[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Är det inte lite som att titta på sin snitthastighet i Zwift då? Roligt, men inte förknippat med verkligheten. Du står ju still i praktiken..
Äh jag vet inte, verkar inte så enligt internet. Men min upplevda känsla är absolut att det gick betydligt enklare.

Enligt Zillen är det inte en mätbar skillnad förens man kommer upp i 4:21 och väldigt lite efter det.

Jag tycker också att det går lätt (mindre tungt) på löpband. Men, jag tar inte de siffrorna för en sanning. Men man kan använda siffrorna (för att jämföra sig själv).

Ja, jag tycker också det går lättare att hålla ett högt tempo på löpband vs utomhus även om jag kör väldigt lite löpband (huvudorsaken är att jag tycker det tenderar bli en väl varm svettfest så fort man ökar tempot). Generellt sett avskyr jag konditionsmaskiner på gym eftersom det oftast blir för varmt/svettigt när man börjar ta i (möjligen svettas jag mer än genomsnittet dock). Avsevärt enklare hemma under tex Zwift eftersom man då kan ha korsdrag och fläktar etc framme hur sjutton man vill samt köra utan t-shirt. För mig är det ett totalt mysterium att såpass många föredrar tex spinning pass i grupp vs Zwift, usch och fy. Svetten sprutar i gruppform, huva. 🙂

Senast ändrad:
Ja, jag tycker också det går lättare att hålla ett högt tempo på löpband vs utomhus även om jag kör väldigt lite löpband (huvudorsaken är att jag tycker det tenderar bli en väl varm svettfest så fort man ökar tempot). Generellt sett avskyr jag konditionsmaskiner på gym eftersom det oftast blir för varmt/svettigt när man börjar ta i (möjligen svettas jag mer än genomsnittet dock). Avsevärt enklare hemma under tex Zwift eftersom man då kan ha korsdrag och fläktar etc framme hur sjutton man vill. För mig är det ett totalt mysterium att såpass många föredrar tex spinning pass i grupp vs Zwift, usch och fy. Svetten sprutar i gruppform, huva. 🙂
Lösningen är att inte ta i så mycket. :) Funkar för mig (plus att jag värmetränats genom jobbet)! Nä, det är inte kul att svettas/gå varm. Och vissa svettas ju mer/mindre än andra.

Är det inte lite som att titta på sin snitthastighet i Zwift då? Roligt, men inte förknippat med verkligheten. Du står ju still i praktiken..

Ja, det blir lite fjantigt, i synnerhet när man Zwiftar i stora grupper och snittar drygt 40 km/h, man slukar mil i rätt snabb takt. Zwiftmil = fejkmil

Det är lite mindre fartvind att klyva på löpband om ni inte har en fläkt som genererar motstånd.
Lite är det viktiga ordet här. Det krävs en ganska hög löphastighet för att det ska göra en skillnad att bry sig om som motionär.

Enligt https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7380693/ “The energy cost of overcoming air resistance on a calm day outdoor was calculated to be 7.8 percent for sprinting (10 m/s), 4 percent middle-distance (6 m/s), and 2 percent marathon (5 m/s) running.”

Så om det är 4% vid 2:47-tempo och 2% 3:20-tempo är det ganska ointressant lite i den hastighet vi de flesta motionärer springer på bandet. Det är fler och större felkällor inblandade som gör att hastigheten på displayen inte är identisk med vad samma ansträngning skulle ge ute på en löpbana/asfalten

Men summa summarum känns det som för mig som vill arbeta på kadensen och tekniken ger det mer att köra med en lite högre hastighet som främjar hög kadens jämfört med 1-2% som mest bara gör det jobbigare.

Men summa summarum känns det som för mig som vill arbeta på kadensen och tekniken ger det mer att köra med en lite högre hastighet som främjar hög kadens jämfört med 1-2% som mest bara gör det jobbigare.
Ja, men jag tycker nog det är svårare att hålla uppe kadensen när man springer lite lugnare så det kanske är bra att träna på? :unsure: Obs: Jag är ingen kadensexpert whatsoever men min kollega på jobbet (en mycket rutinerad rackare som gjort maran under 3 etc) har tryckt på detta en del. Sedan har jag ingen aning om det blir annorlunda för långa personer. Garmin brukar visa att jag springer på runt 178-180 spm när jag ligger på lite drygt 4 min tempo och ca 169-170 när jag springer i cirka fem min / tempo. (Så möjligen lägre spm ju långsammare tempo.)

Slutsats: Utmaningen för mig i så fall är att hålla uppe kadensen under träningsfart annars ser det väl helt ok ut.

Senast ändrad:
Stegfrekvens är mer ett resultat av energiinsats och löpstegsteknik, än ett självändamål. Med det sagt så får de flesta en stegfrekvens på säg 175 och uppåt med ett bättre (energieffektivt, skaderisk) löpsteg. Så gå efter tekniken först, sen märker du kanske (antagligen) att det resulterar i en högre stegfrekvens. Löpband har fungerat bra för mig i omskolning/återskolning av mitt egna löpsteg, det är lätt att få till ett störningsfritt fokus. Bäst har dock löpbana varit. 🙂

Oombedda tankar och funderingar: försök inte springa med din nuvarande teknik men endast höja stegfrekvensen. De flesta jag studerat springer med bäst teknik när de springer lite fortare (men inte sprint). Avslappnad men snabb, kanske så som man springer 200-300 meter utan att förta sig. Typ flåsig men att man lätt kan göra 10 sådana med kort vila emellan. Efter att ha hittat den känslan, det steget, försök att behålla det löpsteget men tryck till lite mindre i frånskjutet, dra upp knät lite mindre på vägen fram, hälen lite mindre uppmot baksida lår, armarna lite mindre aktiva, etc. när du sänker farten. Minska totala steglängden men inte stegfrekvensen. Med övning kan du bredda hastighetsintervallet du kan springa med bra löpteknik, och då verkligen få till ett bra löpsteg oavsett hastighet (och också befästa den tekniken då du nu springer "bra" nästan jämt och inte bara under teknikträningen.)

Jag såg/läst/hörde nånstans (var det Zillén?) att dålig löpteknik är dålig löpteknik. Den syns/märks mindre när man springer snabbt. Men det är fortfarande inte bra. Tog det till mig (eftersom det känns precis så när jag springer). När jag springer "avslappnat och stort" springer jag inte alls avslappnat och stort.

Jag tror att "vi" gubbar gärna vill tro att vi är bättre än vi är. Och att det vi tror att vi gör inte alls är det vi gör (nåt jag definitivt lärde mig på yogapassen...). "Och löpteknik? Vad är det för tjoller!?"

Jag tror att löpteknik är skitbra. Och jag försöker förbättra min. Behöver troligtvis hjälp, men..."Vad är det för tjoller!? En gubbe som inte kan själv!?".

Jag såg/läst/hörde nånstans (var det Zillén?) att dålig löpteknik är dålig löpteknik. Den syns/märks mindre när man springer snabbt. Men det är fortfarande inte bra. Tog det till mig (eftersom det känns precis så när jag springer). När jag springer "avslappnat och stort" springer jag inte alls avslappnat och stort.

Jag tror att "vi" gubbar gärna vill tro att vi är bättre än vi är. Och att det vi tror att vi gör inte alls är det vi gör (nåt jag definitivt lärde mig på yogapassen...). "Och löpteknik? Vad är det för tjoller!?"

Jag tror att löpteknik är skitbra. Och jag försöker förbättra min. Behöver troligtvis hjälp, men..."Vad är det för tjoller!? En gubbe som inte kan själv!?".
Att videofilma sig själv är ett jobbigt (mentalt, att titta på efteråt) men bra sätt att ta sig ur missförstånd om vad man faktiskt gör. 🙂 Inte nödvändigtvis att hitta smådetaljer att fila på (det gör en professionell löpcoach bättre) men för att bara få en första insikt i "Men sådär gör ju inte jag! Va, är det där jag?!" Själv tyckte jag att jag var "energieffektiv" med min armar, tills löpcoach tyckte jag skulle röra mer på dem (låta de gunga med mer naturligt). Tyckte jag ändrade mig och kastade armarna omkring mig, men fick samma feedback. Fick se inspelad video och jo, jag hade gått från 10 till 40% av vad som nog är rätt armrörelse (för mig).

Jag faller fortfarande tillbaka i för frusna armar när jag blir trött/det går långsamt, funderar på att bilda "T-Rex Runners Club" med andra liknande löpare. 😃🦖

(Jag är ingen förespråkare av kraftig aktiv armföring generellt vid motionslöpning, men det finns gränser på hur spända och tryckta mot bröstet de ska vara för ett bra löpsteg, och jag var definitivt låångt ut på ena sidan spektrat tidigare. Men helt okänt för mig innan jag såg det med egna ögon med en video.)

Några av de snabbaste jag vet här lokalt, som även placerar sig hyggligt på stora tävlingar, har riktigt märklig stil och teknik när de springer. Det får en ju att fundera lite på hur viktigt det egentligen är.

Några av de snabbaste jag vet här lokalt, som även placerar sig hyggligt på stora tävlingar, har riktigt märklig stil och teknik när de springer. Det får en ju att fundera lite på hur viktigt det egentligen är.
Jo, det är ju dels individuellt vad som är bäst för individen men också den klassiska, eviga, svårbesvarade "...men hur snabba hade de varit med annan teknik?" 😃

Att videofilma sig själv är ett jobbigt (mentalt, att titta på efteråt) men bra sätt att ta sig ur missförstånd om vad man faktiskt gör. 🙂 Inte nödvändigtvis att hitta smådetaljer att fila på (det gör en professionell löpcoach bättre) men för att bara få en första insikt i "Men sådär gör ju inte jag! Va, är det där jag?!" Själv tyckte jag att jag var "energieffektiv" med min armar, tills löpcoach tyckte jag skulle röra mer på dem (låta de gunga med mer naturligt). Tyckte jag ändrade mig och kastade armarna omkring mig, men fick samma feedback. Fick se inspelad video och jo, jag hade gått från 10 till 40% av vad som nog är rätt armrörelse (för mig).

Jag faller fortfarande tillbaka i för frusna armar när jag blir trött/det går långsamt, funderar på att bilda "T-Rex Runners Club" med andra liknande löpare. 😃🦖

(Jag är ingen förespråkare av kraftig aktiv armföring generellt vid motionslöpning, men det finns gränser på hur spända och tryckta mot bröstet de ska vara för ett bra löpsteg, och jag var definitivt låångt ut på ena sidan spektrat tidigare. Men helt okänt för mig innan jag såg det med egna ögon med en video.)
En kompis videofilmade mig för några år sen... Huga! Bra att vakna upp, men på DET sättet!? Nästan elakt!

Jag tror en löpcoach skulle hjälpa mig (och andra självlärda) mer med löpningen än ren doping. För att få set mer naturligt och harmoniskt.

Har ingen större aning om hur min armföring är, men jag platsar nog i en klubb för alternativa löpstilar. :)

De har nog bra syreupptag också. Och hittat SIN löpekonomi. Tycker skillnaderna i löpstil är intressant när man kollar på stora tävlingar. Det går helt klart snabbt med olika stilar. Alla stilar ser bättre ut än min (behöver jag nog inte tillägga).

Att försöka få löpningen att inte se förjä*lig ut hade varit nog så bra för mig. Då skulle det nog kännas bättre (i löpningen, för jag bryr mig inte om min look).
"Det som är vackert är också funktionellt" tror jag en gammal bildesigner en gång sa (Giugario?).

Salming körde runlab innan med fräsiga kameror och uppföljande analys. Jag körde en 2015 tror jag, det var rätt dyrt, ca 2500 för två sessions om jag minns rätt, men känns ändå billigt om det kan förbättra en livstid av löpning. Förutsatt att man tar till sig av råden såklart.

Flikar in lite åsikter här, inom ett ämne som jag garanterat har ytterst grund kunskap i. Men hur som helst, här kommer ett slag för den varierade träningen!

Min löpning var en katastrof förr. Ont, ovant och jävligt, även när jag var tränad på att springa (bollidrotter). Sen bytte jag skor, och kunde springa! Ska jag se så snabb som möjligt ut behöver jag ha rätt skor först och främst.

Det jag reflekterar över när jag ser löpare är att många liksom hukar sig, rullar igenom steget som om marken finns till för att glida utmed snarare än trycka ifrån mot. Lemmar åt lite olika håll, en fot utåtvinklad utan något direkt syfte osv, istället för att de olika delarna fyller sitt syfte för att få kraft och fart. Ingen fart, spänst och styrka helt enkelt.

Den radikala åsikten i detta inlägg är att jag gissar att stor del av "löptekniken" sitter i koordinationsvanan och styrkan i delar av kroppen som inte tränas av ren löpning. Till exempel att ha en stark bål till följd av fysisk belastning för att kunna ha en god hållning, mindre flaxiga armar av en god balans och funktionella rörelser utifrån att man vet vad som är mest effektivt genom att man titt som tätt gör maxprestationer där hela kroppen används för att vinna så mycket mark som möjligt. Alltså, att man får en snygg löpform utifrån en allsidigt tränad och funktionell kropp.

Gissar därmed att det är svårt att träna sig till den där "snabba, lätta, atletiska" löpstilen som jag gissar att många vill ha, enbart genom att nöta den ganska mjäkigt idrotten "jogging". Eller?

Ska sägas att jag lägger mest tid utslaget över helåret på den EXTREMT mjäkiga idrotten "cykling", där ingenting funktionellt mer än att trampa ner pedaler när de kommer upp tränas. Sett till det är ju löpning rena atletfabriken!😛

Jag har (själv, för vem kan man annars lita på?!) kommit fram till att jag är svag lite här och var (för löpning). Och det gör det svårt att få till ett bra löpsteg. Så, jag styrketränar och försöker få dessa delar starkare. Så att jag förhoppningsvis till våren (!) kan springa på ett mer avslappnat sätt.

Så, jag tycker du har helt rätt (iaf en stark poäng) i ditt radikala reflekterande, @n3wton .

Flikar in lite åsikter här, inom ett ämne som jag garanterat har ytterst grund kunskap i. Men hur som helst, här kommer ett slag för den varierade träningen!
........
Du har säkert rätt utan vetenskapen, nu har jag inte kört så mycket intervaller efter nyår. Men fokuserade mycket på det som tempoökande träning innen dess, men där blev bålstyrkan styrande för mig. Jag klarade inte att hålla hållningen när jag tryckte på ordentligt.

I det programmet jag körde ligger det övningar för både bålstyrka och löpskolning för lederna, men på klassisk gubbmaner så ignorerade jag det för det kändes inte som jag behövde det för stunden.
Sen när jag ökade på tempot kom slitningarna och smärtan, då föll poletten ner!

Jag börjar bli lite skeptisk till löpintervaller generellt (för mig) men det är väl åldern. 😅

Mina tankar:

1. Jag upplever det som att skaderisk, tex risk för sträckningar och sådant går upp enormt under vissa typer av intervaller. Risken blir större ju kortare ju mer hysteriska intervaller det är.
2. Vad har jag egentligen för ambitioner? I år är mitt mål att klocka någonstans mellan 2:20 - 2:30 på Lidingöloppet 30 (det landar sannolikt runt 2:30 om jag inte har ett riktigt bra år). Men behövs egentligen intervaller för detta under förutsättning att jag regelbundet tränar på kuperade rutter? Kuperad terräng blir ju i sin tur ändå på sätt och vis i sin natur intervall-lik?
3. Om jag nu eventuellt vill försöka springa snabbare på milen igen så bör det ju rimligen räcka med 1 km "intervaller" (vet knappt om man ens behöver kalla det för intervaller, låång intervall i så fall).

Jag är skeptisk men vad säger ni andra med koll?

I cykling lite annorlunda tror jag eftersom det är tufft att ligga längst fram i en klunga och man behöver då en extra kraftbuffert samt mjölksyratålighet. Men jag får inga skador (hittills) av cykling, inte ens under intervaller.

Senast ändrad:
Jag börjar bli lite skeptisk till löpintervaller generellt men det är väl åldern. 😅

Mina tankar:

1. Jag upplever det som att skaderisk, tex risk för sträckningar och sådant går upp enormt under vissa typer av intervaller. Risken blir större ju kortare ju mer hysteriska intervaller det är.
2. Vad har jag egentligen för ambitioner? I år är mitt mål att klocka någonstans mellan 2:20 - 2:30 på Lidingöloppet 30 (det landar sannolikt runt 2:30 om jag inte har ett riktigt bra år). Men behövs egentligen intervaller för detta under förutsättning att jag regelbundet tränar på kuperade rutter? Kuperad terräng blir ju i sin tur ändå på sätt och vis i sin natur intervall-lik?
3. Om jag nu eventuellt vill försöka springa snabbare på milen igen så bör det ju rimligen räcka med 1 km "intervaller" (vet knappt om man ens behöver kalla det för intervaller, låång intervall i så fall).

Om tävlingsfarten är snabbare än vanlig distansfart så är väl intervaller i någon form det som behövs? För att samla tid i det tempo man tänker sog att hålla. Att man skulle klara ett högt satt mål på 10k med bara zon 2 har jag svårt att tro..

Men tex för någon som tänker springer maran på 4 timmar så är troligen distans-farten snabbare än man behöver hålla på maran, då tror jag inte "mara-intervaller" är nödvändigt..

1k är väl defenitivt intervaller, allt som innehåller distinkt olika fart/ansträngningar under ett pass kallar man väl intervaller?

Jag börjar bli lite skeptisk till intervaller generellt men det är väl åldern. 😅

Koll och koll - men generellt sett så tror jag du kanske har en snäv bild av vad intervaller är respektive vilka syften de kan fylla. Att köra sina Vo2 intervaller i backe istället för på plan mark t.ex. skulle jag säga minskar skaderisken rätt rejält.
Att köra exempelvis backsprinter bygger styrka med väldigt låg skaderisk.
Detta är bara exempel, det finns ju oändligt många sätt att strukturera intervaller på beroende på vad målet är respektive förutsättningarna för individen. Att springa kuperat är också en form av intervaller.....

I teknikdiskussionen tycker jag en rätt viktig parameter saknas - "tendon stiffness" respektive det där andra fina ordet jag inte kommer på nu som avser hur energin lagras och går i retur för att driva steget framåt istället för att absorberas.
För egen del är det supertydligt att jag istället för att allt styvar upp till ett spett när foten slår i baken och sen genererar max motkraft för att skjuta ifrån tenderar att absorbera energin istället och läcka ut en massa energi som istället skulle kunnat driva mig framåt. Detta ser man väldigt tydligt om man jämför en duktig löpare som bara fjongar iväg i löpsteget med någon sopa som jag själv som liksom absorberar all energi och bromsar kraften snarare än att använda den för att skjuta iväg.

Utöver att kunna syresätta musklerna är ju otroligt mycket biomekanik och att kunna överföra energin och omvandla den till framdrift istället för att absorbera den. Utöver tekniken påverkas ju detta också en massa av ledernas och musklernas beskaffenhet och generellt sett blir vi ju inte spänstigare med åren utan tvärtom då vi genomgått många många år av "lågintensivt leverne" som knappast främjar styvheten i apparaten :)

En av mina favvovideos som visar vad som händer i ett bra löpsteg:

1k är väl defenitivt intervaller, allt som innehåller distinkt olika fart/ansträngningar under ett pass kallar man väl intervaller?
1 k intervaller klarar jag åtminstone av utan att gå sönder, allt snabbare är lite mera hmmm "spännande". (y) 🙂 Men jag kommer absolut inte kunna hålla 4 min tempo (eller lite drygt) på LL 30 som jag kanske kan klara på 10 k plattlöpning (runt ca 41:00 - 42:30, typ). Så frågan är om jag inte får avsevärt bättre effekt av riktigt kuperad träning vs att härja runt i 4 min tempo under 1 km bursts, jag vet inte. :unsure: (eller annars är kanske det tråkiga svaret att båda är bra)

Men jag tycker samtidigt kuperad terräng blir lite intervallbetonad av naturen, det blir åtminstone väldigt varierat sett till hur man anstränger sig. Dock självklart beroende av hur mycket eller lite man tar i.

Senast ändrad:
1 k intervaller klarar jag åtminstone av utan att gå sönder. (y) 🙂 Men jag kommer absolut inte kunna hålla 4 min tempo (eller lite drygt) på LL 30 som jag kanske kan klara på 10 k plattlöpning (runt ca 41 - 42:30, typ). Så frågan är om jag inte får mer effekt av riktigt kuperad terräng vs att härja i 4 min tempo, jag vet inte. :unsure:

Men jag tycker samtidigt kuperad terräng blir lite intervallbetonad av naturen, det blir åtminstone väldigt varierat sett till hur man anstränger sig. Dock självklart beroende av hur mycket eller lite man tar i.
Ja finns ju en term för det: fartlek 🙂

Om 5 min per km i kuperad terräng är bekvämt idag på ett kortare pass, då handlar ju målet om att hålla farten under lång tid och när du börjar bli trött. Då kan ju upplägget med "mara-intervaller" eller "cykel-inspirerad träning" passa, dvs lägga in intervaller i tävlingsfart/tröskel i slutet på ett lugnare långpass.

Tror få cyklister har "adequate hip mobility". Jag har det inte. Och jag är definitivt ganska "sticky" i löpstilen (medveten om det och försöker få en kortare markkontakt).
Bra video.

Det där håller jag med om egentligen, men resultatet uteblir om man inte trycker. Jag har svårt att ta en tempoökning mitt i en runda för att pusha mig och det förstör resten av sträckan.

Tar jag ett intervallpass är det ofta på en bestämd plats med ett satt mål och jag är fullt inställd på att må skit under tiden.

1 km tar väl för många ca 4 min och fyror är ju klassiska intervaller. Dock är de jobbiga, så jag väljer oftast kortare intervaller, bekväm som man är. 200-/300-/400-metersintervaller är mer överskådliga och känns lättare att ta sig an för mig.

1 k intervaller klarar jag åtminstone av utan att gå sönder, allt snabbare är lite mera hmmm "spännande". (y) 🙂 Men jag kommer absolut inte kunna hålla 4 min tempo (eller lite drygt) på LL 30 som jag kanske kan klara på 10 k plattlöpning (runt ca 41:00 - 42:30, typ). Så frågan är om jag inte får avsevärt bättre effekt av riktigt kuperad träning vs att härja runt i 4 min tempo under 1 km bursts, jag vet inte. :unsure: (eller annars är kanske det tråkiga svaret att båda är bra)

Absolut klokt att tänka på skaderisken, men tror baserat på det jag läser hur du verkar träna att några intervaller inte kommer att utsätta dig för onödig risk, men istället för att foksuera på alltför höga farter kan du köra lite längre intervaller (men lugnare), speciellt om du siktar på att köra LL (eller andra långa lopp). Att köra naturliga intervaller baserat på terrängen är ju också bra men risken är att du får lite onödigt mkt vila ibland eller inte tar i tillräckligt för att du ska orka hela passet (vilket jag har full förståelse för).

Jag skulle tipsa dig om att köra t ex 4/5 x 2km med 2 min gåvila/lugn joggvila, eller 8-10 x 1km med 1 min gåvila. Farterna på dessa kan ligga kring din milfart. Du tränar då kroppen att hålla den farten men får lite återhämtning där emellan vilket minskar skaderisken.

En annan favvo är att springa jojo, dvs utan riktig vila men där farten går upp och ner, t ex varva med varannan km i 4-fart och varannan i 4.30 fart, på så sätt lär du kroppen att hitta återhämtning i det aktiva, dvs du behöver inte stå still för att kroppen ska lära sig att hitta ny styrka.

Dessa pass skulle jag själv köra på rel platt underlag då det är lättare att hålla sina farter (eller puls om man anväder sig av det), självklart går det i kuperad terräng men lättare att man då råkar vägga om man inte justerar sin fart baserat på lutningen.

Absolut klokt att tänka på skaderisken, men tror baserat på det jag läser hur du verkar träna att några intervaller inte kommer att utsätta dig för onödig risk, men istället för att foksuera på alltför höga farter kan du köra lite längre intervaller (men lugnare), speciellt om du siktar på att köra LL (eller andra långa lopp). Att köra naturliga intervaller baserat på terrängen är ju också bra men risken är att du får lite onödigt mkt vila ibland eller inte tar i tillräckligt för att du ska orka hela passet (vilket jag har full förståelse för).

Jag skulle tipsa dig om att köra t ex 4/5 x 2km med 2 min gåvila/lugn joggvila, eller 8-10 x 1km med 1 min gåvila. Farterna på dessa kan ligga kring din milfart. Du tränar då kroppen att hålla den farten men får lite återhämtning där emellan vilket minskar skaderisken.

En annan favvo är att springa jojo, dvs utan riktig vila men där farten går upp och ner, t ex varva med varannan km i 4-fart och varannan i 4.30 fart, på så sätt lär du kroppen att hitta återhämtning i det aktiva, dvs du behöver inte stå still för att kroppen ska lära sig att hitta ny styrka.

Dessa pass skulle jag själv köra på rel platt underlag då det är lättare att hålla sina farter (eller puls om man anväder sig av det), självklart går det i kuperad terräng men lättare att man då råkar vägga om man inte justerar sin fart baserat på lutningen.
bra råd! På jojo temat kan jag tipsa om att läsa / lyssna lite på Steve Magness och "flux training" konceptet som bygger på att man pulserar hela tiden först lite över så man börjar bygga upp laktat och sen går man ner lite grann till en intensitet där man börjar kunna använda laktatet som bränsle igen och flushar ut det laktat som bildats. Sen håller man på så en given tidsperiod i syfte att bygga upp förmågan att kunna hantera laktat mer effektivt och således vara bättre rustad för eventuella ryckigheter i ett lopp respektive kunna hålla en högre fart över tid.

bra råd! På jojo temat kan jag tipsa om att läsa / lyssna lite på Steve Magness och "flux training" konceptet som bygger på att man pulserar hela tiden först lite över så man börjar bygga upp laktat och sen går man ner lite grann till en intensitet där man börjar kunna använda laktatet som bränsle igen och flushar ut det laktat som bildats. Sen håller man på så en given tidsperiod i syfte att bygga upp förmågan att kunna hantera laktat mer effektivt och således vara bättre rustad för eventuella ryckigheter i ett lopp respektive kunna hålla en högre fart över tid.
Jag och två kompisar satte under pandemin igång och körde rätt hårda intervallpass tillsammans varje vecka under lunchen. Jojo-passen skulle jag vilja påstå var de som hjälptes oss mest att bli snabbare (alltså inte toppfartsmässigt utan snitthastighetsmässig på 10/21/42km). Samtidigt var jojo-passen bland de jobbigaste jut pga utebliven lugn vila.

Ett pass som vi ofta återkom till var Bakke-intervaller; 5 x (3min@10k-fart, 2min@10k-fart+20s, 1min@snabbare än milfart, 2min@10kfart+20s). Mår illa bara av att tänka på det där passet. Men bra är det!

Jag och två kompisar satte under pandemin igång och körde rätt hårda intervallpass tillsammans varje vecka under lunchen. Jojo-passen skulle jag vilja påstå var de som hjälptes oss mest att bli snabbare (alltså inte toppfartsmässigt utan snitthastighetsmässig på 10/21/42km). Samtidigt var jojo-passen bland de jobbigaste jut pga utebliven lugn vila.

Ett pass som vi ofta återkom till var Bakke-intervaller; 5 x (3min@10k-fart, 2min@10k-fart+20s, 1min@snabbare än milfart, 2min@10kfart+20s). Mår illa bara av att tänka på det där passet. Men bra är det!
intressant pass! I sammanhanget: vad var ungefärlig 10k-fart för er? Tänker att det är skillnad om det är 3:10-3:30 eller 6:00-6:20 som man växlar mellan. Det första märker nog löparen mer än det senare.

En liten reflektion, när jag springer i runt tröskelfart och börjar tycka att det känns jobbigt så kan det ofta kännas lättare att öka farten lite likväl som att sänka. Är det bara i huvudet eller finns det någon vettig förklaring till det?

En liten reflektion, när jag springer i runt tröskelfart och börjar tycka att det känns jobbigt så kan det ofta kännas lättare att öka farten lite likväl som att sänka. Är det bara i huvudet eller finns det någon vettig förklaring till det?
Det är inte bata i huvudet. Du byter delvis energisystem. Men det kommer bara kännas lättare en liten stund om du ökar.

Angående jojo/flux så gissar jag att det är nåt som ursprungligen kommer från cykelsporten. Kan köras både som tröskel- och vo2 max beroende på längd och effekt/fart.
Populärt pass för att vässa formen inför cyckelcross-säsongen bla.

intressant pass! I sammanhanget: vad var ungefärlig 10k-fart för er? Tänker att det är skillnad om det är 3:10-3:30 eller 6:00-6:20 som man växlar mellan. Det första märker nog löparen mer än det senare.
Vi tre var rätt likvärdiga på milen, strax under 38min på 10k, så för passet ovan körde vi oftast följande farter: 3min @ 3.50/2min @ 4.20/1min @ 3.40/2min @ 4.20. Vi körde alltid utomhus, oftast runt Södermalm i Stockholm som är platt men lite småhinder här och där (gångare, någon gata, lite grusväg etc) så självklart låg vi ju inte helt slaviskt på rätt fart men grunden var som ovan. Ett tips är att lägga in passet i klockan så man slipper ha koll på vart i passet man är.

Som du skriver kan man nog behöva justera farterna beroende på vart man är fartmässigt, men tanken är ju att "vilan" inte ska vara vila utan mer återhämtning ifrån de snabbare farterna, kroppen ska ändaå jobba under hela passet. Lätt hänt att gå för hårt på de första 3min i varje intervall men det kan straffa sig senare i passet, fanns även en tendens till att gå lite för fort på de efterföljande 2min då man redan hade farten uppe...

Jag som gillar trail och ogillar asfalt springer nog ganska "sticky", för att inte tappa greppet. Det låter väl logiskt att trail borde vara ganska dåligt för att träna löpteknik (kort/kraftfull isättning är ju inte det optimala när greppet/underlaget är sådär)? Kan jag skylla på det (och cyklingen och min "karriär" som framåtlutad innebandyspelare) när jag springer som en kratta?

Jag som gillar trail och ogillar asfalt springer nog ganska "sticky", för att inte tappa greppet. Det låter väl logiskt att trail borde vara ganska dåligt för att träna löpteknik (kort/kraftfull isättning är ju inte det optimala när greppet/underlaget är sådär)? Kan jag skylla på det (och cyklingen och min "karriär" som framåtlutad innebandyspelare) när jag springer som en kratta?
Ska inte uttala mig om trail gynnar löptekniken eller inte men min konklusion är ändå att traillöpare kan bli riktigt snabba på asfalt då de ofta har bra styrka i ben och bål och när de kommer ut på hinderlös platt asfalt går det lätt och de kan hålla bra fart.. Detta gäller kanske bara oss motionärer, när vi prata eliten är det nog annorlunda. Finns å andrasidan några orienterare som är ruggigt snabba på plan asfalt...

Tillbaka
Topp