[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Får väl se hur jag gör med skor, när jag omstartade min löpning i juli efter lååångt löparuppehåll så tänkte jag att rejält dämpade skor av typen moon boots kanske blir bäst (har ju lite ömtåliga benhinnor etc). Saucony Triumph 19 & Hoka Clifton 8 "fyndades" på Igor Sport men får väl se vad det blir nu när jag kommit förbi det första halvåret, tycker dock skorna har funkat bra. Triumph 19 möjligen lite bekvämare/mjukare men kanske inte snabbare. Triumph 20 som någon skrev om här tycker jag ser ännu fetare ut vs 19 modellen, Kinvara är lite nyfiken på, många tjatar ju om den, säkert kort möjligen, tror att de kan få chansen, verkar ju exceptionellt bra dämpade de också. Härligt tycker jag med löparskor trenderna som skiftar ganska kraftigt över årens lopp, rent generellt verkar det vara jättedämpade skor som gäller nu? Lyxskor med kolfiberplatta typ studseffekt tror jag att jag avvaktar lite med, känns overkill som träningssko men skojigt så klart, man blir nyfiken.

Senast ändrad:
Får väl se hur jag gör med skor, när jag omstartade min löpning i juli efter lååångt löparuppehåll så tänkte jag att rejält dämpade skor av typen moon boots kanske blir bäst (har ju lite ömtåliga benhinnor etc). Saucony Triumph 19 & Hoka Clifton 8 "fyndades" på Igor Sport men får väl se vad det blir nu när jag kommit förbi det första halvåret, tycker dock skorna har funkat bra. Triumph 19 möjligen lite bekvämare/mjukare men kanske inte snabbare. Triumph 20 som någon skrev om här tycker jag ser ännu mera moon bootiga ut vs 19 modellen, Kinvara är lite nyfiken på, många tjatar ju om den, säkert kort möjligen, tror att de kan få chansen, verkar ju exceptionellt bra dämpade de också. Härligt tycker jag med löparskor trenderna som skiftar ganska kraftigt över årens lopp, rent generellt verkar det vara jättedämpade skor som gäller nu? Lyxskor med studseffekt tror jag att jag avvaktar lite med, känns lite overkill men skoj så klart.
I somras slet jag ut mitt sista par Kinvara 11, har inte testat några av efterföljarna. 11 var jag mkt nöjd med förutom att den stickade tåytterdelen sög upp vatten som en sockerbit suger upp kaffe, vilket gjorde dem rätt trista att springa i när det var mycket vatten på vägen. Vet någon om senare generationer dras med samma åkomma?

Finns det något bra alternativ till asics ds trainer som jag tidigare använt under väldigt många år. Dessa verkar inte säljas längre? Eller så är jag extremt dålig på att leta. Tittat på asics gt 4000 men dom ser ganska klumpiga ut?! Har provat en hoka modell som jag också upplevde som klumpig och även provat asics gt 2000 men tyckte inte den var helt 100.

I somras slet jag ut mitt sista par Kinvara 11, har inte testat några av efterföljarna. 11 var jag mkt nöjd med förutom att den stickade tåytterdelen sög upp vatten som en sockerbit suger upp kaffe, vilket gjorde dem rätt trista att springa i när det var mycket vatten på vägen. Vet någon om senare generationer dras med samma åkomma?
Ja det gör dom. Överdelen har dock blivit tunnare och lättare så den bär inte lika mkt vatten som just 11, som är mest plush hittills.

Finns det något bra alternativ till asics ds trainer som jag tidigare använt under väldigt många år. Dessa verkar inte säljas längre? Eller så är jag extremt dålig på att leta. Tittat på asics gt 4000 men dom ser ganska klumpiga ut?! Har provat en hoka modell som jag också upplevde som klumpig och även provat asics gt 2000 men tyckte inte den var helt 100.
Lycka till med att hitta skor som inte ser klumpiga ut med dagens löparskor ? men jag tror det ska ignoreras för det mesta, ofta känns de toppen (och lätta) ändå.

Något som fortfarande stör mig (störde mig på det förr också) är att jag upplever det som att väldigt många sulor mer ser ut att vara anpassade till asfalt eller perfekta underlag men samma sak där iofs, oftast fungerar det nog bra trots att sulan ser jäkligt "ogreppig" ut.

Ok, där ser man Kinvara suger vatten alltså?

Något som fortfarande stör mig (störde mig på det förr också) är att jag upplever det som att väldigt många sulor mer ser ut att vara anpassade till asfalt eller perfekta underlag men samma sak där iofs, oftast fungerar det nog bra trots att sulan ser jäkligt "ogreppig" ut.
Vill man springa i terrängen, så är det lite dumt att köpa en asfaltssko. Det finns ju trots allt skor med greppiga sulor.

Många rundor är ju lite blandade, det finns helt klart en marknad för komprimisser. Mina Altra Torin 7 har en sula som nästan ser ut som ett dubbfritt vinterdäck med sajpningar. Men i verkligheten funkar ju vanliga asfaltsskor toppen till grusväg och i alla fall torra stigar.

Vill man springa i terrängen, så är det lite dumt att köpa en asfaltssko. Det finns ju trots allt skor med greppiga sulor.
Mest elljus och grus för min del, asfalt också när det är tvunget, fungerar oftast med de flesta sulor. Har något gammalt oanvänt terrängpar (Adidas Adizero XT 4 av 2013 eller 2014 års modell ?) när/om jag vill prova riktig terräng. ?

Jag har sprungit rätt mycket (av min totala/mediokra löpningsdistans) i skogen med Nike Free Run (saipade sulor som samlar upp hälften av alla barr och kvistar). Kan egentligen inte klaga på greppet, lustigt nog.

Många rundor är ju lite blandade, det finns helt klart en marknad för komprimisser. Mina Altra Torin 7 har en sula som nästan ser ut som ett dubbfritt vinterdäck med sajpningar. Men i verkligheten funkar ju vanliga asfaltsskor toppen till grusväg och i alla fall torra stigar.
Lite som att det går utmärkt att cykla snällare grusväg med slicks, men skall man ut i riktig terräng så vill man ha greppigare sulor. Tar inte min Hoka Clifton när det blir mer stiglikt. Nike Pegasus funkar helt OK, men bland rötter och stenar väljer jag Craft Trail-dojjorna. Mina gamla Nike Free går nästan bara på löpband och tartanbana.

Mina rundor är oftast blandade. Ren stig är det ju sällan men mycket stigavsnitt blandat med grusväg och lite asfalt. Då känns ju skor som slits mycket av hårdare underlag ganska dumt.

Tycker mellanmodellen av Adidas Adios (dvs. inte SL eller Pro) är lätt och smidig.

Har varit trogen adidas rätt många år nu och jag har aldrig slitit ut en yttersula som andra pratar om i tråden. Brukar istället behöva pensionera dojorna efter ~1000 mil när mellansulan börjar bli skålad under trampdynan.

Tycker mellanmodellen av Adidas Adios (dvs. inte SL eller Pro) är lätt och smidig.

Har varit trogen adidas rätt många år nu och jag har aldrig slitit ut en yttersula som andra pratar om i tråden. Brukar istället behöva pensionera dojorna efter ~1000 mil när mellansulan börjar bli skålad under trampdynan.
1000 mil är imponerande, både av skon och löparen. Hur mycket springer du?

Äldre adidas med boostsulan och contigummi var odödliga men tunga.
Ja sådana har jag sprungit många mil i, sedan kom det en årsmodell (eller exemplar) som inte gillades av mina fötter.. Fast speciellt mycket mer än 100 mil höll de inte till, oftast själva tyget som gick sönder.

1000 mil är imponerande, både av skon och löparen. Hur mycket springer du?
Drygt 200 mil/år ser jag ut att ha loggat mina aktiva löpår, lite mindre sista året. Så du genomskådade mig, 1000 mil är att ta i, men 700 och 500 skulle jag gissa på senaste paren Adidas Boston 6 (2016) och Boston 9 (2021). Har köpt fler cyklar än löparskor senaste åren :LOL:

Sprang på den här fina påminnelsen om hur lätt det kan bli språkförbistring när det gäller träningszoner. Ett försök av Fluid Athletics att samla några olika termer och system som är vanligt använda.
rs=w_1209,h_1565.jpeg

Sprang på den här fina påminnelsen om hur lätt det kan bli språkförbistring när det gäller träningszoner. Ett försök av Fluid Athletics att samla några olika termer och system som är vanligt använda.
Visa bilaga 682555

Haha den där var bra! Går ju att bygga ut ännu mer, med bland annat "norsk RPE" , O.A. Bu kör ju RPE med tidskomponent.
"Hur skulle det här kännas efter en timme, två timmar, fyra timmar t.ex." enligt resonemanget att när hans atleter korsar målsnöret ska det alltid kännas som 10/10 även om den intensiteten kanske skulle vara 4 på ett enskilt pass, i slutet på en Ironman upplevs det lite annorlunda ?

Det var soligt och nästan torr asfalt ute idag. Råkade just bli ett par Kinvara 14 från runnerinn, 939:- inkl frakt. Vad är det värsta som kan hända?
Bra köp om du fortfarande är i löpande ålder nåt de levereras ? Inn-butikerna är notoriskt slöa med leverans, de borde byta från häst och vagn till något motordrivet.

Tillägg: men fram kommer det alltid vad jag vet, lätt värt om man sparar en hundring eller två

Jag har samma erfarenheter, men vet man det bara vid köp så är det ju lugnt. Runt 2 veckor brukar det ta.

Inn-butikerna har funkat bra för mig. Leverans inom en vecka.

Men låt oss prata om något roligare - strumpor?

Tips på mellanhöga för långa pass? Tåstrumpor går bort, blir inte riktigt kompis med dem speciellt på långa pass

Har varit nöjd med Smartwools men lagret börjar sina och det vore kul att prova något nytt.

Tips på mellanhöga för långa pass? Tåstrumpor går bort, blir inte riktigt kompis med dem speciellt på långa pass

Har varit nöjd med Smartwools men lagret börjar sina och det vore kul att prova något nytt.
Jag har några par Gococo Technical Cushion jag gillar. Funkar väldigt bra för mina fötter både 20 minuter och 3 timmar, i all sorts terräng. Finns vad det verkar i två olika längd, dessa är de kortare. https://www.gococo.se/se/art/technical-cushion-electric-blaturkos.php

Visa bilaga 682555
Ja, den var bra. Vi borde skicka den till Gjert Ingelbriktsen i Norge så dom också förstår vad tröskel betyder. ;)

Stora i storleken, 40-42 funkar fint på mina fötter som är 43-44. Finns olika färger.

5-pack sportstrumpor i DryMove™
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.1123565001.html

Börjar köra på Garmin dagliga pass men blivit lite förvirrad.

Verkar som det inte finns etablerade gränser för vad en zon är.

Garmin Base pass lär ju vara ”zon 2” träning men garmin har det som zon 3?

Börjar köra på Garmin dagliga pass men blivit lite förvirrad.

Verkar som det inte finns etablerade gränser för vad en zon är.

Garmin Base pass lär ju vara ”zon 2” träning men garmin har det som zon 3?
Finns flera olika modeller för zoner.

Men Garmins base-pass borde ju vara garmins zon 2 kan man tycka.

Vad har du för zoner inställda och hur har du kommit fram till zonerna? Observera att zonerna kan skilja sig mellan olika sporter.

Finns flera olika modeller för zoner.

Men Garmins base-pass borde ju vara garmins zon 2 kan man tycka.

Vad har du för zoner inställda och hur har du kommit fram till zonerna? Observera att zonerna kan skilja sig mellan olika sporter.
Här är dom jag har för löpning. Har maxpuls på 188 bpm.

IMG_1996.jpeg

Jo men det säger ju inte så mycket om man inte vet hur du kommit fram till din max-puls alternativt tröskelpuls.
Klockan har fått tagit fram det. Gav mig maxpuls på 188 och lite snabb letande i gamla cykel pass från sommaren 2023 så hittade jag 186 som peak. Så 188 kändes rimligt om man pressar till Max.

Klockan har fått tagit fram det. Gav mig maxpuls på 188 och lite snabb letande i gamla cykel pass från sommaren 2023 så hittade jag 186 som peak. Så 188 kändes rimligt om man pressar till Max.
Ja i så fall låter det ju konstigt att Garmin ger dig "base pass" i zon 3...

Edit:
Maxpuls för löpning skiljer sig ofta från maxpuls för cykling, och maxpuls är inte ett värde man fått på ett vanligt pass, även om man pressar på, utan kräver ett speciellt test-förfarande (googla maxpuls-test).

Sedan så hittar jag följande info att tempon kan också basera sig på procent av vo2max:

All the targets of the Daily Suggested Workouts are based on a fixed % of VO2 Max. So there is a risk that your VO2 Max estimate is off and/or that the VO2/Pace relationship that the watch is maintaining is biased.
Källa:

Garmins estimat av vo2max är för mig troligen för högt så det är också en felkälla.

Så om Garmin föreslår "base training" och du vill tolka det som zon 2 så varför inte köra zon 2 då och strunta i vad klockan säger?

Min klocka verkar inte ha "suggested workouts" så verkar inte kunna kolla vad det skulle ge för förslag till mig.

Senast ändrad:
Ja i så fall låter det ju konstigt att Garmin ger dig "base pass" i zon 3...
Läser man på hemsidan så står det följande under Base passen.

”This is typically below 80% of your maximum heart rate, so it’s worth checking to make sure your HR max is set correctly for you.”

Så för mig med 188 i maxpuls ger det över spann på 150bpm. Detta stämmer med klockan som har mål på 140bpm +\-10 bpm.

Så här definierar dom zonerna.
IMG_1997.png

Läser man på hemsidan så står det följande under Base passen.

”This is typically below 80% of your maximum heart rate, so it’s worth checking to make sure your HR max is set correctly for you.”

Så för mig med 188 i maxpuls ger det över spann på 150bpm. Detta stämmer med klockan som har mål på 140bpm +\-10 bpm.

Så här definierar dom zonerna.
Visa bilaga 685903
Ja då stämmer det ju, men garmins zon 3 är ju mer "tempo" eller lätt tröskel för en mer erfaren löpare så konstigt att kalla det base. Jag hittade inte dessa definitioner genom att googla.

Ja då stämmer det ju, men garmins zon 3 är ju mer "tempo" eller lätt tröskel för en mer erfaren löpare så konstigt att kalla det base. Jag hittade inte dessa definitioner genom att googla.
Här är artikeln.

För förtydliga så tror jag att spannet jag tränar i är rätt. Det är mest konstigt att det kallas zone 3. Kan vara något att mjölksyra tröskeln är korrekt men maxpuls fel eller något sådant.

Kanske ska köra mjölksyra testet i klockan. Se om jag hittar mitt gamla pulsband.

Man kan välja om man vill basera sina zoner på % av maxpuls, deras uppskattade tröskelpuls eller HRR. Eller manuellt såklart.

Garmin föreslagna baspass är tempo 6:25 för mig. Håller jag det, så landar jag i Garmins zon 2 baserat på min maxpuls.

Men då stämmer ju inte texten i blog-posten med skärmdumpen du postat ovan?
Har idag ändrat att den ska räkna efter HRR och inte MHR. Få se hur skillnaden blir.

Blir sugen att köpa en mätare för mjölksyra för att se vart taket är för zon 2 med faktiskt data. Kanske går att hyra?

Har idag ändrat att den ska räkna efter HRR och inte MHR. Få se hur skillnaden blir.

Blir sugen att köpa en mätare för mjölksyra för att se vart taket är för zon 2 med faktiskt data. Kanske går att hyra?
Enklast är väl att göra ett test på tex aktivitus för korrekta zoner.

Men som motionär är det ju inte speciellt svårt att känna in ungefär var zonerna ligger. För mig stämmer zonerna klockan ger bra med upplevd känsla.

Problemet för de flesta är nog att få till tillräckligt med hård träning. Tränar man t ex 3 timmar i veckan kan man köra allt ganska hårt.

Tillbaka
Topp