[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Har nog aldrig lyckats köpa exakt samma modell igen... Som sagt en störig marknad det här.

Paradigm 6 verkar ha funnits sedan 2021, går fortfarande att hitta men de har ju egentligen ersatts av 7:an.

(Sen kanske man inte vill köpa hur gamla skor som helst heller jag antar att de åldras även utan att användas med).

Paradigm 6 verkar ha funnits sedan 2021, går fortfarande att hitta men de har ju egentligen ersatts av 7:an.

(Sen kanske man inte vill köpa hur gamla skor som helst heller jag antar att de åldras även utan att användas med).
Har ett par minst som fortfarande är springbara men som är så pass gamla att sulan är i princip helt torr och superhal.

Knappt 60 mil i genomsnitt med en spridning från 4 till 101 mil för de senaste 14 paren som jag har loggat distans med i Strava.

- Två par pensionerades väldigt tidigt pga dålig löpkänsla och halkig sula (4 mil) respektive skavsår (5 mil).
- Fyra par gick sönder efter 32-65 mil: helt spruckna vid insidan av stortåleden eller rejält trasig ovansida.
Lyckades i somras reklamera och få pengarna tillbaka för ett par kinvaras som hade gått 45-50mil och börjat spricka just vid stortån.
Det var www.runningwarehouse.com som löste det.

Så att avgöra när skon är slut kan vara rätt knepigt.
Med tanke på att det finns allt från barfota- till superdämpade så är väl frågan om det spelar så stor roll? Känns det bra så är det väl bara att springa vidare?

Åldrandet på ett par skor som ligger mörkt i rumstemperatur måste ju vara minimalt. Jag har haft skor som legat ett par år i kartong när jag köpt ett extra par av någon sko jag gillat och har aldrig tyckt det varit någon skillnad mot helt nya skor.

Med tanke på att det finns allt från barfota- till superdämpade så är väl frågan om det spelar så stor roll? Känns det bra så är det väl bara att springa vidare?

Åldrandet på ett par skor som ligger mörkt i rumstemperatur måste ju vara minimalt. Jag har haft skor som legat ett par år i kartong när jag köpt ett extra par av någon sko jag gillat och har aldrig tyckt det varit någon skillnad mot helt nya skor.

Det kan man tro - kastade ett par gamla adidas trailskor som jag aldrig riktigt gillat och därför har de tillbringat merparten av sitt liv i en garderob. Nu var dessa över tio år gamla förvisso men yttersulan var stenhård, snorhal och hade krackelerat trots att de knappt sett dagens ljus 😀

Men ett par år är nog inga problem.

Om de nu faller i bitar efter 10 år så kan man ju undra om degraderingen är linjär. Då borde de ändå vara märkbart sämre efter 3 år. Kanske också märks mer på ett par skor som är greppigare gummi.

Om de nu faller i bitar efter 10 år så kan man ju undra om degraderingen är linjär. Då borde de ändå vara märkbart sämre efter 3 år. Kanske också märks mer på ett par skor som är greppigare gummi.

Skulle tro att det hänt rätt mycket med materialutvecklingen de sista femton åren :) men ju mjukare gummi desto större lär greppförluster bli med tid, bara kolla vinterdäck på bilar liksom.

Skulle tro att det hänt rätt mycket med materialutvecklingen de sista femton åren :) men ju mjukare gummi desto större lär greppförluster bli med tid, bara kolla vinterdäck på bilar liksom.

Ja, när jag i våras plockade fram ett par drygt 10 åriga oanvända skor gick det inte så bra, en rejäl sträckning direkt men kan möjligen i huvudsak bero på att de har avsevärt mindre drop än vad jag är van vid. 🙂

Någon som vill ha en startplats till Växjö marathon på lördag? Namnbyte verkar gå att ordna med fram till lördag förmiddag. Loppet startar kl 11:00. Snabb bana och nästan perfekt löparväder.

Sprang Åhus Trailrun 11km i helgen, gick överlag väldigt bra men inser att jag behöver ett par trailskor.

Men jag vet inte var jag ska börja, har haft bäst erfarenhet med Asics genom åren och främst sprungit i GT2000.

Dock som Trailsko verkar den inte vara något som rekommenderas. Saucony har med passat rätt bra, men sprungit ganska mycket mindre med dem.

Var ska jag börja om man frågar panelen?

Senast ändrad:
Sprang Åhus Trailrun 11km i helgen, gick överlag väldigt bra men inser att jag behöver ett par trailskor.

Men jag vet inte var jag ska börja, har haft bäst erfarenhet med Asics genom åren och främst sprungit i GT2000.

Dock som Trailsko verkar den inte vara något som rekommenderas. Saucony har med passat rätt bra, men sprungit ganska mycket mindre med dem.

Jag sprang 17 km där med Saucony Canyon.

Bra pris-prestanda imo.

Just i Åhus hade det ju inte gjort något med bredare dojor dock. Sanden var tung.

Sauconay Endorphin Rift är fina om de passar.
Annars är Salomon Genesis (icke S Lab) en ruggigt bra sko som brukar finnas på kampanj. Tyvärr för smal för mina fötter annars hade det varit ett förstahandsval.

Saucony Peregrine är poppis. De vanliga är vettiga på sten och rötter i blött, sen finns en modell som heter ST (Soft Terrain) som är rätt usel när det är blött och halt men bra i sand och lera. Min fru kör med icke-ST. Men de passar som sagt inte alla fötter. Brukar gå att hitta dem till bra pris.

Notera att Peregrine har "bara" 4 mm drop. Om du är van med mer drop och har känsliga vader så kan det vara en faktor att väga in. Fråga mig inte hur jag vet det 🙂.
Jag har smala fötter och trivs både med Saucony Peregrine (efter lite mer inkörning) och Salomon Ultra Glide för stiglöpning. Av de två är Saucony bättre på teknisk stig med bättre grepp och "markkänsla" medan Salomonskorna är komfortablare med mer dämpning på grusväg.

/Johan

Klickade hem ett par Endorphine Rift nu på vinst och förlust, kikade på dessa igår men behövde bli puttad över kanten till ett beslut!

Notera att Peregrine har "bara" 4 mm drop. Om du är van med mer drop och har känsliga vader så kan det vara en faktor att väga in. Fråga mig inte hur jag vet det 🙂.
Jag har smala fötter och trivs både med Saucony Peregrine (efter lite mer inkörning) och Salomon Ultra Glide för stiglöpning. Av de två är Saucony bättre på teknisk stig med bättre grepp och "markkänsla" medan Salomonskorna är komfortablare med mer dämpning på grusväg.

/Johan
Gissar att du inte har sprungit i Genesis? Det är en grymt mycket bättre sko än Ultra Gliden (och mer avancerad än Peregrine som är en "bassko", inget fel med det men vill man maxa vad man får för pengarna är Genesis svårslagen om den passar).

Gissar att du inte har sprungit i Genesis? Det är en grymt mycket bättre sko än Ultra Gliden (och mer avancerad än Peregrine som är en "bassko", inget fel med det men vill man maxa vad man får för pengarna är Genesis svårslagen om den passar).
Intressant. Börjar så smått se mig om efter några ersättare till Ultra Glide som passerat 80 mil. Ska definitivt kolla in Genesis eftersom jag verkar ha Salomonfötter 🙂.

/J

Man kan ju roa sig med att filma hur jävla illa man ser ut när man springer. Jag kom på att det kanske skulle vara kul att kunna filma sig på löpband och se det direkt på telefonen/ipad istället för att filma och kika utan omedelbar feedback. Typ som en babymonitor med bild så man kan känna hur olika saker faktiskt ser ut. Det är ju notoriskt svårt att avgöra bara på känsla hur man faktiskt springer. Har någon tips på någon billig kamera för ändamålet? Det ska vara så billigt som möjligt då den gissningsvis kommer att användas för detta syfte lika många gånger som en genomsnittlig tv-shopträningsprodukt, dvs typ 3.

Man kan ju roa sig med att filma hur jävla illa man ser ut när man springer. Jag kom på att det kanske skulle vara kul att kunna filma sig på löpband och se det direkt på telefonen/ipad istället för att filma och kika utan omedelbar feedback. Typ som en babymonitor med bild så man kan känna hur olika saker faktiskt ser ut. Det är ju notoriskt svårt att avgöra bara på känsla hur man faktiskt springer. Har någon tips på någon billig kamera för ändamålet? Det ska vara så billigt som möjligt då den gissningsvis kommer att användas för detta syfte lika många gånger som en genomsnittlig tv-shopträningsprodukt, dvs typ 3.
Kanske inte svar på din fråga men en möjlig lösning.
Montera upp telefonen så att du ser dig själv och så startar du ett teams/zoom eller annat valfritt videomöte med dig själv och kan då se dig i paddan.
Kanske inte genomförbart men bara en idé.

Det ska ju gärna vara laggfritt. Annars hade man ju kunnat köra en webkamera också men det brukar vara nån sekunds fördröjning och det kommer nog göra att det känns väldigt konstigt.

Kanske inte svar på din fråga men en möjlig lösning.
Montera upp telefonen så att du ser dig själv och så startar du ett teams/zoom eller annat valfritt videomöte med dig själv och kan då se dig i paddan.
Kanske inte genomförbart men bara en idé.
Hmm, värt att testa. Det borde ju funka.

Någon som ska springa Kullamannen i år? Jag nöjer mig med att vara funktionär imorgon och support på lördag. Och att springa runt lite grann på Kullaberg.

IMG_0188.jpeg

Jag tänkte göra ett försök till på 55 km. Otroligt dåligt taktiskt sprunget förra året så behöver en revansch innan det blir eventuella kvällsstarter..

Gick ner och kollade på pärlbandet av Kullamannen Ultra-löpare som passerade nära hemmet. Förvånansvärt få hålögda blickar, de flesta såg ut att hålla fanan högt men hade nog gärna haft de 10 graderna högre temperatur som vi hade tills i förrgår. Och man undrar ju hur det känns att 10 mil in som på bilden fortfarande se starten (typ) vid Kullaberg.
IMG_7267.jpeg

Jag tänkte göra ett försök till på 55 km. Otroligt dåligt taktiskt sprunget förra året så behöver en revansch innan det blir eventuella kvällsstarter..
Gick lite bättre än förra året, putsade tiden med en kvart ca. Lugnare öppning och lite bättre ork den här gången. Men det är satans tungt att springa såpass långt, är inte det minsta sugen (för tillfället i alla fall) att dubbla distansen till nästa år...

såg någon med en Canyon Dude någonstans söder om Hovs Hallar.
Jag tror att det var ett förförelseförsök när försvaret var som lägst.

Senast ändrad:
Ska jobba i Göteborg i par dagar, tänkte fördriva en kväll med att prova ett par löpardojor.

Finns det någon välsorterad butik utöver Löplabbet som kan ha ett par Saucony Endorphin Speed hemma?

Dags att ta bort OT-stämplingen på tråden?
Apropå bästa tider av proffscyklister på marathon, någonstans i bakhuvudet har jag för mig att en kvinnlig triatlet som sadlade om till att bli cykelproffs gjorde en rätt bra tid på maran innan det. Kan dock inte komma på vem. Någon som inser vem min hjärna "halvtänker" på? Eller är det bara en hallucination?

Senast ändrad:
Intressant. Börjar så smått se mig om efter några ersättare till Ultra Glide som passerat 80 mil. Ska definitivt kolla in Genesis eftersom jag verkar ha Salomonfötter 🙂.

/J
Svängde förbi min LRS (local run shop) och provade Salomon Genesis på bandet. Funkade riktigt fint. Tajt och stadigt grepp om foten utan att bli trång om tårna. Inte jättedämpade men skön fjong i mellansulan borde göra transportsträckor och grusväg funkis. Mycket dämpning behövs ju inte i skogen (eller nånsin) men mina gnälliga knän uppskattar lite studs. Yttersulan något kralligare än mina nuvarande Salomon lär funka som förväntat. Springer ytterst sällan i lera så behöver inte särskilt aggressivt mönster så länge gummit är greppigt.

=> stark kandidat för nya stigskor, men ska nog även kolla in Endorphin Rift som diskuterades ovan :)

EDIT: Bild från igår. Granbarkborrens härjande märks. Nya vindfällen mer eller mindre varje tur. Nellie undrar vart stigen tog vägen.
20241106_204430.JPG

Länsstyrelsen avråder från att besöka minst ett naturreservat i krokarna pga detta :(

/J

Senast ändrad:
Om det är någon som är sugen på en ultra innan detta året är slut så anordnas en på min hemma plan .

Inbjudan/Tävlingsinfo
Storstenshöjden Skogs-Ultra 60 km, 4050 höjdmeter.

Datum och tid: 2024-12-28. Start 08.00.

Plats: Storstenshöjden i Kilsbergen. 3 km från Garphyttan. 1,5 mil från Örebro.

Bana: 20 km och 1350 höjdmeter. Banan springs i 3 varv. 70 % tidigare obanad skogsstig, 15 % skidbacke, 7 % vandringsled, 7 % svart MTB, 1 % grusväg. Banan är uppsprungen och synlig även på de obanade delarna. Det kommer vara snitslat och reflexmarkerat hela vägen utom på Bergslagsleden. Gpx finns.

Regler: Självsupport. Ingen dricka eller annan energi serveras. Ingen pacing. Ingen mandatory utrustning. Individuell självbevarelsedrift styr utrustningsval. Allt deltagande sker helt på egen risk. Maxtid 18h.

Service: Toalett inklusive rinnande vatten från kran och möjlighet till värmerum längs banan (100 meter innan start/varvning). Loppet är självsupportat i övrigt. Ok att ställa upp eget bord eller tält vid start/varvning. Parkering i anslutning till start/varvning. Arrangören rapporterar in resultat till ITRA och UTMB.

Anmälan: Kvitto på 150:- till valfritt välgörande ändamål skickas med Förnamn, Efternamn, Födelseår och Bostadsort till kavator@hotmail.com

Tips: Tänk inte på det här loppet som ett 6 mils lopp. Tänk istället att det motsvarar 10-11 mil på vanlig vandringsled.

Övrig info: Det här är Sveriges i särklass tuffaste 60k lopp. Höjdmeterförhållandet är detsamma som på t ex UTMB. Banan är dock betydligt mer teknisk än UTMB. 28 December är det vanligen en del snö i Kilsbergen inklusive Storstenshöjden. Det kan dock vara snöfritt. Temperaturen brukar vara runt 0 till -7. First Camp Ånnaboda 3 km från Storstenshöjden har vintercamping, stugor, hotellrum, restaurang och minilivs. Det finns även allmänna omklädningsrum och duschar i Ånnaboda.

Rekommenderad utrustning:
- GPS.
- Skor med metalldubb.
- Aluminiumstavar.
- Vattentäta strumpor.
- Extra pannlampa.
- Foliebivvy.

Tillbaka
Topp