[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Är det bara jag som vurpar ibland vid stiglöpning?
Särskilt i skymning (eller med lampa) händer det att jag snubblar och trillar ganska handlöst, Inte varje tur, men några gånger per säsong. Har gått bra hittills med inget värre än lite skrap och blämärken. Men det känns som att det skulle kunna gå rätt illa om man trillar på fel ställe. Försöker tänka på att lyfta fötterna "överdrivet" men slarvar uppenbarligen emellanåt.

Börja virka istället?
Springa i fullface och handskar?
Träna fallteknik?
Lyfta fötterna bättre?

/Johan
Har du blicken väldigt långt fram så att hjärnan/fötterna hinner "glömma" eventuella hinder/ojämnheter som du såg längre fram sekunden tidigare? Själv har jag fått öva på att lyfta blicken från fötterna och lita på att hjärnan skall minnas och agera korrekt när hindret jag såg 5 meter framför mig väl är vid fötterna, med mål att få bättre flow/framförhållning i steget. Har dock hänt att jag blickat för långt framåt, och då har man tagit i en rot eller sten. Ej ramlat ännu, ta i trä/sten/rot.

Har du blicken väldigt långt fram så att hjärnan/fötterna hinner "glömma" eventuella hinder/ojämnheter som du såg längre fram sekunden tidigare? Själv har jag fått öva på att lyfta blicken från fötterna och lita på att hjärnan skall minnas och agera korrekt när hindret jag såg 5 meter framför mig väl är vid fötterna, med mål att få bättre flow/framförhållning i steget. Har dock hänt att jag blickat för långt framåt, och då har man tagit i en rot eller sten. Ej ramlat ännu, ta i trä/sten/rot.

Hmm, Brukar försöka tänka på att läsa stigen och planera några steg framåt, men inte jättelångt. Upplever inte att jag glömmer, utan snarare att jag helt enkelt missar saker, typiskt en liten "slystubbe" när fokus och djupseende blir sämre (trötthet, mörker, distraktion). Springer ofta med hund och det är ju lite av ett störnongsmoment.

Joggbad är obligatoriskt för sällskapet så här års ?

20230613_224559~2.JPG

Särskilt i skymning (eller med lampa) händer det att jag snubblar och trillar ganska handlöst, Inte varje tur, men några gånger per säsong. Har gått bra hittills med inget värre än lite skrap och blämärken. Men det känns som att det skulle kunna gå rätt illa om man trillar på fel ställe. Försöker tänka på att lyfta fötterna "överdrivet" men slarvar uppenbarligen emellanåt.

Börja virka istället?
Träna fallteknik?
Lyfta fötterna bättre?

/Johan
Jag ramlar ibland. Högre fart och/eller mer utmattning ökar risken. Och konstiga ljusförhållanden.

Jag röstar på de två sista alternativen i din lista. Och att lyfta blicken.

Börja virka istället?
Träna fallteknik?
Lyfta fötterna bättre?

/Johan
Jo, jag tror jag vurpar ibland. Springer nog lite "hasande", med fötterna nära marken. Det är inga höga knän direkt.
Behöver kanske öva på att lyfta fötterna men vem orkar skaffa sig ett nytt löpsteg, igen.

Tjena forumet!

Har sprungit ganska frekvent de senaste åren (maran, halvmaran, lidingöloppet etc), mer än jag cyklat i ärlighetens namn. Det har för det mesta gått bra och jag har lyckats hålla mig skadefri.

Nu den här våren dock har jag börjat få problem med ett knä. Så till den mildra grad att årets stockholm marathon avklarades med ett knäskydd fullproppat med voltarensalva och en ipren efter halva distansen. Så kan vi inte fortsätta!

Jag är ganska säker på att det jag råkat ut för är löparknä. Har någon tips på vad jag ska göra för att få ordning på det. Jag gissar att svaret är att bygga upp styrka i rygg och röv men är inte säker. Kanske finns det någon som haft liknande problem och lyckats bli kvitt dem?
Hej! Jag har haft problem med löparknä som regel nån gång varje år senaste 10 åren och har då bara cyklat några veckor tills det lagt sig och sedan ökat på löpningen igen. Vilket har funkat ok. Men har på senare år börjat bli bättre på styrketräningen och inte kännt av det alls trots att jag sprungit mer under den tiden. Övningar med ett ben i taget, benböj varianter av liggande sidolyft med gummiband osv, träning av höfter och stabilisering typ har varit det som hjälpt mig. /Oskar

Jag cyklar ju numera så sällan att de enda pedaler jag förstår mig på antingen sitter i bilen eller intill gitarren. Men röra på sig måste man. Och jag börjar mer och mer inse hur otroligt skönt och okomplicerat det är att springa. Dessutom kan man ju göra det på exakt samma ställen som man cyklar - på stigen!

Så därför, som den hyggliga brodern jag är, gav jag lillasyster en startplats till dagens Ecotrail Stockholm i 30 graders hetta. Vi nöjde oss med 8 km för att känna på vad det hela egentligen handlar om. Och oj så kul! Och vilket superfint arrangemang och jättefin slinga. Hade verkligen noll koll på Stora Skuggan och Norra Djurgården innan, men nu fick man mersmak.
Nu tar jag en kall och håller en stilla bön för de modiga (dumma?) stackare som valde 80 km...
PXL_20230617_071652272~2.jpg

PXL_20230617_071552663~3.jpg

Slog i tårna några gånger under dagens EcoTrail/Trail-SM 33 km, men höll mig på fötterna. Närmare 30 grader varmt, så fokuserade på att dricka mycket från start. Tror jag lyckades bättre än många andra, för man såg en del som kroknade på slutet. Höll ett hyfsat jämnt tempo på strax under 7 min/km hela vägen och avancerade från sjundeplats i inledningen till en slutlig tredjeplats. Klart nöjd med ett SM-brons i kort traillöpning.

IMG_1200.jpeg

Jag cyklar ju numera så sällan att de enda pedaler jag förstår mig på antingen sitter i bilen eller intill gitarren. Men röra på sig måste man. Och jag börjar mer och mer inse hur otroligt skönt och okomplicerat det är att springa. Dessutom kan man ju göra det på exakt samma ställen som man cyklar - på stigen!

Så är det verkligen, det är enkelt att få till och tämligen prylfritt (om man vill). Men jag har nog aldrig varit i bättre form än nu så stigcyklingen som jag ändå får till är fantastiskt rolig.

Runstreak dag 463 för mig, snart 100 mil i år och i nuläget ca 50 km i veckan.

En fråga dök upp under dagen riktad till er lite mer rutinerade. Rekommendationer/förslag på ett vätskesystem som inte kostar ett tandläkarbesök? Vid tävlingsarenan såldes ju flera modeller 'till 50%', men personligen tycker jag att 1900 kr för en glorifierad spets-bh med fickor för flaskor, är lite väl svulstigt. Då hjälper 50% föga, då 800-900 kr fortfarande känns jävligt saftigt för vad man får.
Har hittat flera billigare alternativ från Salomon, USWE, Camelbak, Silva och andra märken. Men vad ska man välja?

Decathlons ägare har ju tvivelaktig attityd till Putin men de har helt ok vätskeryggsäckar och en marathon-väst till bra pris.

Hur långt ska du springa? Under 10 km har jag aldrig vätska med, sällan under 15 heller men nu i värmen är det ju inte så dumt. Oftast är min fru med på de längre rundorna så då tar jag några klunkar ut hennes väst :)

Men nu har jag sprungit lite med Salomonbältet med 50cl mjuk flaska och det känns inte alls att det är på. Telefon, lite energi, vatten, hundgodis brukar få åka med då.

En fråga dök upp under dagen riktad till er lite mer rutinerade. Rekommendationer/förslag på ett vätskesystem som inte kostar ett tandläkarbesök? Vid tävlingsarenan såldes ju flera modeller 'till 50%', men personligen tycker jag att 1900 kr för en glorifierad spets-bh med fickor för flaskor, är lite väl svulstigt. Då hjälper 50% föga, då 800-900 kr fortfarande känns jävligt saftigt för vad man får.
Har hittat flera billigare alternativ från Salomon, USWE, Camelbak, Silva och andra märken. Men vad ska man välja?
Salomons brukar man kunna hitta på rea för 4-500 inkl flaskor som ofta kostar dryga hundringen lösa.

Hur långt ska du springa? Under 10 km har jag aldrig vätska med, sällan under 15 heller men nu i värmen är det ju inte så dumt. Oftast är min fru med på de längre rundorna så då tar jag några klunkar ut hennes väst :)

Men nu har jag sprungit lite med Salomonbältet med 50cl mjuk flaska och det känns inte alls att det är på. Telefon, lite energi, vatten, hundgodis brukar få åka med då.
Salomon har ju lite olika bälten, vilken modell är det du har?

Salomons brukar man kunna hitta på rea för 4-500 inkl flaskor som ofta kostar dryga hundringen lösa.

Alltså vi diskuterade det mest ur synsättet att ha det som ett hjälpmedel för att 'kunna springa längre om man vill'. Så lite som att ha något att kunna utvecklas i kanske? Något som funkar vid 16 km såväl som 809 km? Där vatten, näring, mobil, plånbok och nycklar får plats. Ja men nånting helt enkelt.

Jag sprang med USWEs minsta vätskebälte idag. Det har en blåsa på 1 liter, som jag fyllde på en gång. Lite skumpigt när blåsan är full, men det slutar när man tömt ur lite. Ville inte springa med väst/rygga idag när det var så varmt. USWE brukar ha rabatt på dem då och då.

Grymt @Stumpy !
jag fick med mig en sån här blå gul sak hem, och ett minne för livet.....råkade ta ett felsteg vid ökända berget vid brunnsviken och hamnade 50 m off track....mitt i en orgie där vuxna män satt i ring och tillfredställde varandra oralt....blev så paff så jag frågade helt samlat om de sett några rödvita snitslar ???

Tempot (långsamt) blev helt i linje med tidsplanen med en diff på 5 minuter vilket får anses vara hyfsat planerat . Grisigt varmt var det i alla fall och jag måste verkligen jobba på mer fart på platten. Att man börjat med löpning sent i livet blir så uppenbart när man lätt passerar folk på klättringarna där man kan komma undan med muskelstyrka bara för att gång på gång bli omsprungen av samma personer på platten.

Körde i princip bara sportdryck. Tre soft flasks i löparväst som fylldes med nytt pulver längs vägen. Funkade så bra att jag fick med mig allt annat bös hem igen. Hade kunnat kapa halvkilot i packning ?

Tog en koffeintablett på 200 mg efter tre timmar (knappa 3 mg / kg) och sen blev det en till lite senare men det blev nog lite väl nära inpå för då kom ett svagt illamående efter en trekvart eller så.

IMG_20230618_072022.jpg

Jag brukar försöka hitta bäst pris / prestanda men av det jag testat är Salomons Adv Skin 12 väl värd sina pengar (brukar finnas med lite kampanj då och då). Har en 8a också och det är rätt stor skillnad i komfort och funktion och den går samtidigt att komprimera och köra med minimalt med packning utan att den blir störig.

Har nött ut skorna. Hade Merrell trail glove 4 som var jättebra. De gick ur sortimentet och jag köpte trail glove 5. Gillade 4:an bättre, den kramade foten bättre och kändes mindre. Nu är 5:an slut och 6:an verkar klumpigare i konstruktionen. Vad finns det för barfotaskor som är lätta och smidiga? Behöver inte vara minimalistiska, men ca 3-5 mm sula är nog lagom.

Typ denna:

Någon som har erfarenhet? Eller av andra liknande skor?

Salomon har ju lite olika bälten, vilken modell är det du har?

ADV Skin Belt heter det, ser väldigt brett ut på bild men är helt rimligt i storlek i verkligheten. Bra att köpa i butik så storleken blir rätt. Finns ju massor av modeller men det här rymmer rätt mycket utan att bli bulkigt. Märks inte alls. Vill man går det att stoppa i två små mjuka flaskor utöver 500ml flaskan jag har fram - t.ex. om man vill ha sportdryck med eller bara behöver mera vätska.

Tror tyvärr det är lite feltänk att köpa något som ska funka till allt. På en lång runda eller på vintern så behövs klart mera saker, men samma ryggsäck/väst kommer bli tom och skumpig när det inte är så mycket saker i den. I alla fall om man köper en för stor..

Active Skin 8 verkar gå att hitta för 800-900 just nu, det är nog en hygglig komprimiss. Min fru har ngt liknande och har haft den bland annat till Höga Kusten wintertrail (som längst) och även till kortare ner mot två mil. På vintertrailen var den väldigt full - loppen har ofta utrustningslistor som måste uppfyllas och då var det bland annat isolerande jacka som skulle få plats.

Jag har en Adv Skin 5 och en 12 och jag upplever inte alls att det är några problem med skumpighet eller liknande när de är tomma.

Jag har använt 5:an för 100 km i skånsk vinter men den är XL så den är lite stor(var lite större när jag köpte den) så jag köpte en 12:a i M för att ha marginal för längre/mer utrustningskrävande lopp. 12:an har ju oceaner av plats men jag kör den mest med en flaska och ett par hela just nu och tycker inte det är några problem. Fast jag hade å andra sidan klarat den packningen i mitt Flipbelt också men jag försöker vänja mig vid att springa med väst igen för det blir lite av en chock för ryggen i vintras när jag sprang Tjörnarparen 50 med din ryggsäck utan att ha använt den alls på typ ett år.

Nu har jag ställt in klockan på att jag ska köra en lokal 10 km tävling 8 Juli - Musköloppet. Borde nog gjort det tidigare egentligen men kul ändå att se hur den ändrar rekommendationerna. Måltid 45 min vilket vore fantastiskt - klockans förutsägelse är 46:30 men loppet är inte helt platt men det är ju kul med en utmaning också. Traditionellt sett är det alltid soligt och rejält varmt, har varit fint alla gånger det arrangerats vilket är drygt 30 år i rad.

45 minuter hade räckt till en 9:e placering förra året bland de 34 deltagarna :-D

Edit: Får nog revidera efter att ha kikat på vad andra jag känner sprungit på för tider. Det är inget snabbt lopp..

Senast ändrad:
Nu har jag ställt in klockan på att jag ska köra en lokal 10 km tävling 8 Juli - Musköloppet. Borde nog gjort det tidigare egentligen men kul ändå att se hur den ändrar rekommendationerna. Måltid 45 min vilket vore fantastiskt - klockans förutsägelse är 46:30 men loppet är inte helt platt men det är ju kul med en utmaning också. Traditionellt sett är det alltid soligt och rejält varmt, har varit fint alla gånger det arrangerats vilket är drygt 30 år i rad.

45 minuter hade räckt till en 9:e placering förra året bland de 34 deltagarna :-D

Edit: Får nog revidera efter att ha kikat på vad andra jag känner sprungit på för tider. Det är inget snabbt lopp..

Alltså enligt min klockas race predictor så tycker den 45 min på milen är realistiskt. Det vet jag med 100% sannolikhet aldrig skulle vara möjligt, långt ifrån så för egen del är den där indikatorn tämligen meningslös :)

Skulle du springa nån distans på Sörmland 100 föresten eller har jag fått för mig det? Råkade bli anmäld till 55k efter ecotrail ?

Tror den ligger rätt bra till för mig med tiderna faktiskt, på en lätt bana. På trail blir det ju helt andra tider förstås. Men konstigt nog har varken tiderna eller VO2Max förbättrats sen jag började köra lite hårdare träning enligt klockans förslag. Förra året hade jag 53 i uppskattat VO2Max, nu är det 50!

Är inte anmäld. Men jag hade tänkt springa den kortaste med hunden, är dock lite sugen på 55k, kortaste känns lite futtig. Vet inte vad mitt sällskap säger om det dock, han har sprungit runt 2 mil många gånger men inte längre än så.

Tror den ligger rätt bra till för mig med tiderna faktiskt, på en lätt bana. På trail blir det ju helt andra tider förstås. Men konstigt nog har varken tiderna eller VO2Max förbättrats sen jag började köra lite hårdare träning enligt klockans förslag. Förra året hade jag 53 i uppskattat VO2Max, nu är det 50!

Är inte anmäld. Men jag hade tänkt springa den kortaste med hunden, är dock lite sugen på 55k, kortaste känns lite futtig. Vet inte vad mitt sällskap säger om det dock, han har sprungit runt 2 mil många gånger men inte längre än så.
Klockan kanske borde utvärdera sin egen träningsfilosofi

Har du ändrat vikt på din profil?

Jag vet inte hur klockan tar fram Vo2-max men vikten borde väl inte spela så stor roll? Den utgår ju från pulsen på något sätt antar jag.
ml/kg/minut.
En lägre vikt torde ger högre vo2 siffra.
Men jag ger lika mycket för Garmins vo2 beräkning som för race predictorn :)

Sen är vo2 rätt skitsamma, mer intressant var trösklarna ligger, för oss vanliga motionärer

Men det är kul med siffror :)

Jag tränar ju enligt Garmins rekommendationer och den tycker inte jag blir bättre, men enligt Strava går det stadigt uppåt och jag har faktiskt all-time-high på min "fitness score" där (bortse från variationen dag-till-dag då) - förut hade jag svårt att komma över 40. Den siffran är dock inte jämförbar från person till person tror jag.

1687336017142.png

ml/kg/minut.
En lägre vikt torde ger högre vo2 siffra.
Men jag ger lika mycket för Garmins vo2 beräkning som för race predictorn :)

Sen är vo2 rätt skitsamma, mer intressant var trösklarna ligger, för oss vanliga motionärer

Jo men jag menar att uppskattas vo2 från en testcykel t.ex måste man ju såklart veta vikten eftersom det som mäts är den absoluta effekten och därifrån fås en total vo2 fram (liter/min) och sen ml/kg/minut.

Uppsakttas t.ex vo2-max från ett coopertest är ju inte vikten med eftersom den redan så att säga är inbakad i hur fort man springer. Går du ner 3 kg utan att säga det till klockan borde du springa fortare eller med lägre puls vilket antar jag ger ett högre uppskattat vo2 (ml/kg(min).

Men ja, det är ju skitsamma. Förmodligen är ett högre vo2-max bättre.

Jo men jag menar att uppskattas vo2 från en testcykel t.ex måste man ju såklart veta vikten eftersom det som mäts är den absoluta effekten och därifrån fås en total vo2 fram (liter/min) och sen ml/kg/minut.

Uppsakttas t.ex vo2-max från ett coopertest är ju inte vikten med eftersom den redan så att säga är inbakad i hur fort man springer. Går du ner 3 kg utan att säga det till klockan borde du springa fortare eller med lägre puls vilket antar jag ger ett högre uppskattat vo2 (ml/kg(min).

Men ja, det är ju skitsamma. Förmodligen är ett högre vo2-max bättre.

Jo förvisso, det blir oavsett en gissningslek om man inte vet vad som ligger bakom :)

De youtubefilmer jag sett där de jämfört klockans VO2Max med ett riktigt test har visat på en ganska liten avvikelse från verkligheten. Sen är det ju annat som spelar in också, min fru sprang UKA Pain 50 km här om veckan trots en usel träningsvår med skador och långdragen covid, hon kör med pannben istället.

Synd att jag körde utan pulsklocka i några år där på mitten. Rätt kul med historik annars. 2010 längst till vänster, första höga topparna var när jag tränade för och cyklade Trans Provence Enduro 2011 och första tävlingspricken är en halvmara i Oregon 2012.

1687339764705.png

Min klocka säger 52, Ekblom Bak-testet (submaxtest) sa 57, nåt ramptest på cykeln sa 55. Man kan ju välja det bästa eller skylla på ett lågt värde eftersom man inte är snabbare.. ;)

Men jag har aldrig testat på riktigt.

Väldiga variationer är det iallafall. Tidigare peakar låg under cykelcrossäsongen, men nu snarare vid maran.

1687344755950.png

Såg det här, som ser trevligt ut.
Någon som har sprungit, eller tänker springa?
Jag har sprungit "vanliga" fjällmaraton 45k några gånger, senast 2020. Jättetrevlig bana med fina vyer. Bra arrangerat runt vätskestationer osv.
Då var det start i Vålådalen och ca 2000 höjdmeter har jag för mig, upp och över 3-4 fjäll. Öppet Fjäll är ju mer inriktat på en skön tur eller ett äventyr på fjället. Verkar riktigt mysigt!

Idag sprang vi på mtb-leden i Dala-Järna, 31 km. Jag hoppade de första 6 km grusväg för att inte förta mig helt och sprang totalt 25 km på knappt 3 timmar, rekord i både tid och distans för mig. Kändes oförskämt bra.

Och även om det är en skyltad mtb-led så är det ingen trängsel, vi såg till tre cyklister under hela dagen.
20230625_095119_Moment.jpg

Tillbaka
Topp