MrSthlm
Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Tex TrainingPeaks kan ju dock mäta löpning på ett bättre mer sofistikerat sätt via deras rTSS värde. Tror att rTSS också tar hänsyn till hastigheten i förhållande till ens kapacitet och inte enbart puls om Strava gör. Men sedan lär rTSS värdet ha sina brister också... absolut. Tex tror jag att rTSS kan bli missvisande om man springer i mycket kuperad terräng även om väl den högre pulsen till viss del kompenserar det.
Ja puls blir väl missvisande, men är väl det man har möjlighet att ta hänsyn till. Jag bryr mig inte så mycket om de här mätetalen, man känner ju om det var jobbigt eller inte? Man känner ju nästa dag om gårdagens pass sitter i kroppen eller inte.
Running Training Stress Score (rTSS*) Explained
The most useful tools to quantify how hard you're training are those that account for both the volume and the intensity of your running.
Jag upplever att Stravas sätt att mäta löppass på blir jäkligt yxigt/grovt men att den mäter tex cykling bra/korrekt (under förutsättning att man har wattmätare).
>Rent generellt upplever jag det som att Strava ger för snäll träningsbelastning/score på löppass om man tex jämför med cykling, i synnerhet om man är lite äldre och/eller mer lågpulsad.
Men ja, jag bryr mig nog lite eftersom jag är ett fan av de här form/belastningskurvorna som man får från tex Strava (betalversion åtminstone) samt TrainingPeaks. Men för att kunna lita på dem någorlunda (som en grov måttstock typ) så är det nog en absolut förutsättning att ens pass mäts på ett vettigt sätt annars är de helt värdelösa. Även ens zoner bör vara hyfsat korrekt inmatade för att dessa kurvor ska bli ok (även om tendenser går att utläsa ändå).
Annars skiter man i kurvorna, allt data och går efter Rating of Perceived Exertion (RPE), dvs hur det verkligen känns och försöker gradera det. Man gör som man vill. ?
Senast ändrad: