[OT] Riva bärande vägg i hus.

JockeS

Aktiv medlem
Kanske finns det någon här som kan ge mig lite tips och råd på vägen.

Vi ska riva en liten vägg i huset för att få en större hall.
Denna vägg är bärande och är ca 4 meter lång totalt.
Vi ska riva 1,2 meter av väggen.

Jag har fått informerat om att jag måste göra en bygganmälan till kommunen, och dom säger även att jag måste bifoga en konstruktionsritning som påvisar vilken bärighet balken kommer ha/klara.
Denna konstruktionsritning utförs av en konstruktör som i sin tur tar x-antal tusen kronor för att göra en ritning på väggen.
Detta tycker jag låter helt absurt att man ska behöva denna typ av ritning för en sån liten vägg.

Det byggföretaget som jag kommer att anlita är ett stort företag i sverige och dom tycker även lika som mig, att det känns onödigt för ett sånt litet jobb som ska göras.
Dom kommer använda en dimension som klarar bra mycket mer än vad bärighetens krav kommer krävas.

Så vad ska jag igentligen göra?
Finns det något jag kan säga till kommunen som påvisar att en konstruktionsritning från en konstruktör inte behövs?

Visst borde byggfirman ha konstruktörer dom anlitar, men det i sin tur kostar ju mig extrapengar.

Grannarna som även gjort samma sak blir som frågetecken, dels pga att dom gjort exakt samma jobb, och gjorde en enkel bygganmälan.
Och vissa som gjort detta har inte ens gjort denna anmälan, och det kan ju sätta dom i pottan om det suklle uppdagas för kommunen.

Ritningen jag som jag fick från byggfirman kunde jag inte scanna in så jag gjorde en snygg paint för att visa hur dom tänkt göra.
balkar.jpg

Senast ändrad:
En rutinerad byggare har förstås sett massor av liknande situationer och har en bra erfarenhetsbank.

Men, kostnaden för konstruktören är kaffepengar i jämförelse med följderna av att på ett felaktigt sätt ändra i en bärande konstruktion.

I de olika scenarier du kan tänka dig, ta tydligt fram vem som har det juridiska/ekonomiska ansvaret om byggnad och/eller människor skulle komma till skada. Under själva byggprocessen eller när som helst senare, kanske vid en riktigt omfattande blötsnöperiod med 10 ton på taket om fem år.

Har det inte med att göra att ritningar ska finnas hos kommunen när du en dag säljer huset? Då kan det ju vara vettigt för nye ägaren att lätt få tag på vad som är bärande eller inte.

personligen hade jag nog iof hoppat över hela steget med kommun mm, så länge det är inomhus, och bara byggt som jag ville (så länge jag själv har koll på vad som är bärande mm)

Du har ju gjort en fin ritning i paint där. Bara att måttsätta och skriva dimension och kvalitet på balken och pelarna.
Svårare än så är det inte.

Senast ändrad:
JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta tycker jag låter helt absurt att man ska
> behöva denna typ av ritning för en sån liten
> vägg.

Du missade delen med bärande vägg. Då spelar det inte någon roll hur liten den är.

hm skrev:
> Du har ju gjort en fin ritning i paint där. Bara
> att måttsätta och skriva dimension och kvalitet
> på balken och pelarna.
> Svårare än så är det inte.

+1, kommunen brukar inte kräva några speciellt fina ritningar, jag ritade hela vårt garage på rutat papper och skickade in, funkade utmärkt.

Hela kärnan i processen är liksom att se till att inte hus ramlar ner i huvudet på folk.

Ibland ramlar hus ner i huvudet på folk och då är det alltid någons fel.
Ibland ramlar hus INTE ner i huvudet och då vet man inte om det var tur eller skicklighet.

JockeS skrev:
> Kanske finns det någ.........

Yadayada
bla bla bla

> Ritningen jag som jag fick från byggfirman kunde
> jag inte scanna in så jag gjorde en snygg paint
> för att visa hur dom tänkt göra.

Om du har fått en ritning av byggfirman så kan du väl bara bifoga den i din bygganmälan.

Du kanske också behöver komplettera med planlösning och det ser ut som du har grundläggande kunskaper i paint, så det löser sig nog.

Om det är limträ du/ni tänkt använda som balk så finns det beräkningsprogram på internetz.

http://www.optimera.se/wps/wcm/conn...hemmaproffs/bygguidekonsument/Dimensionering/

Bifoga resultatet och berätta att du tänkt rätt

Vissa saker kräver bygganmälan (OBS! Ej bygglov), men det är inte ovanligt att man inte blandar in kommmun etc när det handlar om åtgärder inne i huset.

Inte kul att köpa ett gammalt hus där olika ägare sågat lite här och lite där utan att ha vare sig koll eller dokumentation. Händer det något otrevligt lär det också bli krav på skadestånd. Så nä, hoppa inte över bygganmälan och kontakta helst en seriös byggfirma för besiktning och dokumenatation.

Om den är bärande ska man inte ta bort den. om man inte vill riva huset.
O större hall är väl inte så viktigt. Den passerar man ju bara!

Kör beräkningsappen för limträ från tex moelven eller setra.
Du letar upp ett förslag som stämmer för dig och skriver ut den. Ska inte vara svårare än så.

Senast ändrad:
> Dom kommer använda en dimension som klarar bra mycket mer än vad bärighetens krav
> kommer krävas.

> Om det är limträ du/ni tänkt använda som balk så finns det beräkningsprogram på internetz.

> http://www.optimera.se

> Bifoga resultatet och berätta att du tänkt rätt
> Kör beräkningsappen för limträ från tex
> moelven eller setra.
> Du letar upp ett förslag som stämmer för dig
> och skriver ut den. Ska inte vara svårare än
> så.

Vill inte verka som Besserwisser men vet TS/byggföretaget hur stor last väggen bär i dag?

Varför finns det konstruktörer när allt är så enkelt ....?

I Egypten har man problem med att husen rasar ihop och massa människor blir skadade eller dör.
Någon som "visste" hur man skulle göra, tyckte att det var OK att bygga på några våningar ...

Det är väl inte att svårt att rita en balk, svårigheten ligger i att förstå förutsättningarna för att dimensionera balken, pelarna mm, hur stabiliteten påverkas och hur lasterna tas om hand.

Om Ni inte vet hur det funkar, så lämna över detta till de som kan .

Det kanske verkar enkelt, eftersom Ni inte förstår svårigheterna eller konsekvenserna.

Senast ändrad:
Invändiga förändringar i en villa behöver du inte ha några tillstånd från kommunen för, det är bara att köra på. Att det sedan kanske är en dålig idé att plocka bort bärande väggar är en annan femma ;-)

Hochsteigen skrev:
> > Dom kommer använda en dimension som klarar bra
> mycket mer än vad bärighetens krav
> > kommer krävas.
>
> > Om det är limträ du/ni tänkt använda som
> balk så finns det beräkningsprogram på
> internetz.
>
> > http://www.optimera.se
>
> > Bifoga resultatet och berätta att du tänkt
> rätt
> > Kör beräkningsappen för limträ från tex
> > moelven eller setra.
> > Du letar upp ett förslag som stämmer för dig
> > och skriver ut den. Ska inte vara svårare än
> > så.
>
> Vill inte verka som Besserwisser men vet
> TS/byggföretaget hur stor last väggen bär i
> dag?

TS verkar ju ändå ha vett att vända sig till rätt kontrollorgan som besitter kunskaper och har adekvat utbildning om hus och dess uppbyggnad. Får de bara erfoderligt underlag så kan de nog lämna ett betryggande startbesked.

tommmmy skrev:
> Invändiga förändringar i en villa behöver du
> inte ha några tillstånd från kommunen för, det
> är bara att köra på. Att det sedan kanske är
> en dålig idé att plocka bort bärande väggar
> är en annan femma ;-)

Bärande vägg behöver man anmäla, åtminståne i Göteborg.

Oavsett hur man kommer fram till balkdimensionen så ska man inte göra som nollorna som mina föräldrar anlitade. De knackade ner väggen först, innan de lyfte balken på plats. Övervåningen sjönk 2 cm, och inte en dörr gick att stänga. Nästa gång gjorde jag jobbet, och då stöttade och förspände stöttningen innan jag tog ned väggen. Ingen mätbar rörelse av övervåningen den gången.

Ändring i bärande element bör anmälas i Göteborgskommun - I am the architect. Allt går att göra och allt är enkelt. Men shit happens och jag skulle inte själv göra något sånt OM jag har inte sätt flera ggr hur man gör. Även om du får bra projekt granskad av Skanskas huvud kvalitetsansvarig ingenjör, anlita en bra firma att bygga det... i detta fallet kan de inte fixa fel med gips och silikon.

Senast ändrad:
Har pratat en del med nissarna på kommunen nu och det verkar som det låter värre än vad det är när man ska skicka in blanketter och ritningar.
Det som är det svåra är att beräkna bärigheten på väggen, detta är bara ingenjörer och konstruktörer (samma arbetsuppgifter?) som kan göra.

Han sa dock att jag ska skicka in en bild på väggen och på huset utvändigt för att dom ska se hur mkt väggen ev. påverkar huset i sig.
Och jag ska även skicka med en ritning på hur rivningen kommer bli i slutändan samt skriva vilken dimension limträbalken kommer ha att, i detta fallet hamnar det ev. på en 90x270mm balk med L40C hållfasthets-klass.
Så den är enligt uppgift t o m överdimensionerad för väggen.

Så vi får väl se vart det mynnar ut.

Många kommuner har "öppet hus" för enklare bygganmälan/bygglovsärenden. Särskilt när det gäller typhus där alla brukar vilja göra samma ändringar kan det efter ett tag uppstå ett "default-bygglov" som är lättare att få eftersom man kan följa samma plan.

1,2m öppning är inte mycket
i 95% av fallen hade jag satt in en 9" planka på högkant, vi snackar väl trähus va ?
om det är ett tvåvåningshus blir max 1 takstol och 2 golvbjälkar från övervåningen som balken ska bära upp, då kanske det blivit en limträbalk eller 2st 9" plank.
balk.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp