[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Tänkte köpa Salomon, men hisnade när jag såg priset.

Fick hem en väst från Silva (Ultralight tror jag) under julrean för under 400kr. Får med mig det jag behöver iaf, vatten, banan etc.

Jag har ett Adv Skin, funkar toppen för mig. Får med mig en halvliter vätska, lite energi, hundgodis och påsar och telefonen utan att det märks öht. Köpte i butik för att kunna pröva ut storlek, det är viktigt att det är rätt så det inte åker ner heller.
Låter bra. Måste se om det finns i stan. Verkar som det är en utgående model. Verkar som Pulse ersätter den.

Bild på de prylar jag har, dock inte bild på mig.
Jag har en OMM Classic 25 med två Go Pod, dvs två "påsar" som jag fäst på ryggsäcken. I de har jag två flaskor, oftast 0,5 l men ibland 0,75 liter/st. Den extra förvaringen på bröstet har jag inte.
I ryggsäcken har jag tält och sovsäck, samt extra tältspik. Allt för att bli van med vikt på ryggen. När det var kallt ute hade jag extrakläder i ryggsäcken. Allt detta för att jag ska springa i bergen/fjällen i sommar och i oktober.

1713165049447.png

Hmm, jag har en annan rygga, en Ultimate Direction, även den med två behållare fram för flaskor, hårda som mjuka. Rymmer en tröja mm. Har inte använt den, men ska nog börja göra det.

Har sprungit med vätskebälte i många år, en Silva med fyra flaskor med skruvkork, innehåller 2,5 dl/flaska. Min favvo under många år. Nu har man ju en stor mobil som ska med...bältet är slängt sedan flera år, och jag trivs bra med rygga. Flaskorna är sparade.

Ska se om jag hittar ett vettigt vätskebälte, för en flaska (hård eller mjuk), mobil, nycklar.

Jag har ett Adv Skin, funkar toppen för mig. Får med mig en halvliter vätska, lite energi, hundgodis och påsar och telefonen utan att det märks öht. Köpte i butik för att kunna pröva ut storlek, det är viktigt att det är rätt så det inte åker ner heller.
+1 på Jomper!
Har också ett som funkar kalas. Mitt första släppte det dock lite sömmar på men jag fick ett nytt på garanti som hållit ihop so far.

Pulse har funnits i ganska lång tid, fanns i alla fall redan när jag köpte mitt Adv Skin för flera år sen så jag tror inte det ska ersätta Adv Skin utan bara är en annan produkt.

+1 på Jomper!
Har också ett som funkar kalas. Mitt första släppte det dock lite sömmar på men jag fick ett nytt på garanti som hållit ihop so far.

Pulse har funnits i ganska lång tid, fanns i alla fall redan när jag köpte mitt Adv Skin för flera år sen så jag tror inte det ska ersätta Adv Skin utan bara är en annan produkt.
Ok men med tanke på lagerstatus på adv så känns det som den är på väg bort. Inte i lager på många ställen.

Låter bra. Måste se om det finns i stan. Verkar som det är en utgående model. Verkar som Pulse ersätter den.

Jag köpte på Runners Store. Inte billigast dock men bra service.

Hade egentligen siktat in mig på något annat men utbudet även online var riktigt uselt och mycket urplockat både i butik och online så jag svalde stoltheten och köpte vad som fanns tillgängligt, i slutänden blev det riktigt bra.

Fördelen med bälte är att det inte känns eller märks alls när man springer, jämfört med ryggsäck. Springer jag utan hund har jag det inte med om jag springer kortare än kanske 15 km.

Malin har sprungit med en väst från Salomon förut men kör en UD nu. På många tävlingar är det ju rätt mkt krav på prylar som ska med så då är det svårt att smita från ryggsäcken.

Decathlon har ju ett traillöparmärke som heter evadict eller något. DOm har ett prisvärt alternativ jag köpte. Blev dock för skadad för att använda det mer än ibland.

Jag köpte på Runners Store. Inte billigast dock men bra service.

Hade egentligen siktat in mig på något annat men utbudet även online var riktigt uselt och mycket urplockat både i butik och online så jag svalde stoltheten och köpte vad som fanns tillgängligt, i slutänden blev det riktigt bra.

Fördelen med bälte är att det inte känns eller märks alls när man springer, jämfört med ryggsäck. Springer jag utan hund har jag det inte med om jag springer kortare än kanske 15 km.

Malin har sprungit med en väst från Salomon förut men kör en UD nu. På många tävlingar är det ju rätt mkt krav på prylar som ska med så då är det svårt att smita från ryggsäcken.
Blev från runners store. Var enda som hade Adv skin i rätt storlek. Är efter lite grävande så bekräftades det att modellen är utgående. Saknas även på Salomon hemsida. Lite konstigt då den är så poppis men jag gissar den är dyrare att tillverka än Pulse och skillnaden lite nog att man vill flytt alla till en produkt med högre marginaler.

Naked och compressed sports free belt var alternativ men båda verkar inte säljas här hemma.

Det är ju en marknad som exploderat verkligen, men utbudet är jättedåligt här hemma. Jag letade efter ett UD-bälte när jag köpte men det fanns inte öht att få tag på.

Det är ju en marknad som exploderat verkligen, men utbudet är jättedåligt här hemma. Jag letade efter ett UD-bälte när jag köpte men det fanns inte öht att få tag på.
Dåligt utbud i hela EU. Beställa från tysken gör man regelbundet men klent på alternativ även där.

Bikester hade UD när jag köpte mitt Salomon, om det är någon tröst var de UD bältena jag provade studsigare än Salomonbältet.:)

Bikester hade UD när jag köpte mitt Salomon, om det är någon tröst var de UD bältena jag provade studsigare än Salomonbältet.:)

Jo, de hade också, men det kändes mest som något överskott de köpt in med få storlekar och massa olika modeller. Det jag ville ha fanns inte :(

Försöker hitta vad mitt tempo på en maxad mil är utan att faktiskt springa en mil. Vad är rimlig % av maxpuls på milen i snitt? Finns det något pass man kan köra som inte är lika hård belastning för knäna för att hitta vad man på ett ungefär borde klara milen på?

Försöker hitta vad mitt tempo på en maxad mil är utan att faktiskt springa en mil. Vad är rimlig % av maxpuls på milen i snitt? Finns det något pass man kan köra som inte är lika hård belastning för knäna för att hitta vad man på ett ungefär borde klara milen på?

Varför vill du veta ditt "maxade tempo" på en mil om du inte tänker springa en mil?

Det beror i hög grad på kapacitet, ju bättre löptränad desto högre procent av maxpuls. Tror du att du skulle hamna runt 40, 50, 60, 70... minuter?

Det beror i hög grad på kapacitet, ju bättre löptränad desto högre procent av maxpuls. Tror du att du skulle hamna runt 40, 50, 60, 70... minuter?
Har tränat på bra sedan september (8-13 timmar i veckan) men det har blivit begränsat med löpning så det är svårt att uppskatta tid men övre halvan 40 kanske. Inte gjort någon maxansträngning på någon sträcka nära milen sedan jag började ta träningen seriöst (har för mig att jag gjorde runt 23 på 5km tidigt i februari men det var inte 100 % maxat). Var en soffpotatis som inte kunde springa milen förra sommaren så min drömgräns jag satte upp var sub 45.

Det finns en massa olika varianter av dessa beräkningsmodeller för att extrapolera en känd tid på en stäcka till bedömd tid på annan stäcka. Naturligtvis inte exakt, men i genomsnitt är det en så god siffra som någon annan gissning.

Det finns en massa olika varianter av dessa beräkningsmodeller för att extrapolera en känd tid på en stäcka till bedömd tid på annan stäcka. Naturligtvis inte exakt, men i genomsnitt är det en så god siffra som någon annan gissning.
Lägger jag in mitt pers på 10k i den kalkylatorn så är den skaplig på att prediktera 5k-tid men halvmaratiden blir väldigt mycket bättre än vad jag gjort.

Lägger jag in en mycket tuff 1000m-intervall så blir 10k-tiden mycket sämre än vad jag kan göra.

Så för mig verkar stämma nedåt men inte uppåt..

Jag har varit funktionär på TEC i helgen. Fick mersmak och ska se till att jag står på startlinjen om ett år. I dag var det vilodag efter ett par dygn med nattjobb som funktionär, avsnitsling mm...och senast jag fick ordentlig puls var när jag körde backträning i Hammarbybacken i fredags. Jag avbröt för att jag skulle till Täby och vara funktionär. Allt kändes bra...så skönt att det funkar.
I veckan ska jag fixa växelörat på cykeln och så blir det löpning också.

Träna på där ute!

1713819346343.png

Jag har varit funktionär på TEC i helgen. Fick mersmak och ska se till att jag står på startlinjen om ett år. I dag var det vilodag efter ett par dygn med nattjobb som funktionär, avsnitsling mm...och senast jag fick ordentlig puls var när jag körde backträning i Hammarbybacken i fredags. Jag avbröt för att jag skulle till Täby och vara funktionär. Allt kändes bra...så skönt att det funkar.
I veckan ska jag fixa växelörat på cykeln och så blir det löpning också.

Träna på där ute!

Visa bilaga 694386
Jag fick en knäpp och gjorde något liknande i veckan som gick. 11 varv upp på ängårdsberget, jag brukar springa 3 eller 4. "En halvmara backintervaller".
Mycket nöjd över att jag överlevde.
Kommer sannolikt aldrig springa tec men kul utmaning!
Screenshot_20240423_064511_Strava.jpg

Senast ändrad:
Jag fick en knäpp och gjorde något liknande i veckan som gick. 11 varv upp på ängårdsberget, jag brukar springa 3 eller 4. "En halvmara backintervaller".
Mycket nöjd över att jag överlevde.
Kommer sannolikt aldrig springa tec men kul utmaning!
Visa bilaga 694404
”En halvmara backintervaller” borde bli ett framtida klassiskt träningspass ?

Med bara en intervall?
Det här är min typ av lopp, småskaligt, annorlunda och lagom långt.
Älskade GBG trappathon så länge de höll på.

Med bara en intervall?
Den har jag ju kört för ett gäng år sedan.
Jag körde klassen där man först cyklade upp, rullade sakta ner och sedan vid en viss tid startade löpningen upp.
Helt underbara vyer, galet mycket snö på slutet.
Kan verkligen rekommendera loppet, enda tråkiga är asfalt men det är ju en personlig preferens.
Sedan kan man njuta åt galningarna som kör rullskidor upp (om den klassen fortfarande finns).

Jag körde klassen där man först cyklade upp, rullade sakta ner och sedan vid en viss tid startade löpningen upp.
Kan verkligen rekommendera loppet, enda tråkiga är asfalt men det är ju en personlig preferens.
Sedan kan man njuta åt galningarna som kör rullskidor upp (om den klassen fortfarande finns).
Om man tittar på hemsidan får man tyvärr känslan av att de lagt ner helt :(

Har det funnits något liknande i Sverige? Jag har för mig att jag läste om något "Kebnekaise Extreme Challenge" på nätet för ett tag sedan, där man sprang typ från Nikkaloukta och upp på Keb-toppen, sen tillbaka till Nikkaloukta igen. Nu kan jag bara hitta Kebclassic sommar, ett bergsmaraton, men det verkar inte ingå någon toppbestigning.

https://kebclassic.se/sommar/

Har det funnits något liknande i Sverige? Jag har för mig att jag läste om något "Kebnekaise Extreme Challenge" på nätet för ett tag sedan, där man sprang typ från Nikkaloukta och upp på Keb-toppen, sen tillbaka till Nikkaloukta igen. Nu kan jag bara hitta Kebclassic sommar, ett bergsmaraton, men det verkar inte ingå någon toppbestigning.

https://kebclassic.se/sommar/
Det är inget liknande alls. Upp till dalsnibba är det väg, lite grus på slutet. Upp till Keb är det blockterräng.

Vill ha höjdmeter i Sverige är nog Bydalens lopp bästa alternativet om de fortfarande kör det. 2900hm för 50k och 1150 för 22k.

Edit: Verkar inte finnas kvar. Men de övriga är ju kvar.

Har äntligen kunnat gasa på lite på passen utan att få känningar och således fått några minuter kring mitt uppskattade 10k-tempo. Jag kalibrerar alltid totala km på klockan så att dessa överensstämmer med löpband efter pass men får aldrig rätt tempo på specifika delar av passet. Går det att ändra så att hastigheten på mina "intervaller" blir rätt? Igår körde jag exempelvis 20 minuter på 12.7 km/h vilket är 4:43-tempo. Klockan visar allt mellan 4:25 och 5 minuter under detta intervall. Kan jag ändra det till rätt konstant fart? Använder Garmin som är synkat med strava, intervals.icu etc.
chrome_MEaocZu8WR.jpg

Har äntligen kunnat gasa på lite på passen utan att få känningar och således fått några minuter kring mitt uppskattade 10k-tempo. Jag kalibrerar alltid totala km på klockan så att dessa överensstämmer med löpband efter pass men får aldrig rätt tempo på specifika delar av passet. Går det att ändra så att hastigheten på mina "intervaller" blir rätt? Igår körde jag exempelvis 20 minuter på 12.7 km/h vilket är 4:43-tempo. Klockan visar allt mellan 4:25 och 5 minuter under detta intervall. Kan jag ändra det till rätt konstant fart? Använder Garmin som är synkat med strava, intervals.icu etc.
Visa bilaga 694773
Spelare det någon roll vad klockan gissar att tempot var?
Huvudsaken är väl att du genomfört din intervall och att värdena är i rätt härad för apparnas analys.
Hade du genomfört intervallen utomhus, så hade nog hastigheten varierat än mer.

Spelare det någon roll vad klockan gissar att tempot var?
Huvudsaken är väl att du genomfört din intervall och att värdena är i rätt härad för apparnas analys.
Hade du genomfört intervallen utomhus, så hade nog hastigheten varierat än mer.
Vill kunna dokumentera progression via grafer rätt. Nu måste jag lägga till text med passet istället för att bara ha det visuellt med korrekt information. Halva nöjet med träning för mig är statistiken som man får efter passen. Kanske låter sjukt men det är min motivation nu när jag inte kan ta i hundra procent utan att gå sönder.

Du kan väl lägga in "varvfart" och bara starta ett nytt varv vid varje intervall? Så ser du ju genomsnittlig varvfart både under löpningen ocj efter

Får se om jag springer ute på torsdag eller om det blir ett kort pass på löpband. På fredag blir det Hammarbybacken i alla fall, med tillägg för minst ett varv på 1,5-kmspåret. Det spåret har jag aldrig sprungit. Ganska skönt med några vilodagar efter att ha varit funktionär och jobbat natt förra helgen. Sånt förstör ju en helt...fast jag gick ju en del också och snitslade av banan.
Jag känner mig peppad att fortsätta backträningen i alla fall, med lite löpning uppför nu också...

Tillbaka
Topp