FreddaPalmqvist
Aktiv medlem
[OT] Robotgräsklippare
Är inte problemet med NetRTK/4G att man måste ha deras SIM-kort vilket naturligtvis kommer med en abbonemangskostnad?Min Mammotion av enklaste modell (Yuka 1) har så man kan välja mellan NetRTK (4G) och RTK-antenn. Vad jag förstår kombineras den valda signalens GPS-positionering med robotens inbyggda GPS-mottagareför att ge en mer exakt postision. Jag körde först på NetRTK, sen tänkte jag att jag väl lika gärna kan sätta upp en antenn på garaget när jag ändå har en.
Oklart viket som har bäst precision för mig, jag har ca 200m till närmsta mobilmast (helt hushåll uppkopplat via 5G utan problem, är för snål för att dra fiber till min anslutningspunkt 30m bort) och min antenn har inte helt fri sikt över himmeln vilket innebär att roboten och antennen har svårt att ansluta till samma satellit när de är på varsin sida huset. Hade gärna monterat antennen längst upp på gaveln på huset men har varken stege eller 220-uttag för det.
