[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Det beror rätt mycket på underlag som används på och ännu mer på modellens hållbarhet.

De jag har nu som går längst är ett par paradigm på 90-nåt mil. Kasserade ett par helt slut VJ Bold i somras efter typ 80, tror jag. Vilket är sjukt bra för ett par orienteringsskor. Hade ett par salomon speedcross också till för något år sedan som bara fortsatte hålla, medan en del andra tynat bort väldigt fort. Hoka Evo jaws och altra duo blev det inga nya av, tex.
Finns det någon "tumregel-tabell" beroende på underlag? Jag har funderat ett tag på det där, då 100 mil är ngn form riktmärke. Men en stor andel av mina pass är på underlag med makadam, dvs inslag av ganska grovt stenmaterial som "punktar" upp i sulan, och min teori gör gällande att det borde dra ner milen ganska rejält. Eller?

Jag vill dock inte byta för tidigt, delvis för att inte slänga pengar i sjön, men mest för att det är så skönt när man tar första rundan och känner stor skillnad med ett par nya skor.

Finns det någon "tumregel-tabell" beroende på underlag? Jag har funderat ett tag på det där, då 100 mil är ngn form riktmärke. Men en stor andel av mina pass är på underlag med makadam, dvs inslag av ganska grovt stenmaterial som "punktar" upp i sulan, och min teori gör gällande att det borde dra ner milen ganska rejält. Eller?

Jag vill dock inte byta för tidigt, delvis för att inte slänga pengar i sjön, men mest för att det är så skönt när man tar första rundan och känner stor skillnad med ett par nya skor.
Inte som jag vet om tyvärr. Men jag tycker att det oftast ger sig av sig själv när det är dags att kassera en sko. Jag kör till sulan eller något annat är slut.

Inte som jag vet om tyvärr. Men jag tycker att det oftast ger sig av sig själv när det är dags att kassera en sko. Jag kör till sulan eller något annat är slut.
Ok, nja, jag har bevisligen slitit ut "innehållet" i sulan före det utvändiga delarna. Jag har bytt efter 60-90 mil under åren och känner alltid brutal skillnad på "stunsen" i steget med nya pjucks även om de gamla har haft ett ganska bibehållet yttre. (Har kört Asics senaste 10 åren, varav de senaste 3 åren med Kayano. Utom det lilla blöt/lerig trail jag kör, där ett par relativt gamla Salomon speedcross får tjänstgöra)

Edit: kollade milen på skorna i strava, bytt oftare än "minnesgissning".

Hur långt brukar ni springa innan det är dag satt byta?

Jag brukar sikta på 100 mil, sen vill jag byta så for skon leva vidare på kortare rundor efter det. Altra Torin höll dock bara 60 mil ca sen började jag slita genom yttersta sulan och skon kändes dessutom helt slut i dämpningen, sen blev det Altra Paradigm där jag är inne på tredje paret, de två första har passerat 100 mil och lever vidare som sko för korta rundor hemma resp på jobbet. Olympus är uppe i 60 mil, känns fortfarande toppen men har några små hål på ovansidan. Escalante ser ut som nya men har gått under 10 mil. Ska ta dem på dagens tröskelpass. :)

Springer i Altra Escalante och brukar ha dem i 300 mil, skulle få byta alldeles för ofta/bli alldeles för dyrt om jag bara skulle ha dem 60 mil. Är inne på tredje paret i följd nu och de har gått ca 280 så nästa par ligger redo i garderoben.

Springer i Altra Escalante och brukar ha dem i 300 mil, skulle få byta alldeles för ofta/bli alldeles för dyrt om jag bara skulle ha dem 60 mil. Är inne på tredje paret i följd nu och de har gått ca 280 så nästa par ligger redo i garderoben.

Oj, det är bra jobbat. Misstänker att du inte väger 90 pannor som jag!

Dag 536, tröskelintervaller 4 st 10 min-intervaller i 5 min/km, 3 min soft tempo mellan och upp/nerjogg före och efter. Kändes lite motigt innan, har inte känt mig så pigg senaste veckan och tagit det lugnt. Men det gick bra trots att hunden agerade ankare sista intervallet. Sen drog han när jag sprang långsamt istället.. :)

Två sjuka i familjen sen en vecka tillbaka ungefär men både jag och de två yngsta barnen verkar klara sig.

Efter att ha kikat på UTMB-streamen förra året anmälde jag mig till lotteriet för en startplats i CCC (100 km och 6000 höjdmeter). Jag fick en plats och nu har jag genomfört loppet.

Start igår i Courmayeur i Italien vid 9 och efter en kilometer börjar första rejäla backen upp till Tête de la Tronche. 1350 hm på mindre än nio kilometer upp till 2584 m höjd. En lång kö ringlar sig sakta upp och efter 2,5 timmar är jag framme och det är dags att börja springa igen. Fin löpning nedför på en kam mot första servicestationen och sedan fortsätter det ett tag till med kul löpning på fina stigar. Det går inte fort men jag tycker ändå att ansträngningen är väl hög så jag ser till att spara lite krafter genom att inte direkt springa om de jag kommer ikapp. Målet är att ta sig i mål och vilken tid som helst under maxtiden 26:45 är bra så det måste bara gå tillräckligt fort.

Grand Col Ferret på 2537 m är den andra stora stigningen och efter den är jag i Schweiz. Nu blir det nedförsbacke i ett par mil och nu märks det jag i förhand visste är min stora svaghet. Bristen på träning att springa i långa och branta nedförsbackar. Får växla mellan löpning och gång för att spara lite på låren.

Champex-Lac (det andra C:et i loppets namn) efter drygt halva loppet passerar jag vid solnedgången och det är dags för en natt med pannlampa. Byter till långärmad tröja men fortsätter med shorts. Vädret var lite varmt mitt på dagen men annars perfekt.

Nu kommer två berg som inte är lika höga som de tidigare men å andra sidan är stigarna brutalt svåra. Både uppför men framförallt nedför. Rötter, klippor och stenar och riktigt brant. Vill inte ramla så det går inte mycket fortare nedför. För första gången i loppet blir jag några gånger ensam och det är en underlig känsla att mitt i natten gå med stavar och pannlampa i en kohage i Schweiz.

In i Frankrike och dags för de sista två milen innan målgången i Chamonix. En sista stigning upp till skidanläggningen La Flegère att ta sig uppför och så ett brant nedförslut på 900 hm de sista 7 km. Solen går upp på väg uppåt. Tar det lugnt och försiktigt utför. Springer den sista biten inne i Chamonix och det känns skönt att nå målet efter nästan ett dygn.

Var det värt det? Ja. Kommer jag göra det igen? Nej. För mig är det för mycket stavgång och för lite löpning. Banan är helt enkelt för tuff för att det ska bli riktigt roligt för mig. Men kul att ha gjort loppet och stämningen i Chamonix har verkligen varit speciell den här veckan. Peakade i eftermiddags då först Jim Walmsley vann och sate nytt banrekord i UTMB och när Courtney Dauwalter en stund senare vann damklassen.

Sprang(hmm nåja) Idre fjällmaraton 28 km ihop med frugan för ett par helger sedan. Fint lopp och betydligt mer kuperat och brôtigt jämfört med stigarna här hemma. Härlig upplevelse att springa i fjällen?
Sprang som vanligt i Altra Olympus. Stabila med sin breda sula i den steniga terrängen.
Ett lopp jag kan rekommendera?

Oj, galet långt @kfn. Själv springer jag kortare och kortare. :) Har tränat för 5 & 10k i år. Lite sugen på att testa ett upplägg för 1500m nästa säsong.
Försöker hitta en distans jag är bra på. :D

Oj, galet långt @kfn. Själv springer jag kortare och kortare. :) Har tränat för 5 & 10k i år. Lite sugen på att testa ett upplägg för 1500m nästa säsong.
Försöker hitta en distans jag är bra på. :D
Lite liknande här. Är sugen på att satsa någon säsong på att ha som mål att maxa ett klassiskt ccoopertest (dvs. spring så långt du kan på 12 minuter), men att jag tänkt tanken i några år har inte lett till att jag gjort slag i saken tyvärr ...

Tack @glitch och alla som läst och like:at. När jag läste första raderna i sista stycket av mitt inlägg ovan nu så inser jag också hur kort minnet av jobbiga saker är. Igår kikade jag nämligen på banorna för några andra och längre lopp i alperna och funderade på hur de skulle vara ...

För mig som är en usel löpare lockar något som CCC som ett drömmål att sätta upp för framtiden, för power hike:a uppför är jag relativt sett bra på :)

Måste ju varit hur ballt som helst.

Sprang 21km-klassen på Sörmlands 100 igår med hunden. Fantastiskt bra arrangemang där 160km, 100 km, 55 km och 21 km gick på samma bana med starter för de olika klasserna vid aid stations för de längre loppen. Logistiken måste ha varit en utmaning men det fungerade verkligen superbra.

Blandat enklare stigar i början när vi kom ut ur Nyköping med lite tuffare typiska sörmlandsstigar efter någon mil, en del grusvägar och sen några km asfalt på sluttampen. Kul att springa om några från de riktigt långa klasserna på slutet, de såg lite mera slitna ut..

Hade GPS-spåret i klockan men tittade aldrig på det, den hade dock pipit om vi lämnade. Men det var aldrig några tveksamheter, banan var perfekt utmärkt.

Kände mig relativt pigg hela loppet förutom sista km som gick på ett rejält kuperat motionsspår. Zon 4 i över 80% av loppet så jag låg på rätt bra. 2h13m30s är jag riktigt nöjd med, har ju egentligen inte alls tränat för de här distanserna, har nog mindre än 5 rundor över 20km under bältet i år. Snabbast runt var en dam som sprang på 1h30m, helt flippat att hålla 4:19-tempo på en sådan bana i mina ögon.

Lite sugen på 55km nästa år men då blir det utan hund. Han orkar garanterat, men det är lite extra pyssel trots allt som nog känns jobbigt när man börjar bli mosig.

Post-race hundben:
20230916_154941.jpg

Nu ska jag ta mig samman och springa dagens 2 km :)

Krya på dig, jag hatar stukningar djupt i min själ, så exceptionellt irriterande.
Hade den skadan många gånger under mina år som skateboardslyngel för typ 25 år sedan.. man vet redan när man träffar marken att det måste lindas inom 30 sekunder, vilket man aldrig hinner, och att man sedan har en dålig natts sömn att se fram emot.
Märkligt nog så lyckades jag med viss hjälp av två citodon att sova ok i natt, och idag går det faktiskt att gå (långsamt) med foten. Kanske hjälpte det lite att vurpan skedde 100m hemifrån och att jag därmed lyckades linda relativt snabbt, men jag lutar mer åt att det är ett mirakel som har skett.

Grymt @jomper! Bra tempo där!

Jag gav mig också på Sörmland 100 men 55 km distansen. Började springa trail under COVID-perioden och hade innan dess inte sprungit sen skolgympan - varför springa när man kan cykla liksom ;-)
Det i kombination med en massa andra hälsorelaterade aspekter (bland annat mekanisk hjärtklaff mm.) gör att det inte går fort, men jag kan hålla på länge och därmed har det hela tiden blivit längre och längre distanser.
2022 sprang jag mitt första lopp, Eco Trail 33, och i år blev det Eco Trail 45 så då var det väl lämpligt att prova 55 km härnäst.

Uppladdningen var allt annat än vad man drömt om. Från mitten av augusti var barnen och jag sjuka om vartannat med väldigt lite träning under de sista fyra veckorna. Sista veckan var jag fortfarande krasslig med stor betänklighet kring eventuell start - men torsdagen innan kändes det rätt hyfsat och jag drog en kort runda på ett par km hemmavid för att bara känna hur kroppen betedde sig.
Det kändes ändå hyggligt OK så det fick bli start helt enkelt.

Loppet är ju ett point to point, vilket är kul, men stökar till logistiken lite. Det blev till att sova över på svägerskans landställe i Nyköpingstrakten för att ha kortare till resväg på morgonen. Tog bilen till målområdet på Jogersö i Oxelösund och sen var det buss till starten.

En upplevd evighetslång väntan senare gick äntligen starten och det bar av. Oavsett hur mycket man intalat sig själv att man inte ska låta sig ryckas med och hålla sitt egna tempo gick det så klart alldeles för fort i början men efter en allvarlig inre dialog släppte jag klungan och tog det i den takten jag höll för rimligt.

Vädret var väl så nära perfekt det kan bli och det var ren njutning. Till de första depåerna rullade allt på enligt plan och jag hade lite tillgodo på det tidschemat jag gjort upp innan. För det mesta sprang jag för mig själv med någon då och då som man kom ikapp eller som sprang om en. Trivs bäst när jag får fokusera på mitt egna lopp och mig själv och njöt av vädret och naturen.

Efter tredje depån var det två kortare distanser på 6 km vardera - här hade jag uppenbart varit lite optimisk i min tidsplan för dessa sektioner var de stökigaste på hela loppet och tog därför sin lilla tid. En delsträcka var riktig seg över en åker på smal gropig stig som var allt annat än skön att springa på.

Efter sista depån var det en knapp mil kvar till mål med mycket asfalt och lättlöpt stig / motionsspår till mål - vilket var väldigt tacksamt då både motivation och krafterna började sina så smått.

Mage och energi hade funkat kanon enligt plan men de sista km kom det lite lätt illamående och det tog emot att äta och dricka men nu var slutet nära.

Väl i mål var det riktigt go stämning och en dusch och lite mat senare var man redo för hemfärd.

Sammanfattningsvis ett riktigt kul lopp på en charmig lagom seriös / lagom gräsrotsnivå som rekommenderas starkt.

Kroppen höll ihop bra, dagen efter var det så klart intressant att gå i trappor nedför men överlag kände jag mig mindre sliten än vad jag väntat mig. För höst och vinter blir det mer fokus på styrka i vader och vänster höft i alla fall :)

Sen ska jag lära mig att packa "lätt" nån gång.....vägde västen hemma med nästan fulla flaskor hamnade allt på knappa 3 kg....och då hade jag ju tryckt i mig en gel del av energin jag hade med och packningen i sig var relativt begränsad vad gäller extrakläder osv. då det var fint väder. Visst blev det en del vikt oavsett med den obligatoriska utrustningen men jag tror lätt jag hade kunnat komma ner till närmare 1 kg mindre med lite disciplin men är man en "pack rat" som vill vara förberedd för allt så är man =P

Kastar upp några random halsuddiga mobilbilder också.
Min första "kort-Ultra" var allt annat än den misären man kunnat föreställa sig och det gav verkligen mersmak. Koncepetet att ta sig långa distanser till fots i fantastisk natur har verkligen en helt unik charm.
För egen del handlar det enbart om att utmana mig själv och upplevelser i naturen så det får ta den tid det tar, men jag slutar aldrig imponeras över vilka sinnesjuka hastigheter de duktiga löparna presterar.......
Och där nånstans ligger charmen, det finns något för alla :)
1695035441092.jpg1695035441113.jpg1695035441131.jpg1695035441171.jpg1695035441188.jpg

Ah, visste inte att du skulle springa! Kul! Förutsättningarna var verkligen bästa tänkbara.

Tänker du köra något ännu längre nu? Tittade på kartan för 55k och det känns ju rätt långt ändå.. :-)

Ah, visste inte att du skulle springa! Kul! Förutsättningarna var verkligen bästa tänkbara.

Tänker du köra något ännu längre nu? Tittade på kartan för 55k och det känns ju rätt långt ändå.. :-)
Haha ja det är en bit - samtidigt upplevde jag det som behagligare än Eco Trail 45. Förvisso också färre höjdmeter men jag tyckte värmen var riktigt tuff bitvis på Eco Trail. Här var det ju helt perfekta förhållanden och trots mycket regn sista tiden hade det torkat upp riktigt bra.

Vi får se vad det blir nästa år - kommer nog köra Sörmland igen och är anmäld till Eco Trail 80 ??
Hade varit fint med en 50 miles distans på Sörmland, 100k blir nog lite väl mastigt. Det blir ju rätt mycket mer pyssel när man ska hålla på härja nattetid också med mörker, kyla, kläder osv. Jag är rätt frusen av mig också och tror jag skulle ha svårt att hantera de rätt stora temperatursvängningarna som kan bli på natten jämfört med dagen. Men det är långt kvar tills dess, och mycket träning som ska göras innan och mycket som kan stöka till det innan. Har ju haft ett rätt så kasst år med först en inflammation i peroneus i vintras som tog nästan 9 månader tills det blev helt bra, nästan hela februari och mars var vi sjuka om vartannat hemma så det var stort att kunna köra Eco Trail i år, trodde inte foten skulle vara tillräckligt bra. Sen skulle jag sprungit Idre fjällmaran men blev sjuk som sagt med massa förskole / kontorsbaselusker så det fick jag ställa in och Sörmland låg skakigt till länge också men det gick till slut.

Först ska vi ta oss igenom en mörk vinter till och man ska komma ut på andra sidan där med förhoppningsvis hyfsad träning gjord och motivationen intakt :)

Rekommenderar 55:an i alla fall och tror du skulle njuta hela vägen givet hur bra det gick nu :)

Kul att se att det var fler happyiter med! Jag körde också 55k. Det blev sista långa testet innan jag ska köra 100k på Kullamannen om nån månad eller så men jag drog med min svåger på hans första ultra så det var kul. Jag körde strikt 25/5 run/walk för att se om det kommer funka för mig på längre distans och sen testade jag att springa långpass med Maurten och gels som huvudföda. Båda testen funkade bra både för mig och svågern. Det gick ju inte fort, i mål på 7:39 men tanken är ju att jag ska kunna köra en likadan till direkt efter på samma tid eller helst lite snabbare. Och förutom att jag blev tokigt nedkyld sista biten så var jag oförskämt fräsch efteråt och även dagarna efter så nåt blev ju tydligen rätt.

Men riktigt skönt arrangerat lopp och pannkakor, vilken grej! Skulle det vara så att det inte blir nåt i Chamonix nästa år så kommer jag nog tillbaka men på lite längre distans.

I ert sällskap känns ju 21k som rätt futtigt :-)

Min fru springer Kullamannen 100k om hon lyckas hålla sig frisk, skulle kört HK Trail men skolstartssjukan tog henne. Själv har jag hållt mig frisk i över ett år, skyller på runstreak.

I cykling mäter många av oss kraft. Har sett att en hel del löpare även får in ett kraftvärde från deras träningsklockor. Är detta ett värde som ni överhuvudtaget bryr er om i er träning eller är det ytterst grovt/yxigt? Min något antika Suunto Ambit 2 R har åtminstone inte detta värde... Är det så att Strava (betalversionen) och tex Trainingpeaks använder sig av kraftvärdet som ett av värdena till grund för de olika form/belastningskurvorna?

Senast ändrad:
Det blir Happysamling i Höganäs kvällen den 3:e november!

Sörmland 100 verkar ju rätt lockande, men jag ska inte bestämma mig för eller anmäla mig till något mer lopp nu. Ecotrail Oslo och Köpenhamns maraton i maj finns också med på listan av tänkbara lopp nästa år. Och jag har ju fortfarande aldrig sprungit backyard.

Med småbarn och tusen andra saker i livet som påverkar så anmäler jag mig så sent det går. Stockholm Halvmarathon förra året anmälde jag mig till samma morgon, Sörmlands 100 anmälde jag mig till kvällen innan (21K gick att anmäla sig till ända fram till start).

De stora loppen brukar det alltid finnas platser till salu på, frågan är snarast hur sent man kan arrangera namnbyte.

Idag (igår..) blev det sprintintervaller, roligaste passen som dessutom inte är så jobbiga annat än de där 15-20 sekunderna.

Haha ja det får bli happyhäng på Kullamannen. Kommer tyvärr inte kunna springa själv men står väl och häckar bredvid några Dacia-bilar och hejar på alla happyiter!

Det var ingen här som sprang bergslagen ultra 84 km ? , fanns även en kortare som var på 53-54 km tror jag.

Sprang inte själv men var uppe och tittade och vart grymt sugen .

I cykling mäter många av oss kraft. Har sett att en hel del löpare även får in ett kraftvärde från deras träningsklockor. Är detta ett värde som ni överhuvudtaget bryr er om i er träning eller är det ytterst grovt/yxigt? Min något antika Suunto Ambit 2 R har åtminstone inte detta värde... Är det så att Strava (betalversionen) och tex Trainingpeaks använder sig av kraftvärdet till grund för de olika form/belastningskurvorna?
Till skillnad från en effektmätare på cykeln blir ju det här en approximation. Jag skulle inte betala extra för den här funktionen och skulle inte använda den om min klocka hade den. Puls och känsla kommer man rätt långt med i löpning..

Med det sagt om man hade ett effektmått för löpning som faktiskt fungerade så finns det ju situationer där man skulle kunna ha användning för det. Jag tänker att man främst skulle kunna använda det till att styra intensiteten bättre.

Antar att tillverkarnas egna algoritmer använder detta, mer tveksamt om strava och andra kan utnyttja det på ett bra sätt då det är framräknade värden.

Får lite ångest varje gång jag läser om någon som är skadad. Det är inte roligt!
Jag också, om man tränar regelbunden/disciplinerad långdistanslöpning kan jag uppleva det som att det inte är så mycket frågan om om utan när man får problem (men jag är överdrivet pessimistisk pga. min egen historik med i synnerhet benhinnor). Är dock avslappnad under detta försök eftersom om det går åt pipan har jag cyklingen att falla tillbaka på samt att det är cyklingen som har prio 1, dvs ingen katastrof. Funderat på att börja försöka springa lite längre men lugnare men ett problem är att jag gillar försöka hålla uppe tempot "hyfsat" så mycket svårt mentalt för mig, man bör vara mogen som 53 åring men tyvärr inte helt. Inte så att jag laddar på hysteriskt just nu, nej inte alls, runt 5 min tempo (kuperat oftast) med kontrollerad puls när jag tränar men att lägga mig på tex 6 min tempo eller över känns mycket svårt mentalt.

Senast ändrad:
Jag också, ibland med långdistanslöpning kan jag uppleva det som att det inte är så mycket frågan om om utan när man får problem (men jag är överdrivet pessimistisk pga. min egen historik med i synnerhet benhinnor). Är dock avslappnad under detta försök eftersom om det går åt pipan har jag ju cyklingen att falla tillbaka på samt att det är cyklingen som har prio 1, dvs ingen katastrof. Funderat på att börja försöka springa lite längre men lugnare men ett problem är att jag gillar försöka hålla uppe tempot så mycket svårt mentalt för mig, man bör vara mogen som 53 åring men tyvärr inte helt. Inte så att jag laddar på hysteriskt just nu, nej inte alls, runt 5 min tempo när jag tränar men att lägga mig på tex 6 min tempo känns svårt mentalt.

Jag har lyckats hålla mig skadefri i två år nu och det är verkligen tempot som ska ner. Att ligga i 5-min-tempo jämt och ständigt skulle inte funka för mig.

5.30-6 min på de 3-4 pass i veckan, 3 av dem på 5-7 km och ett längre på 15-25 km, två intervall eller tröskelpass där man får ta ut sig ordentligt och sen en vilodag med 2-3 km bara. Brukar landa på 4-6 mil per vecka numera. Förut sprang jag 2 mil ca och hade klart mera problem, men då sprang jag "så fort det gick" alltid.

Värmer upp och varvar ner 10 min med lugn löpning på intervall/tröskelpass, annars inte. Stretchar inget men gör tåhävningar så gått som alltid innan jag springer.

Jag också, ibland med långdistanslöpning kan jag uppleva det som att det inte är så mycket frågan om om utan när man får problem (men jag är överdrivet pessimistisk pga. min egen historik med i synnerhet benhinnor). Är dock avslappnad under detta försök eftersom om det går åt pipan har jag ju cyklingen att falla tillbaka på samt att det är cyklingen som har prio 1, dvs ingen katastrof. Funderat på att börja försöka springa lite längre men lugnare men ett problem är att jag gillar försöka hålla uppe tempot så mycket svårt mentalt för mig, man bör vara mogen som 53 åring men tyvärr inte helt. Inte så att jag laddar på hysteriskt just nu, nej, runt 5 min tempo när jag tränar men att lägga mig på tex 6 min tempo känns svårt mentalt.
Jag har också en hel del problem med benhinnorna. Det senaste året har jag i stort sett bara kört lugn zon 2 löpning och det har hjälpt en del. Det blir ju förjävulskt långsamt dock (7:15-7:45 för mig) men den senaste tiden har jag börjat gilla det mer och mer. Tycker att det är väldigt lugnande och nästan terapeutiskt att springa lugnt ffa utan hörlurarna.

Jag har lyckats hålla mig skadefri i två år nu och det är verkligen tempot som ska ner. Att ligga i 5-min-tempo jämt och ständigt skulle inte funka för mig.

5.30-6 min på de 3-4 pass i veckan, 3 av dem på 5-7 km och ett längre på 15-25 km, två intervall eller tröskelpass där man får ta ut sig ordentligt och sen en vilodag med 2-3 km bara. Brukar landa på 4-6 mil per vecka numera. Förut sprang jag 2 mil ca och hade klart mera problem, men då sprang jag "så fort det gick" alltid.

Värmer upp och varvar ner 10 min med lugn löpning på intervall/tröskelpass, annars inte. Stretchar inget men gör tåhävningar så gått som alltid innan jag springer.

Startade i mitten av juli, kör två pass i veckan på mellan 8,7 - 11 km tills vidare (oftast ca 9), kuperad terräng så ofta jag kan (blir dock svårare på vintern) och kommer göra så minst ett halvår till. Däremot vore det nog vettigt att åtminstone ett av dessa pass är i ett lugnare tempo (men kanske lite längre istället). Så länge som jag har cykling som prio 1 har jag svårt att se att jag kan köra så mycket mer än två pass även om tre skulle kunna funka vissa veckor men blir spekulativt i ett framtida perspektiv (om jag mot förmodan lyckats hålla mig skadefri).

Kör också med dessa superdämpande moonboots liknande skor som är populära nu för tiden för att se om det kan hålla benhinnor under kontroll.

Jag också, om man tränar regelbunden/disciplinerad långdistanslöpning kan jag uppleva det som att det inte är så mycket frågan om om utan när man får problem (men jag är överdrivet pessimistisk pga. min egen historik med i synnerhet benhinnor). Är dock avslappnad under detta försök eftersom om det går åt pipan har jag cyklingen att falla tillbaka på samt att det är cyklingen som har prio 1, dvs ingen katastrof. Funderat på att börja försöka springa lite längre men lugnare men ett problem är att jag gillar försöka hålla uppe tempot "hyfsat" så mycket svårt mentalt för mig, man bör vara mogen som 53 åring men tyvärr inte helt. Inte så att jag laddar på hysteriskt just nu, nej inte alls, runt 5 min tempo (kuperat oftast) med kontrollerad puls när jag tränar men att lägga mig på tex 6 min tempo eller över känns mycket svårt mentalt.
Jag kom efter någon säsong av arbete med det ut på andra sidan med att inte bara springa 5:10-5:30 tempo oavsett vad. Fortsätt jobba med att bredda det komfortabla tempospannet, det är värt det!

När jag för ett par år sedan sprang mer (fortfarande ren motionslöpning som unggubbe) så var det inga problem att springa 3:30-tempo på intervaller eller 7:15-tempo med någon kollega på lunchjogg. Klart praktiskt att ha det spannet för den sociala möjligheten att springa med många, och bra skadeförebyggande (tror jag) att kunna få till mängdlöpning som inte sliter nämnvärt.

Så länge som jag har cykling som prio 1 har jag svårt att se att jag kan köra så mycket mer än två pass även om tre skulle kunna funka vissa veckor men blir spekulativt i ett framtida perspektiv (om jag mot förmodan lyckats hålla mig skadefri).

Kör också med dessa superdämpande moonboots likande skor som är populära nu för tiden för att se om det kan hålla benhinnor under kontroll.

Jag borde prioritera cyklingen mer också helt klart :-) Jag kör med väldämpade skor för mängd, vet inte om det gör någon skillnad men det känns bra.
När jag för ett par år sedan sprang mer (fortfarande ren motionslöpning som unggubbe) så var det inga problem att springa 3:30-tempo på intervaller eller 7:15-tempo med någon kollega på lunchjogg. Klart praktiskt att ha det spannet för den sociala möjligheten att springa med många, och bra skadeförebyggande (tror jag) att kunna få till mängdlöpning som inte sliter nämnvärt.

Det är roligt med variation också! Tröskel- och intervallpass är roliga och de sistnämnda sliter inte så himla mycket tycker jag.

Så avundsjuk på att du kan ha hunden lös! Icke möjligt här! Och just i skogen kan det dras rätt rejält ibland även om det brukar gå bra. Just här är det en fågel som spanas in.

20230915_194528.jpg

Tillbaka
Topp