[OT] Robotgräsklippare

[OT] Robotgräsklippare
Dags att parkera min tror jag, samlar på sig väldigt mycket gräs då det aldrig hinner torka nu längre. Får rensa den var tredje dag, det tar klart kortare tid än att klippa själv men ändå.

Hur länge kör ni?

[OT] Robotgräsklippare
Dags att parkera min tror jag, samlar på sig väldigt mycket gräs då det aldrig hinner torka nu längre. Får rensa den var tredje dag, det tar klart kortare tid än att klippa själv men ändå.

Hur länge kör ni?
Byter slinga och monterar spetsplog, så får den köra på infarten under vintern.
Det börjar väl bli dags att plocka in den snart.
Cyklade förbi en klippare i helgen som hade samlat på sig så mycket gräs så drivhjulen såg ut som gräsbollar.

[OT] Robotgräsklippare
Vad är det här för mysko då?
"En obligatorisk trädgårdsbesiktning kommer att utföras av din lokala återförsäljare vid köp av Husqvarna Automower® 320 NERA med Husqvarna EPOS™ Plug-in Kit."
Måste en gubbe komma hem och godkänna om man får köpa en Husqvarna med EPOS?

[OT] Robotgräsklippare
[OT] Robotgräsklippare

Hur länge kör ni?
Min husqvarna bara tuggar på i ur och skur, rengör den en gång per år, efter sista klippningen på hösten när den får komma in i värmen samt få nya knivar.
Edit: Och den kör bara på nätterna så den har ju tuggat dagg i flera år nu...

[OT] Robotgräsklippare
Vad är det här för mysko då?
"En obligatorisk trädgårdsbesiktning kommer att utföras av din lokala återförsäljare vid köp av Husqvarna Automower® 320 NERA med Husqvarna EPOS™ Plug-in Kit."
Måste en gubbe komma hem och godkänna om man får köpa en Husqvarna med EPOS?
Jag tror att det finns en hel del trädgårdar där EPOS inte funkar så bra. Husqvarna vill nog inte ha en massa missnöjda kunder, dom har ju ett rykte att vara rädda om. Mina föräldrar hade besök av den lokala återförsäljaren inför ett köp av robot härom dagen och han rekommenderade inte slinglöst. Och då har dom inte så många träd med täta kronor på tomten. Enligt säljaren kan man få problem med EPOS om man har träd på tomten, hans erfarenhet är att det funkar bäst på stora, öppna ytor som fotbollplaner och liknade. Jag har även läst att vi uppe i norr har färre satelliter inom räckhåll än dom har längre söder ut. Det gör att dom blir känsligare för täta trädkronor hos oss än i tex södra Europa.

[OT] Robotgräsklippare
Jag tror att det finns en hel del trädgårdar där EPOS inte funkar så bra. Husqvarna vill nog inte ha en massa missnöjda kunder, dom har ju ett rykte att vara rädda om. Mina föräldrar hade besök av den lokala återförsäljaren inför ett köp av robot härom dagen och han rekommenderade inte slinglöst. Och då har dom inte så många träd med täta kronor på tomten. Enligt säljaren kan man få problem med EPOS om man har träd på tomten, hans erfarenhet är att det funkar bäst på stora, öppna ytor som fotbollplaner och liknade. Jag har även läst att vi uppe i norr har färre satelliter inom räckhåll än dom har längre söder ut. Det gör att dom blir känsligare för täta trädkronor hos oss än i tex södra Europa.
Luktar slinga för mig då. Har en passage där det garanterat blir problem för en GPS-robot att ta sig genom.

Senast ändrad:
[OT] Robotgräsklippare
Om det är blött pga dagg så är ett tips att justera tiden som roboten klipper. Starta den senare helt enkelt.

Redan gjort så den startar inte förren kl 10 men det blir inte ens torrt mitt på dagen längre hos oss, stora delar får ingen sol alls nu. Får väl igen om någon vecka tyvärr :)

Min husqvarna bara tuggar på i ur och skur, rengör den en gång per år, efter sista klippningen på hösten när den får komma in i värmen samt få nya knivar.
Edit: Och den kör bara på nätterna så den har ju tuggat dagg i flera år nu...

Min får inte gå på natten, kanske bättre hjul på Husqvarnan. Min samlar på sig det och till slut står den och slirar, Gardena.

[OT] Robotgräsklippare
På det där internetet står det att gräs växer så länge det är ca 7 grader el mer i jorden. Så det växer nog ett tag till, men fotosyntesen går ju ner såklart med mindre mängd dagsljus.

[OT] Robotgräsklippare
Luktar slinga för mig då. Har en passage där det garanterat blir problem för en GPS-robot att ta sig genom.
Guidekabel är guld, jag har en till framsidan och en till baksidan. Det blir sjukt mycket effektivare då, hade en utan innan och den sög.

Edit: eller ja sög var väl att ta i kanske men det blev betydligt mindre klippt och mer studsande fram och tillbaka..

Senast ändrad:
[OT] Robotgräsklippare
Min Gardena får gå en månad till eller nåt. Gräset växer fortfarande väldigt mycket.
Rensar från fastnat gräsklipp då och då samt spolar av den med vattenslangen.
Den vill sedan ett tag ha uppgraderad programvara, men tänkte vänta in i det sista om något skulle skita sig. Då har man ett halvår på sig att få det fixat.

[OT] Robotgräsklippare
Guidekabel är guld, jag har en till framsidan och en till baksidan. Det blir sjukt mycket effektivare då, hade en utan innan och den sög.

Edit: eller ja sög var väl att ta i kanske men det blev betydligt mindre klippt och mer studsande fram och tillbaka..
Jo, guidekabel blir det. Kommer att få utnyttja alla 3 guidekablarna som roboten ger möjlighet till. Är två områden som är lite luriga att få roboten att "studsa" in på, så för att få det bra kommer det behövas en guidekabel vardera för att få in maskinen på rätt ställe.

[OT] Robotgräsklippare

Jag har en EPOS installerad och när han från handlarn installerade den så gjorde han en karta som inte gick under träd osv. Tröttnade snabbt på det och nu har jag gjort en egen installation och den funkar fint under mina rönnbärsträd, en lönn och en träkoja modell stor med 30 m2 trädäck runt lönnen. Så tror inte man behöver vara så kinkig med GPSen utan den verkar funka fint med lite hinder.

Dock är den känslig för inlåsning så man lär pilla lite med installationen, nästa steg för min del är att nu skapa transportvägar runt en del hinder för att se om det blir bättre

Önskar också att jag köpt en större variant då den inte hinner med hela trädgården lika bra som den gamla..

[OT] Robotgräsklippare
Jag har en EPOS installerad och när han från handlarn installerade den så gjorde han en karta som inte gick under träd osv. Tröttnade snabbt på det och nu har jag gjort en egen installation och den funkar fint under mina rönnbärsträd, en lönn och en träkoja modell stor med 30 m2 trädäck runt lönnen. Så tror inte man behöver vara så kinkig med GPSen utan den verkar funka fint med lite hinder.

Dock är den känslig för inlåsning så man lär pilla lite med installationen, nästa steg för min del är att nu skapa transportvägar runt en del hinder för att se om det blir bättre

Önskar också att jag köpt en större variant då den inte hinner med hela trädgården lika bra som den gamla..
Får spana noga på din tomt när jag trampar förbi.

[OT] Robotgräsklippare
Stanna och ta en kik, den är fortfarande i inkörningsmode så lite pill med kartor och blockerade ytor än men skönt när den kan korsa asfalt...

är pappaledig så ofta hemma
Då kan vi köra min favoritsysselsättning: Sitta i solstol, dricka öl och titta på när roboten jobbar.
Kikar lite på 430X Nera, som kan uppgraderas med GPS. Köra den med begränsningslina och samtidigt utnyttja robotens hindersensor för träden och på så sätt slippa göra öar med begränsningslina runt träden (och övriga hinder).

[OT] Robotgräsklippare
Varför köra begränsningslina runt träden?
Är det inte bara att låta den köra på och vända? Alternativt sätta en ring runt som den kan studsa mot.

[OT] Robotgräsklippare
Varför köra begränsningslina runt träden?
Är det inte bara att låta den köra på och vända? Alternativt sätta en ring runt som den kan studsa mot.
Husqvarna rekommenderar det (har väl lite med slitaget på hindersensorn att göra) och grannen fick det utfört på det viset när de hade en firma på plats som installerade roboten åt dem.

öar.png

[OT] Robotgräsklippare
Husqvarna rekommenderar det (har väl lite med slitaget på hindersensorn att göra) och grannen fick det utfört på det viset när de hade en firma på plats som installerade roboten åt dem.

öar.png
Han som installerade min Gardena tyckte det var helt onödigt när jag föreslog det. Nu är det bara öar vid ett brunnslock och ett ställe med flackt berg i dagen. Sedan har jag ringat in träd och buskar med järnringar för att hålla borta roboten och slippa gräs och ogräs som växer precis intill.

[OT] Robotgräsklippare
Satte ut min för snart två veckor sedan. Den gick ut, klippte lite, men stannade sedan förvirrad vid guidelinan och meddelande "Ingen slingsignal". Skickade in den på service och nu är den på väg tillbaka efter att de bytt något. Med lite tur dyker den upp före helgen, men annars nästa vecka. Gräset börjar bli långt nu, eftersom jag inte tagit mig för att klippa manuellt eller med bensinaren som står och skäms.

Edit: Såg nu i reparationsbeskrivningen att de bytt moderkort i roboten. Det gjorde de för ett par år sedan också. Hoppas det nya kortet är av bättre kvalitet och inte bara ett likadant. Fick ett nytt laddtorn förra året, efter att det gett upp. Dålig kvalitet, men bra garanti och service hos Gardena. Vet inte om Husqvarna är bättre. De äger ju Gardena och en del komponenter är samma.

Senast ändrad:
[OT] Robotgräsklippare
Vi har haft dammsugarrobot i många år också. Inte lika bra resultat, men ändå tillräckligt för sambon blir på bättre humör=mer cykling till mig ?

[OT] Robotgräsklippare
Dammsugarrobot är bra.
Robotgräsklippare är fantastiskt.

Som redan sagts ovan. Välj ett beprövat märke där det går att få tag på delar. Typ av kniv(ar) kan också vara värt att fundera på. Uppkopplade är väl alla nuförtiden?

[OT] Robotgräsklippare
Vilken robot ska man ha om det idag tar ca 2 timmar att klippa med en åkgräsklippare med ca 80 cm klippbredd?
En stor husqvarna låter det som. Svärföräldrarna har ca 10 000m2 tomt och har två st. Pga höjdskillnader går det inte med en.

Idag hade jag köpt en som inte kräver slinga/begränsningskabel. Vi har en äldre 430x som går som en klocka.

[OT] Robotgräsklippare
En stor husqvarna låter det som. Svärföräldrarna har ca 10 000m2 tomt och har två st. Pga höjdskillnader går det inte med en.

Idag hade jag köpt en som inte kräver slinga/begränsningskabel. Vi har en äldre 430x som går som en klocka.
Vad gör en sån jävel? GPS kan väl inte räcka? Jag börjar bli lite trött på gräset...

[OT] Robotgräsklippare
Vad gör en sån jävel? GPS kan väl inte räcka? Jag börjar bli lite trött på gräset...
Den har någon form av antenn som du sätter på tomten/huset tror jag. Sen ritar du väl en virtuell gräns på något vis. Felmarginalen ska vara 2cm enligt spec. Jag har inte forskat så mycket i det då vår räcker många år till hoppas jag.

Men vi har nog haft robot i kanske 10 år och jag har letat kabelbrott och fått ändra slingan åtskilliga ggr. Så det låter ju fantastiskt att slippa det.

[OT] Robotgräsklippare
Den har någon form av antenn som du sätter på tomten/huset tror jag. Sen ritar du väl en virtuell gräns på något vis. Felmarginalen ska vara 2cm enligt spec. Jag har inte forskat så mycket i det då vår räcker många år till hoppas jag.

Men vi har nog haft robot i kanske 10 år och jag har letat kabelbrott och fått ändra slingan åtskilliga ggr. Så det låter ju fantastiskt att slippa det.
Ja, funkar säkert med kabel men jag har lite krånglig tomt och är lite trög så detta kanske kan övertyga mig....

Tillbaka
Topp