Att videofilma sig själv är ett jobbigt (mentalt, att titta på efteråt) men bra sätt att ta sig ur missförstånd om vad man faktiskt gör.

Inte nödvändigtvis att hitta smådetaljer att fila på (det gör en professionell löpcoach bättre) men för att bara få en första insikt i "Men sådär gör ju
inte jag! Va,
är det där jag?!" Själv tyckte jag att jag var "energieffektiv" med min armar, tills löpcoach tyckte jag skulle röra mer på dem (låta de gunga med mer naturligt). Tyckte jag ändrade mig och kastade armarna omkring mig, men fick samma feedback. Fick se inspelad video och jo, jag hade gått från 10 till 40% av vad som nog är rätt armrörelse (för mig).
Jag faller fortfarande tillbaka i för frusna armar när jag blir trött/det går långsamt, funderar på att bilda "T-Rex Runners Club" med andra liknande löpare.

(Jag är ingen förespråkare av kraftig aktiv armföring generellt vid motionslöpning, men det finns gränser på hur spända och tryckta mot bröstet de ska vara för ett bra löpsteg, och jag var definitivt låångt ut på ena sidan spektrat tidigare. Men helt okänt för mig innan jag såg det med egna ögon med en video.)