[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Mina tår var egentligen det enda som tog stryk på 55km:aren, antagligen för att mina trötta ben sabbade kalibreringen för hur högt jag ska lyfta på fötterna, dessutom i kombination med att hunden tyckte det gick alldeles för långsamt på slutet :-)

Vurpade faktiskt två gånger, en gång i en utförs trappliknande passage där jag halkade på hälarna, en gång när jag slog i tårna i en rot på ena foten och sen när jag skulle sätta ner nästa slog jag i tårna där med. Då var jag rätt trött också. Skyller båda på hunden :D

Tycker faktiskt jag blivit sämre på teknisk stig när jag ökat veckodistansen såpass som jag gjort senaste halvåret.

Visa bilaga 728206

Haha kan känna igen mig i "tycker jag blivit sämre på teknisk löpning med ökad distans". Det blir ju sånt fokus på att minimera energiförbrukning / arbetsinsatsen så mycket som möjligt så fötterna lyter inte alls lika högt med ökad risk för tå-vs-rot 😂

Räknar mig fortfarande som trailnybörjare men tycker att jag börjar få lite bättre lyft i steget nu (vilket underlättar en jäkla massa för halvtrixig trail). Har väl lärt mig stigen hyfsat nu dock och det är ju enklare att lyfta på benen när löpstyrkan har förbättrats.

Men ändå, är det många steniga partier är inte trail en helt ofarlig aktivitet kan jag tycka trots att man skulle kunna tro det. Undrar lite hur ovanligt/vanligt det egentligen är att man snubblar till och slår ut ett par tänder mot en sten i fallet (och lite vett ur skallen)? Tänker mig att ska man ladda på som f-n på en stenig trailrutt och försöka sätta pb etc så kanske tandskydd inte är helt illa? 😅
Om du inte är påverkad så kommer dina reflexer skydda tänderna med hjälp av armarna och att vrida på huvudet. Sen kan man ju alltid ha otur eller göra något jättelångt över sin förmåga, men det är inget du behöver vara orolig för.

Mina tår var egentligen det enda som tog stryk på 55km:aren, antagligen för att mina trötta ben sabbade kalibreringen för hur högt jag ska lyfta på fötterna, dessutom i kombination med att hunden tyckte det gick alldeles för långsamt på slutet :-)

Vurpade faktiskt två gånger, en gång i en utförs trappliknande passage där jag halkade på hälarna, en gång när jag slog i tårna i en rot på ena foten och sen när jag skulle sätta ner nästa slog jag i tårna där med. Då var jag rätt trött också. Skyller båda på hunden :D

Tycker faktiskt jag blivit sämre på teknisk stig när jag ökat veckodistansen såpass som jag gjort senaste halvåret.

Visa bilaga 728206
Ser jobbigt ut med en otålig hund som gasar på i stökiga utförsbackar. 😄

En Garminfråga: jag har en Forerunner 965 som jag är väldigt nöjd med. Den är dock kanske inte så tålig. Funderar på att köpa en begagnad Fenix eller något om man vill ha på sig klockan även vid klättring t.ex. Någon som vet om/hur det funkar med träningsberedskap och dom grejerna om man använder olika klockor över tid? Synkar det via Connect? Eller funkar det inte?

En Garminfråga: jag har en Forerunner 965 som jag är väldigt nöjd med. Den är dock kanske inte så tålig. Funderar på att köpa en begagnad Fenix eller något om man vill ha på sig klockan även vid klättring t.ex. Någon som vet om/hur det funkar med träningsberedskap och dom grejerna om man använder olika klockor över tid? Synkar det via Connect? Eller funkar det inte?
Tror det funkar rätt dåligt. Såvitt jag förstått det så synkas inga ”vitalvärden” till Connect för beräkning av dylikt utan bara steg och aktiviteter.

95 sidor att söka, jag frågar😀

Grabben, 185, 78 kg försöker springa. Inga vanliga skor passar. Han har väldigt breda framfötter och höga vrister. Är gammal fotbollsspelare som alltid fått köra i skinnskor för att få plats. Löper med sprintersteg och sätter knappt ner hälarna alls.

Vanliga joggingskor blir för tajta, klämmer på utsidan av fötterna.

Vilka modeller bruka passa gorillor?

Altra är väl go-to-svaret. De är breda och passar bra för tålöpning. Titta främst på modellerna med Original Fit som är bredast men sen finns även en del av Standard Fit-modellerna i Wide-storlek.

Altra eller Topo Athletic för bred tåbox. Altra har dock blivit smalare och smalare med åren och även modeller med "original fit" typ börjar smalna av.
Sen kan höga vrister knöla till det. Upplever framförallt i vissa Altramodeller att de saknar volym uppåt.

Topo i sin tur envisas med något slags hålfotsuppbyggnad som jag med hög hålfot ändå mest tycker stör.

Innov8 har numera en del modeller med specifik "wide" läst också (Trailfly serien).

95 sidor att söka, jag frågar😀

Grabben, 185, 78 kg försöker springa. Inga vanliga skor passar. Han har väldigt breda framfötter och höga vrister. Är gammal fotbollsspelare som alltid fått köra i skinnskor för att få plats. Löper med sprintersteg och sätter knappt ner hälarna alls.

Vanliga joggingskor blir för tajta, klämmer på utsidan av fötterna.

Vilka modeller bruka passa gorillor?
Testa Hoka Clifton Wide 👍

Köpte mig ett långa tights på rea för någon månad sedan. De har en såndär ficka på utsidan av låret där mobilen får plats. Det var ju suveränt. Varför har ingen sagt något?
Fanns även på mina senaste tights. Underligt att så få kläder har vettiga fickor. T ex finns väldigt få shorts med två vettiga fickor (mobil i ena fickan och nycklar i andra).

Flera av mina byxor har fickor där en Iphone 3/4 hade passat utmärkt. Tror det varit en liten omställningsperiod bara. Ficka på höften är riktigt bra. Har fixat kodlås på dörren hemma så slipper jag nyckel :-) det är väldigt skönt att faktiskt kunna sticka ut och springa utan att ha varken telefon eller nycklar med.

[gnäll]

Att man har en karta och en höjdprofil på olika platser, dessutom utan höjdmarkering är för mig helt idiotiskt.

[/gnäll]

Idag ska jag försöka lufsa runt halva varvet på Lidingö, hoppas det blir precis som det ska.
Ev #lerfest oroar
1000027325.jpg

Senast ändrad:
[gnäll]

Att man har en karta och en höjdprofil på olika platser, dessutom utan höjdmarkering är för mig helt idiotiskt.

[/gnäll]

Idag ska jag försöka lufsa runt halva varvet på Lidingö, hoppas det blir precis som det ska.
Ev #lerfest oroar
Visa bilaga 729341

Å andra sidan, vad behöver du höjdprofilen till? Det är liksom inga jätte klättringar direkt. Mest böljande och sen några knäppar och abborrbacken som enda "långa" stigning.

Det förrädiska med Lidingöloppet är ju att det går för fort för många i början och man inte riktigt är med på hur den böljande terrängen långsamt suger musten ur benen :)

Alltså nedförsbackar, hur springer man i sånna?
Alltså ena foten framför den andra är det uppenbara. Men teknik, någon lutar sig fram, andra bak, höga knän och korta steg eller +ANNAT

Alltså ena foten framför den andra är det uppenbara. Men teknik, någon lutar sig fram, andra bak, höga knän och korta steg eller +ANNAT
Jag är dålig på att springa nedför men den här artikeln hjälpte mig att bli bättre: https://ultramarathon.se/artiklar/de-10-basta-satten-att-trana-backe/

För mig har den största förbättringen de senaste åren varit att bli bättre på att springa med hög stegfrekvens och rätt lutning på kroppen för att inte trötta ut lårmusklerna för snabbt. Men jag har mycket kvar att förbättra.

es

snabba fötter, hellre korta steg där du landar med fötterna så rakt under som möjligt, ju längre framför dig du landar desto mer bromsar du och desto mer sliter du excentriskt på lårmusklerna. Lite lätt framåtlut om möjligt som kommer från höften, inte böjd rygg utan lätt och då verkligen lätt höftfällning - sen beroende på hur brant /.tekniskt det är kan det vara fint att ha armarna uppåt och utåt för balans, tänk gå på lina, men det behövs knappast på lidingöloppet.
Sen slappna och låt tyngdlagen göra sitt och höfterna snurra :)

Jag kör korta steg, och försöker väl luta mig bakåt. Försöker även hålla nere hastigheten. Går det för snabbt blir det jobbigare att ta ner hastigheten.

Jag lärde mig för många år sedan att man skall rulla, dvs varken gasa eller bromsa utan bara låta benen följa med i det tempo som lutningen erbjuder. Tror jag springer hyffsat upprätt och med hög kadens utför när det är otekniskt. Är det teknisk stig så får terrängen bestämma hur fort man kan springa.

Jag har ett par supertunna tights som funkar från 13-14 men jag kör dem oftast när det är kallare än 10 grader, sen ett par tjockare från ett par plusgrader ner till minus 10. Sen får man komplettera lite.

För ett par år sedan (antagligen mer än tio…) så blev det poppis med löparjackor/tröjor och liknande som var gråsvarta i dagsljus men i själva verket var hela plagget refelekterande. De verkar ha försvunnit, eller finns de kvar någon som tillverkar dylika? Eller hade de usel hållbarhet och slutade var reflekterande efter två tvättar?

För ett par år sedan (antagligen mer än tio…) så blev det poppis med löparjackor/tröjor och liknande som var gråsvarta i dagsljus men i själva verket var hela plagget refelekterande. De verkar ha försvunnit, eller finns de kvar någon som tillverkar dylika? Eller hade de usel hållbarhet och slutade var reflekterande efter två tvättar?

Sonen har en sån "helreflexjacka" för cykling till skolan under den mörka årstiden. Den reflekterar utmärkt, men han klagar på att han blir sjukt svettig i den :)
Så andasfunktionen lär vara så där....

Nån som ska springa Bohuslänas Bästa till helgen och/eller har sprungit delar av banan? Är lite i valet och kvalet runt skor :)

Det beror på lite... Hur brant, hur långt, lätt eller tekniskt underlag?

Du vill alltid så mycket som möjligt undvika att behöva bromsa. Ett bra sätt att göra det är att försöka undvika att bygga upp för mycket rörelseenergi.

En sak som är effektiv när du vill hålla nere farten i måttligt branta utförslöpor är att "veva bakåt" med armarna. Alltså, enkelt uttryckt, gör din vanliga armrörelse fast baklänges. Eftersom armrörelsen i vanliga fall hjälper dig framåt så får bakvevandet effekten att du tappar lite rörelseenergi utan att behöva trötta benen med att bromsa.

En annan sak, som gäller på såväl tekniskt som lättlöpt underlag, är att faktiskt träna utförslöpning ibland. Detta för att kunna springa avslappnat även när det går fort. Detta gör du bäst som någon sorts intervaller eller fartlek. Det viktiga är att du går in i utförsbacken med fräscha ben. Försök springa snabbt men avslappnat. I teknisk terräng är självförtroendet en stor del av detta och det tränar man inte när man är trött i ben eller huvud.

Övergripande så är det bra med hög kadens, men på tekniskt underlag kommer kadensen delvis att styras av underlaget.

@Mange. Kan tipsa om Vildmarksspåret i Grimsta om du vill prova på trail i närområdet men det finns kanske bra där du bor också. Det är mycket annorlunda mot lättare stigar/elljusspår måste jag säga, man måste helt enkelt ha ett jäkla fokus på var man sätter fötterna 🙃 samt springa koncentrerat, undvika att släpa med fötterna också (då snubblar man förr eller senare) men det är roligt. Tror att hm på Vildmarksspåret är ca 230-240 m per varv (enligt min garmin) (ca 7,8 km) vilket väl klassas in som "medeltufft" antar jag, typ (jag är väldigt oerfaren på trail själv), de ggr jag tar 2 varv på raken är jag rätt mör men nöjd. 🙂

Övergripande så är det bra med hög kadens, men på tekniskt underlag kommer kadensen delvis att styras av underlaget.

Senast ändrad:
Har jag 400w ftp nu eller? 😂Glädjewatt från Garmin på dagens jogg. Varför försöker dom ens mäta effekt vid löpning??
IMG_0222.jpeg

Har jag 400w ftp nu eller? 😂Glädjewatt från Garmin på dagens jogg. Varför försöker dom ens mäta effekt vid löpning??
Visa bilaga 731799
Nu vet jag ju inte din ftp men det är väl inte orimligt att anta att löpning kräver mer energi än cykling vid samma intensitet? Har inte effektmätning vid löpning på min klocka så kan inte jämföra mina värden.

Det här är ju också bara estimerade värden, min klocka säger att jag borde springra milen på 39 minuter men det är också väldigt långt ifrån sanningen... För det värdet borde dom ju dessutom ha bra data, jag orkar ju knappt 4x500m i det tempot så den förutsägelsen kan ju inte alls baseras på träningsdata utan enbart på andra beräknade värden, därav stora felaktigheter.

Sedan är det roande hur löpare på olika nivåer definierar "jogg", det brukar variera exceptionellt mycket om man säger som så. 😅 Inte för att jag heller bryr mig om detta värde för fem ören dock.

Nu vet jag ju inte din ftp men det är väl inte orimligt att anta att löpning kräver mer energi än cykling vid samma intensitet? Har inte effektmätning vid löpning på min klocka så kan inte jämföra mina värden.

Det här är ju också bara estimerade värden, min klocka säger att jag borde springra milen på 39 minuter men det är också väldigt långt ifrån sanningen... För det värdet borde dom ju dessutom ha bra data, jag orkar ju knappt 4x500m i det tempot så den förutsägelsen kan ju inte alls baseras på träningsdata utan enbart på andra beräknade värden, därav stora felaktigheter.
Googlade lite och det verkar som om kroppen arbetar mer effektivt vid löpning än cykling (higher metabolic efficiency). Därför blir det mer watt vid samma puls. Jaja.

Mitt värde efter en 6,7 km lunchtur idag, 4:52 tempo, 108 hm, elljus + lite strandpromenad. Garmin epix (Gen 2) amoled standard tror jag min klocka heter. Jag är 182 cm och väger cirka 73 om den nu också tar hänsyn till sådant i formeln.
1728665709692.png

Tillbaka
Topp