[OT] robust kulspetspenna?

darkforce

Aktiv medlem
då forumet e sveriges bästa tillhåll så testar ja en ot tråd

letar kulspetspenna som tål lite mer men inte kostar halva lönen...

har alltid penna i benfickan o har aktivt jobb o tröttnat på reklampennor etc i plast som går i två delar, skruvar isär sig eller går sönder på annat sätt stup i kvarten

kikat lite på parker jotter i rostfritt stål

men tips sökes på bra hållbara pennor som tål lite smällar o brytningar o går byta bläckpatroner i

En svensk klassiker. Lösa patroner finns att köpa när det gamla tagit slut.

Undvik de som är stämplade ”Tillhör Statsverket” De är stöldgods 😁
Finns den i stål och tål att man sätter sig på den? Jag behöver en väldigt hållbar, men i övrigt så duger allt till mitt kladd. Har sönder 1-3 per vecka.

Snygga! 🤩

Bic Clic M10, kostar 5-10 kr/st och är väldigt robusta. Så ohipt det kan bli men knasig prisvärd

dom där går tyvärr fetbort dom skruvar isär sig själva eller så bryter ja av dom i fickan
Bic Clic M10, kostar 5-10 kr/st och är väldigt robusta. Så ohipt det kan bli men knasig prisvärd
o går av bara man tittar på dom tappat räkningen på hur många ja knäckt.....

Varför var jag tvungen att läsa den här tråden.... nu villhöver jag en Rotring kulspetspenna också....
Då kan jag slå död på det och säga att den är rätt ”underwhelming” när man väl har den i handen. I min värld inte rätt viktfördelning och inte tillräckligt skön att använda mycket. Jag ångrar att jag slängde 300 plus kronor på det köpet.

Jag har en space pen (hittade den). Pennan fungerar bra så länge som du är varm och torr men kall eller blöt om händerna och du får problem. Det är inte helt enkelt att greppa blank och slät stål.

Jag har haft en Parker Jotter i många år som funkat väldigt bra.

Rekyls penna kanske? Dyr, men de släpper inte iväg något som inte håller.

Klart du ska ha en Grismo knives Saga pen.

Jag gillar Pentels EnerGel Alloy. Det är förvisso gjord av aluminium och kanske inte tillräckligt hållbar. Men den känns robust och är riktigt bra att skriva med.

1000033353.webp

Tycker denna varisort är bra, går att byta patron på. Kostar väldigt lite, finns i olika färger på blecket. Men ffa så funkar det att sudda, förmodligen pga någon häxkonst inblandad..

Visa bilaga 758854
Tycker denna varisort är bra, går att byta patron på. Kostar väldigt lite, finns i olika färger på blecket. Men ffa så funkar det att sudda, förmodligen pga någon häxkonst inblandad..
Bläcket bleknar också av sig självt efter ett tag pga samma häxkonst. Beror väl på tillämpning om man tycker det är ett problem. De är inte heller direkt tåligare än den klassiska Bic:en det tipsades om tidigare.

Ballograf skulle jag föreslå också. Om de inte går isär, går att skruva upp, så är det svårt att byta patron när det behövs. Du kanske ska byta ficka? Bröstfickan eller frihängande ögla på byxbenet brukar jag använda. - Det inger status att plocka fram en snygg penna ur bröstfickan, hihi!

Ballograf skulle jag föreslå också. Om de inte går isär, går att skruva upp, så är det svårt att byta patron när det behövs. Du kanske ska byta ficka? Bröstfickan eller frihängande ögla på byxbenet brukar jag använda. - Det inger status att plocka fram en snygg penna ur bröstfickan, hihi!
Bröstficka saknas på mina varsel t-shirts. Öglan är full(Hänglås, fyrkantsnyckel och en nyckel) och hänger man en penna där så krossas den.

Tycker ballograf håller dåligt, har flera som spruckit i plasten, dels nere vid metallförstärkningen vid spetsen, och dels uppe vid han-gängorna.

Vad har du för några preferenser material/funktionsmässigt?
- vilken patron? arkivbeständigt bläck? Ballograf? Caran d'ache? Fischer space pen?
- vikt? i kraftigare material blir pennan tyngre, men det kanske inte är ett problem? (Har en i stål som väger 77 gram, tycker inte den är för tung.)
- material? Stål är starkt men tungt, aluminium betydligt lättare och nästan lika starkt, mässing och koppar är snyggt men tungt utan att vara så starkt
- hur ska pennan öppnas? Med tanke på bakfickan antar jag att den måste gå att stänga på något sätt? Föredrar du tryck-öppning/-stängning eller ett "lock" man skruvar av? Eller att man skruvar in bakänden för att trycka ut patronen?
- fästanordning? Är det krav på ett sånt "clips", eller vad man ska kalla det, som används för att t.ex fästa penna i kanten av en ficka?
- allmän estetisk stil? Ska den vara fint polerad, grovsmidd, eller någonstans mitt emellan?
- budget?

Tycker ballograf håller dåligt, har flera som spruckit i plasten, dels nere vid metallförstärkningen vid spetsen, och dels uppe vid han-gängorna.

Vad har du för några preferenser material/funktionsmässigt?
- vilken patron? arkivbeständigt bläck? Ballograf? Caran d'ache? Fischer space pen?
- vikt? i kraftigare material blir pennan tyngre, men det kanske inte är ett problem? (Har en i stål som väger 77 gram, tycker inte den är för tung.)
- material? Stål är starkt men tungt, aluminium betydligt lättare och nästan lika starkt, mässing och koppar är snyggt men tungt utan att vara så starkt
- hur ska pennan öppnas? Med tanke på bakfickan antar jag att den måste gå att stänga på något sätt? Föredrar du tryck-öppning/-stängning eller ett "lock" man skruvar av? Eller att man skruvar in bakänden för att trycka ut patronen?
- fästanordning? Är det krav på ett sånt "clips", eller vad man ska kalla det, som används för att t.ex fästa penna i kanten av en ficka?
- allmän estetisk stil? Ska den vara fint polerad, grovsmidd, eller någonstans mitt emellan?
- budget?
Vet inte hur det är med trådstartaren. Jag bryr mig enbart om två saker, hållbarhet och priset.

Great minds think alike. Dock är den inte lika precis som t.ex https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Pilot-G-2,-medium-0,7-mm/p/34-2516-5 när man behöver skriva i gula kort
Jag har en Pilot FriXion LX (PriceRunner) i metall. Upplever den nämnvärt mer stabil än FriXion Clicker, som jag spräckt en, men inte lika stabil som min och de andra olika Fischer Space Pen jag använt. Ganska så dyr för vad man får dock.

Pilot G2 är trevliga. Mina har hållit bra. IMO stabilare än Bic Clic M10 som jag också spräckt.

Senast ändrad:
Om det duger med suddbart bläck kan man ju lika gärna ha en snickarpenna, dvs blyerts.
...Skjut stiften i ljumsken! hade kanske Ulf Lundell diktat.

Tillbaka
Topp