[ot?] Rösta om tidsomställningen.

Undrar vilken hållning anarkokapitalisterna har i denna frågan. Lite tråkigt att frihetskämparna blivit avstängda.

Rösta på kommunisterna i höst så löser de det med 6-timmars arbetsdag. Alla får en timme extra både på morgonen och kvällen!

Lars.E sa:
LTS sa:
Lars.E sa:
Dina två förslag var som jag tänkte i strid med mina konservativa förutsättningar.
En annan lösning för de som inte är bakåtsträvande och styrs av astronomiska föremål är att fixa en progressiv klocka som går mycket snabbare under arbetstid så att man hinner göra sin 8-timmars arbetsdag innan det blir mörkt, och att klockan sedan går extra långsamt under den ljusa perioden efter jobbet så att det blir fler ljusa timmar då.

Du menar alltså inte fler timmar utanför arbetstid, utan längre timmar utanför arbetstid.

Ja så blir det ju... skrev lite fortare än vad hjärnan hann tänka. Men även detta blir ju bra då man hinner cykla väldigt långt på de timmar man har innan det är dags för mörkret och kvällsfikat hemma i soffan.

Då går ju snittfarten upp å ja kan ta hur många KOMs som helst! Najs!

/T

longpost sa:
Fältprästen sa:
Normaltid, dvs sommartid, året runt.

Nejnej, normaltid är vintertid och borde vara gällande året om.

Ja. Folk har svårt att begripa det bara. Det är ingen åsikt utan rena fakta.

För övrigt är sommartid ett rejält puckat påhitt. Kalla tiden vad de vill, men sluta för jisse namn att byta två gånger per år - det är rubbat på riktigt.

Bengt-re sa:
longpost sa:
Fältprästen sa:

För övrigt är sommartid ett rejält puckat påhitt. Kalla tiden vad de vill, men sluta för jisse namn att byta två gånger per år - det är rubbat på riktigt.
+1
Räcker att byta en gång per år!

Jag Tycker vi ställer fram klockan 1 timme varje år .
Då blir alla nöjda .
Iaf 1 gång var 24;år ..

hm sa:
Då blir alla nöjda .
Iaf 1 gång var 24;år ..
Ack om det vore så lätt. I Australien har de fn fem tidszoner med 8, 8.45, 9.30, 10 resp. 10.30 som offset mot UTC. Tre av dessa tidszoner skulle man alltså aldrig träffa med den föreslagna regeln.

Utmärkt med kortare timmar på dagen när man jobbar och bättre o längre timmar på kvällen. Mer sommar vore oxså kanonbra. Då hinner man cykla i både mer dagsljus, och mer i behagligare temperatur. Tänk att slippa kämpa med dubbdäcken ! Hur det skall fixas vet jag inte riktigt, men i dagens tider med fantastiska löften finns det kanske någon som vet hur det gå ordna.

Individuell tid.

Var och en får 8766 timmar insatta på ett tidskonto varje år att fritt disponera som man vill. Stäms av på midsommarafton varje år.

GoranS sa:
hm sa:
Då blir alla nöjda .
Iaf 1 gång var 24;år ..
Ack om det vore så lätt. I Australien har de fn fem tidszoner med 8, 8.45, 9.30, 10 resp. 10.30 som offset mot UTC. Tre av dessa tidszoner skulle man alltså aldrig träffa med den föreslagna regeln.

Hmm. Förstår inte vad vi i Sverige har med Australien att göra ? Eller menar du det blir svårt att träffa en Australiska tex kl8 om din klocka aldrig visar samma som hennes .
Även om du så väntar vid i 24 år.

me.I.am sa:
Spacekitty sa:
Westman sa:
Jag vill kunna träna i dagsljus efter jobbet större del av året och kommer därför rösta på ständig sommartid.

Vill man sluta tidigare på eftermiddagen när det är ljust så börjar man också tidigare på morgonen, det gör jag. Normaltid är bäst.

Snygg citering!
För att belysa det geniala så tar jag hela inlägget här:

Westman sa:
Dude, lever du i en värld utan yttre krav, ex lämnings/hämtningstider på förskolan eller möten på jobbet? Jag kan inte köra mina egna tider tidigare och låta omvärlden anpassa sig..

Jag vill kunna träna i dagsljus efter jobbet större del av året och kommer därför rösta på ständig sommartid.

Tack.

Ni kanske jobbar utan interaktion med andra, med helt fria arbetstider, lever ensamma eller har en sambo som också saknar ramar av typen arbetstider. Sweet, då kan ni sluta när ni vill och dra och cykla. För oss som har begränsningar att anpassa oss till vore sommartid året om klart bättre för träningsmöjligheter och dagsljusterapi flera av årets månader.

Westman sa:
me.I.am sa:
Spacekitty sa:
Westman sa:

Vill man sluta tidigare på eftermiddagen när det är ljust så börjar man också tidigare på morgonen, det gör jag. Normaltid är bäst.

Snygg citering!

Westman sa:
Dude, lever du i en värld utan yttre krav, ex lämnings/hämtningstider på förskolan eller möten på jobbet? Jag kan inte köra mina egna tider tidigare och låta omvärlden anpassa sig..

Tack.

Ni kanske jobbar utan interaktion med andra, med helt fria arbetstider, lever ensamma eller har en sambo som också saknar ramar av typen arbetstider. Sweet, då kan ni sluta när ni vill och dra och cykla. För oss som har begränsningar att anpassa oss till vore sommartid året om klart bättre för träningsmöjligheter och dagsljusterapi flera av årets månader.

Fast för oss morgontrötta är det rätt trevlig om det är ljust när man sticker iväg till jobbet.

DT sa:
emmer sa:
PatternsOn sa:
emmer sa:
Klockan ställer man genom att ställa den på tolv när solen är rakt i söder. Vill man ha längre ljusa kvällar går man upp tidigare så man blir klar med sitt dagsverke...

Ska vi avskaffa tidszonerna då?

Tidszonerna bygger på precis det. Har du gått klart grundskolan?

Det gör de ju inte alls. I så fall skulle vi ha haft olika tid i Stockholm och Göteborg, vilket vi inte har.

Vi hade fram till 1879.

Westman sa:
me.I.am sa:
Spacekitty sa:
Westman sa:

Snygg citering!

Westman sa:

Tack.

Så hela norra Sverige ska leva halva dagen i mörker på vinterhalvåret för att du vägrar inse att skaffa barn innebär att du måste välja bort saker? Egoismen är rätt stor här.

Henrik_E sa:
Westman sa:
me.I.am sa:
Spacekitty sa:
Westman sa:

Snygg citering!

Westman sa:

Tack.

Så hela norra Sverige ska leva halva dagen i mörker på vinterhalvåret för att du vägrar inse att skaffa barn innebär att du måste välja bort saker? Egoismen är rätt stor här.
+1

Henrik_E sa:

Starkt att skylla jordaxelns lutning på Westmans familjebildande.

Senast ändrad:
Haha. Men ok, nån sorts pseudoseriöst bemötande:
1 Ni får också rösta, finns det fler som vill ha ljus på morgonen än på em lär det bli så. Och FYI du får leva lika stor del i mörker ändå, frågan är bara när det infaller.
2 När jag bodde två vintrar i Norrland (Boden) föredrog jag också sommartid. Beror väl lite på om man föredrar ljus morgon eller ljust senare. För min del är inte midvintern den viktigaste tiden, då är det kört ändå. Det är Oktober/November och Februari/Mars som kunde vara så mycket bättre imo.
3 Jag tyckte så här långt innan jag fick barn..
4 Du tycker det är egoistiskt att rösta på vad jag vill, då är det väl lika egoistiskt av dig att rösta som du vill? :)

Senast ändrad:
Ultralite sa:
DT sa:
emmer sa:
PatternsOn sa:
emmer sa:
Klockan ställer man genom att ställa den på tolv när solen är rakt i söder. Vill man ha längre ljusa kvällar går man upp tidigare så man blir klar med sitt dagsverke...

Ska vi avskaffa tidszonerna då?

Tidszonerna bygger på precis det. Har du gått klart grundskolan?

Det gör de ju inte alls. I så fall skulle vi ha haft olika tid i Stockholm och Göteborg, vilket vi inte har.

Vi hade fram till 1879.

Järnvägar!

Kold sa:
Fast för oss morgontrötta är det rätt trevlig om det är ljust när man sticker iväg till jobbet.

Eller, eftersom man är morgontrött, så vill man ha ljust när man är pigg och har lust att göra saker. Solen i ögonen när man åker till jobbet är bara skit, bättre att det är mörkt.

Jag är på Westmans sida. Samhället är så fixerat vid det där 8-17 att det är lite svårt att bara skita I det.

Jag tvivlar på att jag skulle ändra åsikt av att bo långt åt skogen i norr, inte för att jag tänkt prova.. Det är ju lika mycket för få timmar dagsljus på vintern även om de råkar infalla en timme senare under det som ändå är arbetstid.

Men mest av allt vill jag slippa det jäkla velandet två gånger om året. En tid. Oavsett om det blir den jag vill ha eller den jag inte vill ha.

Westman sa:
Tack.

+1

Rattnalle sa:
Jag är på Westmans sida. Samhället är så fixerat vid det där 8-17 att det är lite svårt att bara skita I det.

Jag tvivlar på att jag skulle ändra åsikt av att bo långt åt skogen i norr, inte för att jag tänkt prova.. Det är ju lika mycket för få timmar dagsljus på vintern även om de råkar infalla en timme senare under det som ändå är arbetstid.

Men mest av allt vill jag slippa det jäkla velandet två gånger om året. En tid. Oavsett om det blir den jag vill ha eller den jag inte vill ha.

Du vill alltså också att det skall vara mörkt halva dagen i Norrland på vintern?

me.I.am sa:
Rattnalle sa:

Du vill alltså också att det skall vara mörkt halva dagen i Norrland på vintern?
Det är det ju oavsett var min poäng.

Och ska man dra "ni får väl anpassa er" - kortet så är det färre i norr att anpassa än här i söder.. Det är fritt fram att gå till jobbet senare om man vill vara säker på att det inte är ljust på hemvägen ;-)

Försökte med lite ironi, tyckte egoist-mörkt-halva-dagen-argumentet var ganska... lustigt för att uttrycka mig diplomatiskt. Men det var kanske ironiskt det med, vad vet jag...

GustafH sa:
Kold sa:

Eller, eftersom man är morgontrött, så vill man ha ljust när man är pigg och har lust att göra saker. Solen i ögonen när man åker till jobbet är bara skit, bättre att det är mörkt.

+1
Jag är morgontrött och vill ha ljusare kvällar. Sol i ögonen på morgonen gör bara att det blir ännu jobbigare att vara vaken :)

Lars.E sa:
GustafH sa:
Kold sa:

+1
Jag är morgontrött och vill ha ljusare kvällar. Sol i ögonen på morgonen gör bara att det blir ännu jobbigare att vara vaken :)

Den timmen gör i praktiken ingen skillnad förutom just den dagen som man ändrar, och möjligtvis dagen efter...

Under själva vintern är det spelar det väl ingen roll heller om solen är uppe 11 - 14 eller 12 - 15...

I ärlighetens namn tror jag nog att tågoperatörerna ångrar att deras förfäder genomförde standardisering av tiden, hade dom kunnat sätta egna tider hade dom nog kunnat få upp punktligheten... :)

h.g.j sa:
Under själva vintern är det spelar det väl ingen roll heller om solen är uppe 11 - 14 eller 12 - 15...

Däremot tycker jag att det spelar roll på hösten. Man får kortare och kortare tid på sig att göra något i ljuset efter jobbet, och sedan kommer tidsomställningen och tar det sista lilla ljuset man har.
Sedan hade ju ljuset efter jobbet kommit tillbaka tidigare på våren om man inte haft vintertiden då. När omställningen sker har det redan varit ganska ljust efter jobbet ett tag, så då märker man inte så mycket av omställningen.
Hade tidsomställningen till vintertid skett en månad senare och sommartiden kommit tillbaka en eller två månader tidigare så hade det passat mitt lilla ego bättre. Men bäst hade ändå sommartid året om varit :)

Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
longpost sa:
Fältprästen sa:

+1
Räcker att byta en gång per år!

+1

Linje 3 FTW

hm sa:
GoranS sa:
hm sa:
Då blir alla nöjda .
Iaf 1 gång var 24;år ..

Hmm. Förstår inte vad vi i Sverige har med Australien att göra ? Eller menar du det blir svårt att träffa en Australiska tex kl8 om din klocka aldrig visar samma som hennes .
Även om du så väntar vid i 24 år.
Det hela illustrerar att det uppenbarligen finns personer som inte vill ha ett heltaligt antal timmars offset mot UTC. Det är inte orimligt att tänka sig att om det finns sådana människor i Australien så finns det även sådana i Sverige. Med ditt förslag kommer dessa personer aldrig att bli nöjda.

h.g.j sa:
I ärlighetens namn tror jag nog att tågoperatörerna ångrar att deras förfäder genomförde standardisering av tiden, hade dom kunnat sätta egna tider hade dom nog kunnat få upp punktligheten... :)

Det där har jag provat, när man trillat hem för sent på natten efter festkvällar, och korrigerat klockan till en mer rimlig tid.

Uppskattas inte av övriga när det genomskådas!

Jag vill ha normaltid Som pensionär vill ja inte att det skulle va mörkt till kl 10:30 på vintern;om det nu skulle va sommartid på vintern.
Med normaltid slipper man ju dessa extremt varma kvällar solen hinner ju gå ned bakom trädet en timme tidigare.

Tillbaka
Topp