[OT] Roliga skyltar

[OT] Roliga skyltar
inte en skylt men lite misslyckad bildsättning på dagens Aftonbladet.Visa bilaga 655370
(nu med bild hoppas jag)

Bilagor

• Skärmavbild 2023-09-22 kl. 11.00.53.png
    Skärmavbild 2023-09-22 kl. 11.00.53.png
    278.2 KB · Besök: 235
Senast ändrad:
[OT] Roliga skyltar
Hittat på väg hem från jobbet idag
Visa bilaga 656709

Inte så rolig som det verkar. Skylten betyder att körfältet får trafikeras med fordon i linjetrafik, mopeder klass II och cyklar. Den kan ha en tilläggsskylt med tex texten gäller även buss och taxi. Då avses buss som inte kör linjetrafik, tex beställningstrafik. Dock lite oklart varför de har tilläggsskylten i det här fallet, då buss som inte kör i linjetrafik inte får köra där.

[OT] Roliga skyltar
Inte så rolig som det verkar. Skylten betyder att körfältet får trafikeras med fordon i linjetrafik, mopeder klass II och cyklar. Den kan ha en tilläggsskylt med tex texten gäller även buss och taxi. Då avses buss som inte kör linjetrafik, tex beställningstrafik. Dock lite oklart varför de har tilläggsskylten i det här fallet, då buss som inte kör i linjetrafik inte får köra där.
För att tillägget gör att bussar som inte kör linje får köra där.

[OT] Roliga skyltar
Och buss i beställningstrafik betyder?

Inte beställningstrafik om jag själv kör min egen buss?
Beställningstrafik om min kompis bett mig köra min buss den vägen?
Troligtvis all kommersiell busskörning som inte är linjetrafik. Ex.vis hockeylag på väg till bortamatch, PRO-resan till Allsång på Skansen, Snowrollers skidresa till Kirschberg, etc.

[OT] Roliga skyltar
Är det bara jag som tycker det ser ut som att de precis hyvlat asfalten som förberedelse inför att lägga ny, och då har övergångsställe-målar-avdelningen inte orkat vänta på den nya asfalten utan bara målat på det hyvlade och sen tagit helg?
Du har helt missuppfattat hur arbetet med vägar sker. Avhyvling av asfalt betyder på inget sätt att ny asfalt kommer att läggas inom en snar framtid. Det kan röra sig om rätt lång tid tills det sker. Då är det nog inte helt fel med ett övergångsställe i väntan på att asfaltsmaskinen kommit på plats i november 2023, maj 2024 eller juli 2029.

[OT] Roliga skyltar
Du har helt missuppfattat hur arbetet med vägar sker. Avhyvling av asfalt betyder på inget sätt att ny asfalt kommer att läggas inom en snar framtid. Det kan röra sig om rätt lång tid tills det sker. Då är det nog inte helt fel med ett övergångsställe i väntan på att asfaltsmaskinen kommit på plats i november 2023, maj 2024 eller juli 2029.

Asfalten kommer inom två veckor. Asfalten blir dessutom röd. Det blir en cykelgatan. Jag vet inte om det blir första cykelgatan i Stockholm, men jag har aldrig sett en.

[OT] Roliga skyltar
Livet som cyklist i Stockholm i ett nötskal. Mycket fina ord och stora planer. I verkligheten not so much.

Nu har den här situationen inte direkt något med cyklister att göra. Indirekt mycket, för att asfaltet har tagits bort för att ersätta det med röd asfalt för att göra gatan till en cykelgatan. Så i verkligheten (kan själva också nästan inte tror det, men det finns redan en bit röd asfalt).

Tillbaka
Topp