[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Vill bara lite kort tipsa om denna rygga som rymmer ganska mycket och är riktigt skön att springa i, använder den ett par ggr i veckan till och från jobbet, den rymmer det jag behöver och stör inte speciellt mycket.
Har ett par andra med men denna är helt klart favoriten, nu har jag iofs lyxen med arbetskläder så de slipper jag dra emellan. En av fördelarna är att vätskedelen av säcken är som gjord för ikeas glasmatlåda som därigenom skumpfritt tas med, säcken som sådan 5+

Bilagor

• 0002073_ultimate-direction-fastpack-20-black-transportvaska-20-liter.jpeg
    0002073_ultimate-direction-fastpack-20-black-transportvaska-20-liter.jpeg
    56.4 KB · Besök: 35
Vad heter säcken då? Och hur funkar den när den inte är fullpackad?

Jag ska springa Sörmlands 100 55k med fru (klart mer ultraruttad än jag) och hund (som också sprungit längre än jag) i sommar är planen, det är första loppet för mig med tvingande utrustning så jag måste nog slå till på en ryggsäck.

30-nånting kilometer är det mesta jag sprungit hittills och då har jag bara haft bälte med lite vätska och energi och snyltat på min hustrus ryggsäck :)

Vad heter säcken då? Och hur funkar den när den inte är fullpackad?

Jag ska springa Sörmlands 100 55k med fru (klart mer ultraruttad än jag) och hund (som också sprungit längre än jag) i sommar är planen, det är första loppet för mig med tvingande utrustning så jag måste nog slå till på en ryggsäck.

30-nånting kilometer är det mesta jag sprungit hittills och då har jag bara haft bälte med lite vätska och energi och snyltat på min hustrus ryggsäck :)
Den heter Ultimate direction Fastpack 20, den fungerar bra med lite packning också, det sitter remmar på sidorna så att man kan krympa storleken på säcken.

Jag har en väst från UD. Köpt för några år sedan, inte använt den mer än testat den nån gång.Hade på mig den idag i Hammarbybacken. Den har 2 st 0,5 l soft flasks, men jag köpte 2 st hårda som jag haft i en annan väst. Gillar hårda mer, de mjuka är så…mjuka å sladdriga
IMG_4112.jpeg

IMG_4111.jpeg
IMG_4108.jpeg
IMG_4109.jpeg

Rundan idag blev 3 ggr upp på toppen och 2 varv på 1,5 km-spåret...hade inte testat 1,5 förut.
Jag nöjde mig med detta idag. Blir nog långpass på söndag, en lattjolajbanrunda på stigar.
1714162158756.png

Senast ändrad:
Både Intersport och stadium har för tillfället kampanjer med 25% på bla löparsäckar så om det finns något i deras sortiment så är det läge för jetzt kaufen.

Oj, vad jag minns dessa bältemn å flaskor.
1714162350906.png

Mitt första vätskebälte var en från Silva, med 4 flaskor á 2,5 dl, liknande dessa. De har riktigt bra skruvkork (inte de på bilden). Numera har jag whiskey i en flaska på fjällvandring.
1714162452561.png

Fördelen med ryggsäck är att man kan ha en tröja i den.

Perfekta vätskebälte var länge sedan jag såg! Jag hade mina flaskor liggandes länge i en låda innan jag till slut slängde dem för ganska många år sedan.

UD-ryggsäcken ovan har jag varit nära att köpa för transportlöpning och jag har fortfarande inte hittat något intressantare för det ändamålet. Men jag skulle inte välja den för något endagarslopp för moderna löparvästar är helt enkelt så mycket bättre att springa med. Och de rymmer mycket mer än man tror. I min Salomon Sense Pro 10 får jag lätt plats med den obligatoriska utrustningen för UTMB och då har jag ändå inte tävlingsoptimerat min utrustning utan har kläder och pannlampor som är långt över minimikraven.

Bästa västen jag har haft är en annan väst från Salomon, Adv Skin 5. Den rymmer nästan lika mycket, är lite tyngre men också mindre sladdrig så den sitter bättre. Jag gillar att det inte är någon dragkedja på det stora facket så man kan plocka upp saker ur det utan att stanna.

@jomper : Ses i Tystberga den 14:e september.

Hårda flaskor kan ge problem på långa lopp eller långa pass då kanterna i botten trycker mot bröstkorgen. Kan bli både blåmärken och skav. Behöver inte bli så men en av anledningarna till att soft flaska är just mjuka utan kanter är för att undvika detta.

Körde min Salomon ADV Skin 12 på Sörmlands 100 55k. Räcker mer än väl för allt man vill ha med och jag packar alltid för mycket. Sitter helt överlägset allt annat jag testat och är lika skön fullpackad som tom. Använder den ofta även på kortare rundor för att den är så skön, så kastar man in nån extra tröja eller vindjacka.

Viktigt att man får till rätt storlek dock.
Har en större Salomon XA 25, den var super i påskas när jag vandrade med sonen men jag hade inte velat ha den som löpväst.

Gränsen mellan väst och ryggsäck är rätt flytande tycker jag, även Salomons västar brukar ju gå att packa rätt mycket i på ryggen.

Nån som har kvar PM för 55km från förra året? Minns inte vad som var obligatorisk utrustning. På 21k som jag sprang var det nog ingen alls, jag hade bara mitt bälte med lite vatten och snask till mig och hunden.

Vi har bokat stuga i Jogersjö både natten före och efter för hela familjen, måste sy ihop någon som kan vara med ungarna när vi springer bara :-)

Bild från förra året, med säkerhet postad tidigare i tråden men ändå.
003_Sörmland100_Miracolo_20230916_IMG_0668.jpg

Jag ska vara med på OMM i oktober och har även införskaffat en OMM Classic 25 för ändamålet. Har även en Classic 32 inköpt 2007 för den fjällöpning vi gjorde mellan stugorna i Jämtland. Blev 3 mil om dagen i 3 dagar. Den 32:an fungerar fint, förutom att det invändiga membranet smulats sönder. Jag har i stort sett gjort all min träning med 25:an fram tills nu, och då har den varit fylld med tält, sovsäck och en 1,5 liters PET-flaska. Med en hård (syns på bilden ovan) OMM-flaska på 0,5 liter samt en annan hård (cykelflaska) på 0,7 liter.
Genom att succesivt ha ökat vikten, nu senast med PET-flaskan, så märker jag knappt ryggsäcken. Den bara är där.
Jag kommer att ha UD:n och 25:an på löpningarna fram till Hornindal Rundt den 6 juli.
Idag blir det UD:n och soft flasks...måste testa de lite till. Har en hård 0,5 liters i västen som extravikt tillsammans med en tröja. Det blir najs.

Börjar kunna springa utan smärta. Stabilitetsskor gjorde susen. Idag blev det 1 mil progressivt för att testa om kroppen höll. Bra känsla. Nu gäller det att lugnt bygga upp distansen till 4-5 mil i veckan.

Bilagor

• chrome_ZchO4suTQf.jpg
    chrome_ZchO4suTQf.jpg
    88.2 KB · Besök: 55
Det här med anaeroba tröskeln. Jag blir lite förvirrad av interwebsen. Om man springer i typ en timme och ligger på 16-19 enligt borgskalan och har snittpuls på x under den tiden, är det då sannolikt att man är typ 10 slag över sin anaeroba tröskel, eller att tröskeln ligger typ på x? Eller kan man inget säga om det givet förutsättningarna?

Det här med anaeroba tröskeln. Jag blir lite förvirrad av interwebsen. Om man springer i typ en timme och ligger på 16-19 enligt borgskalan och har snittpuls på x under den tiden, är det då sannolikt att man är typ 10 slag över sin anaeroba tröskel, eller att tröskeln ligger typ på x? Eller kan man inget säga om det givet förutsättningarna?
Man brukar väl definiera tröskelpuls som ett spann på ca 10 slag typ och om du maxar en timme bör ju snittpulsen ligga nära toppen av detta spann, så svaret är väl ja.

Är det någon ska springa Lofoten High Five i Svolvaer i augusti? Jag hoppas komma under 4 timmar den här gången, första gången blev det runt 5.

Jag som många andra behöver skotpis, för nu verkar det äntligen som att jag börjat springa någorlunda regelbundet...
På asfalt kör jag med Saucony Kinvara 12 som funkar fint, men de är för halkiga för skogen så det är här jag behöver tips...
Spontanköpte ett par HOKA Mafate Speed 3 som kändes bra i affären, men även med dessa (som så många andra jag testat) så får jag ont under utsida fot efter bara några minuter om jag bara drar dom pyttelite mer än bara så att snörena "landar" på skon, men gör jag inte det så känns det ju inte helt bra när det lutar åt något håll...
Jag killgissar det beror på att jag har ganska högt fotvalv, går jag med blöta fötter på ett golv så är det knappt att det blir ett avtryck av utsidan som bara knappt nuddar marken, och minsta tryck där från en sko gör att jag får ont, eller? Till vardags trivs jag bäst i platta sneakers utan nått som helst stöd nånstans.
Sen tror jag inte så mycket på att ha mycket dämpning i dojjorna på tallhedarna häromkring, stigarna är mjuka nog som dom är :-)
Så jag tror jag söker en så minimal sko som möjligt (och gärna låg/tunn) utan krusiduller mot foten, men med grövre mönster. Vad ska jag titta närmare på?

Jag som många andra behöver skotpis, för nu verkar det äntligen som att jag börjat springa någorlunda regelbundet...
På asfalt kör jag med Saucony Kinvara 12 som funkar fint, men de är för halkiga för skogen så det är här jag behöver tips...
Spontanköpte ett par HOKA Mafate Speed 3 som kändes bra i affären, men även med dessa (som så många andra jag testat) så får jag ont under utsida fot efter bara några minuter om jag bara drar dom pyttelite mer än bara så att snörena "landar" på skon, men gör jag inte det så känns det ju inte helt bra när det lutar åt något håll...
Jag killgissar det beror på att jag har ganska högt fotvalv, går jag med blöta fötter på ett golv så är det knappt att det blir ett avtryck av utsidan som bara knappt nuddar marken, och minsta tryck där från en sko gör att jag får ont, eller? Till vardags trivs jag bäst i platta sneakers utan nått som helst stöd nånstans.
Sen tror jag inte så mycket på att ha mycket dämpning i dojjorna på tallhedarna häromkring, stigarna är mjuka nog som dom är :-)
Så jag tror jag söker en så minimal sko som möjligt (och gärna låg/tunn) utan krusiduller mot foten, men med grövre mönster. Vad ska jag titta närmare på?
Om du gillar kinvara så kanske canyon kan vara något? Jag använder iaf båda och är nöjd.

Men det beror ju rätt mycket på distans och underlag vad som är kul att springa i(?) Har terrängskor från vj bold till hoka speedgoat.

trailskor åt det mer minimalistiska hållet är ju tex inov8 xtalon 212. Jag har sprungit i såna i typ 15 år snart, gillar dom skarpt.

vill man ha dämpning finns inov8 nånting nånting g300 eller nåt sånt med fetare sula

Gillar du Saucony annars så kan ju Peregrine vara ett stalltips. På mina fötter passar de inte alls, men det betyder ju inget.

Tack för tips, nu har jag lite att läsa in mig på...
Men vad skiljer egentligen mellan dam och herrskor? Färger och storleksspann bara eller är det något mer, tex bredd?

Hejsan,
Frågar åt en kompis (min dotter). När hon löptränar så får hon blåsor (1,5*0,5cm) på sidan av främre trampdynorna (stortå sidan, bägge fötterna). Hon har provat nya sulor som gör att foten ligger lite mer still i skon. Dock bygger dom ju lite på höjden... Hon har även provat kompressionsstrumpor. Igår hade hon en compeed i förebyggande syfte men lik förbaskat så blev det en blåsa på varje fot. Vad kan det vara för fel? Är det någon som haft liknande problem och kanske kan dela med sig av ett tips som kan hjälpa?

/Jari

Gillar du Saucony annars så kan ju Peregrine vara ett stalltips. På mina fötter passar de inte alls, men det betyder ju inget.
Peregrine funkar fint för mig. Vad gäller grepp hade jag ett par Inov-8 X-talon 212 ett tag som var det greppigaste jag nånsin använt, tyvärr var sulan mellan dobbarna supertunn så det funkade inte att springa på stigar med vassa stenar och/eller rötter. Men är det gräs, hällar och lera som är utmaningen (som det väl ofta är i Inov-8’s hemland) så är det helt rätt märke att kolla.

Tack för tipset. Jag lägger till det som nästa åtgärd

Hur mår hennes fötter i övrigt? Lättare att få blåsor och annat på fötter med förhårdnader / nött hy ytterst.
Att fila fötterna och köra lite fotkräm gör gott och det kan vara värt att prova typ sportslick eller liknande att smörja fötterna med inför ett pass.

Sen kan det ju vara just de skorna som passar dåligt så att hon glider i dem vid islaget.

Hittar du på rea är Innov8 Trailfly 270 en kalas sko med bra markkontakt, grymt grepp, 0 drop och hyfsat energiretur.
Den har ersatts av nya Trailfly serien som finns i lite olika varianter.
Peregrine som nämnts är en prisvärd allrounder, för smal för mina fötter dock.
Topo Athletic Terraventure 4 och Pursuit / Pursuit 2 är också bra alternativ med mindre drop och inte supermycket dämpning.

Hejsan,
Frågar åt en kompis (min dotter). När hon löptränar så får hon blåsor (1,5*0,5cm) på sidan av främre trampdynorna (stortå sidan, bägge fötterna). Hon har provat nya sulor som gör att foten ligger lite mer still i skon. Dock bygger dom ju lite på höjden... Hon har även provat kompressionsstrumpor. Igår hade hon en compeed i förebyggande syfte men lik förbaskat så blev det en blåsa på varje fot. Vad kan det vara för fel? Är det någon som haft liknande problem och kanske kan dela med sig av ett tips som kan hjälpa?

/Jari

Jag får så om jag har för smala skor. Då hamnar sidan på trampdynan bakom stortån på sulans kant. Sen är det alltid bra att fila lite om trampdynan börjar bli hård, det är jag dålig på själv.

Jag får så om jag har för smala skor. Då hamnar sidan på trampdynan bakom stortån på sulans kant. Sen är det alltid bra att fila lite om trampdynan börjar bli hård, det är jag dålig på själv.

Och just trampdynan är svårfilad.....får på ena foten i mitten precis bakom trampdynan, glömmer alltid av tills man börjar känna nåt och först tror man alltid man fått en vårta för att sen inse att det är underhållet som misskötts?

Hejsan,

/Jari
Köp skor som passar. Kan gå att minska problemen med dubbla strumpor, tejp osv, men antingen är skon för stor så att foten halkar runt eller för liten så hon inte får plats. Eller en kul kombination.

Mafate och vissa andra Hoka skor är ju dessutom "bullet shaped" , dvs. rätt mycket taper på dem som klämmer åt på sidorna om man har fötter som inte år kompatibla. Speedgoat kallas ju ibland skämtsamt för Speedboat då den liknar skrovet på en racerboat :)
Så jag tror också skorna är för smala / snävar av för mycket. Har också höga fotvalv och.dessutom breda fötter - har Speedgoat 5 i wide - de är okej men kan få lite känningar i fotvalvet om jag springer mycket i dem, de har nåt slags mild guidning, sen vill jag minnas dem som väldigt plush nya men numera känns det som skummet packat ihop totalt trots att jag inte tycker jag sprungit så mycket i dem men har inte fört anteckningar så svårt att säga.

@BuTTuS

om du letar trail så kolla Saucony endorphine rift , löjligt sköna och stabila skor som ger en bra skjuts i löpsteget.

Köpte precis mitt andra par

Köp skor som passar. Kan gå att minska problemen med dubbla strumpor, tejp osv, men antingen är skon för stor så att foten halkar runt eller för liten så hon inte får plats. Eller en kul kombination.
Kan nog vara så. Köpta på löplabbet, men kanske inte en garanti för att det blir rätt. Nästa test blir dubbla strumpor

Har tipsat om dessa innan. Har hunnit springa lite mer i dom nu och är väldigt nöjd. Hyffsat pris också.

Fuji Lite 4

Åter igen, tack för alla tips. Har nu klickat hem ett par Inov-8 X-Talon 212 som tycks vara exakt det jag letar efter, och skapligt pris också på dom just nu. Bara att hålla tummarna för att mina fötter håller med...

Nu börjar det bli varmt och då kommer jag tillbaka till de där med vatten. Mitt behov är egentligen bara att få med mig lite vatten, kanske 0,5-1 l som mest. Inga utrustningskrav i övrigt, men kan man få med en mobil också gör det inget.

Jag skulle helst vilja ha något som det här:
Den är förvisso listad på deras site under löpargrejer, men av beskrivningen så verkar det mest vara för behjulad verksamhet. Funkar den utmärkt att springa med, eller finna det någon motsvarande för löpning som rekommenderas?

Annars så är jag lite ute efter något i den här stilen:
Är det någon som har erfarenhet av dylika?

Tillbaka
Topp