[OT] Robotgräsklippare

Akoa

Aktiv medlem
[OT] Robotgräsklippare
Har en sommarstuga med typ 300kvm gräs med sluttningar som är ca 40%.

Jag kan inget om detta men när jag googlar hittar jag Stiga M5 som ska klara lutningar på 45%. Jag hittar dock inte så mycket info eller tester om den.

Något mer än lutning, programmering och regnsensor som är bra att tänka på?

[OT] Robotgräsklippare
Jag har en Husqvarna Automower som promenerar runt och gör som den ska även när det lutar. Den ska klara 45% och det gör den utan problem. Vi har ett par ställen med lite mer lutning änså. Den klipper där också, men om den får för sig att vända i den sluttningen slirar hjulen och sliter på gräset. Men till dina 40% borde det funka utan problem.

Regnsenser vet jag inget om, men min klipper lika bra i regnväder, så det saknar jag inte. PIN-kod eller liknande stöldskydd är ett måste, men det har nog alla numera. Jag vet inte om alla klarar kabel som man klamrar fast mot marken, men om det fortfarande finns de man måste gräva för att använda skulle jag välja bort dem. App för att se var den är och om den kört fast är säkert kul, men inget jag ville lägga tusenlappar på.

Gräsmattan har aldrig mått så bra som nu med robot, så det finns fler fördelar än bara bekvämlighet. Plus att jag har full koll på var sonen på 1 1/2 år är. Han springer efter ”biiiilen” så fort Roboten är igång. Motion och barnvakt!

[OT] Robotgräsklippare
Hep sa:
Gräsmattan har aldrig mått så bra som nu med robot, så det finns fler fördelar än bara bekvämlighet. Plus att jag har full koll på var sonen på 1 1/2 år är. Han springer efter ”biiiilen” så fort Roboten är igång. Motion och barnvakt!
Barnvakt med roterande knivar. Hm, ja varför inte. ;-)

[OT] Robotgräsklippare
eketjall sa:
Hep sa:
Barnvakt med roterande knivar. Hm, ja varför inte. ;-)
Ha, ha! Bästa sorten! :-)

Har själv automower sedan några år, valdes pga sluttning/ramp på tomten. Hade inga coola finesser på den tiden, men funkar fin-fint!

Kanske det bästa köp jag gjort.

[OT] Robotgräsklippare
Hep sa:
Jag har en Husqvarna Automower som promenerar runt och gör som den ska även när det lutar. Den ska klara 45% och det gör den utan problem. Vi har ett par ställen med lite mer lutning änså. Den klipper där också, men om den får för sig att vända i den sluttningen slirar hjulen och sliter på gräset. Men till dina 40% borde det funka utan problem.
+1 på det, att ha begränsningsslingan mitt i en sluttning är inget hit, då blir dom rymningsbenägna

[OT] Robotgräsklippare
Vi köpte en Worx Landroid WR100SI. Klart trevlig. Klarar mer än de 20 graders lutning uppför som tillv anger. Den har faktiskt lite svårare nedför. Kompetent sak för mindre gräsmattor. Wifi styrning o trevlig möjlighet att definiera sektioner.

[OT] Robotgräsklippare
När kommer vettigt prissatta klippare som kör helt på gps och hjälpsignal från basstation för centimeternoggrannhet så att man slipper kablar helt?

[OT] Robotgräsklippare
Jag har brutet nyckelben och pallar inte vanliga klipparen så tog tillfället i akt och köpte mig en Husqvarna 310 förra veckan. Den fixar mina lutningar väldigt bra. Svänger lite bara om den tycker det blir för brant.
Körde också ner slingan med motorsåg då jag ansåg det enklast och eftersom det är höger nyckelben som är av så behövde jag mest gasa med den dåliga armen.
Fixade en distans så man inte vinglade mot väggar och sånt.
20180524_181818.jpg

Det är totalt snustorrt i backen så sågen stannade av allt damm en gång men det fixade kompressorn. Kedjan blev väl typ en decimeter längre av värmen, men med tanke på hur tänderna ser ut är den rätt färdig för skroten ändå ?
20180524_181804.jpg

Sen tillverkade jag ett mycket avancerat verktyg för att mata ner kabeln med!
20180518_111732.jpg

Rekommenderas verkligen då det är i stort sett gratis och gick sjuuukt smidigt! Är ju färdigt hål i botten och allt.

[OT] Robotgräsklippare
dnleriksson sa:
Jag har brutet nyckelben och pallar inte vanliga klipparen så tog tillfället i akt och köpte mig en Husqvarna 310 förra veckan. Den fixar mina lutningar väldigt bra. Svänger lite bara om den tycker det blir för brant.
Körde också ner slingan med motorsåg då jag ansåg det enklast och eftersom det är höger nyckelben som är av så behövde jag mest gasa med den dåliga armen.
Fixade en distans så man inte vinglade mot väggar och sånt.

Det är totalt snustorrt i backen så sågen stannade av allt damm en gång men det fixade kompressorn. Kedjan blev väl typ en decimeter längre av värmen, men med tanke på hur tänderna ser ut är den rätt färdig för skroten ändå ?

Sen tillverkade jag ett mycket avancerat verktyg för att mata ner kabeln med!

Rekommenderas verkligen då det är i stort sett gratis och gick sjuuukt smidigt! Är ju färdigt hål i botten och allt.

Lifehack by Dnl?

[OT] Robotgräsklippare
Kabeln behöver inte grävas ned. Lägg ut den, märla fast den. Efter några veckor har den försvunnit. Har anlagt 2 gräsmattor så och det fungerar utmärkt. Det fina är att man enkelt kan justera kablaget om man upptäcker problem eftersom den ligger ytligt.

[OT] Robotgräsklippare
Om man är högerhänt är det lättare att köra motorsåg i marknivå med brutet nyckelben än att slå ner 600 pinnar. Dessutom ville jag ha det trimmer och gräsklipparsäkert från början. Harry (den fick heta så med det stora H:et i fronten) har faktiskt grävt upp kabeln ändå där han vände lite mycket på stället då det är så torrt i jorden. Kabeln fastnade i bakhjulen och gick av.
Det är ännu lättare att justera om den inte är spikad ?

[OT] Robotgräsklippare
Har inte sett en enda igelkott på de sju år jag bott här så är inte orolig.
Grannkatterna tycker dock att den är väldigt suspekt och ligger gärna och studerar den!

[OT] Robotgräsklippare
Bilar dödar fler igelkottar vill jag påstå men det skriver man inget om... en sak är dock säker - de ser till att de där jefla mördarsniglarna försvinner.. iaf minskar radikalt. Man kan sedan köra roboten då igelkottarna inte är så aktiva så undviker man problemet. Hur ofta ser man en igelkott dagtid på sin gräsmatta?

Senast ändrad:
[OT] Robotgräsklippare
julgus sa:
Bilar dödar fler igelkottar vill jag påstå men det skriver man inget om... en sak är dock säker - de ser till att de där jefla mördarsniglarna försvinner.. iaf minskar radikalt. Man kan sedan köra roboten då igelkottarna inte är så aktiva så undviker man problemet. Hur ofta ser man en igelkott dagtid på sin gräsmatta?

Håller med. De där artiklarna är bara clickbate

[OT] Robotgräsklippare
Dags för ny klippare, batteriet är slut på vår nuvarande och priset för ett nytt är inte långt under en ny modern robot.

Liten yta, typ 300m2
Vill ha möjlighet till Wi-Fi/appstyrning
Under 10 000kr
Står mellan worx M500, Gardena sileno 500
Husqvarna Aspire.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa, och har jag missat någon modell?

[OT] Robotgräsklippare
Sitter och filar över köpknappen på Sileno, tvekar på om man ska ha smart eller ej. Idag känns det lite dumt att välja en som bara kör och klipper random.

[OT] Robotgräsklippare
Sitter och filar över köpknappen på Sileno, tvekar på om man ska ha smart eller ej. Idag känns det lite dumt att välja en som bara kör och klipper random.
Vår Sileno Smart är inte så smart. Man kan ställa in ett antal startpunkter och sätta schema, men sedan rör den väl sig ganska slumpmässigt. Resultatet blir dock bra. Och som tidigare nämnts, gräsmattan mår mycket bättre än när den klipptes med handjagare eller bensinklippare.

[OT] Robotgräsklippare
Har eg inte mycket input i frågan om nyköp. Har en 5 år gammal Worx, trodde gräsklippningen skulle sköta sig självt men det tycker jag inte det gör.
Visst, gräsmattan kunde vara i bättre skick, det hade underlättat. Inte tillstymmelse till lutning men lite gropig.
Klipparen kör fast i princip varje gång den är ute så för mig som trodde det var fit-n-forget så är jag inte helt nöjd.
Vad vill jag säga med detta då. Jo, mitt råd är att välja en maskin som har stora hjul fram. Inte ett litet som min Worx. Jag är övertygad om att det är det lilla framhjulet som inte klarar mina (små) gropar.

[OT] Robotgräsklippare
Vår Sileno Smart är inte så smart. Man kan ställa in ett antal startpunkter och sätta schema, men sedan rör den väl sig ganska slumpmässigt. Resultatet blir dock bra. Och som tidigare nämnts, gräsmattan mår mycket bättre än när den klipptes med handjagare eller bensinklippare.

Då kan man lika bra köpa en dum? Hade sparat mig ett beslut :)

[OT] Robotgräsklippare
Jag hade en Worx i 8 år, visst den fungerade men fastnade varje dag. Åskan dödade den sen köpte jag en Husqvarna 430x eller något sådant begagnad, överkurs i strl etc. för vår gräsmatta men då den var beg så var den billig. Fastnar aldrig och det märks att den är mycket bättre programmerad för att göra smartare försök när den stöter på patrull, sen är ju guidekabel väldigt bra.

[OT] Robotgräsklippare
Bra input. Lutar mot Husqvarna Aspire R4. Den har OTA-uppdateringar och i övrigt ser den ut att bygga på liknande stomme som Gardenan.

[OT] Robotgräsklippare
Blev en Sileno life 1000.

Än så länge har den fixat alla hål och bulor utom en och där backade den loss bara. Går lite fort ner för nån backe som är brant men verkar väldigt lovande.
Sannolikt lite träningsvärk påväg efter att ha böjt sig ner och tryckt 500 märlor :)

[OT] Robotgräsklippare
Blev en Sileno life 1000.

Än så länge har den fixat alla hål och bulor utom en och där backade den loss bara. Går lite fort ner för nån backe som är brant men verkar väldigt lovande.
Sannolikt lite träningsvärk påväg efter att ha böjt sig ner och tryckt 500 märlor :)
Sedan jag skaffade robotklippare har jag fått tid att jämna ut hål och bulor samt ringa in träd och buskar. Trädgården får bättre och bättre finish. Trädringar i cortenstål är bra att ringa in med och lätta att trimma runt.

[OT] Robotgräsklippare
Min Husqvarna Automower 315 muppade sig i dag för första gången på sju år: Jag flyttade den från laddstationen till bi-ytan för att ge den veckans omgång men då gnällde den över att ingen slinga hittades? Kollade då laddstationen och den blinkade jättesnabbt grönt/rött, men den koden finns inte i manualen... Någon annan som varit med om det?
Efter att ha kopplat lös slingor och power och mätt upp allt utan fel så funkade allt efter jag kopplat tillbaka det...
Vi hade ett kort strömavbrott på lördag morgon ifall det kan vara det som fått den att muppa?

[OT] Robotgräsklippare
Min Husqvarna Automower 315 muppade sig i dag för första gången på sju år: Jag flyttade den från laddstationen till bi-ytan för att ge den veckans omgång men då gnällde den över att ingen slinga hittades? Kollade då laddstationen och den blinkade jättesnabbt grönt/rött, men den koden finns inte i manualen... Någon annan som varit med om det?
Efter att ha kopplat lös slingor och power och mätt upp allt utan fel så funkade allt efter jag kopplat tillbaka det...
Vi hade ett kort strömavbrott på lördag morgon ifall det kan vara det som fått den att muppa?
Kan ha varit lite dålig kontakt på slingan bara som löste sig när du lossade och satte tillbaka den?

[OT] Robotgräsklippare
Skicka meddelande till supporten på Husqvarna och fråga om signalen. De är snabba på att svara.

[OT] Robotgräsklippare
Någon som provat denna?

[OT] Robotgräsklippare
Någon som provat denna?
Nix men måste ju va en snabb jävel när den behöver stötdämpare?
Men om jag får vara gubbskeptisk så tror jag inte dom där framhjulen är en hit med lite blött gräs kring rullarna, kan den verkligen svänga som den ska då?

Tillbaka
Topp