[OT] Rostskydda insidan av metallflaska

Alfakrull

Aktiv medlem
Hej på er
Köpte en snygg blomspruta på secondhand, tyvärr har tillverkaren inte tänkt så långt utan insidan är olackad plåt som har börjat rosta. Jag vill inte spreja mina blommor med rost så jag tar gärna emot tips på rostskydd som kan appliceras på insidan av en flaska, inte löses upp av vatten och inte är alltför dyrt. Några idéer?

Låt blomsprutan vara bara just snygg som prydnad och vattna blommorna med nån plastsak från Ikea.

Lite kemikalier eller tungmetaller i blomvattnet eller lite rost som är järn. Vilket skulle vara bäst/sämst för växten? Välj själv.

Jag har också en vattenkanna som rostar invändigt. Är det alltså därför alla mina växter alltid dör?! Jag som trodde det var för att jag var kass, men nu kan vi väl utesluta det eller?

Tur att det fortfarande finns personer som ger konstruktiva och positiva svar på happy, synd att de har sällskap av andra personer. Förstår såklart att rosten inte är något vidare farlig för växterna men jag ser ändå utseendet hos växterna lite som deras funktion, och de ser inte lika trevliga ut när de är brunprickiga. Inte fönsterbrädan heller för den delen.
Förtenning låter dyrt (en fortfarande representabel men lite fulare blomspruta kostar så mycket som 70kr ny)
Epoxy har passerat mina idéer också, den jag har använt (18h härdningstid) har varit alldeles för trögflytande för att det skulle kunna fungera, finns det några bra förslag på vad som borde fungera bra?
Vax låter ju också görbart men är väldigt generellt. Jag har en känsla av att mitt bilvax inte skulle sitta kvar på flaskväggarna och inte skulle vara någon hit för blommorna. Jag har paraffinljus och paraffinolja hemma som jag tänkt göra kedjevax av, det kanske kan fungera?

Alltså, har det redan börjat rosta tror jag att det är ett rätt kämpigt läge (inte minst som det antyds vara nollbudget) att få det att dels fästa utan att åka ut igen, samt att effektivt kapsla in rosten.

Kan du inte bara låta torka mellan gångerna och fylla på vatten precis innan du vattnar blommorna?

Hammerite eller liknande måla-på-rost färg.Häll i och vänd runt. Inga garantier dock för att blommorna gillar silicon som ofta är en ingrediens i dessa färger.

Linolja är ett bra rostskydd även där det har börjat rosta. Det är bara att hälla i, skaka omkring det och hälla ut överblivet.
KjellF

Budget är inte noll men kanske 100kr, beror kanske på om överblivet material är användbart till annat också, epoxy tex är en typisk bra-att-ha produkt

KjellF sa:
Linolja är ett bra rostskydd även där det har börjat rosta. Det är bara att hälla i, skaka omkring det och hälla ut överblivet.
KjellF
Linolja vet jag ju att folk använder på stålramar här på forat, hur hanterar det att ha vatten ståendes mot det? Har ingen erfarenhet av linolja själv.

Alfakrull sa:
Tur att det fortfarande finns personer som ger konstruktiva och positiva svar på happy, synd att de har sällskap av andra personer. Förstår såklart att rosten inte är något vidare farlig för växterna men jag ser ändå utseendet hos växterna lite som deras funktion, och de ser inte lika trevliga ut när de är brunprickiga. Inte fönsterbrädan heller för den delen.
Förtenning låter dyrt (en fortfarande representabel men lite fulare blomspruta kostar så mycket som 70kr ny)
Epoxy har passerat mina idéer också, den jag har använt (18h härdningstid) har varit alldeles för trögflytande för att det skulle kunna fungera, finns det några bra förslag på vad som borde fungera bra?
Vax låter ju också görbart men är väldigt generellt. Jag har en känsla av att mitt bilvax inte skulle sitta kvar på flaskväggarna och inte skulle vara någon hit för blommorna. Jag har paraffinljus och paraffinolja hemma som jag tänkt göra kedjevax av, det kanske kan fungera?

Förlåt! Var inte meningen att verka dryg. Det jag skrev var mer ett hån mot mig själv för att jag är så kass på att ta hand om mina växter och hoppades finna en ursäkt istället för att bara inse att så är fallet. ;)

Annars har väl säkert BILTEMA snygga och billiga blomsprutor och vattenkannor.

Är det som en vanlig blomspruta, att man har en slang ner i flaskan och själva "pistol"-delen skruvas fast, så borde ju en tjockare plastpåse invändigt funka (?)
Eller gummiblåsa typ...

Senast ändrad:
citronsyra för några spänn i livsmedelsaffären har liknande effekt.

efter rostomvandlingen behöver ytan förseglas.

om man är kär i metall är det nog bättre köpa en i alu eller rostfritt.

Tillbaka
Topp