[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jo, jag tänker dock att det nog inte är maxstyrka som är problemet, men fötter/anklar generellt som ska stärkas med småmuskler/senor/balansvana. För mig gjorde balansplatta stor skillnad i hur mina fötter/anklar tålde terränglöpning, jag kopplar att det gav träning dels för arbetet det innebar och hur trötta dessa blev av träningen i början. Jag startade dock säkert från en låg nivå, är man mer aktiv i sitt dagliga liv såkanske det inte räcker (men då har man väl inte problemet heller).

Men visst, "ftw" kanske är att översälja. "Ftw för vissa" passar bättre. ?

Kruxet är att senor och ligament behöver tung last för att stärkas. Vi går ju tusentals steg om dagen, musklerna och strukturerna är vana att jobba läääääänge men på relativt låg belastning.
För att få till ett tillräckligt stort stresspåslag behöver vi utmana med tung belastning.

Vaderna generellt är jobbiga att träna för de tål väldigt mycket volym och de är relativt sett svåra att överbelasta utan en massa fin utrustning.
Sen har vi också utmaningen med den nedra vadmuskeln, soleus, som är definitionen av en typ 1 muskel, uthållig som sjutton men svår att verkligen utmana med belastning.

Enbenståhävningar med vikt är bra
- kan varieras med att dra upp motsatt bens knä för varje rep till midjehöjd och varierae håll så att man kör rakt fram, sen nästa snett fram höger, nästa snett fram vänster osv. så man belastar den lyftande foten / vaden åt olika håll
- sittande vadpress i maskin om sån finns för att utmana soleus

sen lite andra olika övningar för att utmana soleus

Plyo är kalas också typ
hoppa hopprep på ett ben
utfall med upphopp -

olika typer av hopp för att jobba på studset:

sen kan man kör en massa mini gummiband, bara googla ankle strength theraband / miniband typ men det är små muskler och för att kunna hantera de stora krafterna som blir vid ett löptsteg och i synnerhet hopp och skutt vid stiglöpning har du mer att tjäna på att stärka upp de stora musklerna runt underbenet för att ge stadga och kraft.

Lägg till en personlig sommarfavorit, strides barfota på gräsmatta, typ 30 sekunders fartökningar där du springer säg runt 90% av maxfart med fokus på bra teknik.

Plyohopp på ett ben där du hoppar först framåt, sen bakåt, sen vänster sen höger med en fiktiv mittpunkt som utgångspunkt är också fina för att få lite riktningsvariation. Kör "hoppa i mönster" i typ 30-45 sekunder per ben med fokus på stabila snabba hopp med kort markkontakt men samtidigt ska du helst kunna "avsluta" stående på ett ben efter vilket av hoppen som helst. Där kan man leka lite med att slumpmässigt "stanna upp" och sen hoppa igång igen.

Aldrig sprungit Front/Back Yard. Detta kanske vara en kul prova-på.
Kommer vara en 3 km-bana men ny start efter 30 minuter, sedan 1 minut mindre för varje start på det riktiga loppet.
Har råkat dubbelboka mig på Stockholm trail och frontyard samma dag så om någon vill ha en plats gratis till frontyard 26e aug så kan jag maila arrangören och be de byta namn. Hojta till!

Tja!
Jag har idag en Garmin 310xt som har mer än jag behöver. Men den vägrar ofta låsa gps, så funderar på att byta ut.

Vill bara kunna se tempo och eventuellt puls, och kunna logga en runda för att kunna se hur långt och snabbt(/långsamt) jag sprungit. Orkar inte femtioelva andra funktioner. Att få uppdateringar om det ena och det andra som jag inte behöver veta är för mig att köpa sig stress. Jag vill alltså inte ha smartklocka.
Bluetoothöverföring kan ju dock vara smidigt...

Tips under 1000-lappen, gärna ner mot 500? Även beggat.

Tja!
Jag har idag en Garmin 310xt som har mer än jag behöver. Men den vägrar ofta låsa gps, så funderar på att byta ut.

Vill bara kunna se tempo och eventuellt puls, och kunna logga en runda för att kunna se hur långt och snabbt(/långsamt) jag sprungit. Orkar inte femtioelva andra funktioner. Att få uppdateringar om det ena och det andra som jag inte behöver veta är för mig att köpa sig stress. Jag vill alltså inte ha smartklocka.

Om du vill känna igen dig, så har jag en 910XT i ett skåp. Billig!

Tja!

Coros pace har det du vill ha ligger över 1000 lappen.

Någon som har tips på löpshorts med innerbyxa i nät av boxermodell. De jag hittat som har innerbyxa i boxermodell så är den i lycra typ. Det blir för varmt på sommaren.

De där innerbyxan är i mesh är i tanga stil. Och det ger mig skav, håller inte paketet på plats, och tenderar åka in mellan skinkorna. Sjukt dåligt alltså.

Någon som har tips på löpshorts med innerbyxa i nät av boxermodell. De jag hittat som har innerbyxa i boxermodell så är den i lycra typ. Det blir för varmt på sommaren.

Dum fråga: Har du testat 2-1 shorts med lycra-innerbyxa eller antar du bara att det blir för varmt? Min erfarenhet framför allt Nikes 2-1 shorts är nämligen att de är väldigt behagliga. I mina 2-1 shorts är innerbyxan luftigare än ex ett par sportkalsonger från Björn Borg eller Under armour.

Dum fråga: Har du testat 2-1 shorts med lycra-innerbyxa eller antar du bara att det blir för varmt? Min erfarenhet framför allt Nikes 2-1 shorts är nämligen att de är väldigt behagliga. I mina 2-1 shorts är innerbyxan luftigare än ex ett par sportkalsonger från Björn Borg eller Under armour.
Jo jag har testat den typen från New Balance och Salomon. De sitter bra, och funkar bra på vår och höst. Men blir väldigt svettigt nu på sommaren. Springer ofta runt 2 timmar så vill ha bekväma kläder då.
Möjligt Nike har bättre tyg. Vad heter den modellen?

Jo jag har testat den typen från New Balance och Salomon. De sitter bra, och funkar bra på vår och höst. Men blir väldigt svettigt nu på sommaren. Springer ofta runt 2 timmar så vill ha bekväma kläder då.
I kategorin nät-tanga har jag sprungit 2h+ i Nike Flex Stride vid många tillfällen utan att få skav. De gör även ett utmärkt jobb som badshorts.

Har haft flera olika, tror att Flex Stride är den jag köpte sist

Semester i kombination med ostadigt väder gör gott för min löpning. Redan idag passerade jag 300 km i juli då jag sprang mitt hittills längsta löpträningspass. Kinnekulleleden har jag cyklat mängder av gånger, men tidigare aldrig sprungit. Och det var länge sedan jag cyklade där märkte jag när jag parkerat vid Råbäck och kollade kartan en sista gång medan regnet öste ner. Nu var det olika dragning för vandrare och cyklister på vissa sträckor så vandringsleden gör en extrasväng ner till Vänern på 5,5 km och kommer sedan tillbaka till samma ställe. I valet mellan att känna mig som cyklist och vandrare valde jag att inte vara något av det utan bli en löpare som krasst hoppar över en extrarunda på 5,5 km för att det nog skulle bli tillräckligt långt ändå.

Regnet upphör och det är dags att starta. Väljer att köra varvet moturs. Benen känns inte särskilt pigga men det är bara att lunka på. Efter en stund kommer en lätt regnskur men efter den blir det uppehåll. Det är riktigt fin löpning söderut ner längs västsidan av kullen och efter en stund kommer jag till Lasses grotta där jag fyller på vatten i kranen och tar en fikapaus. Norrut på grusvägarna och genom kohagarna är det också fint men annorlunda. Jag möter ett par grupper cyklister som jag mött tidigare och efter ganska precis 30 km når jag toppen av Högkullen.

Glass och Cocacola och en kvarts vila sitter fint innan jag fortsätter mot Hällekis. Den sträckan är klart bättre att rulla på med cykel och ganska tråkig att springa. Rot- och stensträckan precis före campingen är roligare och på campingen går det att fylla på vatten igen innan den avslutande stigningen upp till Stenbrottet.

Efter precis 44 km är jag tillbaks vid bilen. En bra semesterdag helt enkelt. Nästa gång blir det medurs från samma parkeringsplats så jag kan besluta mig för extrasväng eller inte efter ca 40 km.

Ja, Lofsdalen blev inställt på grund av livet men jag lyckades få lite träning under semestern ändå.

Så i lördags var det dags för säsongens första race. Snapphaneracet i Sölvesborg, 56 km med ~1600 höjdmeter. Eftersom säsongens målrace är Kullamannen 100k var det lite test av olika saker, mest för att se om benen fixar lite uppförs och nerförs. Som boende i Nordvästskåne är man ju inte bortskämd med långa backar direkt.

Jag skulle springa med en kompis som körde 28 km-distansen (ett varv) och vi möttes upp på Hjortakrokskolan nån halvtimme innan start. Ett trevligt litet ställe för ett mysigt litet lopp, totalt runt ett 100-tal startande på fyra distanser där de som skulle springa 50 miles (tre varv) redan hade varit ute två timmar när vi startade. Till start spelades Snapphaneklanen med Svenska Akademien så som Landskronit blev man ju lite extra taggad redan då. Sen gick starten med en riktig startpistol, ingen nedräkning och skrik i micen-trams utan pang!

Ett par kilometer ut ur byn och över motorvägen och sen var det rätt in i skogen. Pulsen var lite hög men vi pratade och hade trevligt, låg långt bak i klungan men jag insåg rätt fort att jag ville hålla ett lite högre tempo än ganska många andra, även om målet var att känna att 50 km till inte var omöjligt efter målgång. Mål två var att satsa stenhårt i nedförsbackarna för att testa hur mycket mina ben klarade. Och nedförsbackar fanns det. Efter uppförsbackarna såklart.

Första varvet gick moturs och man kom nästan direkt in på små, slingriga skogsstigar med branta, rotiga backar. Tre stora backar innan energistationen, allihopa var nog egentligen mountainbikeslingor så stökigt och brötigt, perfekt för att köra hårt nedför. Och det gjorde jag. Efter energistationen var det också tre stora backar men de två första var på grusväg innan man svängde in i skogen igen för sista toppen som var en väldigt trevlig ledningsgata med blåbärsris och otroligt mjuk och fin stig.

Sista tre km fick jag nästan dra min kompis in, han hade gett allt för att hänga på. Och det hade gått lite fort. Jag siktade på att komma in strax under åtta timmar och vi kom i mål första varvet runt 3:30. Så jag tog tio minuter paus, bytte flaskor, fyllde på västen, bytte t-shirt och vilade lite. Så då hade jag ju extra tid för andra varvet och det var ju skönt!

Andra varvet kändes mentalt lättare. De tre första stora backarna var på enkel terräng och till och med lite löpbart. Jag fick en dip nånstans i nedförsbacken efter första toppen men det gick över rätt fort fast jag kände att jag inte kunde äta mer. Sportdryck var dock inget problem för magen även om jag inte älskade sockersmaken utan längtade efter surt, kolsyrat bubbelvatten. Men se det hade jag inte tänkt på!

Rent mentalt hade jag förberett mig på att första halvan av varvet skulle vara ok, enkel terräng även om backarna var långa och sen skulle andra halvan efter energistationen vara 12 km mörker och misär. Och så blev det. De där trevliga mountainbikeslingorna är inte alls lika trevliga uppför. Den längsta var en bit över en km lång med en snittlutning på över 9% (enligt klockan), så där fick jag stanna halvvägs och vila vilket jag faktiskt inte har varit med om förut. Fast även om jag inte bombade ner för backarna nu (dock mest för att jag inte hade huvudet för teknisk nedförs) så rullade det på bra och vid 50 km-punkten mådde jag fortfarande schysst. Och tänkte att "Nu är det ju över!".

Men de sista fyra, fem km var otroligt jobbiga. Magmigrän och mentalt slut fick jag verkligen tvinga mig själv att sätta en fot framför den andra och övertala mig själv att springa när det inte var uppför. "Ska jag verkligen utsätta mig för det här fler gånger?" och "Jag kommer aldrig palla 100 km igen" gick tankarna fram tills jag kom till bron över E22:an igen och jag kunde trycka bort det med "bara 2 km kvar, kom igen nu!". Så äntligen kom mål och jag kom in på 7:40, tjugo minuter under mitt mål. Andra varvet bara nån minut över fyra timmar inklusive tio minuters-pausen i varvning. Mycket bra!

Men det bästa var ändå att efter fem minuters vila kändes både kropp och knopp redo att ge sig ut igen om jag hade varit tvungen. Och ingen jobbig muskel- eller ledvärk att ta hand om. Samma sak nu två dagar senare. Lite träningsvärk i fötterna, lite i låren men inga blå tår eller annat trams. Så en absolut seger allt i allt!

Snapphaneracet var otroligt väl arrangerat, jag tror de hade tänkt på allt. Härliga stigar, bra variation på energistationerna och väldigt väl uppmärkt. Det fanns t.o.m. nästan varmvatten i duschen (eller åtminstone inte bara kallvatten)! Så är ni sugna på en lite mer utmanande ultra kan jag varmt rekommendera en tur hit.

Nu siktar vi på Sörmlands 50k som nästa!

Kul! Det ska vara lite tufft på slutet annars är det för enkelt :)

Är lite småsugen på ultradistans numera, sprang 25k stig på 2h38m i fredags med en bra fartökning sista femtedelen och hade verkligen krafter kvar, klockade in på 5-5:30 på de kilometrarna och helt pigg i kroppen efteråt.

Men på Sörmlands 100 blir det 21k även om 55k lockar lite. Vill springa med hunden och han har vilat hela sommaren hemma hos sin riktiga familj så risken är att 55k är för mycket även för honom :)

Kanske blir något annat till hösten, har bra träningsvolym just nu med 55-60km / vecka varav ett längre och två tuffare pass med tröskel eller intervall.

Kul! Det ska vara lite tufft på slutet annars är det för enkelt :)

Är lite småsugen på ultradistans numera, sprang 25k stig på 2h38m i fredags med en bra fartökning sista femtedelen och hade verkligen krafter kvar, klockade in på 5-5:30 på de kilometrarna och helt pigg i kroppen efteråt.

Men på Sörmlands 100 blir det 21k även om 55k lockar lite. Vill springa med hunden och han har vilat hela sommaren hemma hos sin riktiga familj så risken är att 55k är för mycket även för honom :)

Kanske blir något annat till hösten, har bra träningsvolym just nu med 55-60km / vecka varav ett längre och två tuffare pass med tröskel eller intervall.

Jo, lite utmaning får det ju vara. ;)

Jag vet inte hur det ser ut med ultralopp framöver men jag kan rekommendera Tjörnarparen i februari som första lopp. Lagom backigt, lagom stökigt och väldigt lagom med energistationer.

Mina senaste Saucony Triumph (19) tog också slut efter ca 800km pga att det gick hål i tyget på sidan av foten. Tunnare tyg kanske i jakt på att minska vikten? Lite längre skulle man ju önska att skorna höll... Men måste nog ändå hitta en ny modell att springa i, den omgjorda Triumph 20 passar inte alls mina fötter.

Mina senaste Saucony Triumph (19) tog också slut efter ca 800km pga att det gick hål i tyget på sidan av foten. Tunnare tyg kanske i jakt på att minska vikten? Lite längre skulle man ju önska att skorna höll... Men måste nog ändå hitta en ny modell att springa i, den omgjorda Triumph 20 passar inte alls mina fötter.
Om det går hål pga av slitage från insidan är silvertejp grymt. Brukade alltid göra hål på mina löparskor framme vid stortån, men en liten bit silvertejp på insidan (man märker den inte) i de nya dojorna löser problemet.

Om det går hål pga av slitage från insidan är silvertejp grymt. Brukade alltid göra hål på mina löparskor framme vid stortån, men en liten bit silvertejp på insidan (man märker den inte) i de nya dojorna löser problemet.
I mitt fall var det på insidan mot hålfoten det gick hål. Men visst en bit silvertejp när jag började se tecken på slitage hade nog förlängt livslängden. Men det känns varken kul eller rätt att silvertejpa ett par helt nya skor...

I mitt fall var det på insidan mot hålfoten det gick hål. Men visst en bit silvertejp när jag började se tecken på slitage hade nog förlängt livslängden. Men det känns varken kul eller rätt att silvertejpa ett par helt nya skor...
Förstår din motvilja, men när mina endorpin speed håller i 120 mil och sen kan fortsätta som vanliga dojor istället för att ha hål efter 70 mil så är det värt det. Men ja, det är ju för tunnt tyg, jakt på vikt osv.

Ta och titta på hur sulorna slits i stället det kanske är helt fel skor för din spring stil.

Förstår din motvilja, men när mina endorpin speed håller i 120 mil och sen kan fortsätta som vanliga dojor istället för att ha hål efter 70 mil så är det värt det. Men ja, det är ju för tunnt tyg, jakt på vikt osv.
Jag startar med att gorilla-tejpa en remsa inuti tåboxen på varenda löparskor jag köper, mina stortår gnager snabbt hål annars. Minimal insats för maximal livslängd, på överdelen!

Jag sliter alltid ut sulan före tyget. Landar snett med foten, så ytterkanten av sulan slipas ner efter ~50 mil.
Otroligt att man inte vrickat foten när man ser hur mina skor ser ut. :D

Ta och titta på hur sulorna slits i stället det kanske är helt fel skor för din spring stil.
I det här fallet är sulan knappt sliten alls. Har föregångaren triumph 18 som fortfarande håller ihop efter mer än 100 mil löpning och ett års användning som "fritidssko". Tror de helt enkelt gjort ovandelen mer ömtålig i strävan att antingen göra den lättare eller göra den mer lik känslan av en socka.

Drygt 100 mil, men inte slitna någonstans. Har dock pensionerat de till att åka till/från aktiviteter.

IMG_20230820_160401.jpg

Drygt 100 mil, men inte slitna någonstans. Har dock pensionerat de till att åka till/från aktiviteter.

Visa bilaga 647543
Har också ett par pegasus men 35, även där har man gjort tyget lite tunnare och de börjar få lite revor i tyget efter ca 35 mil. Det stora problemet med dessa är dock att nedersta snörhålet på höger fot på något konstigt sätt trycker på foten och orsakar smärta. Skippar jag nedersta snörhålen fungerar det bra. Kan iof vara en orsak till att tyget slits mer... Men nu har väl den kommit i ytterligare några iterationer så kan ju vara helt annorlunda.

Blidde en bild innan rubberfixen åkte fram.
Har nog fötterna för nära och för långt ned så den rörliga foten "skär" emot stödfoten.

Bilagor

• IMG_20230820_102907.jpg
    IMG_20230820_102907.jpg
    373.7 KB · Besök: 72
Det där är exakt där mina triumph gått sönder, jag slår mig veterligen inte ihop fötterna i steget. Tror mer på svag konstruktion där...
Om jag tittar på sulans sida vid häl och stortåleden så kan jag tydligt se slitage som visar på att jag slår ihop så för mig är det helt klart en kombo
Får börja fokusera på stegen i framtiden.

Hur långt brukar ni springa innan det är dag satt byta?

Jag brukar sikta på 100 mil, sen vill jag byta så for skon leva vidare på kortare rundor efter det. Altra Torin höll dock bara 60 mil ca sen började jag slita genom yttersta sulan och skon kändes dessutom helt slut i dämpningen, sen blev det Altra Paradigm där jag är inne på tredje paret, de två första har passerat 100 mil och lever vidare som sko för korta rundor hemma resp på jobbet. Olympus är uppe i 60 mil, känns fortfarande toppen men har några små hål på ovansidan. Escalante ser ut som nya men har gått under 10 mil. Ska ta dem på dagens tröskelpass. :)

Hur långt brukar ni springa innan det är dags att byta?
Springer för lite, så byter snarare pga ålder än sträcka eller slitage. Tror förresten aldrig att jag slitit ut ett par löpskor. Pegasusarna ovan är väl 10+ år. Har ett par Pegasus Shield 34 (för blött väglag), samt ett par Pegasus 38 och Hoka Clifton 8 som numera varvas under asfalts och gruslöpning. Till terrängen ett par Nike Terra Kiger 7 och ett par Craft CTM Ultra Carbon Trail. Utöver det ett gammalt par Nike Free 3 som bara används på löpband eller löparbana. Inga påvisar något visuellt slitage.

Jag brukar sikta på 100 mil, sen vill jag byta så for skon leva vidare på kortare rundor efter det. Altra Torin höll dock bara 60 mil ca sen började jag slita genom yttersta sulan och skon kändes dessutom helt slut i dämpningen, sen blev det Altra Paradigm där jag är inne på tredje paret, de två första har passerat 100 mil och lever vidare som sko för korta rundor hemma resp på jobbet. Olympus är uppe i 60 mil, känns fortfarande toppen men har några små hål på ovansidan. Escalante ser ut som nya men har gått under 10 mil. Ska ta dem på dagens tröskelpass. :)
Det beror rätt mycket på underlag som används på och ännu mer på modellens hållbarhet.

De jag har nu som går längst är ett par paradigm på 90-nåt mil. Kasserade ett par helt slut VJ Bold i somras efter typ 80, tror jag. Vilket är sjukt bra för ett par orienteringsskor. Hade ett par salomon speedcross också till för något år sedan som bara fortsatte hålla, medan en del andra tynat bort väldigt fort. Hoka Evo jaws och altra duo blev det inga nya av, tex.

Efter 100-120 mil brukar skorna börja gå sönder för mig. Var dom hela och allt kändes bra skulle jag nog köra på en bit till. Men man känner ju också stor skillnad mot ett helt nytt par av samma modell...

Men man känner ju också stor skillnad mot ett helt nytt par av samma modell...

Ja, de Altra Paradigm 6 jag har som bara gått ca 40 mil känns helt klart mer dämpade än de som gått 90-100 mil. Men de känns mer dämpade än Altra Escalante så de funkar helt klart fortfarande att springa med ändå.

Tillbaka
Topp