[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Det tar nån månad innan Garmin lärt sig hur man funkar, i början kan det vara mycket vilodagar. Att kombinera cykling och löpning fungerar bra, den tar hänsyn till båda. Andra träningsformer tror jag är värre.

Om jag följer garmin blir jag en soffpotatis känns det som. Körde lugnt i söndags och helvila måndag. Garmin tyckte att jag skulle vila i tisdags också. Det blir ju mer vila än träning. Nu är jag kanske dålig på att vila för jag "måste få in mina timmar". Något mellanting mellan garmins hälsoststistik och egen känsla tror jag på.

Många kloka ord här. Lugn distans och mindre kvalitet är nog smart långsiktigt.
Antar du menade "lugn distans blandat med mer kvalitet" men det gäller inte för dig innan du fått dina skadebekymmer under kontroll. Stenhårda kvalitetspass bör undvikas tills vidare.

Ett intervallpass jag har kör lite det sista är med stavar uppför min brantaste backe. Det är terräng och skotarspår så går väldigt långsamt, tar ca 4 min upp sen går jag eller småjoggar typ. Nu kanske det inte alls är speciellt bra om man vill springa fort, då är det väl förmodligen bättre att satsa på plattare intervaller. Men iaf för mig upplever jag inte alls att det sliter speciellt mycket öht med den typen av pass. Inte i närheten av att springa lite fortare och eller längre. Just för att det är brant och mjukt, men sen blir det ju inte löpning på samma sätt heller.

Backintervaller är ju generellt skonsammare än hög fart med.

Det tar nån månad innan Garmin lärt sig hur man funkar, i början kan det vara mycket vilodagar. Att kombinera cykling och löpning fungerar bra, den tar hänsyn till båda. Andra träningsformer tror jag är värre.
Jag kan bara instämma. Tar 3-4v innan garmin börjar rampa upp de ni kallar kvalité.

Kommer vara mycket Z2 pass i varierande längd.

Recovery tiden kommer sjunka när den har mera koll på dig och du faktiskt följer rekommendationerna. Sedan kanske man inte ska kolla så mycket på tiden utan färgen. Röd = Träna inte, Orange = var försiktig, Grön = YOLO.

Garmin visar tydligt vad som påverkar din recovery om man kikar i appen.

Sedan som alltid, respektera vilodagarna.

Ja jag tycker det är stor skillnad. Brukar påpeka det ibland eftersom jag ibland hör motsatsen.
Håller med. Känner inget i knäna/benhinnorna när jag kör 5-15 procent lutning. Går dock aldrig över 9.5 km/h just nu.

Ska prova utan lutning men jäkligt lugnt nästa pass. Är försiktigt hoppfull att jag ska ta mig igenom en lunk på 30 min utan smärta.

Garmins ”återhämtningstid” ska inte ses som tid tills man kan/bör/ska träna igen. Det är tiden som uppskattas tills man är fullt redo att köra ett hårt pass (igen). ”Recovery time is a countdown timer that reveals when you can expect to be fully recovered and ready to benefit from a substantial challenge.”

Läsa manualer, vad är det för otyg? Men ja, det är så jag tolkat det. Annars blir det inte mycket sprunget..

Hade fredagsfys igår. Startade kl 16.10.
Siktade först på 3 h träning, sedan byttes fokus till 1000 höjdmeter...men, men...fasiken!
1712420341083.png

13 ggr upp på toppen av Hammarbybacken. Gick upp och sprang ned.

1712420420556.png

Jag är inte så snabb direkt, men det ska jag ändra på under våren.

Hur som helst så blev det det så här:
1712420590903.png

Ynka 2 höjdmeter fattades!

Låter som döden för knäna. Jag hade försökt göra tvärtom, men kanske inte orkat hela vägen.
Imorgon siktar jag på lugnt långpass med Tyresöjoggarna. Kanske viker av hemåt i förtid, eftersom jag inte är redo för långpass.

Nja, då är det läge att se över ben, bål och höftstyrkan ;-) Det är inte knäna som ska ta upp kraften. Däremot kan det bli en del träningsvärk i quadsen initialt när man inte är van vid att springa utförs.

Låter som döden för knäna. Jag hade försökt göra tvärtom, men kanske inte orkat hela vägen.
Imorgon siktar jag på lugnt långpass med Tyresöjoggarna. Kanske viker av hemåt i förtid, eftersom jag inte är redo för långpass.
Har bra knän som tur är. Kanske för att jag har rört på mig sedan 1979 (Lilla Lidingöloppet…oj vad gammal jag kände mig nu)

Har bra knän som tur är. Kanske för att jag har rört på mig sedan 1979 (Lilla Lidingöloppet…oj vad gammal jag kände mig nu)
Även om jag inte haft problem än med knäna, så har jag på gamla dar börjat fundera på att skona dem. Det är så många som lider med skador, så det kan vara klokt att tänka på det, även om det tar emot och man tror man är odödlig.

Nja, då är det läge att se över ben, bål och höftstyrkan ;-) Det är inte knäna som ska ta upp kraften. Däremot kan det bli en del träningsvärk i quadsen initialt när man inte är van vid att springa utförs.
Just detta jag jobbar på nu. Har du några bålövningar att rekommendera? Kör mycket på boll för att stabilisera core och stärka bål. Får fasen aldrig ordning på mina knän trots ganska flitig rehab sedan förra sommaren.

Nu har jag börjat följa Garminprogrammet igen efter lite sjukdom och allmän trötthet, 53 minuter "grund" med vovven idag. Imorgon ser det ut att bli 30 minuter, sen en vilodag och därefter VO2Max-intervaller. Men sen beror det ju på dagsstatus, vi får väl se.

Jag har med Garmin suggested daily workouts (även om jag inte tränar varje dag, utan snarare 3-4 ggr/vecka) roat mig med att försöka sluta med gubbtempot som varit min melodi sedan förra årtusendet och börjat med mer ”zon 2”-träning.

Det som jag ser som den främsta skillnaden nu, efter ett par månader, är att jag blivit bortklemad så det känns myyyycket jobbigare att ligga kring anaerob tröskel än det gjorde förut. Inte så att det känns mer ansträngande enligt RPE/borgskalan utan bara att det känns mycket obehagligare nu när jag väl är där.

Att HTFU och specificitetsträning fortfarande verkar vara sanningen är min slutsats.

Att HTFU och specificitetsträning fortfarande verkar vara sanningen är min slutsats.

Precis som med 80/20 och andra träningsupplägg som blir trendiga så läser de flesta bara rubriken utan att fundera djupare kring fysiologin bakom respektive faktiskt syfte med upplägget.
Träningsplanering ska göras utifrån individuella förutsättningar och målsättningar, inte utifrån svenskans hälsokolumn ?

Tränar man 3-4 dagar i veckan (säg 1h per pass) har man i regel gott om tid för återhämtning och är oftast mer betjänt av högre intensitet.

Tränar man 3-4 dagar i veckan (säg 1h per pass) har man i regel gott om tid för återhämtning och är oftast mer betjänt av högre intensitet.

Tycker dock man ska ta med skaderisken i beräkningen också. Det är otroligt lätt att träna sönder sig, och nästan alla som börjar med löpning lyckas med det (personlig observation) - speciellt de som har lite kondis från t.ex. cykling innan.

HTFU är dock aldrig fel, mera svårtränat tyvärr.

Tycker dock man ska ta med skaderisken i beräkningen också. Det är otroligt lätt att träna sönder sig, och nästan alla som börjar med löpning lyckas med det (personlig observation) - speciellt de som har lite kondis från t.ex. cykling innan.

HTFU är dock aldrig fel, mera svårtränat tyvärr.
Japp, skador känns tyvärr som en självklar del av löpning ☹️ som någon nämnde så är väl backintervaller det mest skonsamma om man verkligen vill varva motorn, men jag tänker ändå att hälsenorna ligger pyrt till där.

Tack och lov var det flera år sedan jag var skadad nu, bortsett från stukningen för nån månad sen men den hade mer att göra med trottoar i Karlskrona att göra än med för tuff träning :)

Vilodagar samt variation i träningen är nödvändigt. Tog en lugn knappt 20 km cykelrunda igår tidig kväll. Korta cykelbyxor funkade, men bara en långärmad var lite för lite. Jag svettades inte kan man lugnt säga. Idag vilodag.
I morgon ska jag träna lite mer...byta till sommarhjulen på bilen...får se om det blir annan träning också. Annars är det backträning på lördag morgon som gäller.

Tack och lov var det flera år sedan jag var skadad nu, bortsett från stukningen för nån månad sen men den hade mer att göra med trottoar i Karlskrona att göra än med för tuff träning :)
Jag stukade min vänsterfot på Stockholm Rogaining i november...det tog ett tag innan den var ok igen. Hade nog två löprelaterade skador förra året, pga att man inte kan leva på gamla meriter. En skada inträffar så lätt.

Vilodagar samt variation i träningen är nödvändigt. Tog en lugn knappt 20 km cykelrunda igår tidig kväll. Korta cykelbyxor funkade, men bara en långärmad var lite för lite. Jag svettades inte kan man lugnt säga. Idag vilodag.
I morgon ska jag träna lite mer...byta till sommarhjulen på bilen...får se om det blir annan träning också. Annars är det backträning på lördag morgon som gäller.
Variation är nog nödvändigt iaf om man tränar hårt ibland. Men vilodagar tror jag inte är så speciellt nödvändigt. Är man van att träna är en halvtimme lugn träning t.ex förmodligen inga problem varje dag.

11 km på min grusvägsrunda med en slags naturlig intervall backen som är nästan 100 m. Tände pannlampan ca 21 (!!). Det blir ljusare och ljusare. Såg 6 vildsvin.. är lite försiktig men de är väl inte farliga ;)

Variation är nog nödvändigt iaf om man tränar hårt ibland. Men vilodagar tror jag inte är så speciellt nödvändigt. Är man van att träna är en halvtimme lugn träning t.ex förmodligen inga problem varje dag.
Ja, jo, fast en halvtimme är inte mycket om man ska tävla i 75 km, som jag ska...då blir de "vanliga passen" ganska långa, eller tar lång tid. Då måste man ha vilodagar.

Ja, jo, fast en halvtimme är inte mycket om man ska tävla i 75 km, som jag ska...då blir de "vanliga passen" ganska långa, eller tar lång tid. Då måste man ha vilodagar.
Absolut. Man kan/ska inte träna lång eller hårt varje dag. Men lite eller lugnt går ju bra om man nu vill det. Inget fel med vilodagar men jag tror inte de är nödvändig beroende på hur träning och fysisk status ser ut.

Finns det något bra alternativ till asics ds trainer som jag tidigare använt under väldigt många år. Dessa verkar inte säljas längre? Eller så är jag extremt dålig på att leta. Tittat på asics gt 4000 men dom ser ganska klumpiga ut?! Har provat en hoka modell som jag också upplevde som klumpig och även provat asics gt 2000 men tyckte inte den var helt 100.
Sent svar...
Jag har hoppat runt mellan asics tunna skor allt eftersom de försvinner. För det verkar vara regel på det,att de försvinner. Nu senast DS trainer, innan det racer och någon annan. Varit nöjd med deras skor i många år.
Hur som har jag de senaste åren ersatt dem med fetare, mer dämpade och "moderna" skor allt eftersom och övergången har varit förvånansvärt enkel. Jag bara släppte tunna skor och har inte tittat tillbaka. (Har kvar ett par trainer som jag springer i ibland och det fungerar fortf.)

Sent svar...
Jag har hoppat runt mellan asics tunna skor allt eftersom de försvinner. För det verkar vara regel på det,att de försvinner. Nu senast DS trainer, innan det racer och någon annan. Varit nöjd med deras skor i många år.
Hur som har jag de senaste åren ersatt dem med fetare, mer dämpade och "moderna" skor allt eftersom och övergången har varit förvånansvärt enkel. Jag bara släppte tunna skor och har inte tittat tillbaka. (Har kvar ett par trainer som jag springer i ibland och det fungerar fortf.)
Tack för svar. Jag köpte ett par till GT 2000 och ska utvärdera efter detta. Köpte även ett par asics trailskor och dessa känns väldigt bra. Lätta, styva och bra grepp och jag försöker prioritera skog/stig så mycket som möjligt. Kommer inte ihåg modellen dock :). Men vilka "moderna" löparskor för asfalt/grus är egentligen bäst? Var inte riktigt överens med Hooka som sagt.

Tack för svar. Jag köpte ett par till GT 2000 och ska utvärdera efter detta. Köpte även ett par asics trailskor och dessa känns väldigt bra. Lätta, styva och bra grepp och jag försöker prioritera skog/stig så mycket som möjligt. Kommer inte ihåg modellen dock :). Men vilka "moderna" löparskor för asfalt/grus är egentligen bäst? Var inte riktigt överens med Hooka som sagt.
Köpte ett par GT2000 GTX i vintras och även ett par vanliga GT2000 lite senare. Dom passar mina fötter väldigt bra iaf, men det är ju högst personligt.

Men efter att ha dividerat lite med mina mer löperfarna kollegor rekommenderade båda två GT2000 som träningssko, dels för komforten och även att man fick ut många mil av dem.

Har skaffat en ny sko för asfalt. Otrolig rolig att springa i, har nog aldrig varit så pigg i benen efter intervaller och tempo som med dessa. Kanske inte för den med svaga anklar eller i behov av stabilitet dock

Bilagor

• 20240411_061352.JPG
    20240411_061352.JPG
    327.4 KB · Besök: 59
Eller begränsad plånbok. ?
Eller för den som tänker att man inte kan lägga x kronor på ännu en sko..

Men det finns en lösning, och det är mantrat ”jag investerar i min hälsa och det är det viktigaste som finns!” Och vips klickar man hem skor, cyklar, skidor, hjälmar, ryggskydd osv osv utan någon spenderarskam ?

Ett liknande mantra om man har barn som ständigt vill ha cyklar/studsmattor/airtracks etc ”Om det innebär mindre skärmtid så är det värt det”.

Jo, det hamnar lätt på hobbykontot, och där bör man gärna lägga en summa för sitt välbefinnande. Jag försöker minimera de ekonomiska skadorna av mitt löpskosintresse med att köpa utgående modeller på rea på internet. Man får leva med att färgerna är omoderna bara. ?

Jag ligger oftast en generation bakom med Altraskorna, brukar innebära närmare halva priset!

Nu senast köpte jag ändå senaste versionen av Olympus och den är tyvärr inte lika skön för mig :(

Spontanköpte ett par utgående Craft CTM Ultra 2 till knappt halva ordinarie pris på nätet. Blir inte riktigt klok på dem men kul att prova något nytt utan att göra stort hål i plånboken. Otippat stumma med tanke på hög stack. Men riktigt pigg känsla på asfalt och grus. Tänker att de borde gått att göra tunnare (och ännu lättare) om höjden ändå inte ska användas till dämpning :)
Fast tycker bättre om dem ju mer jag använder dem så det kanske inte var så dumt ändå (förutom att de inte längre är särskilt vita efter några turer på varierande underlag).

20240302_164607~2.JPG

/J

Jag sprang nyss en runda med mina gamla och välanvända Nike Free (de kan eventuellt säljas på vintage-sidor). Jag ligger många generationer efter och börjar känna att jag måste köpa nya asfaltskor... Och det är ju en djungel.

Tillbaka
Topp