[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Trivs rätt bra med löpning generellt men är inne i en motivationssvacka nu. Lite trist med hem-arbete och karantän antar jag plus att målet är lite oklart.

Gillar i regel intervaller och runners high efteråt men är osäker på hur jag borde lägga upp min träning nu. Tips på roliga pass eller kanske till och med träningsprogram som borgar för glädje? Om det går att koppla till Garmin-klockan är det ännu roligare.

Jag har liten skalle (storlek 56 på hjälmar), jag tycker att Inov-8:s kepsar i storlek S/M sitter bra på huvudet. Både storleken = att man inte behöver reglera dem "i botten", och att de sitter kvar på huvudet när man rör sig, typ springer och även när det är en del vind. Lagom storlek på skärm. Lätta. Båda mina är svarta, det kanske inte är så smart en stekhet sommardag iofs, men hittills har syftet för mig varit typ regn eller för varmt för riktig mössa/pannband, eller extremt dålig hårdag eller bara hålla undan håret.
Race Ultra Peak, den är min favorit:
Köpte en annan modell också för att den är vattenresistent, men den har jag inte hunnit använda så mycket ännu:

Hur grund är den? Nästan alla kepsar hon testat hittills går ner över öronen så kepsen behöver vara rätt grund för att passa.

Trivs rätt bra med löpning generellt men är inne i en motivationssvacka nu. Lite trist med hem-arbete och karantän antar jag plus att målet är lite oklart.

Gillar i regel intervaller och runners high efteråt men är osäker på hur jag borde lägga upp min träning nu. Tips på roliga pass eller kanske till och med träningsprogram som borgar för glädje? Om det går att koppla till Garmin-klockan är det ännu roligare.

Intervallöpning är rätt krävande på kroppen så det är vettigt att känna efter ordentligt så man inte kör såna pass för tätt. Här är ett gäng olika som jag gillar: https://www.runnersworld.com/advanced/a20803666/how-much-rest-should-you-take-between-intervals/

Sen tycker jag progressionspass är kul också, när man ökar tempot efter hand, t.ex. att varje kilometer ska vara snabbare än den innan, eller att man håller lågt tempo första halvan och högt andra halvan.

Något jag gör ibland under tider med dålig motivation är att springa på nya ställen. Oftat kör jag vanlig träning under veckorna, och sedan så "belönar" jag mig själv med att på helgen t ex åka ut till Lidingö och springa sista milen där. Några "projekt" jag haft genom åren:

-Försök hitta de vackraste löprundorna i närområdet
-Prova nya motionsspår
-Springa någon "känd" runda som man normalt inte brukar köra, t ex sista milen på Lidingöloppet, Kungsholmen runt osv
-Springa intervallpass på bana

Hur grund är den? Nästan alla kepsar hon testat hittills går ner över öronen så kepsen behöver vara rätt grund för att passa.
Kanske lite olika hur formen på skallen är, men för mig så passar som sagt S/M på Race Ultra väldigt bra, även i den ledden du beskriver. Den går inte ner och skaver mot "infästningen" av öronen.

Edit: Provade båda kepsarna igen, och Race Ultra är mycket bättre tycker jag, nättare och bra storlek och form på den styva skärmen. Race Elite är större, har mjukare, men bredare och längre skärm. Köporsaken var som sagt bättre regnskydd på den, men jag väljer helst den första ändå.
Race Ultra har "knäpp-spänne", du vet typen "en plastflärp med piggar och en med hål", jag får "två hål över" på min skallstorlek, men det stör inte pga att det blir "för mycket över".
Race Elite har kardborre.

Edit 2: Pinsamt att fotobomba, men såhär sitter Race Ultra på mig. Det mesta under kepsen är skalle, inte så mycket tomt innehåll på toppen utan den följer nära huvudet.
keps2.png

Senast ändrad:
Intervallöpning är rätt krävande på kroppen så det är vettigt att känna efter ordentligt så man inte kör såna pass för tätt. Här är ett gäng olika som jag gillar: https://www.runnersworld.com/advanced/a20803666/how-much-rest-should-you-take-between-intervals/

Intressant det där med att intervaller anses krävande. Jag har alltid hört att det är så och det stämmer säkert. Nu är inte jag så mycket till löpare men periodvis blir det lite grann iaf. Jag tycker mina backintervallpass på kanske 40 minuter sliter betydligt mindre än 10-15 km mellanmjölkslöpning. Tänker att det beror på att steget inte blir så långt och inte så hårt eller vad man ska säga.

Intressant det där med att intervaller anses krävande. Jag har alltid hört att det är så och det stämmer säkert. Nu är inte jag så mycket till löpare men periodvis blir det lite grann iaf. Jag tycker mina backintervallpass på kanske 40 minuter sliter betydligt mindre än 10-15 km mellanmjölkslöpning. Tänker att det beror på att steget inte blir så långt och inte så hårt eller vad man ska säga.

Att springa lagom brant uppför är rätt skonsamt så länge man inte drar baksidan eller så. Om man då joggar ner och springer upp så blir det ett relativt skonsamt pass.

Tack för bra tips! Springa bana har jag gjort en del, gillar intervaller där. Man behöver liksom inte tänka utan bara springa springa springa.

borde kanske åka och springa lidingöloppets slutmil eller så. Nackdelen är bara transporten när man har begränsad tid pga småbarn osv.

men kanske mer bana och så lite varierande intervaller!

Det är ju det som är problemet med intervaller som inte är i uppförsbacke. Problemet är inte i första hand att träna med hög puls utan att ben och fötter lätt går sönder om man springer hårt slättförs eller nerförs för mycket.

Att springa lagom brant uppför är rätt skonsamt så länge man inte drar baksidan eller så. Om man då joggar ner och springer upp så blir det ett relativt skonsamt pass.

Det är ju det som är problemet med intervaller som inte är i uppförsbacke. Problemet är inte i första hand att träna med hög puls utan att ben och fötter lätt går sönder om man springer hårt slättförs eller nerförs för mycket.

Jo håller med er. Jag tränar kanske i första hand backintervaller för allmän kondition och då gör det inte så mycket att det är ganska brant uppför. Ska man träna löpsteget kanske det är bättre att köra på platten? Har en liten kulle i skogen 1 km hemifrån, att dra dit och köra upp och ner några gånger upplever jag väldigt skonsamt och smidigt och tidseffektivt. Ska man nå samma puls på platta intervaller blir det något annat (förmodligen bättre kanske löpmässigt)

Jo håller med er. Jag tränar kanske i första hand backintervaller för allmän kondition och då gör det inte så mycket att det är ganska brant uppför. Ska man träna löpsteget kanske det är bättre att köra på platten? Har en liten kulle i skogen 1 km hemifrån, att dra dit och köra upp och ner några gånger upplever jag väldigt skonsamt och smidigt och tidseffektivt. Ska man nå samma puls på platta intervaller blir det något annat (förmodligen bättre kanske löpmässigt)
Med lagom brant menar jag att man skall kunna behålla sitt vanliga löpsteg under intervallerna. Så det bör inte vara alltför brant.

Hej kollektivet.

Söker tips på rygga för löpning, jag vill få plats med ett komplett ombyte + hygienartiklar + matlåda.
Finnes tips på detta?

Har (online)-kikat på bla https://www.outdoorexperten.se/p-46851-scott-trail-kinabalu-tr-20-pack.aspx?affiliateID=10055 som iaf i teorin ser prisvärd ut.
Den ser väl kanon ut. Jag kör på motsvarande från Salomon (peak?) eller en Camelbak Mule NV beroende på mängd last. Båda fungerar kanon.

Åååånej! Inov-8 Race Ultra är en utgången modell hos tillverkaren, och slut på sidan jag länkade till!
Nästa tips kanske blir nån Salomon-modell, de ser ut att ha såna som är ganska nätta och slimmade ?
Jag sprang tidigare i X-talon 212, men gick över till Salomon då jag upplevde Inov8 som en sockiplast med motocrossdubb: grymt smidig med fantastiskt grepp på halt gräs/lera, men smärtsamt på stigar med vassa stenar och rötter. Salomon sitter också rätt smaltajt men jag upplever dem som lite klumpigare (inte nödvändigtvis dåligt) och initialt lite stelare de första milen.

Jag sprang tidigare i X-talon 212, men gick över till Salomon då jag upplevde Inov8 som en sockiplast med motocrossdubb: grymt smidig med fantastiskt grepp på halt gräs/lera, men smärtsamt på stigar med vassa stenar och rötter. Salomon sitter också rätt smaltajt men jag upplever dem som lite klumpigare (inte nödvändigtvis dåligt) och initialt lite stelare de första milen.
Stopp! Jag pratade löparkeps, du pratar löparskor! ;)
Men jag håller med, jag har också ett par X-Talon 212, mina första moderna terrängskor. Men ibland får man sig ju nån tjongare av att pricka en lagom stor sten eller rot på perfekt olämpligt ställe under foten, känns som smärtan går rakt in i nervsystemet... Har nu några fler skor att växla mellan, VJ XTRM har mer "trampskydd" och ett riktigt bra grepp i min skog med mycket av hala hällar, spång och slemmiga rötter, Salomon Speedcross 4 är rätt goa med sitt lite högre drop, men kanske inte riktigt samma grepp på halt/blött/slemmigt. Inov-8 Oroc 280 med dubb är också styvare i sulan. Inov-8 Arctic Talon 275 med dubb för riktig vinter. Har långa smala låga fötter, en terrängsko vill man ju inte kana runt i, men alla dessa modeller är rätt smala.
Lite bredare läster i samlingen av skogsskor: Salomon S/Lab Ultra, Icebug Oribi5 BUGrip (med dubb).

Stopp! Jag pratade löparkeps, du pratar löparskor! ;)
Men jag håller med, jag har också ett par X-Talon 212, mina första moderna terrängskor. Men ibland får man sig ju nån tjongare av att pricka en lagom stor sten eller rot på perfekt olämpligt ställe under foten, känns som smärtan går rakt in i nervsystemet... Har nu några fler skor att växla mellan, VJ XTRM har mer "trampskydd" och ett riktigt bra grepp i min skog med mycket av hala hällar, spång och slemmiga rötter, Salomon Speedcross 4 är rätt goa med sitt lite högre drop, men kanske inte riktigt samma grepp på halt/blött/slemmigt. Inov-8 Oroc 280 med dubb är också styvare i sulan. Inov-8 Arctic Talon 275 med dubb för riktig vinter. Har långa smala låga fötter, en terrängsko vill man ju inte kana runt i, men alla dessa modeller är rätt smala.
Lite bredare läster i samlingen av skogsskor: Salomon S/Lab Ultra, Icebug Oribi5 BUGrip (med dubb).
Aha! Oroc 280 låter som ett intressant komplement till befintlig skokollektion. Vad gäller keps springer jag i Ciele Fastcap och Patagonia Duckbill Trucker, sistnämnda är favorit, båda är vik-och tvättbara i maskin.

Alright. Vänder mig till Happy i hopp om att finna lite goda råd angående material. Jag är på jakt efter ett par nya skor helt enkelt. Har så länge jag kan minnas kört Asics, har ett pronerande steg och behöver en stabil sko.

Problemet jag har är att mina tre (!) senaste Asicsskor (och lika många garantiärenden) har gått sönder i framkant på skon vid stortån, efter bara ett par månader. Det är samma modell som jag alltid kört, men på dessa och ännu nyare modeller tycks den hårdare tådelen blivit ersatt av mer eller mindre heltäckande mesh. Dessutom verkar modellen smalnats av. Jag har till och med provat att gå upp i storlek, men problemet kvarstår. Mina stortår tittar alltså fram. Detta har medfört en viss tråkig skepsis till att fortsätta med Asics, och jag är därför på marknaden efter tips på nya alternativ. Hoka har jag hört gott om, men fick höra i butik att de mest fokuserar på neutrala skor. Är det någon som har förslag på tillverkare som är bra på stabila, och gärna lite bredare skor? Det kommer framförallt röra sig om löpning på grus/snus/asfalt.

Alright. Vänder mig till Happy i hopp om att finna lite goda råd angående material. Jag är på jakt efter ett par nya skor helt enkelt. Har så länge jag kan minnas kört Asics, har ett pronerande steg och behöver en stabil sko.

Problemet jag har är att mina tre (!) senaste Asicsskor (och lika många garantiärenden) har gått sönder i framkant på skon vid stortån, efter bara ett par månader. Det är samma modell som jag alltid kört, men på dessa och ännu nyare modeller tycks den hårdare tådelen blivit ersatt av mer eller mindre heltäckande mesh. Dessutom verkar modellen smalnats av. Jag har till och med provat att gå upp i storlek, men problemet kvarstår. Mina stortår tittar alltså fram. Detta har medfört en viss tråkig skepsis till att fortsätta med Asics, och jag är därför på marknaden efter tips på nya alternativ. Hoka har jag hört gott om, men fick höra i butik att de mest fokuserar på neutrala skor. Är det någon som har förslag på tillverkare som är bra på stabila, och gärna lite bredare skor? Det kommer framförallt röra sig om löpning på grus/snus/asfalt.
Kolla tejptips i inläggen:
och

Kolla tejptips i inläggen:
och
det där var ju grymt, jag sliter mina inifrån vid lilltån och liquisole rinner ju bara igenom :/

Någon som har ett bra tips på trail/grusskor, hyfsat breda. Jag springer oftast från dörren så det är några km grus eller i värsta fall asfalt fram till skogen. Springer idag i ett par Altra Escalante vilka är supersköna, men alldeles för veka när det kommer till ren skogslöpning. Både i stabilitet och sulans hårdhet. De två alternativen jag främst funderat på är Saucony peregrine och altra king Mt 2m. Någon som har någon input, har jag missat något väsentligt?

Någon som har ett bra tips på trail/grusskor, hyfsat breda. Jag springer oftast från dörren så det är några km grus eller i värsta fall asfalt fram till skogen. Springer idag i ett par Altra Escalante vilka är supersköna, men alldeles för veka när det kommer till ren skogslöpning. Både i stabilitet och sulans hårdhet. De två alternativen jag främst funderat på är Saucony peregrine och altra king Mt 2m. Någon som har någon input, har jag missat något väsentligt?
Salomon Sense Ride har fyllt denna funktion väl för mig, smidiga nog för att det inte ska kännas klumpigt på grus/asfalt men aggro nog för att funka i salladen. Typ som en modern HT ?

Salomon Sense Ride har fyllt denna funktion väl för mig, smidiga nog för att det inte ska kännas klumpigt på grus/asfalt men aggro nog för att funka i salladen. Typ som en modern HT ?
De såg intressanta ut. Hur är de i tåboxen? Jag har nog hyfsat breda fötter och gillar att ha gott om plats.

De såg intressanta ut. Hur är de i tåboxen? Jag har nog hyfsat breda fötter och gillar att ha gott om plats.
Tighta, ialf om du är van vid skor som altra.. kolla efter om skorna har en sk. Rockplate. jag vet inte om Peregrin har det men souconys andra modell switchback har inte det och det gör ont när man börjar bli trött.

Prova Altra, anledningen till att du får hål vid stortån är helt enkelt att din tår inte får plats pga att skorna är formade som skor och inte som fötter egentligen ser ut. Får din stortå väl plats kommer den ju även minska din pronation, sen vem fan har hittat på att pronation är nåt dåligt i sig. Det är ju hur naturen konstruerade foten att hantera stötupptagningen...

Hoka Torrent 2 är hyfsat breda, neutrala och är lätta. Sedan finns ju Salomon Sense Ride 3 som är tyngre och stabilare och har ett högre drop. Själv kör jag Salomon Sense Pro 4 som ”door to trail”-sko i nuläget, normala-smala i passform dock.

Kan ju återkoppla kring mina HOKA Clifton 6 som jag köpte i våras efter tips i denna tråd.

Var ute efter ungefär samma typ av skor som efterfrågats även bland de senaste inläggen. Ett par stabila, breda, relativt väldämpade skor som skulle fungera lika bra på asfalten som på grusväg och i lätt terräng.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med allt utom passformen. Enligt uppgift ska denna grundvariant vara något bredare än tidigare modeller från HOKA. (De ska också finnas i en extra bred utgåva). Kör jag utan strumpor, alternativt väldigt tunna sådana så fungerar denna ordinarie variant hjälpligt men inte mer. Tåpartiet är faktiskt helt OK. Det är vid fotvalvet de känns för smala för mig.

Var första gången jag provade märket och kan mycket väl tänka mig det igen, men då blir det i just wide-version.

Säger bara Altra och med tveksamhet Hooka torrent lite trång i tårna.
Sattsa på skor med lågt dropp foten får en mera naturlig löpning.

Jag har med ganska breda fötter, kör dock alltid löpardojor i stl 44,5 vs vanliga skor i 43, och då funkar löparskor i standardbredd bra.
Favvosko på asfalt är sedan många år Saucony Kinvara, hittar någon motsvarande för trail så tjoa gärna. Lätt men relativt dämpad och 6(?) mm drop.

Tighta, ialf om du är van vid skor som altra.. kolla efter om skorna har en sk. Rockplate. jag vet inte om Peregrin har det men souconys andra modell switchback har inte det och det gör ont när man börjar bli trött.
Då hoppar jag nog det. Jag har vant mig vid gott om plats för fötterna och är inte beredd att gå tillbaka. Vad är det ? Någon form av förstärkning för tårna?

Hoka Torrent 2 är hyfsat breda, neutrala och är lätta. Sedan finns ju Salomon Sense Ride 3 som är tyngre och stabilare och har ett högre drop. Själv kör jag Salomon Sense Pro 4 som ”door to trail”-sko i nuläget, normala-smala i passform dock.
Hoka låter intressant. Verkar finnas lokalt också så kan jag prova back to back-.
Säger bara Altra och med tveksamhet Hooka torrent lite trång i tårna.
Sattsa på skor med lågt dropp foten får en mera naturlig löpning.
Springer redan i zerodrop idag så jag tänker mig något liknande.
Jag har med ganska breda fötter, kör dock alltid löpardojor i stl 44,5 vs vanliga skor i 43, och då funkar löparskor i standardbredd bra.
Favvosko på asfalt är sedan många år Saucony Kinvara, hittar någon motsvarande för trail så tjoa gärna. Lätt men relativt dämpad och 6(?) mm drop.
Får prova det tipset. Ska nog ta mig till den lokala sportaffären snart för en helkväll med sko provning. Kinvara är för övrigt riktigt trevliga skor. Har sprungit många mil i dem innan jag köpte mina altra

Kinvara är för övrigt riktigt trevliga skor. Har sprungit många mil i dem innan jag köpte mina altra
Kul! Senaste upplagan föll mig så bra i smaken att jag efter testrundan beställde ytterligare ett par. För första gången är de dessutom snygga’ish. Har mest nött stig på senare år men gav mig på en run streak nyligen och bor i stan så fick krypa (tillbaks) till korset.

Tillägg: Rock plate = förstärkning i sulan som gör att t ex vassa stenar eller pinnar inte sticker genom sulan mellan ibland glest placerade dobbar. Mina Inov8 212 hade inte det, och det gjorde stundvis ont som fan.

Senast ändrad:
Kul! Senaste upplagan föll mig så bra i smaken att jag efter testrundan beställde ytterligare ett par. För första gången är de dessutom snygga’ish. Har mest nött stig på senare år men gav mig på en run streak nyligen och bor i stan så fick krypa (tillbaks) till korset.

Tillägg: Rock plate = förstärkning i sulan som gör att t ex vassa stenar eller pinnar inte sticker genom sulan mellan ibland glest placerade dobbar. Mina Inov8 212 hade inte det, och det gjorde stundvis ont som fan.
Saucony perigrim ska ju vara kinvara fast med lite trail-lull..

Det är det jag främst har haft problem med med mina Altra Escalante i skogen också, att man känner stenar, rötter och i princip allt genom sulan. Sen hjälper det inte att de är sjukt svajiga heller, har tydligen inte tillräckligt starka vrister för de skorna i skog.

Det är det jag främst har haft problem med med mina Altra Escalante i skogen också, att man känner stenar, rötter och i princip allt genom sulan. Sen hjälper det inte att de är sjukt svajiga heller, har tydligen inte tillräckligt starka vrister för de skorna i skog.
Escalante det är guld skor men mera åt ett springspår, trail då bör sulan vara lite styvare än Escalantens.

Jag har ett par Altea King MT 1.5 och har även Salomon Fellraiser som är föregångare till Speedtrack, samt Salomon Speedcross. Speedcross är skön på asfalt, de övriga två sådär, altran sämst. Alla har bra grepp, möjligen något bättre på Salomon. Speedcross är smalast och sitter mest fast på mina fötter, men sulan hälen är för hög för att funka i skogen om det är stenigt. Altran är rätt lös framtill, det funkar och är jätteskönt på längre turer, har haft dom på fjällvandring, dom sitter riktigt bra mitt på tack vare bandet. Men för riktigt snärtiga steg på stenigt underlag är dom för stora framtill.

Speedcross funkar för allt utom riktigt ojämnt underlag där man riskerar att vricka sig. 10 km asfalt är inga problem. Altran är skönast på stig så länge det inte är för snett och stenigt. Fellraiser är bäst om det är riktigt djävligt, den är även svalast, på gott och ont.

Jag söker tips på icke-trailskor som håller vätan ute, måste dock ej nödvändigtvis vara helt vattentäta. Har kollat på Nikes Shield-serie men jag springer ogärna med mer än 6mm drop.

Tacksam för input ?

Problemet med skor som Håller vätan ute är att det blir motsatt effekt när den väl har kommit in.
jag rekommenderar istället ett par Sealskinz strumpor. Då kan du ju använda dom skor du tycker bäst om?

Gammal fråga, kanske inte en fråga längre. Men många ser väl Saucony Peregrine som terrängmotsvarigheten till Kinvara:

Problemet med skor som Håller vätan ute är att det blir motsatt effekt när den väl har kommit in.
jag rekommenderar istället ett par Sealskinz strumpor. Då kan du ju använda dom skor du tycker bäst om?
Får kanske testa - har inget emot goretex på fötterna i skogen, men att kunna byta mellan skor känns ju fiffigt och jag är överlag ett fan av modulära lösningar.

Mina Salomon Speedcross 4 är slut och jag söker nya skor för långa rundor på grusväg och stig. Jag har andra skor för ren stig och rötter, men dom är för dåligt dämpade för längre turer. Gillar egentligen speedcoss väldigt bra förutom att dom har lite väl mycket drop för löpning på platten, å andra sidan känns dom väldigt bra när vägen lutar upp och ner. Kanske är droppet lite av det som gör dom så allround, låga och stabila fram och tjock väldämpad häl? Kravet är alltså hållbarhet, bra grepp, bra dämpning. Tycker Speedcross har ganska lagom bredd, men dom får inte vara smalare.

Funderar på Hooka Speedgoat 4 och Salomon Speedcross 5. Vilken? Fler förslag?

Försöker motivera mig själv till att köpa ett par trailskor, tänkt till att löpa på stig och lite brötigare terräng. Springer idag med mina asfaltsskor asics ds trainer 25 och tycker att de funkar på alla de underlag jag löper, så som asfalt, grus och stig (som ändå får anses vara stenig och mycket rötter). Löper inte stig när det regnar mycket men gör det när det är blött ute, samt grusvägar och annat som hör skogen till och har aldrig problem med grepp eller stabilitet.

Antar att det är sen höst och vinter som ett par trailskor kommer mer till sin rätt? Undrar mest varför ni som löper med trailskor känner ett behovet? Jag kanske har missat något som skulle göra löpningen lite roligare. Mina funderingar kanske låter lite dryga men jag är genuint intresserad.

Försöker motivera mig själv till att köpa ett par trailskor, tänkt till att löpa på stig och lite brötigare terräng. Springer idag med mina asfaltsskor asics ds trainer 25 och tycker att de funkar på alla de underlag jag löper, så som asfalt, grus och stig (som ändå får anses vara stenig och mycket rötter). Löper inte stig när det regnar mycket men gör det när det är blött ute, samt grusvägar och annat som hör skogen till och har aldrig problem med grepp eller stabilitet.

Antar att det är sen höst och vinter som ett par trailskor kommer mer till sin rätt? Undrar mest varför ni som löper med trailskor känner ett behovet? Jag kanske har missat något som skulle göra löpningen lite roligare. Mina funderingar kanske låter lite dryga men jag är genuint intresserad.
Om du är nöjd så finns det väl ingen större anledning för dig att byta egentligen.

Framförallt är det ju fäste som man vill ha med trailskor. Men också lägre och smalare sula för att inte stuka fötterna. Dämpning är inte lika viktigt heller när det är så stor variation i underlaget som på en naturlig stig.

Tillbaka
Topp