[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Köpte precis ett par Speedgoat 6 för vinterlöpningen. Jag fick hemleverans så de hade legat i lastutrymmet på utdelningsbilen och när jag fick dem var sulan närmast en tegelsten. Det visar sig såklart, som ni påpekar, att sulan är i EVA och därmed inte så anpassad till minusgrader. @glitch @TBone @DanielS @Stumpy . Kan man göra något åt saken eller är det bara tugga i sig? @Earlslick hade ju ett bra tips men jag dessvärre inte listat ut hur man får teleporteringsmaskinen att funka…
Det är EVA i sulorna på mina Craft CTM Ultra Carbon Trail som jag sprang i vid -6 grader. Upplevde ingen skillnad mot i varmare väder. Vibramsulan greppig som vanligt.

Någon som har något tips på bra terrängskor som inte är för dyra.. Just terrängskor tycker jag slits ut på ovansidan mycket snabbare än sulan.. Men som sagt, tips på terrängskor??

Någon som har något tips på bra terrängskor som inte är för dyra.. Just terrängskor tycker jag slits ut på ovansidan mycket snabbare än sulan.. Men som sagt, tips på terrängskor??
Saucony Peregrine och Asics Fuji Lite. Båda går att hitta billigt på rea och funkar till det mesta. Särskilt Asics-skon gillar jag för att det går bra att springa pass som blandar asfalt, grus och terräng och att det är bra fäste på blöta berghällar.

Saucony Peregrine och Asics Fuji Lite. Båda går att hitta billigt på rea och funkar till det mesta. Särskilt Asics-skon gillar jag för att det går bra att springa pass som blandar asfalt, grus och terräng och att det är bra fäste på blöta berghällar.
Tack för tipsen.. Springer endast terräng, ytterst lite grusväg.. Ska börja leta peregrine och Fuji lite..

Har nu kört några rundor i mina dubbade VJ Sarva Ace. Funkar bra i kyla, inte så stumma. Också rätt varma och sköna, står även emot slask. Enda lite störande är att de är lite höga i kanterna mot fotknölarna om ni förstår vad jag menar.

Bilagor

• IMG_5342.jpeg
    IMG_5342.jpeg
    1 MB · Besök: 44
Jag kör nu med VJ iRock 3, https://vjshoes.com/products/vj-irock3, lätta, hyffsat greppiga och hållbara både sula och översidan. De är tydligen utgående, kan finnas för lagom pris.

Inov8 Oroc ser ju också bra ut. X-talon 210 har varit för tunna, de slits för fort.

Första löpningen sen juldagen (då jag bankade in en tå i en säng). På löpband och en dryg kvart. Kändes väl okej. Bara det jag ville säga (och kanske sänka ribban för andra som kanske satsat mer på julmat än löpning senaste veckorna). :)

Jäkligt trevligt pass. Kan rekommenderas. Kändes givande och roligt, men ändå inte alltför jobbigt, trots att jag ligger på relativt hög puls under en relativt lång tid. Körde 2 stegar på 5, 4, 3, 2, 1 min samt 30 och 15 s. Jag hann med lite drygt 2 stegar på 10 km. Skönt att slippa krav på att man måste upp till en viss puls, eller bara får vila x antal sekunder mellan dragen. Jag vilade tills pulsen hade kommit ned till en lagom nivå, runt 115-120 BPM (70-73% för mig), sen körde jag nästa drag i stegen. Tog i "lagom" mycket under dragen, lite mindre under de längre dragen, lite mer under de kortare dragen.

250113 löpn 14_5k.jpg

Senast ändrad:
Joggade 11 km med barnvagn i söndags. Har ökat upp mängden en del och blivit 2-4 mil i veckan. Känner mig inte alls sliten av det för det mesta, har härdat benen en del. Nu hände dock det att jag efter jogginpasset tog på mig ett par stövlar som satt tajt och när jag tog av de fick jag värsta krampen i vaden. Blev en hård boll av vadmuskeln, det släppte snabbt. Men det känns fortfarande lite grann, gör jag lite tåhävningar gör det ändå lite ont. Jag är inte van att få ont av träning haha så jag funderar på hur man förebygger liknande på bästa sätt? Tåhävningar?

Joggade 11 km med barnvagn i söndags. Har ökat upp mängden en del och blivit 2-4 mil i veckan. Känner mig inte alls sliten av det för det mesta, har härdat benen en del. Nu hände dock det att jag efter jogginpasset tog på mig ett par stövlar som satt tajt och när jag tog av de fick jag värsta krampen i vaden. Blev en hård boll av vadmuskeln, det släppte snabbt. Men det känns fortfarande lite grann, gör jag lite tåhävningar gör det ändå lite ont. Jag är inte van att få ont av träning haha så jag funderar på hur man förebygger liknande på bästa sätt? Tåhävningar?
Spring mer. Eller tåhävningar, men gör de ont nu så hade jag tagit det lugnt ett tag.

Sprang negativ stege (6+5+4+3+2+1 min) i torsdags. Fortfarande träningsvärk i baksidorna efter fem dagar, men nu kan jag iallafall sätta och resa mig utan att stöna av smärta. Skall nog inte ha uppehåll i löpintervaller på flera månader och sedan köra hårt.

Körde nästan en copy-paste på cykelpasset i förrgår, fast löpning i dag istället. 2 (negativa?) stegar (5+4+3+2+1+1/2+1/4 min). Intressant att pulskurvorna blir så lika och att jag hamnar bara något slag ifrån på snittpulsen, då jag jämför cykling och löpning.

250123 löpn 12_1k.webp

Någon som springer mycket på löpband och kan bidra med lite visdom kring hur jag ska ställa in det för att få lite mer utomhuslika förhållanden? Ska man sätta ett par graders lutning eller springa lite snabbare än sitt normala tempo?

Målet är väl att träna upp tekniken lite och öka på kadensen, har haft onödigt lågt tidigare men börjar klättra upp mot 165 i snitt nu, men skulle gärna öka på till 170 iaf.

Någon som springer mycket på löpband och kan bidra med lite visdom kring hur jag ska ställa in det för att få lite mer utomhuslika förhållanden? Ska man sätta ett par graders lutning eller springa lite snabbare än sitt normala tempo?

Målet är väl att träna upp tekniken lite och öka på kadensen, har haft onödigt lågt tidigare men börjar klättra upp mot 165 i snitt nu, men skulle gärna öka på till 170 iaf.
Inte för att jag springer speciellt mycket på band men men...

Finns många olika åsikter om hur man springa på löpbandet. Tidigare rekommenderade de flesta att köra 1-2% lutning, numera verkar de flesta tycka man ska köra platt och lite snabbare istället. Givet det är intervaller vi pratar om.

Jag kör med lite lutning eftersom jag alltid gjort så..

Gällande kadens så är väl inte heller det någon absolut sanning att den ska vara hög, och hög kadens och bra löpteknik är väl nödvändigtvis inte samma sak. Fredrik Zillen har gjort en del videos på detta tema. Jag vet inte hur rätt han har i sina påståenden men han är iaf pragmatisk och tar upp för- och nackdelar i sina resonemang.

Inte för att jag springer speciellt mycket på band men men...

Finns många olika åsikter om hur man springa på löpbandet. Tidigare rekommenderade de flesta att köra 1-2% lutning, numera verkar de flesta tycka man ska köra platt och lite snabbare istället. Givet det är intervaller vi pratar om.

Jag kör med lite lutning eftersom jag alltid gjort så..

Gällande kadens så är väl inte heller det någon absolut sanning att den ska vara hög, och hög kadens och bra löpteknik är väl nödvändigtvis inte samma sak. Fredrik Zillen har gjort en del videos på detta tema. Jag vet inte hur rätt han har i sina påståenden men han är iaf pragmatisk och tar upp för- och nackdelar i sina resonemang.
Nu har jag inte heller sprungit så mycket på löpbandet, men jag har ett måltempo kring 3:45 och jag tycker det går lite lätt på bandet jämfört med ute.

Har med kollat på Zillens videor och det känns som en rimlig inställning han har, men som jag uppfattat det menar han väl mest att man inte ska stirra sig blind på kadensen(och 180) utan att det finns mycket annat med att jobba på. Oavsett har jag en hopplöst dålig löpteknik som jag tänkte jag ska lägga ett pass i veckan på gymmet till att bättra.

En hög löpkadens är väl främst ett medel för att inte sätta i foten framför kroppens tyngdpunkt. Gör man det så både bromsar man farten och sliter på knän och höfter.

Tänker att ett löpband är en bra/kontrollerad miljö att träna teknik på. Man kan fokusera på steget än allt annat (grepp, trafikanter, stenar). Har man en spegel kan man ju se hur man springer också.

Vill man ha något "on topic" att lyssna på när man kutar löpband så kan man lyssna på Dömd att springa och Fri att springa av Fredrik Svanfeldt, handlar om en snubbe som hamnar i finkan och där börjar han springa löpband mer och mer ambitiöst.

Rätt nördig men väldigt underhållande bokserie om man är inne i springandet själv. Rätt säker på att jag nämnt de böckerna tidigare i tråden.

Tänker att ett löpband är en bra/kontrollerad miljö att träna teknik på. Man kan fokusera på steget än allt annat (grepp, trafikanter, stenar). Har man en spegel kan man ju se hur man springer också.
Exakt min tanke, så ska prova en halvtimme på onsdag med både kadens och tempomål.

Min upplevelse är precis tvärt om 😅 vet dock inte riktigt varför...
Ska jag jobba med tekniken hade jag nog personligen gjort det på bana.

Min upplevelse är precis tvärt om 😅 vet dock inte riktigt varför...
Ska jag jobba med tekniken hade jag nog personligen gjort det på bana.
Ett löpband är ju typ en bana. :) Men, en bana är också en bra plats för teknikträning (förutom att andra kan se dig och din teknik!).

Jamen det blir ju så när man shottar broccoligroddar😂
Perfekt, mer att diskutera i pillertråden. (y) 🙂 Men rödbetor och broccoligroddar bör jag ju kunna lägga till i min dagliga ca 8 dl smoothie men behöver läsa om detta lite först. LoL (Känner mig lite pressad nu när jag slutat med alla vitamin samt mineraltillskott och att jag optimerar min smoothie istället. 😅)

Senast ändrad:
Jag trodde det var bakpulver som gällde nu för tiden! https://www.maurten.com/products/bicarb

Det verkar vara hyggligt vetenskapligt accepterat men också väldigt dyrt.
Ja, min smoothie behöver kompletteras med:

• bakpulver
  • rödbeta
  • broccoligroddar

(y) 🙂

skämt åsido, eventuellt, ska läsa lite först och sedan beror det lite på kostnad/tillgänglighet/praktiska saker (jag är lat)

Problemet med bakpulver är att man mår rätt illa och blir rapig av det, det säger sig Maurten ha löst och tar då bra betalt för det :-)

Problemet med bakpulver är att man mår rätt illa och blir rapig av det, det säger sig Maurten ha löst och tar då bra betalt för det :-)

Bakpulver funkar alldeles utmärkt för de flesta om man tar det i omgångar. Väger man runt 70 kg så kan man köra 7g / omgång och börja 3-4 h innan prestation och ta en shot per timme gånger 3. Givet att det främst gynnar korta anaeroba prestationer funkar det till exempel fint om man kör hårda intervaller på trainer.

Maurtens paketetering är så klart mer praktisk men kostar därefter nyttan på t.ex. ett långt linjelopp är klart mer tveksam än vid tex en velodromsprint.

Bakpulver funkar alldeles utmärkt för de flesta om man tar det i omgångar. Väger man runt 70 kg så kan man köra 7g / omgång och börja 3-4 h innan prestation och ta en shot per timme gånger 3. Givet att det främst gynnar korta anaeroba prestationer funkar det till exempel fint om man kör hårda intervaller på trainer.

Det är säkert sant, jag har bara sett något sponsrat inslag om det och då framställs förstås Maurtens kommersiella produkt som lösningen på allt :-)

Maurtens paketetering är så klart mer praktisk men kostar därefter nyttan på t.ex. ett långt linjelopp är klart mer tveksam än vid tex en velodromsprint.

Verkar vara en och annan långlöpare som använder det med. Men som du säger så borde det vara mera nytta vid högre intensitet.

Det är säkert sant, jag har bara sett något sponsrat inslag om det och då framställs förstås Maurtens kommersiella produkt som lösningen på allt :-)

Verkar vara en och annan långlöpare som använder det med. Men som du säger så borde det vara mera nytta vid högre intensitet.

Det är inte en fråga om "borde" - det är så. Det är ett buffrande substrat som buffrar vätejoner och därmed saktar ner försurningen i muskeln när kreafosfat bindningsr bryts och frisätter ATP - på långdistans är det aeroba processer där Atp skapas i bland annat citronsyracykeln.
Allt detta är extremt validerat.

Sen kan förstås en långdistanslöpare se nytta med bikarbonat på träningspass med anaeroba moment / hög intensitet likväl som hen kan vara sponsrad och av den anledningen frontar preparatet.

Det är inte en fråga om "borde" - det är så. Det är ett buffrande substrat som buffrar vätejoner och därmed saktar ner försurningen i muskeln när kreafosfat bindningsr bryts och frisätter ATP - på långdistans är det aeroba processer där Atp skapas i bland annat citronsyracykeln.
Allt detta är extremt validerat.

Sen kan förstås en långdistanslöpare se nytta med bikarbonat på träningspass med anaeroba moment / hög intensitet likväl som hen kan vara sponsrad och av den anledningen frontar preparatet.
Perfekt för ett backigt sprintrace i zwift! 😅

Körde mitt kadenspass nu på morgonen, inga större problem att hålla runt 165-170 vid 3:40. Klockan håller verkligen inte med om tempot och jag är lite skeptisk med, gick väldigt lätt.

Är det inte lite som att titta på sin snitthastighet i Zwift då? Roligt, men inte förknippat med verkligheten. Du står ju still i praktiken..

Tillbaka
Topp