren. Dessutom kan man iaf på
> intous-serien programmera knapparna så att man
> växlar mellan olika lägen (som man själv
> väljer hur de är). Utöver det kan man ha olika
> inställningar för olika program.

Det är möjligt att min var snäppet under de plattor som tillåter detta. Jag fick inte bukt med saken i alla fall, efter att grundligt ha läst på om hur man kan göra.

Men som sagt; andra kanske inte upplever samma problem. Jag verkar exempelvis vara en av ytterst få som KRÄKS på musfunktionaliteten hos Apples trådlösa möss. Jag vill inte ha "acceleration", utan en helt linjär rörelse som inte beror på hur fort jag flyttar musen. Blir smått tokig på detta och har efter flera år fortfarande inte lärt handen hur jag ska kunna flytta musen till det ställe jag vill på skärmen, på ett snabbt och smidigt sätt.

Makten skrev:
> Konvalj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det går att justera hur hårt man måste
> trycka
> > ned pennan för att den ska rita kontra bara
> > flytta muspekaren. Dessutom kan man iaf på
> > intous-serien programmera knapparna så att man
> > växlar mellan olika lägen (som man själv
> > väljer hur de är). Utöver det kan man ha
> olika
> > inställningar för olika program.
>
> Det är möjligt att min var snäppet under de
> plattor som tillåter detta. Jag fick inte bukt
> med saken i alla fall, efter att grundligt ha
> läst på om hur man kan göra.
>
> Men som sagt; andra kanske inte upplever samma
> problem. Jag verkar exempelvis vara en av ytterst
> få som KRÄKS på musfunktionaliteten hos Apples
> trådlösa möss. Jag vill inte ha "acceleration",
> utan en helt linjär rörelse som inte beror på
> hur fort jag flyttar musen. Blir smått tokig på
> detta och har efter flera år fortfarande inte
> lärt handen hur jag ska kunna flytta musen till
> det ställe jag vill på skärmen, på ett snabbt
> och smidigt sätt.

Det känns som att det borde vara den inställningsmöjligheten på alla, för i mitt tycke är den helt avgörande. Om plattan ritar så fort du nuddar ytan förstår jag att du inte gillade det.

Du är inte ensam om att ogilla Apples musinställningar. Ladda ned USB overdrive så kan du styra inställningarna mer.

Tillbaka
Topp