Grymt
@jomper! Bra tempo där!
Jag gav mig också på Sörmland 100 men 55 km distansen. Började springa trail under COVID-perioden och hade innan dess inte sprungit sen skolgympan - varför springa när man kan cykla liksom ;-)
Det i kombination med en massa andra hälsorelaterade aspekter (bland annat mekanisk hjärtklaff mm.) gör att det inte går fort, men jag kan hålla på länge och därmed har det hela tiden blivit längre och längre distanser.
2022 sprang jag mitt första lopp, Eco Trail 33, och i år blev det Eco Trail 45 så då var det väl lämpligt att prova 55 km härnäst.
Uppladdningen var allt annat än vad man drömt om. Från mitten av augusti var barnen och jag sjuka om vartannat med väldigt lite träning under de sista fyra veckorna. Sista veckan var jag fortfarande krasslig med stor betänklighet kring eventuell start - men torsdagen innan kändes det rätt hyfsat och jag drog en kort runda på ett par km hemmavid för att bara känna hur kroppen betedde sig.
Det kändes ändå hyggligt OK så det fick bli start helt enkelt.
Loppet är ju ett point to point, vilket är kul, men stökar till logistiken lite. Det blev till att sova över på svägerskans landställe i Nyköpingstrakten för att ha kortare till resväg på morgonen. Tog bilen till målområdet på Jogersö i Oxelösund och sen var det buss till starten.
En upplevd evighetslång väntan senare gick äntligen starten och det bar av. Oavsett hur mycket man intalat sig själv att man inte ska låta sig ryckas med och hålla sitt egna tempo gick det så klart alldeles för fort i början men efter en allvarlig inre dialog släppte jag klungan och tog det i den takten jag höll för rimligt.
Vädret var väl så nära perfekt det kan bli och det var ren njutning. Till de första depåerna rullade allt på enligt plan och jag hade lite tillgodo på det tidschemat jag gjort upp innan. För det mesta sprang jag för mig själv med någon då och då som man kom ikapp eller som sprang om en. Trivs bäst när jag får fokusera på mitt egna lopp och mig själv och njöt av vädret och naturen.
Efter tredje depån var det två kortare distanser på 6 km vardera - här hade jag uppenbart varit lite optimisk i min tidsplan för dessa sektioner var de stökigaste på hela loppet och tog därför sin lilla tid. En delsträcka var riktig seg över en åker på smal gropig stig som var allt annat än skön att springa på.
Efter sista depån var det en knapp mil kvar till mål med mycket asfalt och lättlöpt stig / motionsspår till mål - vilket var väldigt tacksamt då både motivation och krafterna började sina så smått.
Mage och energi hade funkat kanon enligt plan men de sista km kom det lite lätt illamående och det tog emot att äta och dricka men nu var slutet nära.
Väl i mål var det riktigt go stämning och en dusch och lite mat senare var man redo för hemfärd.
Sammanfattningsvis ett riktigt kul lopp på en charmig lagom seriös / lagom gräsrotsnivå som rekommenderas starkt.
Kroppen höll ihop bra, dagen efter var det så klart intressant att gå i trappor nedför men överlag kände jag mig mindre sliten än vad jag väntat mig. För höst och vinter blir det mer fokus på styrka i vader och vänster höft i alla fall :)
Sen ska jag lära mig att packa "lätt" nån gång.....vägde västen hemma med nästan fulla flaskor hamnade allt på knappa 3 kg....och då hade jag ju tryckt i mig en gel del av energin jag hade med och packningen i sig var relativt begränsad vad gäller extrakläder osv. då det var fint väder. Visst blev det en del vikt oavsett med den obligatoriska utrustningen men jag tror lätt jag hade kunnat komma ner till närmare 1 kg mindre med lite disciplin men är man en "pack rat" som vill vara förberedd för allt så är man =P
Kastar upp några random halsuddiga mobilbilder också.
Min första "kort-Ultra" var allt annat än den misären man kunnat föreställa sig och det gav verkligen mersmak. Koncepetet att ta sig långa distanser till fots i fantastisk natur har verkligen en helt unik charm.
För egen del handlar det enbart om att utmana mig själv och upplevelser i naturen så det får ta den tid det tar, men jag slutar aldrig imponeras över vilka sinnesjuka hastigheter de duktiga löparna presterar.......
Och där nånstans ligger charmen, det finns något för alla :)