[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Ja puls blir väl missvisande, men är väl det man har möjlighet att ta hänsyn till. Jag bryr mig inte så mycket om de här mätetalen, man känner ju om det var jobbigt eller inte? Man känner ju nästa dag om gårdagens pass sitter i kroppen eller inte.
Tex TrainingPeaks kan ju dock mäta löpning på ett bättre mer sofistikerat sätt via deras rTSS värde. Tror att rTSS också tar hänsyn till hastigheten i förhållande till ens kapacitet och inte enbart puls om Strava gör. Men sedan lär rTSS värdet ha sina brister också... absolut. Tex tror jag att rTSS kan bli missvisande om man springer i mycket kuperad terräng även om väl den högre pulsen till viss del kompenserar det.

Jag upplever att Stravas sätt att mäta löppass på blir jäkligt yxigt/grovt men att den mäter tex cykling bra/korrekt (under förutsättning att man har wattmätare).

>Rent generellt upplever jag det som att Strava ger för snäll träningsbelastning/score på löppass om man tex jämför med cykling, i synnerhet om man är lite äldre och/eller mer lågpulsad.

Men ja, jag bryr mig nog lite eftersom jag är ett fan av de här form/belastningskurvorna som man får från tex Strava (betalversion åtminstone) samt TrainingPeaks. Men för att kunna lita på dem någorlunda (som en grov måttstock typ) så är det nog en absolut förutsättning att ens pass mäts på ett vettigt sätt annars är de helt värdelösa. Även ens zoner bör vara hyfsat korrekt inmatade för att dessa kurvor ska bli ok (även om tendenser går att utläsa ändå).

Annars skiter man i kurvorna, allt data och går efter Rating of Perceived Exertion (RPE), dvs hur det verkligen känns och försöker gradera det. Man gör som man vill. ?

Senast ändrad:
för att rTSS ska ge nåt behöver du ha rimliga zoner för löpning inlagda.
Men sen är vitsen med TSS överlag att det ger ett verktyg för att periodisera träningen och sätta upp och följa volymmål.

Som med alla indikatorer är det helheten som är relevant inte det enskilda passet / värdet.

Terräng, höjdmeter osv. kan snabbt ge lite missvisande värden som sagt och då kan saker som antal höjdmeter per vecka eller helt enkelt totaltid vara betydligt mer relevanata indikatorer att programmera träningen från. Men återigen, det är helheten man måste titta på, inte en dag eller enskild vecka.

Puls är nog trots allt ett väldigt bra sätt att mäta träningsbelastning. Framförallt är det bekvämt eftersom du inte behöver göra massa tester hela tiden för att hålla dina zoner uppdaterade.
Dessutom fångar pulsen upp annan typ av stress som rimligen bör ingå i TSS, tex värme eller att du är sliten efter en hård arbetsdag och därför har lite högre puls än normalt för en given fart eller effekt.

Puls är nog trots allt ett väldigt bra sätt att mäta träningsbelastning. Framförallt är det bekvämt eftersom du inte behöver göra massa tester hela tiden för att hålla dina zoner uppdaterade.
Dessutom fångar pulsen upp annan typ av stress som rimligen bör ingå i TSS, tex värme eller att du är sliten efter en hård arbetsdag och därför har lite högre puls än normalt för en given fart eller effekt.

Tycker att Strava ger för snäll träningsbelastning/score på löppass om man tex jämför med cykling men kan vara jag som inbillar mig eller yrar. På TrainingPeaks får jag inte den här brutala skillnaden om jag istället registrerar med rTSS värdet för löpning.

Här ränner jag runt i 4:46 tempo på ca 9 km och får 20 i relative effort.
1707999909057.png

1707999952649.png

Här kör jag Zwift i ca 1 timme, cirka sweetspot tempo och får 102 i relative effort, dvs 5 ggr mer än löppasset.
1708000021721.png

Ja, visst fick jag klart högre snittpuls under cyklingen men 5 ggr mer belastning/relative effort, det är en för jäkla stor skillnad. Visst temperaturen inne kan ha drivit upp pulsen när jag Zwiftade, temperaturen ute när jag sprang kan ha hållit nere pulsen. Det här var bara ett exempel, jag har andra liknande exempel då jag tycker att skillnaden är brutalt stor mellan löpning/cykling.

Senast ändrad:
Om vi för en sekund bortser från vad siffrorna visar - HUR styr det din träning? respektive hur har du planerat din träning i förväg, med vilka mätparametrar / målvärden osv.?

Jag får intrycket att du mest tittar på värdena efteråt och försöker dra slutsatser om huruvidare de visar att du blivit bättre, men inte att du har en plan om ett visst arbete för en given period som läggs innan?

Tycker att Strava ger för snäll träningsbelastning/score på löppass om man tex jämför med cykling men kan vara jag som inbillar mig eller yrar. På TrainingPeaks får jag inte den här brutala skillnaden om jag istället registrerar med rTSS värdet för löpning.

Här ränner jag runt i 4:46 tempo på ca 9 km och får 20 i relative effort.
Visa bilaga 681083
Visa bilaga 681084

Här kör jag Zwift i ca 1 timme, cirka sweetspot tempo och får 102 i relative effort, dvs 5 ggr mer än löppasset.
Visa bilaga 681085

Ja, visst fick jag klart högre snittpuls under cyklingen men 5 ggr mer belastning/relative effort, det är en för jäkla stor skillnad. Visst temperaturen inne kan ha drivit upp pulsen när jag Zwiftade, temperaturen ute när jag sprang kan ha hållit nere pulsen. Det här var bara ett exempel, jag har andra liknande exempel då jag tycker att skillnaden är brutalt stor mellan löpning/cykling.
Nånting är konstigt med dina inmatade zoner och eller din utrustning. Förstår tex inte hur du kan få så mkt högre puls av att cykla med 247w jämfört med att springa i 4:46 tempo.
Hur har du mätt pulsen?
Är dina effektzoner kalibrerade med dina pulszoner i strava?
Vad är inställningen i strava för att mäta relative effort på cykelpasset?

Angående Trainingpeaks så tycker jag deras sätt att mäta TSS är helt off. Dom viktar tid alldeles för högt i förhållande till ansträngning. Ett lugnt 2 timmars z2 pass får högre TSS än ett stenhårt 45 minuters vo2-max pass. Vilket är helt galet.

Nånting är konstigt med dina inmatade zoner och eller din utrustning. Förstår tex inte hur du kan få så mkt högre puls av att cykla med 247w jämfört med att springa i 4:46 tempo.
Hur har du mätt pulsen?
Är dina effektzoner kalibrerade med dina pulszoner i strava?
Vad är inställningen i strava för att mäta relative effort på cykelpasset?

Angående Trainingpeaks så tycker jag deras sätt att mäta TSS är helt off. Dom viktar tid alldeles för högt i förhållande rill ansträngning. Ett lugnt 2 timmars z2 pass får högre TSS än ett stenhårt 45 minuters vo2-max pass. Vilket är helt galet.
Hehe, jag får kolla upp.

Alternativt får jag sluta cykla och rikta in mig på löpningen igen. ?

Ja, du är nog en löpartalang. I alla fall jämfört med mig. ?
Med dig? ? Du är väl på master sm nivå, typ. :cool:

In my next life kanske.

Jag är rätt trögpulsad som snart 54 åring och jag vet inte om det gör vissa värden lite skumma.

>Men det kan också vara så att min kropp reagerar lite olika på löpning och cykling.

Senast ändrad:
Om vi för en sekund bortser från vad siffrorna visar - HUR styr det din träning? respektive hur har du planerat din träning i förväg, med vilka mätparametrar / målvärden osv.?

Jag får intrycket att du mest tittar på värdena efteråt och försöker dra slutsatser om huruvidare de visar att du blivit bättre, men inte att du har en plan om ett visst arbete för en given period som läggs innan?

Ja, jo, visst kan det vara så, du har väl tyvärr rätt med ditt intryck. ? Vet nog om mina svagheter rätt bra men är lite för odisciplinerad samt ostrukturerad att jobba på dem.

Men det känns samtidigt lite som ett ämnesbyte. ?

Det jag önskade diskutera nu var att jag upplever det som att man får för låg träningsbelastning på registrerade löparpass i relation till cykelpass (med wattmätning) i Strava rent generellt.

Men om det nu enbart blir så för mig så är det ju helt irrelevant. ?

Ska kanske dubbelkolla hur jag har konfat Strava och TrainingPeaks samt under en period använda samma pulsmätning både för cyklingen (Zwift & lvg) som för löpningen/jobbcykelpendlingen.... ?

Sedan är det ju lite lättare att ta i när jag cyklar jämfört med springer. Skulle jag ta i lika mycket när jag springer som när jag cyklar lär skadorna komma som ett brev på posten. Jag har ju en långsam plan här med ca 2 löppass / vecka sedan i somras.

Senast ändrad:
Jag tror på mätfel om du springer 9 km i 4:46-tempo med 128 bpm i puls när det är -4 grader. Vilket tempo håller du på 9 km om du tar i mitt i sommaren?

Jag tror på mätfel om du springer 9 km i 4:46-tempo med 128 bpm i puls när det är -4 grader. Vilket tempo håller du på 9 km om du tar i mitt i sommaren?
Fortsättning följer ? när jag sprang samma sträcka i går på lunchen fick jag lite högre snittpuls 131 och 4:53 tempo men var ju lite halvsliskigt/spännande runt Årstaviken, jag har ej dubb. 128 och 131 är Z3 för mig.

Min löpning är rätt ny, satte igång i mitten av juli (23) efter ett långt-långt uppehåll med löpning så det går väl sakta men säkert lite lättare/bättre senaste månaderna, försöker hålla mig till ca 2 pass / vecka, enbart ett komplement till cyklingen än så länge, kul med variation, får väl se vad jag hittar på. Första målet är mest att kunna få in löpning i min träning utan att dra på mig löparrelaterade skador (vilket jag är rätt bra på).

Jag är rätt trögpulsad dock, min gräns mellan Z2 till Z3 är cirka 120 (åtminstone enligt Aktivitus cykeltest förra året i maj månad).

När jag cykelpendlar och springer brukar jag köra med min Polar OH1+

När jag kör Zwift eller lvg ute brukar jag köra med mitt Polar H10 pulsband

Bäst jag kör med mitt H10 pulsband några ggr nu när jag springer för att se att det inte varit något suspekt med pulsmätningen. ? (det vore komiskt)

Senast ändrad:
Alltså det känns klart lurt. Och då menar jag allt. Bara att din zon 3 skulle börja på 120 bpm....om din zon 3 börjar där vilket är väldigt lågt, så skulle det innebära att du är totalt urkass på att jobba aerobt och bränna fett :)....och du kör sen sweet spot på 147 bpm så har du en väääldigt stor zon 3.....var börjar slutar dina andra zoner sen.....och vad snackar vi ens för zonindelning? Nu antog jag 5+ zoner där z2 slutet är lt1 / aeroba tröskeln.
Är det 3 zoner är det en annan femma.

Så låt oss börja med att reda ut vad vi ens pratar om ?

Alltså det känns klart lurt. Och då menar jag allt. Bara att din zon 3 skulle börja på 120 bpm....om din zon 3 börjar där vilket är väldigt lågt, så skulle det innebära att du är totalt urkass på att jobba aerobt och bränna fett :)....och du kör sen sweet spot på 147 bpm så har du en väääldigt stor zon 3.....var börjar slutar dina andra zoner sen.....och vad snackar vi ens för zonindelning? Nu antog jag 5+ zoner där z2 slutet är lt1 / aeroba tröskeln.
Är det 3 zoner är det en annan femma.

Så låt oss börja med att reda ut vad vi ens pratar om ?
Hehe, inte vet jag men jag slutar besudla tråden här nu ? kan skicka dig Aktivitus resultatet i ett pm. Min Z3 zon är mellan 120-141 baserat på test med cykel.

Cyklingen den dagen var alltså Z4 sett till snittet. Värme inomhus kan dock driva upp pulsen har jag märkt och det var från ett Zwiftpass. Med sweetspot menade jag baserat på min ftp.

Jag har tyvärr liite svårt att vara kortfattad ibland... det var egentligen en enda sak jag ville få fram. Att jag personligen tycker att löparpass för mig i Strava ofta ger en väl låg "träningsbelastning" i relation till cykelpassen. Trainingspeaks med deras rTSS värde för löpning upplever jag ger en mer rättvisande bild.

Senast ändrad:
Om Z3 är 120-141 så är ju cyklingen ovan i Z4-5 så antar det är därför relative effort är högre.

Om jag skulle göra de båda passen ovan så skulle det för mig vara ungefär samma upplevd ansträngning, hög zon 3.

Bilagor

• IMG_4805.jpeg
    IMG_4805.jpeg
    461.3 KB · Besök: 40
  • IMG_4806.jpeg
    IMG_4806.jpeg
    416.2 KB · Besök: 43
  • IMG_4807.jpeg
    IMG_4807.jpeg
    446.7 KB · Besök: 40
Har ett par dojor som är i bra skick. Sprungit 27 mil med dem. Men, en del av yttersulan har släppt nästan helt. Tänker att det kan vara värt att försöka limma dit den. Någon som vet något bra lim? Eller är det döfött? Kikat på de här
och

Bifogar ett par bilder på hur det ser ut.
Inte acceptabelt efter 27 mil, jag hade reklamerat. Hände mina senaste Saucony-skor efter ännu kortare sträcka men missade att reklamera pga en skada som gjorde att jag inte sprang på länge.

Såklart testar du att limma om reklamationen inte går igenom.

Edit: har kört med Saucony i flera år och varit nöjd men de två senaste paren har dött i förtid. Så jag undrar om kvaliteten blivit sämre? Pga ovan nämnda skada har jag inte haft behov av några nya skor senaste året men funderar på annat märke nästa gång.

Inte acceptabelt efter 27 mil, jag hade reklamerat. Hände mina senaste Saucony-skor efter ännu kortare sträcka men missade att reklamera pga en skada som gjorde att jag inte sprang på länge.

Såklart testar du att limma om reklamationen inte går igenom.

Edit: har kört med Saucony i flera år och varit nöjd men de två senaste paren har dött i förtid. Så jag undrar om kvaliteten blivit sämre? Pga ovan nämnda skada har jag inte haft behov av några nya skor senaste året men funderar på annat märke nästa gång.
Tar inte butiken reklamationen pga t ex obrydd butikspersonal så kan det vara värt att kolla direkt med tillverkaren som brukar vara lite mer mån om sitt rykte.

Har ett par dojor som är i bra skick. Sprungit 27 mil med dem. Men, en del av yttersulan har släppt nästan helt. Tänker att det kan vara värt att försöka limma dit den. Någon som vet något bra lim? Eller är det döfött? Kikat på de här
och

Bifogar ett par bilder på hur det ser ut.

Ser ut som Endorphin Speed 3 eller? Har likadana och har inte haft några som helst problem med yttersulan på mina. Hade helt klart försökt reklamera.

Ja, reklammera. Egentligen är det sjukt att det börjar bli allmänt accepterat att löpardojor för 2000kr bara håller 40-50mil. Det är ju inte ens tävlingsskor.

Jag blir alltid lite full i skratt när man läser löparskotester och de skriver att det minnsann verkar vara riktigt bra durability då de endast upplevt mindre slitage på testets 5 mil och att de kommer lätt klara över 100 miles.....really? Är det bra? Snart är vi inne på engångsskor typ...

Och med tanke på hur groteskt fula dagens dyra skor är får man snart börja köra ren barfotalöpning!

Värt att försöka reklamera helt klart. Har förstått att det är stor skillnad mellan hur olika märken reklamerar och att vissa är rätt generösa och då brukar butiken fixa det direkt och hantera med generalagenten efteråt. Jag TROR att Saucony är ett sådant märke men är inte säker.

Brukar kunna springa 100 mil utan problem med Altra utan att de börjar bli allt för slitna och trasiga, undantaget Torin 4 Plush som började falla i bitar efter 60 mil. Väger ca 90 pannor.

Värt att försöka reklamera helt klart. Har förstått att det är stor skillnad mellan hur olika märken reklamerar och att vissa är rätt generösa och då brukar butiken fixa det direkt och hantera med generalagenten efteråt. Jag TROR att Saucony är ett sådant märke men är inte säker.

Brukar kunna springa 100 mil utan problem med Altra utan att de börjar bli allt för slitna och trasiga, undantaget Torin 4 Plush som började falla i bitar efter 60 mil. Väger ca 90 pannor.

Att springa 100 mil i en Altrasko - det är en bedrift! Bara att gratulera! Olympus som jag vet att du har bland annat har åtminstone Vibramgummi så den håller bättre än Maxtrac som snabbt blir slick.
Tycker mina Olympus packade ihop i dämpningen rätt snabbt också. Long gone är den initialt plusha känslan.

Jag har kört Paradigm i ett par år och de håller ihop rätt bra faktiskt. Sulan börjar bli blank men inte genomsliten på något vis för mig - sliter rätt jämnt dock. Och det är lite skillnad mot nya skor när man byter. Brukar springa dem till 80 mil ca och sen köpa en ny och låta den gamla rulla vidare på kortare rundor.

Sulan på mina Olympus 4 som har gått 91 mil är inte jättesliten men dubbarnas kanter är mera rundade än skarpa numera. Har ett par 5:or som trailskor nu, 4:orna har jag dubbat och använt i vinter.

Primära skor just nu är ett par Torin 7 och ett par Olympus 5.

Torin 7 är lättare än Paradigm 6 men inte lika lätta som Torin 4 plush (i känslan, har inte vägt dem). Men känns inte lika helgjutna på foten.

Olympus 5 är lite smalare i sulan än 4:an och det känns som att hälkappan är lägre, den sitter inte lika säkert på foten som den gamla.

Ångrar egentligen att jag inte köpte Paradigm 6 och Olympus 4 igen.

Förr i världen kunde man lita på att bla wiggle hade bra priser på skor, vart ska man vända sig nuförtiden efter brexit? Finns det någon extra trevlig tysk eller så?

Förr i världen kunde man lita på att bla wiggle hade bra priser på skor, vart ska man vända sig nuförtiden efter brexit? Finns det någon extra trevlig tysk eller så?
Jag brukar kolla Bikester (kanske inte längre dock), Amazon och ibland även de svenska butikerna (har köpt några skor på ~50% rea men man får vara lite snabb, oftast gamla färger).

Jag är extremt otrogen. Googlar, kollar prisjakt. Amazon kan ha bra deals ibland men ofta tvärtom svindyrt. Bikester kan ha bra. RunInn har jag handlat från också. Nu senast var det från SportsShoes.com som hade riktigt bra deals på skorna jag ville ha.

www.idealo.de brukar jag köra.

Hamnar annars ofta på www.runningwarehouse.eu

Kolla på roadtrailrun så finns en permanent rabattkod på 5% i slutet på testerna. Där finns också en till site som de är affiliate till som det finns kod på men minns inte exakt namn nu.
Runningwarehouse har fri frakt och fria returer över tusingen vilket jag värdesätter med skor som kan ju vara lurig med passformen.

Sen ska inte de riktiga butikerna underskattas heller, kanske lite dyrare men de brukar vara duktiga om man vill pröva lite nytt. Löplabbet och Runners Store har varit bra när jag varit där.

Sen ska inte de riktiga butikerna underskattas heller, kanske lite dyrare men de brukar vara duktiga om man vill pröva lite nytt. Löplabbet och Runners Store har varit bra när jag varit där.
Jag har köpt ett antal par skor i de butikerna, men jag har kommit fram till att jag är väldigt nöjd passformsmässigt med Saucony så även om det säkert finns andra spännande/prisvärda/bra märken/modeller så ”vet” jag att en Sauconysko kommer att funka på på min fot.

Saucony brukar jag köpa på rea på Zalando, Boozt, Intersport och Stadium. Med jämna mellanrum har de stora prissänkningar även på nyare modeller. Senast ett par Kinvara Pro för 960 kr på Intersport. Även Asics går att fynda på samma sätt.

www.idealo.de brukar jag köra.

Hamnar annars ofta på www.runningwarehouse.eu

Kolla på roadtrailrun så finns en permanent rabattkod på 5% i slutet på testerna. Där finns också en till site som de är affiliate till som det finns kod på men minns inte exakt namn nu.
Runningwarehouse har fri frakt och fria returer över tusingen vilket jag värdesätter med skor som kan ju vara lurig med passformen.
Tackar för det. Blev ett par kinvara 14. Snart är det vår. ?

Triumph 20 och Kinvara 13 finns till bra pris på stadium outlet. Kinvara är en favorit men yttersulan blir snabbt uppäten av halkbekämpningssanden. Jag har ett par som väntar till sandupptagningen är gjord.

Jag har ett par gamla Kinvara, tror det är 9, och var rätt så sugen på ett par 14 men kikade på lite recensioner och det var typ ”kan ju vara kul för nostalgiker, utvecklingen har gått vidare. Visst, de är lätta men inte sååå lätta jämfört med moderna konkurrenter”.

Edit: med det sagt så har jag ingen koll på om det stämmer eller är nonsens. Så jag borde alltså köpa ett par nya kinavara och ett par moderna skor för att vara säker…

Senast ändrad:
Triumph 20 och Kinvara 13 finns till bra pris på stadium outlet. Kinvara är en favorit men yttersulan blir snabbt uppäten av halkbekämpningssanden. Jag har ett par som väntar till sandupptagningen är gjord.
Jo. Köpte ett par k13 i fjol som fick vänta på sopade vårvägar och nu är ett par k14 beställda för att ta fram när det är finstädat.
Brukar inte så ofta finnas kvar några riktigt stora storlekar på på rean så jag är nöjd med ett par för €80 gratis frakt. ❤️

Brooks hyperion tempo är en annan favorit som är lik Kinvara. Något styvare dämpning men yttersulan håller mkt längre.

21run och löparshop är dom butikerna som är helt klart bäst och har bäst priser.

På 21run skiljer det oftast sjukt mycket i pris mot andra butiker.

Jag har köpt ett antal par skor i de butikerna, men jag har kommit fram till att jag är väldigt nöjd passformsmässigt med Saucony så även om det säkert finns andra spännande/prisvärda/bra märken/modeller så ”vet” jag att en Sauconysko kommer att funka på på min fot.

Absolut, jag har koll på vilka skor jag behöver och köper 2-3 par om året, då blir det dyrt att handla i butik tyvärr. Jag köper där det är billigast för stunden för det mesta.

Tillbaka
Topp