[OT] Rökning/Snusning, mm

Testade en gång att röka när jag var 12 och bolmade som en skorsten inne på tjejtoan i plugget tillsammans med en kompis. Spydde sedan på skolgården. Sedan dess håller jag mig från rökning.

Ä va fan, behöver ju inte komma rök ur dig som en skorsten, men känner du för det är det fan klart att efter en brottningsmatch med rötter, lera osv. ska man kunna sätta sig på balkongen med en iskall öl och ta ett bloss om man vill...

Jag slutade snusa förra året!

Jag slutade för att jag inte hade råd att köpa en MTB jag såg här på Happy!
Den kostade 7000:- och jag slog snabbt på kalylatorn i datorn att jag snusade upp ungf dom pengarna på ett år! Jag blev så förbannad på mig själv, hade länge tänkt sluta innan men hela tiden blåst mig själv med en massa jag ska "trappa ner" eller "bara en påbörjade snus varje hel timme" eller "byta till smurfblöjor för det är lindrigare" osv. osv.
Alltså jag snusade en dosa om dan, och tvärslutade för det var tamejfan det enda som fungerade!
Så nu i våras köpte jag en MTB för de pengar jag annars skulle snusat upp!

/Petter

Fick köpa en ny cykel för frugan om jag slutade snusa. Har hållt upp i en månad nu, samtidigt som jag har en nyinförskaffad Jekyll 900 -04. Snacka om motivation!

Precis vad jag också gjorde. Snuskostnaden var ungefär vad jag behövde för at finansiera en ny cykel.
Kom på det på bussen hem en dag, räknade på det en stund och så var det klart, lika bra att lägga av meden gång. Slängde den befintliga dosan i papperskorgen när jag klev av bussen, och har inte rört en snus sen dess (vågar inte ta ens en festsnus av räddsla för att "trilla dit" igen).

Petter skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag slutade snusa förra året!
>
> Jag slutade för att jag inte hade råd att köpa en
> MTB jag såg här på Happy!
> Den kostade 7000:- och jag slog snabbt på
> kalylatorn i datorn att jag snusade upp ungf dom
> pengarna på ett år! Jag blev så förbannad på mig
> själv, hade länge tänkt sluta innan men hela tiden
> blåst mig själv med en massa jag ska "trappa ner"
> eller "bara en påbörjade snus varje hel timme"
> eller "byta till smurfblöjor för det är
> lindrigare" osv. osv.
> Alltså jag snusade en dosa om dan, och tvärslutade
> för det var tamejfan det enda som fungerade!
> Så nu i våras köpte jag en MTB för de pengar jag
> annars skulle snusat upp!
>
> /Petter

Verkar ju vara ett ämne som berör några fler än jag trott.
Troode de skulle va värsta friskusklubben här ju :)

Hoppas för stort H att jag klarar mig nu och jag hejar på alla er andra också !

Viljan är stark, men köttet är svagt - det var det väl nån som sa. Man är ju inte mer än människa....

Kan dock bli lite irriterad över att nikotintugg o plåster bara säljs på apoteket. När oturen grinar en i ansiktet och det är tomt i asken är det väldigt nära till kiosken. Åkte 12 mil till ett jourapotek när jag lika gärna kunde hittat Nicotimellen bredvid Marlboron och Grovsnuset. Är detta möjligen en konspiration?

*micke* skrev:
> En snubbe här på jobbet är lustig. Han slutar röka
> 1:a oktober varje höst. Sen börjar han igen 1:a
> maj...
> Varför börja igen?!?
>

Har frågat min kompis precis detta!

Han krökar som få fr.o.m. 1 maj till 31 december varje år. Han tränar regelbundet och ser inte ut att må dåligt av det (att kröka alltså). Sen är han vit från nyårsdan till sista april bara för att konstatera att han klarar av att inte dricka.

Hur många av oss, handen på hjärtat, håller oss från alkohol 4 månader i sträck varje år?

Jocke, som nyttjar alkohol 12 mån/år

jag bestämde mig i dag
att sluta röka efter att ha läst denna tråden.
snuset tänke jag fortsätta med.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har on-off snusat i 9 år. Med on-off menar jag att jag snusar ett par månader och sen kan det gå 5 veckor innan jag snusar igen. Detta beror förstås på att här i Finland får man inte sälja snus. Men det är lagligt att självimportera snus för eget bruk, nästan hur mycket som helst. Jag bor i Uleåborg, som ligger 14 mil söder om Haparanda så är det bara 3-4 timmar med bil och sen har jag snus igen. Men det är inte varje helg an orkar köra 30 mil för snus. För övrigt så snusar jag ganska litet, en dosa tar ca. 5 dagar. Nu har jag varit 6-7 veckor utan snus. För tillfället har jag det ganska stressigt på jobbet. Dagen-D närmar sig med det aktuella projektet och ett tusen småsaker måste göran innan det. Sanar snus på jobbet...

evelina* skrev:
> jansson99; Jag nyttjar alkohol, o dagar per år.
> Det går alldeles utmärkt.
>
> /evelina*

Jag sa aldrig att det inte går bra att låta bli. Själv röker jag 0 dagar per år.

// Jocke

2 dagars kamikaze fylla på bag in box vin varannan månad blir det numera,och då snusar man väldigt mycket också...

"den svenska charterfyllan"

evelina* skrev:
> Det där med snusning är svårt, har bestämt mig
> igen för att sluta. Tog ett återfall i höstas när
> jag ver ensam, ledsen och sönder stressad. Det är
> som sagt efter ett tag som det bli jobbigt. De
> första månaderna går bra. Då är det lätt att säga
> nej för att man tycker att man är duktig å har
> slutat. Sen efter ett drygt år är det tom äckligt
> att snusa... Sen kommer det farliga. För nu har
> man ju slutat, det är ju äckligt, köjs av lukten
> bara. Så tar man en pris när man festar eller för
> att 'alla' kollegor snusar å man, så blir man lite
> dizzy å så unnar man sig lite nu och då...ja.
>
> Jag tycker att det blir lättare om man säger det
> till folk speciellt de som tycker att det är dumt
> som sambos å föräldrar. När man då vill ta en
> prilla så blir det så svårt att bortförklara sig
> när den ligger där under läppen. Det blir bara
> fånigt lixom. Fast denna metod förutsätter ju att
> man verkligen VILL, annars är det ju lätt som en
> plätt å dra en visa.
>
> Nu räcker det för den här gången
> /evelina*

Precis det är ju inte så att suget minska nu efter 8 år sen jag slutade. Det finns där hela tiden och det gäller att kämpa och stå emot och inse att en prilla sen är det kört!

Fredde75 skrev:
> Har snusat i 20år och funderar seriöst nu att
> försöka sluta!
> Hur mycket påverkar snuset konditionen??
>
> /Fredde
>
> ---------------------------------------
> "Jaha......."
>
>
Tror inte det påverkar konditionen särskit mycket snus alltså. Kolla typ nästan alla hockeyspelare snusar. Patrik Sjäberg rökte juh tom.

oscarv skrev:
> Tror inte det påverkar konditionen särskit mycket
> snus alltså. Kolla typ nästan alla hockeyspelare
> snusar. Patrik Sjäberg rökte juh tom.

Så rökning påverkar inte heller konditionen bara för att Partrik Sjöberg rökte?
Märklig logik: Bara för att eliten gör det så påverkar det inte konditionen.

Kan säga av egen erfarenhet att snus påverkar, utan att öka träningsmängden fick jag betydligt bättre kondition när jag slutat snusa. Den plats på de röda blodkropparna som transporterar nikotin kan användas till syre istället. Borde ju ge klar effekt.

(Nej, jag är inte helt säker på om det är en korrekt medicinsk förklaring, men nåt åt det hållet borde det väl vara.)

> Tror inte det påverkar konditionen särskit mycket
> snus alltså. Kolla typ nästan alla hockeyspelare
> snusar. Patrik Sjäberg rökte juh tom.

Fast man behöver ju ingen vidare kondis för att jogga några meter fram till ribban :-)

Själv är jag snusfri sedan ett år tillbaka och belönade mig häromveckan med en hoj som jag anser mig sparat ihop till.

Jag började röka när jag var 15 (mina ungar ska aldrig få åka på språkresa) och övergick till snus vid 25 (fick barn). Efter 10 års snusande lessnade jag en dag och det gick helt plötsligt lätt att sluta trots flera misslyckade försök tidigare.

Jag är egentligen förtjust i konceptet med att ha en last som man kan ta till när man vill förgylla tillvaron men snusningen hade bara blivit mekaniskt trist. Snusade precis oavbrutet.

Det tråkiga är att förutom ekonomin märker jag inga positiva effekter alls :-). Mådde toppen som snusare.

/JojjeM

5-8% är siffror jag sett på snus och försämrad kondition,en snusares hjärta slår ca 10000 mer slag per dygn

När jag bestämde mej för att sluta röka så fick jag kraften från att man får sämre kondis om man röker tänk på de:D

Slutade röka i vintras. Var som mest uppe i ett packet/veckan, och jag höll på i c:a 5 år. Det bästa var dock att jag blev väldigt full för några helger sen och tänkte att jag skulle röka - MEN DET GICK INTE! Jag fick typ kväljningar och hostningar och kunde inte ta mer än två bloss innan jag gav upp.
Det har säkert hjälpt att det är rökfritt på krogen nu också. :)

När man håller på med att sluta röka & det inte går så bra så röker man utan anledning.
Vissa säger att det är gott men det är det inte. det KÄNNS gott eftersom man får sitt nikotinberoende stillat. Dessutom är man idiotiskt nog beroende av en annan känsla som man får under själva ciggen som är syrebrist/kvävning och då känner man ju sig rätt smart helt plötsligt.
Skulle va billigare att suga in luft från kattlådan i ett smalt sugrör.

Det är inga problem att säga att man VILL sluta.
De som aldrig rökt eller haft "lätt" för att sluta har lika lätt för att säga att:
DET VILL DU INTE ALLS för då hade du slutat nu.

Olika starka beroenden kan jämföras med olika smärtgränser.
Annars skulle jag kunna ge igen med en fet höger och säga:
JAG får inte ont när JAG får en höger sluta kvida ! eller ?

Känns ganska ok att skriva av sig nu och nu börjar suget lägga sig så nu slutar jag.
hörs i denna tråd igen när nästa attack kommer :)
Edit: stavning. (finns nog mer ;))

cykel_freak skrev:
> Varför börja snusa eller röka när man kan lägga
> pengar på cykeln istället:D

för att det är tufft fattar du väl!

Från och med idag så har jag slutat med snusandet,efter ha snusat i dryga 20år!=)*jippi*

Har lovat mig själv en ny hoj istället för snuset.........=)

/Fredde

Hehe, man kanske skulle göra tvärtom. Börja snusa för att senare sluta och ha gjort sig förtjänt av en cykel :-) Humm... eller kanske inte?

Bosse

Boman: Om du inte börjat/börjar så har du väl redan gjort dig förtjänt =) Dessutom utan att plågas av det plågsamma slutandet.

Fredde: May the force be with you!

kakad skrev:
> Boman: Om du inte börjat/börjar så har du väl
> redan gjort dig förtjänt =) Dessutom utan att
> plågas av det plågsamma slutandet.
>
> Fredde: May the force be with you!
>
> --------------------------------
> - Cykel kan du vara själv -
>
> Me, myself and I /DS

Har du så fanemej rätt i, nu går jag till morsan och säger ett jag ska ha en Devinchi Wilson freeride!

Ush för rökning. Glad att jag var en sån där "mes" på högstadiet, för då hade jag inget ideal att leva upp till... Hoppas att alla som vill sluta röka och snusa klarar det, både för er egen skull och för oss som finns i er omgivning. Blir så less på folk som tänder ciggen så fort de står och väntar på tåget eller nåt... Får typ andningsproblem (iofs mest mentalt, men ändå).

Detta kan låta lite illa, men jag tycker att det är bra att särbehandla rökare negativt, typ som rökförbudet som ställer till det för dem. Finns inget tufft eller bra med rökning och förbudet förhindrar nog många från feströkning.

"No sports, just whiskey and cigars" lär visst Winston Churchill ha sagt. Å så levde han ju i 90år också..!

Va på nått litet fördrag av Joe Labero. Han drog ett litet kul (standard)skämt: "Själv röker jag med måtte, bara en cigarr åt gången"

/ Johan, som inte har nått som helst samband med rökning/snusning

Jag saknar vettiga inlägg om bra sätt att börja röka på, har under det senaste året funderat mycket på att börja röka eller snusa. Jag blir lätt illamående av att vara i närheten av tobaksrök skulle det vara lättare att börja med plåster och tuggisar för att sedan övergå till en töntcigarett typ lights för att så småningom sakta vänja mig vid cigaretternas cigg -svarta gitanes. Vad är lättast att börja med snus eller cigg? jag vet att cigg är coolast men men för en nybörjare så måste det också vara enkelt.

Kalle b>> annars finns det ju crack.. det skall man tydligen vänja sig vid på direkten utan de jobbiga veckorna innan man lärt sig.. som ju tobak kräver. sen skall man visst bli jävligt pigg med och inte ens stoppa efter polisen skjutit en full med 9mm magnum.. så det kunde ju vara något inför tävlingarna.. tänk vilken fart alla skulle ha.. "mer crack åt folket i slingan!!"

º¿º/

JLarsson skrev:
> Innan jag slutade snusade jag i 20 år. Det första
> jag gjorde varje morgon var att ta en snus, och
> det sista innan sängdags var att lägga ut...

Samma sak för mig. Men för en vecka sedan slutade jag tvärt! Har gått förvånanstvärt enkelt, fast idag var suget enormt. Undrar hur lång tid det tar för att bli "helt" fri? Känns iaf skönt att ha tagit beslutet.

/Jörgen

bugge skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Innan jag slutade snusade jag i 20 år. Det
> första
> > jag gjorde varje morgon var att ta en snus,
> och
> > det sista innan sängdags var att lägga ut...
>
> Samma sak för mig. Men för en vecka sedan slutade
> jag tvärt! Har gått förvånanstvärt enkelt, fast
> idag var suget enormt. Undrar hur lång tid det tar
> för att bli "helt" fri? Känns iaf skönt att ha
> tagit beslutet.

Ett drygt år nu... grumt skönt. Klart suget kommer ibland, men det är bara att slappna av så släpper det.

cacigge skrev:
> Cancer!
>
> http://cancer.istheshit.net
>
> --------------------------------------------------
> ---------------------
>
> No that's fame. Fame has a fifteen minute
> half-life, infamy lasts a little longer.

Cancer är inte en sporre till att sluta för alla.
Min sambos styvfar gick bort för något år sedan delvis pga rökningen.
cancer i halspartiet och lite andra saker.

Jag klarade mig inte så länge med mitt uppehåll men nu är jag inne på ett nystartat uppehåll igen.
hoppas det hjälper att tänka på kondition & välmående för någon äkta vilja kan jag inte hitta verkar det som.
TROTS att jag såg min sambos styvfar insjukna och dö.

Bai 4 now.

Ok då tar vi fram det tunga artilleriet :

1. Vad är bland de äckligaste du ätit ? Ex. ål
2. Skaffa fram ål!
3. Doppa filtret eller snusen i ålen, "light it up and get your fix"
4. Intala dig själv att varje gång du ska en cig. eller snus så kommer du känna den skabbiga smaken av ex. ål.

Ovanstånde funkade med just ål och snus för en som snusat i 20 år.
Han gick på nikotin plåster ett tag efteråt men ville knappast ha en snus i munnen efter den smakupplevelsen.
Ålen var rå för de som undrar.

Sedan kan vi ta några visdoms tankar av Sylvester Stallone (cigarrökare framtills han gjorde Rocky då han märkte att det aldrig skulle gå att fortsätta röka eftersom han blev andfådd direkt):
Om du inte slutat röka vid det här laget har du aldrig heller bestämt dig för att sluta.

It's all in the mind.

Jag får testa för löftet om att inte röka gick åt helvete !
Bensin kanske ;)

Tror det blir någon radikal förändring i årsskiftet.
Kass motivation.
De kvittar om alla andra säger att det är farligt, mm
Är man inte själv övertygad så går man på en fet nit.

Tillbaka
Topp