Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Säger bara Sömnlös i Rudan…Sprang lite på måfå i Rudan igår kväll. Upptäckte att det var kuperat. Följde bitvis nåt rött MTB-spår, som nog hade varit trevligt att cykla på.
Den heter Ultimate direction Fastpack 20, den fungerar bra med lite packning också, det sitter remmar på sidorna så att man kan krympa storleken på säcken.Vad heter säcken då? Och hur funkar den när den inte är fullpackad?
Jag ska springa Sörmlands 100 55k med fru (klart mer ultraruttad än jag) och hund (som också sprungit längre än jag) i sommar är planen, det är första loppet för mig med tvingande utrustning så jag måste nog slå till på en ryggsäck.
30-nånting kilometer är det mesta jag sprungit hittills och då har jag bara haft bälte med lite vätska och energi och snyltat på min hustrus ryggsäck :)
Alltid skönt att tajma det bra. Det är universum som belönar ens insats. Eller tur.Så bra runda idag. Nöjd!
Tre min innan jag var hemma började det att droppa. Inget jätteregn, men ändå.
Visa bilaga 695642
Man brukar väl definiera tröskelpuls som ett spann på ca 10 slag typ och om du maxar en timme bör ju snittpulsen ligga nära toppen av detta spann, så svaret är väl ja.Det här med anaeroba tröskeln. Jag blir lite förvirrad av interwebsen. Om man springer i typ en timme och ligger på 16-19 enligt borgskalan och har snittpuls på x under den tiden, är det då sannolikt att man är typ 10 slag över sin anaeroba tröskel, eller att tröskeln ligger typ på x? Eller kan man inget säga om det givet förutsättningarna?
Om du gillar kinvara så kanske canyon kan vara något? Jag använder iaf båda och är nöjd.Jag som många andra behöver skotpis, för nu verkar det äntligen som att jag börjat springa någorlunda regelbundet...
På asfalt kör jag med Saucony Kinvara 12 som funkar fint, men de är för halkiga för skogen så det är här jag behöver tips...
Spontanköpte ett par HOKA Mafate Speed 3 som kändes bra i affären, men även med dessa (som så många andra jag testat) så får jag ont under utsida fot efter bara några minuter om jag bara drar dom pyttelite mer än bara så att snörena "landar" på skon, men gör jag inte det så känns det ju inte helt bra när det lutar åt något håll...
Jag killgissar det beror på att jag har ganska högt fotvalv, går jag med blöta fötter på ett golv så är det knappt att det blir ett avtryck av utsidan som bara knappt nuddar marken, och minsta tryck där från en sko gör att jag får ont, eller? Till vardags trivs jag bäst i platta sneakers utan nått som helst stöd nånstans.
Sen tror jag inte så mycket på att ha mycket dämpning i dojjorna på tallhedarna häromkring, stigarna är mjuka nog som dom är :-)
Så jag tror jag söker en så minimal sko som möjligt (och gärna låg/tunn) utan krusiduller mot foten, men med grövre mönster. Vad ska jag titta närmare på?
Tack för tipset. Jag lägger till det som nästa åtgärdKanske kan exprimentera med dubbla strumpor?
https://www.runnersgear.se/springtressant/skillnader-loparskor-dam-vs-herr/Tack för tips, nu har jag lite att läsa in mig på...
Men vad skiljer egentligen mellan dam och herrskor? Färger och storleksspann bara eller är det något mer, tex bredd?
Tycker det verkar som att runnersgear är något vinklade vad gäller "populäraste löparskorna".
Peregrine funkar fint för mig. Vad gäller grepp hade jag ett par Inov-8 X-talon 212 ett tag som var det greppigaste jag nånsin använt, tyvärr var sulan mellan dobbarna supertunn så det funkade inte att springa på stigar med vassa stenar och/eller rötter. Men är det gräs, hällar och lera som är utmaningen (som det väl ofta är i Inov-8’s hemland) så är det helt rätt märke att kolla.Gillar du Saucony annars så kan ju Peregrine vara ett stalltips. På mina fötter passar de inte alls, men det betyder ju inget.
Förmodligen sponsrade av något märke som de tvingas göra smygreklam för. Men informationen om dam- vs. herrskor skulle jag gissa är ganska märkesneutral.Tycker det verkar som att runnersgear är något vinklade vad gäller "populäraste löparskorna".
Tack för tipset. Jag lägger till det som nästa åtgärd
Jag som många andra behöver skotpis, för nu verkar det äntligen som att jag börjat springa någorlunda regelbundet...
På asfalt kör jag med Saucony Kinvara 12 som funkar fint, men de är för halkiga för skogen så det är här jag behöver tips...
Spontanköpte ett par HOKA Mafate Speed 3 som kändes bra i affären, men även med dessa (som så många andra jag testat) så får jag ont under utsida fot efter bara några minuter om jag bara drar dom pyttelite mer än bara så att snörena "landar" på skon, men gör jag inte det så känns det ju inte helt bra när det lutar åt något håll...
Jag killgissar det beror på att jag har ganska högt fotvalv, går jag med blöta fötter på ett golv så är det knappt att det blir ett avtryck av utsidan som bara knappt nuddar marken, och minsta tryck där från en sko gör att jag får ont, eller? Till vardags trivs jag bäst i platta sneakers utan nått som helst stöd nånstans.
Sen tror jag inte så mycket på att ha mycket dämpning i dojjorna på tallhedarna häromkring, stigarna är mjuka nog som dom är :-)
Så jag tror jag söker en så minimal sko som möjligt (och gärna låg/tunn) utan krusiduller mot foten, men med grövre mönster. Vad ska jag titta närmare på?
Hejsan,
Frågar åt en kompis (min dotter). När hon löptränar så får hon blåsor (1,5*0,5cm) på sidan av främre trampdynorna (stortå sidan, bägge fötterna). Hon har provat nya sulor som gör att foten ligger lite mer still i skon. Dock bygger dom ju lite på höjden... Hon har även provat kompressionsstrumpor. Igår hade hon en compeed i förebyggande syfte men lik förbaskat så blev det en blåsa på varje fot. Vad kan det vara för fel? Är det någon som haft liknande problem och kanske kan dela med sig av ett tips som kan hjälpa?
/Jari
Jag får så om jag har för smala skor. Då hamnar sidan på trampdynan bakom stortån på sulans kant. Sen är det alltid bra att fila lite om trampdynan börjar bli hård, det är jag dålig på själv.
Köp skor som passar. Kan gå att minska problemen med dubbla strumpor, tejp osv, men antingen är skon för stor så att foten halkar runt eller för liten så hon inte får plats. Eller en kul kombination.Hejsan,
Frågar åt en kompis (min dotter). När hon löptränar så får hon blåsor (1,5*0,5cm) på sidan av främre trampdynorna (stortå sidan, bägge fötterna). Hon har provat nya sulor som gör att foten ligger lite mer still i skon. Dock bygger dom ju lite på höjden... Hon har även provat kompressionsstrumpor. Igår hade hon en compeed i förebyggande syfte men lik förbaskat så blev det en blåsa på varje fot. Vad kan det vara för fel? Är det någon som haft liknande problem och kanske kan dela med sig av ett tips som kan hjälpa?
/Jari
Kan nog vara så. Köpta på löplabbet, men kanske inte en garanti för att det blir rätt. Nästa test blir dubbla strumporKöp skor som passar. Kan gå att minska problemen med dubbla strumpor, tejp osv, men antingen är skon för stor så att foten halkar runt eller för liten så hon inte får plats. Eller en kul kombination.
Har tipsat om dessa innan. Har hunnit springa lite mer i dom nu och är väldigt nöjd. Hyffsat pris också.Jag som många andra behöver skotpis, för nu verkar det äntligen som att jag börjat springa någorlunda regelbundet...
Jag har kört lite i 2an och den var också trevlig. Kändes lätt och smidig samt att greppet var riktigt bra. Har för mig att snörena var lite jobbiga dock men det är väl ett relativt litet problem.Har tipsat om dessa innan. Har hunnit springa lite mer i dom nu och är väldigt nöjd. Hyffsat pris också.
Fuji Lite 4