Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lundatok sa:Sabba inte Oscars humblebrag nu.
ohellstrom sa:10mm drop är ju mycket.
Jag har sprungit i Altra Escalante och Escalante Racer senaste året. 0mm drop men med dämpning.
Har gått ganska fort ;)
ohellstrom sa:Nejdå, det är inte min avsikt att insistera på att alla ska springa med zero drop. Jag tyckte bara inte att 10mm var SÅ lite när en sko med "mindre drop" efterlystes.
MatteXC sa:Själv kröp jag till korset idag och inhandlade ett par Asics Kayano, för mig funkar Altra skorna bra i riktig terräng men mindre bra på asfalt, Salomonskorna var ren katastrof som sagt.
Så det blev tillbaka till Asics och det känns faktiskt som att komma hem :)
Blir att borra hål i salomonpjucken och använda dom till Swimrun.
Har nu fler par skor än min fru haha!
GustafH sa:MatteXC sa:Själv kröp jag till korset idag och inhandlade ett par Asics Kayano, för mig funkar Altra skorna bra i riktig terräng men mindre bra på asfalt, Salomonskorna var ren katastrof som sagt.
Så det blev tillbaka till Asics och det känns faktiskt som att komma hem :)
Blir att borra hål i salomonpjucken och använda dom till Swimrun.
Har nu fler par skor än min fru haha!
Hoppas du blir av med knäproblemen nu!
Även jag kröp till korset idag och köpte ett par Hoka Bondi efter att ha provat ett gäng nere på Runner's Store. Jag insåg att även om jag har förbättrat mig avsevärt kommer de kommande 12 veckorna innebära en rätt rejäl volymökning och då vill jag inte ge mig på att experimentera med minimalism förrän jag har vant mig vid så pass mycket löpning som jag kommer ge mig på. De har betydligt lägre drop (4 mm) men en hel massa dämpning så jag tror att de kommer funka bra.
aki sa:Fråga om hälsporre / plantar fasciitis. Vad är era egna erfarenheter - hur har ni behandlat det och hur fort har det läkt? Tack!
MatteXC sa:Den riktigt akuta fasen för mig varade 1 vecka ("halta fram på ett ben"), sen tog det nog 4 veckor tills jag kunde prova att springa väldigt lugnt på ett löpband, med efterföljande smärtor. Får fortfarande lite känningar av och till men ingenting som besvärar egentligen.
Kör väldigt mycket boll under foten, foamroller, sitta i dagisställning samt det bästa för mig är att sitta på huk på tå och sakta falla fram med knäna i golvet och hålla stretchen.
Eddy sa:MatteXC sa:Den riktigt akuta fasen för mig varade 1 vecka ("halta fram på ett ben"), sen tog det nog 4 veckor tills jag kunde prova att springa väldigt lugnt på ett löpband, med efterföljande smärtor. Får fortfarande lite känningar av och till men ingenting som besvärar egentligen.
Kör väldigt mycket boll under foten, foamroller, sitta i dagisställning samt det bästa för mig är att sitta på huk på tå och sakta falla fram med knäna i golvet och hålla stretchen.
...exakt mina övningar också, plus nålar direkt jag har känningar efter löpass. Foamroller/tennisboll/taggboll före pass för att få igång "fascian" kan vara bra med. Nålar direkt vid känning kan jag förstå att det är svårt för gemene man, men har man de som jag i lådan hemma så är de kanon.
En annan övning som också hjälper(även för hälsena) är att stå statiskt i trappa på den onda foten och hänga ut hälen så länge att du känner mjölksyra i foten, gärna med vikt.
NLC sa:Eddy sa:MatteXC sa:Den riktigt akuta fasen för mig varade 1 vecka ("halta fram på ett ben"), sen tog det nog 4 veckor tills jag kunde prova att springa väldigt lugnt på ett löpband, med efterföljande smärtor. Får fortfarande lite känningar av och till men ingenting som besvärar egentligen.
...exakt mina övningar också, plus nålar direkt jag har känningar efter löpass. Foamroller/tennisboll/taggboll före pass för att få igång "fascian" kan vara bra med. Nålar direkt vid känning kan jag förstå att det är svårt för gemene man, men har man de som jag i lådan hemma så är de kanon.
En annan övning som också hjälper(även för hälsena) är att stå statiskt i trappa på den onda foten och hänga ut hälen så länge att du känner mjölksyra i foten, gärna med vikt.
Bu eller bä?
GustafH sa:de kommande 12 veckorna innebära en rätt rejäl volymökning
desmo sa:Höst. Mindre cykel. Mer löpning.
Anmäld till långt trail-lopp.
Behöver löparrygga för vätska och lite kläder/lampa/foliefilt eller vad man nu ska ha med sig.
Förra året lånade jag en. I år vill jag köpa.
Tror jag föredrar lösa flaskor istället för vätskeblåsa då det blir enklare att fylla på vid kontroller.
Vad rekommenderas?
VKruger sa:Någon som varit med om smärta i knäveck? Vad gjorde ni åt det?
thomaslundstrom sa:Lekmannagissar här. Huvudvärk - det skulle kunna vara högt blodtryck. Jag har för mig att jag har läst att maxbelastning ger högt blodtryck, så mina gissningar gör nog att din huvudvärk är åtminstone sannolikt.
Vet du om huruvida du har högt blodtryck i vanliga fall? Finns det i släkten? Det är ju inte direkt hälsosamt att gå runt med odiagnostiserat högt blodtryck, så du kanske bör kolla på’t; det tar en sjuksyrra typ 2 minuter att kolla ditt blodtryck på VC.
Ni andra här på forumet som jobbar i vården får gärna rätta mig.
MarcusS sa:Kommer Eliud Kipchoge lyckas med ett maraton under 2h?
Imorgon kl07:30 görs ett nytt försök. Helt galet tempo.
https://www.telegraph.co.uk/athleti...xtraordinary-controversial-two-hour-marathon/
Själv kan jag bara springa 300 meter. Men jag är inte bitter.
MarcusS sa:Kommer Eliud Kipchoge lyckas med ett maraton under 2h?
Imorgon kl07:30 görs ett nytt försök. Helt galet tempo.
Första milen on point. Det är helt sjukt högt tempo.
desmo sa:Höst. Mindre cykel. Mer löpning.
Behöver löparrygga för vätska och lite kläder/lampa/foliefilt eller vad man nu ska ha med sig.
Tror jag föredrar lösa flaskor istället för vätskeblåsa då det blir enklare att fylla på vid kontroller.
Vad rekommenderas?
desmo sa:desmo sa:Höst. Mindre cykel. Mer löpning.
Vad rekommenderas?
Jag har läst rekommendationerna tidigare i tråden. Adv Skin 12 ligger närmast till hands (trots en del dåliga recensioner där den gått sönder). Det jag funderar på är om Skin Pro 12/15 eller Agile 12 är bra alternativ? Tänker att de är lite mer "ryggsäck" än "väst" och kanske sämre vid löpning? Men går att använda vid cykling?
GustafH sa:VKruger sa:Någon som varit med om smärta i knäveck? Vad gjorde ni åt det?
Länge sen. För mig försvann det med stretching av baksida lår och höfter men det beror ju lite på vilken typ av smärta det är.
GustafH sa:desmo sa:desmo sa:Höst. Mindre cykel. Mer löpning.
Vad rekommenderas?
Jag har läst rekommendationerna tidigare i tråden. Adv Skin 12 ligger närmast till hands (trots en del dåliga recensioner där den gått sönder). Det jag funderar på är om Skin Pro 12/15 eller Agile 12 är bra alternativ? Tänker att de är lite mer "ryggsäck" än "väst" och kanske sämre vid löpning? Men går att använda vid cykling?
Adv Skin 12 kan man ju dessutom lägga i en vätskeblåsa i så den är ju flexibel på det sättet. Vad som passar dig är väl individuellt men jag tycker det är grymt svårt att få bra passform på ryggsäckar vid löpning så för mig är det väst som gäller när jag väl får börja springa längre. Jag har å andra sidan inte provat Salomons ryggsäckar men jag har testat med några andra som funkar bra till cykling men inte alls till löpning.