[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

https://en.wikipedia.org/wiki/Model_Context_Protocol :-)

Det finns massor av utvecklare som gjort kopplingar men jag använder den här, för att den går att hosta i en egen docker-container: https://github.com/leifmork/hevy-garmin-mcp

Då kan ChatGPT ställa frågor om olika saker, just den här MCP:n exponerar dessa:

{"status":"Garmin AI Coach MCP Server","version":"1.0.0","tools":["get_recent_activities","get_activity_detail","get_planned_workout","get_planned_vs_actual","get_week_summary","get_daily_recovery","get_weight_trend","get_heart_rate_zones"]}
Om man bortser från säkerhetsaspekten så verkar det ju inte vara speciellt krångligt…

Av någon anledning så kan chatgpt ibland och ibland inte läsa en tcx-fil vilket är ytterst irriterande. ”Jag ser att filen är uppladdat men jag kommer inte åt innehållet i den här kontexten, testa att ladda upp den i en ny chat” är felet i princip. Så jag skapade ett script för att parsa en fit-fil och summera den mest relevanta datan som blir tillräckligt liten för att det funkar med klippåklistra istället för ladda upp fil. Lite ostig manuell workaround som är stabil men inte alls speciellt komplett datamängd.

Intressant artikel om marathon-rekordet och den nya generationens löparskor, med vår allas favoritprofessor @kitzblitz intervjuad. 🙂

Jag håller med honom om det tveksamma rent sportsligt.

Det är väl ingen större förvåning att mycket idag är bakom betalvägg? Borde all delning av intresseant material enbart var gratismaterial?
Om man delar en länk som kräver att man betalar för att kunna ta del av det länken leder till så bör man upplysa om att det kräver betalning och/eller registrering. Om man inte gör det så kan någon annan tipsa om kravet informera andra om att så är fallet så slipper fler följa länkar som inte leder någonstans. Eller så förstår jag inte dina frågor, så du får gärna förtydliga vad du menar med dem, om det var så att du ville ha några svar på dina frågor.

Om man delar en länk som kräver att man betalar för att kunna ta del av det länken leder till så bör man upplysa om att det kräver betalning och/eller registrering. Om man inte gör det så kan någon annan tipsa om kravet informera andra om att så är fallet så slipper fler följa länkar som inte leder någonstans. Eller så förstår jag inte dina frågor, så du får gärna förtydliga vad du menar med dem, om det var så att du ville ha några svar på dina frågor.
Jag tolkade dig som att du var förvånad över att det var betalvägg och ville informera DT.

Jag håller inte med om att det skulle vara krav på att posta om en länk kan leda till en betalvägg eller inte. Det är f.ö. ganska svårt att veta som postare, olika media har olika modeller med viss mängd artiklar gratis etc. Är man intresserad och klickar på en länk så får man väl se själv?

Jag tolkade dig som att du var förvånad över att det var betalvägg och ville informera DT.

Jag håller inte med om att det skulle vara krav på att posta om en länk kan leda till en betalvägg eller inte. Det är f.ö. ganska svårt att veta som postare, olika media har olika modeller med viss mängd artiklar gratis etc. Är man intresserad och klickar på en länk så får man väl se själv?
Ja, och om någon upplyser om att det rör sig om betalvägg så finns det alltid någon som känner sig nödgad att gnälla på det. Om det nu var svårt för DT eller någon annan att veta det så upplyste jag hen och alla hur det förhöll sig. Men du tycker alltså att det är dåligt med sådan information, givet dina frågor (inte minst den sista i ditt senaste inlägg). Inte bara att det är dåligt att informera om det, utan även att att är så pass dålig information att dess existens måste ifrågasättas med insinuanta frågor om hur innehåll på internet ska finansieras och att alla ska undersöka på egen hand om de har möjlighet eller ej att ta del av den länkade informationen.

Ja, och om någon upplyser om att det rör sig om betalvägg så finns det alltid någon som känner sig nödgad att gnälla på det. Om det nu var svårt för DT eller någon annan att veta det så upplyste jag hen och alla hur det förhöll sig. Men du tycker alltså att det är dåligt med sådan information, givet dina frågor (inte minst den sista i ditt senaste inlägg). Inte bara att det är dåligt att informera om det, utan även att att är så pass dålig information att dess existens måste ifrågasättas med insinuanta frågor om hur innehåll på internet ska finansieras och att alla ska undersöka på egen hand om de har möjlighet eller ej att ta del av den länkade informationen.
Jag tycker det är ett helt onödigt inlägg att skriva "Betalvägg". Men jag kan släppa det iom att jag nu själv skriver inlägg som inte tillför särskilt mycket för andra.

Jag ska vara väldigt noga med att aldrig dela material som kan vara bakom betalvägg i framtiden (själv märker jag inte det eftersom jag är prenumerant), ety det tydligen kan vara kränkande mot icke-prenumeranter att göra så! Mea culpa! 😢

Om man bortser från säkerhetsaspekten så verkar det ju inte vara speciellt krångligt…

Av någon anledning så kan chatgpt ibland och ibland inte läsa en tcx-fil vilket är ytterst irriterande. ”Jag ser att filen är uppladdat men jag kommer inte åt innehållet i den här kontexten, testa att ladda upp den i en ny chat” är felet i princip. Så jag skapade ett script för att parsa en fit-fil och summera den mest relevanta datan som blir tillräckligt liten för att det funkar med klippåklistra istället för ladda upp fil. Lite ostig manuell workaround som är stabil men inte alls speciellt komplett datamängd.

Tyvärr funkar det bara i codex/claude code utan att köra "developer mode" om jag fattat rätt, och att göra det i ChatGPT har nackdelar, då jobbar man helt utan minne.

Hej!
Jag ansluter till tråden. Har sprungit nu under våren och ganska fort ökat till at springa ca 15-20km per vecka. Har de sista turerna märkt att jag får benhinneinflammation. Sist var jag tvungen att bryta långt tidigare än vad resten av kroppen ville p.g.a. smärtor. Har ni några heta tips för att mildra besvären. Ska tilläggas att jag är dålig på uppvärmning och streching. Målet är framförallt 12km i höst på förbifartspremiären och sedan eventuellt ett marathon nästa år.

Jag ska vara väldigt noga med att aldrig dela material som kan vara bakom betalvägg i framtiden (själv märker jag inte det eftersom jag är prenumerant), ety det tydligen kan vara kränkande mot icke-prenumeranter att göra så! Mea culpa! 😢
Det är inte kränkande, men om man missar det själv så ska det ses som en vänlig gest när någon uppmärksammar andra om det och inte se det som en angrepp på den fria journalistiken, typ.

Hej!
Jag ansluter till tråden. Har sprungit nu under våren och ganska fort ökat till at springa ca 15-20km per vecka. Har de sista turerna märkt att jag får benhinneinflammation. Sist var jag tvungen att bryta långt tidigare än vad resten av kroppen ville p.g.a. smärtor. Har ni några heta tips för att mildra besvären. Ska tilläggas att jag är dålig på uppvärmning och streching. Målet är framförallt 12km i höst på förbifartspremiären och sedan eventuellt ett marathon nästa år.
Jag var med om detta när jag började springa. Fick dra ner på frekvensen samt med smörkniv massera fästet på insidan av smalbenet där det fäster i senan/muskeln, det var en prövning i smärtuthållighet.

1778159170809.webp

(disclaimer: inte mina ben)

Så småningom, likt med skav i grenen/mellan låren under långrundor, och håll/hugg i sidan, så försvann problemet bara.. Nu är det många år sedan jag ens har tänkt på det.

Jag var med om detta när jag började springa. Fick dra ner på frekvensen samt med smörkniv massera fästet på insidan av smalbenet där det fäster i senan/muskeln, det var en prövning i smärtuthållighet.

Visa bilaga 829018
(disclaimer: inte mina ben)

Så småningom, likt med skav i grenen/mellan låren under långrundor, och håll/hugg i sidan, så försvann problemet bara.. Nu är det många år sedan jag ens har tänkt på det.
Spännande! jag masserade lite likt det du beskriver med smörkniven och gjorde djävulskt ont men ändå lite skönt. Funderar på att cykla och rehaba i helgen, ta en 1.5 veckors paus och sedan pröva igen. Sambon tyckte att det var distansen som var problemet men jag tror snarare som du att det är frekvensen. När man väl är varm så försvinner ju smärtorna oftast.

Jag tror presstödet skulle behöva vara oändligt mycket högre om allt material som produceras skulle vara publikt. Utan prenumeranter, så får de leva på annonser och presstöd. För övrigt hittar jag inte DN på listan över dem som får stöd (Kanske bakom betalvägg).
Du vet hur det funkar. Det finns några på Happy som gillar att rasa och bli krängta. 🤣
Jaja, för att återgå till trådsyftet, jag ska nog ta och dra på mig tofflorna och ge mig ut på en liten löprunda. Är ju så skönt väder ute.

Hej!
Senast jag hade problem med benhinnorna så var det med ganska nya skor. Så byta skor kan vara en idé. För mig försvann problemet när jag bytte tillbaka till den skomodell jag sprang med innan.

Annars så är ju snabb ökning i mängd tyvärr en bra recept för skador... Minska mängden och tempot, 30-60s långsammare per km kan göra att man kan springa med känningar som man annars inte skulle kunna hantera.

För mig brukar inte stretching hjälpa mot skadekänningar, men det kan ju vara skönt ändå. Någon speciall uppvärmning fyller knappast någon större funktion vid lugn löpning men om jag ska göra något (för min nivå) snabbare så ser jag till att vara rejält varm innan.

Jag har fått problem med benhinnorna några gånger genom åren när jag har sprungit många dagar i rad på ganska monotont underlag, typ intervaller på löparbanor eller väldigt mycket på löpband. Löpband tror man ju ska vara skonsamt pga det är rätt mjukt, men för mig tror jag att det har blivit för mycket volym med monotont rörelsemönster.

Jag har fått problem med benhinnorna några gånger genom åren när jag har sprungit många dagar i rad på ganska monotont underlag, typ intervaller på löparbanor eller väldigt mycket på löpband. Löpband tror man ju ska vara skonsamt pga det är rätt mjukt, men för mig tror jag att det har blivit för mycket volym med monotont rörelsemönster.
Ja, jag försöker ändå variera lite mellan asfalt, grus och traktorspår. Men allt i närheten av hemmet är granska hårt.

Ingen som har nämnt löpkadens i samband med benhinneinflammation än? Då gör jag det nu :)

Hade stora bekymmer när jag började jogga oftare, fick tips att jobba upp löpkadensen från mitt dåtida älgande långa kraftfulla lågfrekventa steg, till ett kortare och snabbare steg, ca 90 (180 steg/min) i kadens istället. Löste problemet när benen lärt sig det nya steget. Kändes logiskt att belastningen på skenbenen minskade radikalt i och med att stegen blev kortare och mindre stötiga när foten var tvungen att landa mer under än framför kroppen.

Jag tänkte också skriva något om kadensen, men ulfalf hann före.

Om du landar foten på hälen och långt fram så får du en excentrisk fas där tibialis anterior ska bromsa ned främre delen av foten. Det är lätt att det ger känningar där.

Sätt att motverka det kan vara högre kadens, annan fotisättning mer mot framfoten eller kanske andra skor. Lägre drop kan hjälpa, eller skor med en sulkurvatur som gör att du inte behöver bromsa ned framfoten så mycket.

Ingen som har nämnt löpkadens i samband med benhinneinflammation än? Då gör jag det nu :)

Hade stora bekymmer när jag började jogga oftare, fick tips att jobba upp löpkadensen från mitt dåtida älgande långa kraftfulla lågfrekventa steg, till ett kortare och snabbare steg, ca 90 (180 steg/min) i kadens istället. Löste problemet när benen lärt sig det nya steget. Kändes logiskt att belastningen på skenbenen minskade radikalt i och med att stegen blev kortare och mindre stötiga när foten var tvungen att landa mer under än framför kroppen.
Hmm kanske får testa det! Jag har ingen aning om vad jag har för kadens men får för mig att det är ganska lågt.

Jag tänkte också skriva något om kadensen, men ulfalf hann före.

Om du landar foten på hälen och långt fram så får du en excentrisk fas där tibialis anterior ska bromsa ned främre delen av foten. Det är lätt att det ger känningar där.

Sätt att motverka det kan vara högre kadens, annan fotisättning mer mot framfoten eller kanske andra skor. Lägre drop kan hjälpa, eller skor med en sulkurvatur som gör att du inte behöver bromsa ned framfoten så mycket.
Jag landar mitt på/snarare lite närmare tårna än nånting. väldigt sällan jag tar i med hälen. experimenterade lite med det sist när jag fick som värst ont men var ingen fördel att köra med hälen.

Vad gäller skor så har jag ett par nya adidas evo sl som har varit grymma dom första 15 turerna, tycker ändå att dom borde hålla säsongen ut.

Hmm kanske får testa det! Jag har ingen aning om vad jag har för kadens men får för mig att det är ganska lågt.
Kolla på det. De flesta motionärer har lite låg stegfrekvens, då man har fotnedsättningen för långt fram. Stegfrekvensen i sig är dock inte problemet, utan att de flesta som tar få steg i minuten sätter ner foten och lägger vikt på den för långt fram.

En riktigt bra sak är om man kan filma från sidan, helst en rörlig kamera som följer med i sida ett par steg. (Tänk t.ex. någon som cyklar parallellt med en med en kamera. Kul övning för hela familjen. 😉) Då kan man titta på var i steget man egentligen börjar lägga vikt på foten (notera: inte helt identiskt med var foten sätts ner). Det är inte helt lätt att tolka, men man kan få lite inblickar i hur det egentligen är, och mindre hur det känns. Man lurar sig ofta med hur det känns... ("Jag har aktiv armförning, jag landar på mitt/framfot, jag sjunker inte i höften, jag tittar upp, jag..." är alla saker jag själv tänkt tills jag sett sanningen.)

Jag landar mitt på/snarare lite närmare tårna än nånting. väldigt sällan jag tar i med hälen.
Det handlar egentligen inte om att landa på hälen, mitten eller tårna, utan att landa under istället för framför tyngdpunkten. Landar man framför tyngdpunkten, så bromsar man i varje steg och det blir stora krafter som skall tas upp av fötter, knän och höfter.

Jag landar mitt på/snarare lite närmare tårna än nånting. väldigt sällan jag tar i med hälen. experimenterade lite med det sist när jag fick som värst ont men var ingen fördel att köra med hälen.

Vad gäller skor så har jag ett par nya adidas evo sl som har varit grymma dom första 15 turerna, tycker ändå att dom borde hålla säsongen ut.
Det går ju inte heller att utesluta att du skulle bli bra om du vilar helt från löpning i en eller ett par veckor. Att du liksom redan har gjort igångkörningen av de musklerna, men inte låtit dem återhämta sig helt. Vila är ofta underskattat!

Det handlar egentligen inte om att landa på hälen, mitten eller tårna, utan att landa under istället för framför tyngdpunkten. Landar man framför tyngdpunkten, så bromsar man i varje steg och det blir stora krafter som skall tas upp av fötter, knän och höfter.
Okey, vet faktiskt inte hur jag landar isåfall ska testa nästa tur, men blir först en vecka med annan cardio.

Det där var intressant läsning (trots att hemsidan med röd text mot svart bakgrund får mig att vilja sticka ut ögonen).

Tjo! Första inlägget för mig i den här tråden. I tisdags sprang jag ett studentlopp som skulle ha varit 10.5km långt på 40.16. Loppet verkar ha varit ca 10.1km lång enligt andra, men jag loggar med en gammal cykeldator som är helt dum i huvudet och alltid saknar några 100 meter.
IMG_3004.webp

Det bör alltså ha varit milen på prick 40min på en ganska tuff bana. Riktigt nöjd över den tiden.

Började springa förra hösten från att aldrig ha löptränat innan och klarade då milen på 50min. I januari drog jag på mig en överbelastningsskada i fotleden var och helt borta från löpningen i 3 månader. Fotleden är fortfarande inte helt hundra upplever jag. Jag snittar just nu ca 1-4 timmar löpning i veckan, nästan all löpning är i lugnt tempo för att hålla belastningen på fotleden nere. Cyklar ca 4-8 timmar i veckan, även där mestadels zon 2. Sen jag blev skadad har jag börjat gymma och får in åtminstone 1 benpass i veckan.

Väldigt förvånad över att jag klarade 40min på milen med mitt rätt kassa träningsupplägg, hade mer förväntat mig runt 45min.

Att jag är relativt ung hjälper garanterat, men att nästan bara träna zon 2 och att göra den mesta av sin träning på en cykel verkar fungera över all förväntan för att bli en bättre löpare

Senast ändrad:
Tjo! Första inlägget för mig i den här tråden. I tisdags sprang jag ett studentlopp som skulle ha varit 10.5km långt på 40.16. Loppet verkar ha varit ca 10.1km lång enligt andra, men jag loggar med en gammal cykeldator som är helt dum i huvudet och alltid saknar några 100 meter.
Visa bilaga 829137
Det bör alltså ha varit milen på prick 40min på en ganska tuff bana. Riktigt nöjd över den tiden.

Började springa förra hösten från att aldrig ha löptränat innan och har dessutom varit skadad i fotleden och helt borta från löpningen från januari till mars. Fotleden är fortfarande inte helt hundra upplever jag. Jag snittar just nu ca 1-4 timmar löpning i veckan, nästan all löpning är i lugnt tempo för att hålla belastningen på fotleden nere. Cyklar ca 4-8 timmar i veckan, även där mestadels zon 2. Sen jag blev skadad har jag börjat gymma och får in åtminstone 1 benpass i veckan.

Väldigt förvånad över att jag klarade 40min på milen med mitt rätt kassa träningsupplägg, hade mer förväntat mig runt 45min.

Att jag är relativt ung hjälper garanterat, men att nästan bara träna zon 2 och att göra den mesta av sin träning på en cykel verkar fungera över all förväntan för att bli en bättre löpare
Du kanske har en bakgrund som liknar min svågers?

Imorgon är det dags för Kungsholmen Runt. Frågan är om jag ska våga mig på att försöka se snabb ut i linne eller om det blir en mer modest tisha? Snabba glajer blir det iallafall! Någon annan som kommer att vara på startlinjen? Jag ska köra 10k.

Du kanske har en bakgrund som liknar min svågers?
Jag har visserligen cyklat under många år, men slutade träna seriöst 2022 och är nu inte mycket till cyklist.

Har ju ändå förbättrat min tid på milen från 50min i september 2025, till 40min nu. Så det kan inte enbart var gamla meriter jag lever på, utan nånting i träningen måste ha fungerat

Edit: Men det är säkert till stor fördel att man har en träningsbakgrund och inte har behövt börja från noll.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp