[OT] robotklippare

ebiha

Aktiv medlem
[OT] robotklippare
Kanske har sökt dåligt men det finns väl ingen sådan tråd... Robotklippare är ju inte helt OT om det betyder att man får cykla mer. Än så länge tvekar jag för jag får det inte att funka så bra.
Finns det någon i Eskilstunatrakten som har en kabeltestare för när kabeln har gått av någonstans under jorden. Du kan få testa min Spectral som tack (kanonbra stig 100 meter från hemmet), få några öl eller så (verkar vara happyvaluta så varför inte).

[OT] robotklippare
Just det. En husqvarna och meddelandet är: Fel, ingen slingsignal. Kan det kanske vara anslutningen mellan kabeln och laddningstationen som är för dålig?

[OT] robotklippare
Har en Gardena, vilket i princip är en Husqvarna.
Får det felet ibland, och hittills har det alltid berott på glappkontakt i ansutningen mellan kabeln och laddningsstatonen.

[OT] robotklippare
Jag har inte läst manualen ordentligt kring hur man går till väga men det finns metoder med att flytta anslutningskontakterna till andra kontakter för att "ringa in" vart eventuellt kabelbrott befinner sig med hjälp av lysdioden i laddstationen. Sen så kan det mycket väl vara ett skarvdon som är problemet.

Om din gräsklippare precis varit på service så har säkert serviceteknikern synkat din klippare mot en annan laddstation så att du behöver synka tillbaka klipparen till din laddstation för att det ska funka hemma hos dig igen.

[OT] robotklippare
Hos mig var det en skarv som inte var helt hundra på slingkabeln (husqvarna originalskarv). Men jag tryckte till den extra hårt så har det funkat bra sen dess.

[OT] robotklippare
Om de rara små barnen på grannfastigheten har råkat snubbla på tråden med sina rara små tår (eller snarare sina rara små fingrar) och dragit upp begränsningskabeln ur gräset kan det hända att klipparen klipper av tråden. Har jag hört.

Ja, jag vet, jag hade gjort detsamma i den åldern, man vill ju "bara känna lite hur hårt det sitter fast" eller nåt sånt. Har några skarvpluppar kvar än så det är ingen fara.

[OT] robotklippare
Tack så mycket! Det här forumet är ju fantastiskt. Jag ska kolla de olika förslagen. Har dock ingen multimeter - är det något som elektriker har?

[OT] robotklippare
Multimeter kan du skaffa för några få kronor på t ex Biltema. Eller så gör du en egen variant av ett batteri och en liten lampa, du ska ju ändå bara kolla om det är kontakt hela vägen runt eller inte.
Skulle det vara av så kan du leta fram felet genom att ta en lång sladd och mha en nål sticka in i kabeln på mitten och sen testa mot en av ändarna, då hittar du i vilken halva av kretsen avbrottet är, sen kollar du i mitten på den halvan osv och hittar förhoppningsvis snart var den är av. Men det kräver förstås att du har rätt lång sladd lös hemma. Annars får du ta den längsta du har och kolla mha nålar hela vägen runt tills du hittar felet.

[OT] robotklippare
För mig fungerar det bra att hitta tråden till min Husqvarna mha en AM-radiomottagare. Att hitta avbrott har också fungerat men det har inte varit helt tydligt när man passerar avbrottet.

[OT] robotklippare
Då var det löst. Tack för alla bra tips och jag kommer säkert att använda mig av dem framöver. Nu tog jag ett niovoltsbatteri och en elmätare och såg att slingan var bruten. Plötsligt slog det mig att jag hade sett ännu ett brott på kabeln för ett tag sen (jag har inte använt mig av roboten på två år) så efter att jag hade totat ihop detta funkade allt.

Tillbaka
Topp