[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Ska inte uttala mig om trail gynnar löptekniken eller inte men min konklusion är ändå att traillöpare kan bli riktigt snabba på asfalt då de ofta har bra styrka i ben och bål och när de kommer ut på hinderlös platt asfalt går det lätt och de kan hålla bra fart.. Detta gäller kanske bara oss motionärer, när vi prata eliten är det nog annorlunda. Finns å andrasidan några orienterare som är ruggigt snabba på plan asfalt...
Jag tror duktiga traillöpare allmänt springer rätt mycket (även på asfalt). Den enda löpningen som jag gillar (ogillar minst) är i skogen, där jag gärna cyklar. Får nog acceptera att jag inte har bra förutsättningar för löpning öht. Och när jag läser om andras miltal och hastigheter så förstår jag varför jag är så kass som jag är! Men, jag ska fortsätta försöka (lägga mina få löptimmar på att bli en bättre löpare, så jag kanske kan njuta istf att plågas i framtiden). :)

Jag tror duktiga traillöpare allmänt springer rätt mycket (även på asfalt). Den enda löpningen som jag gillar (ogillar minst) är i skogen, där jag gärna cyklar. Får nog acceptera att jag inte har bra förutsättningar för löpning öht. Och när jag läser om andras miltal och hastigheter så förstår jag varför jag är så kass som jag är! Men, jag ska fortsätta försöka (lägga mina få löptimmar på att bli en bättre löpare, så jag kanske kan njuta istf att plågas i framtiden). :)
Jag är nog helt med dig där, springa i skogen är bäst, inte bara skönt för kroppen utan nästan ännu mer för huvudet. Med det sagt så bor jag i Stockholms innerstad så blir ju en hel del asfalt för mig. Och på senare år när jag har fokuserat lite mer på fart och intervaller har jag kommit att uppskatta asfalten också. Löpning är ju rätt unikt på det sättet att oavsett var du bor så börjar ju träningen direkt utanför dörren, grymt sätt att få lite motion och mental avkoppling, så sluta inte med det även om du tycker att du själv inte har förutsättningarna!

Jag brukar trösta mig med att sett ur ett totalperspektiv så tillhör jag ändå topp-procenten även om spridningen inom den är rätt rejäl. Att röra på sig öht är mer än de allra flesta gör!
Jag tänker också så, "men"... Alla andra som springer springer med en sån lätthet (jmf med mig). Så känns det ibland iaf. Ska glädjas mer över att jag faktiskt KAN springa (om än inte vackert). Andra har ju skadeproblem osv. Och jmf dem har jag absolut inget att klaga på. Ska skärpa mig!

Jag är nog helt med dig där, springa i skogen är bäst, inte bara skönt för kroppen utan nästan ännu mer för huvudet. Med det sagt så bor jag i Stockholms innerstad så blir ju en hel del asfalt för mig. Och på senare år när jag har fokuserat lite mer på fart och intervaller har jag kommit att uppskatta asfalten också. Löpning är ju rätt unikt på det sättet att oavsett var du bor så börjar ju träningen direkt utanför dörren, grymt sätt att få lite motion och mental avkoppling, så sluta inte med det även om du tycker att du själv inte har förutsättningarna!
Jag sprang med en kompis på Södermalm (och över Västerbron) för en massa år sen. Fantastisk löpning! Lätt att bli hemmablind. Ska faktiskt ta en löptur nu (vi har lite snökaos, så löpkvaliteten blir ju sådär) men det är Norrland. :) Och jag gillar lite busväder. Och, en kass/långsam löptur är också en löptur.

Jag sprang med en kompis på Södermalm (och över Västerbron) för en massa år sen. Fantastisk löpning! Lätt att bli hemmablind. Ska faktiskt ta en löptur nu (vi har lite snökaos, så löpkvaliteten blir ju sådär) men det är Norrland. :) Och jag gillar lite busväder. Och, en kass/långsam löptur är också en löptur.
Helt rätt - man ångrar aldrig ett löp!

Just Västerbron är en av favvosträckningarna i Stockholm, brukar försöka få in den i rundan när det går.
IMG_0475.webp

Jag springer, eller sprang iaf pre-corona, mycket runt jobbet vid Gärdet. Min vanligaste Djurgårdsrunda har jag sprungit över 600 gånger :-)
Vissa kör run streaks, andra har haft perioder med: "Jag måste springa EN gång denna månad iaf!". :)

Är din Djurgårdsrunda förbi kanotklubben (visst är det ett kafé i krokarna?) eller är jag helt fel ute? Det jag tänker är iaf jättefint.

Vissa kör run streaks, andra har haft perioder med: "Jag måste springa EN gång denna månad iaf!". :)

Är din Djurgårdsrunda förbi kanotklubben (visst är det ett kafé i krokarna?) eller är jag helt fel ute? Det jag tänker är iaf jättefint.

Den jag sprungit så många gånger är ca 7 km runt hela kanalen. Riktigt lyxigt att ha inom räckhåll. Sen har jag sprungit en kortare runda där jag inte springer hela vägen ut till bron längst ut massor av gånger också, och runt hela ön med för den delen. Har jobbat i trakten sen 2007..

Det är nog några hundra rundor eller mer som inte är GPS-loggade ens så de är inte medräknade.

Sen har jag kollegor som hellre springer löpband inne på jobbet, men det är inte jag..

Den jag sprungit så många gånger är ca 7 km runt hela kanalen. Riktigt lyxigt att ha inom räckhåll. Sen har jag sprungit en kortare runda där jag inte springer hela vägen ut till bron längst ut massor av gånger också, och runt hela ön med för den delen. Har jobbat i trakten sen 2007..

Det är nog några hundra rundor eller mer som inte är GPS-loggade ens så de är inte medräknade.

Sen har jag kollegor som hellre springer löpband inne på jobbet, men det är inte jag..
Djurgården är inte fel alls, underbart att springa hela året runt där och se hur det skiftar.

Ang löpband har jag inte varit så sugen heller, springer mkt hellre ute, men när det varit glashalt ute har jag kört bandet för intervallerna, inget kul att halka runt ute utan att få ner farten i backen.

Verkligen lyxigt. Fina promenad/löpvägar.

Löpband är inte min favorit heller. Ute slår inne. Men, ibland är det den löpning som passar bäst (värma före gymmandet, kanske med nån fartökning och så). Plus att snö och is inte är roligast att springa på. Och skidor får man inget löpsteg av. Alla dessa ilandsproblem!

run streaks är en av de fjantigaste trenderna någonsin enligt mig personligen men vi är ju alla olika (vilket är tur det!)

blir så psykopatiskt/tvångsmässigt om man ska känna sig tvungen att ta ett par km trots att man kanske av olika orsaker egentligen kanske varken kan, bör eller vill

Har aldrig vågat lämna ön men söder runt är vansinnigt vackert på vårkanten.
På södermalm föredrar jag utan den minsta tvekan runt Årstaviken (så att man också springer en bit på Årsta sidan), annars blir det ju oftast rätt platt som en pannkaka med ca 1 höjdmeter? Men visst, vill man ha det maximalt lättsprunget kan man hålla sig på södermalmsidan. (y) Söder Runt eller vad 10 km eventet heter måste vara ett av Sveriges absolut plattaste lopp, tex Hässelbyloppet framstår som riktigt kuperat i jämförelse. 🙂 Söder Runt borde bli avsevärt bättre på marknadsföringen: "Vill du sätta pb på 10 km så kom hit!"

Senast ändrad:
Run streak blir ju vad man gör det till, för många är det avslappnande att ha det som enda mål och mening och helt släppa hetsen på att springa snabbt och långt.

För mig är det ett bra sätt att få kontinuitet och många har också lätt att ha nya ursäkter varje dag till varför man ska springa, det slipper man också ta hänsyn till.

Så det beror nog mera på en själv om det är vettigt eller inte.

run streaks är en av de fjantigaste trenderna någonsin enligt mig personligen men vi är ju alla olika (vilket är tur det!)

blir så psykopatiskt/tvångsmässigt om man ska känna sig tvungen att ta ett par km trots att man kanske av olika orsaker egentligen kanske varken kan, bör eller vill
Förstår vad du menar, men tänker lite som jomper skriver att det kan vara ett sätt att få folk att komma ut som kämpar med motivation/bortförklaringar. Förhoppningsvis kan en streak hjälpa dem att komma in i löpningen och få det som en naturlig del av vardagen (sen kan det väl också slå åt helt andra hållet då det blir ett tvång och mer blir en negativ stress...).

Har man träningen/löpningen naturligt så är det ju bara fåneri, bättre att då köra lite färre men bra pass istället.

Jag tycker det verkar funka bra (för dem som kör det). Att springa (röra på sig) varje dag är ju inget konstigare än att cykla varje dag. Alla motiverar sig olika.

Jag tycker det verkar funka bra (för dem som kör det). Att springa (röra på sig) varje dag är ju inget konstigare än att cykla varje dag. Alla motiverar sig olika.
Men skulle inte folk kunna motivera sig själva mer i det tysta, dom i min sfär som har en fallenhet för challanges och streaks är ofta dom med ett litet litet behov av att visa hur duktiga dom är.

Och nog finns det väl höjdmeter på Söder? Mariaberget (?) och en del branta kullerstensbackar har jag då stött på. Eller drömt om (men det känns väldigt osannolikt).

Run streak blir ju vad man gör det till, för många är det avslappnande att ha det som enda mål och mening och helt släppa hetsen på att springa snabbt och långt.

För mig är det ett bra sätt att få kontinuitet och många har också lätt att ha nya ursäkter varje dag till varför man ska springa, det slipper man också ta hänsyn till.

Så det beror nog mera på en själv om det är vettigt eller inte.
Jag förstår inte riktigt hur det kan vara avslappnande att känna att man bestämt måste ta en runda varenda eviga dag för att undvika att bryta sin runstreak, men som sagt, vi är alla olika. Det är ju bra och kul att det fungerar för andra. 🙂 Enligt min högst personliga analys borde det snarare öka sannolikheten för att man till slut börjar avsky träning. :unsure: 😅

Sedan besvikelsen när man kanske tvingas bryta sin 256 dagar långa runstreak, h-vete alltså, vilket becksvart mörker. ☠️💀👾👽 Då är det bara att börja om.

Senast ändrad:
Men skulle inte folk kunna motivera sig själva mer i det tysta, dom i min sfär som har en fallenhet för challanges och streaks är ofta dom med ett litet litet behov av att visa hur duktiga dom är.
Visst skulle "folk" kunna göra så. Vissa har ett behov av bekräftelse och andra "är duktiga" i det tysta. Några kanske tom vill inspirera andra, vad vet jag. Vi är alla olika (och jag har inget problem med det). HUR de motiverar sig att träna/motionera/må bra är rätt ointressant.

Och nog finns det väl höjdmeter på Söder? Mariaberget (?) och en del branta kullerstensbackar har jag då stött på. Eller drömt om (men det känns väldigt osannolikt).
Hehe, ja, jo, jag övedrev "något"... 😉 men springer man nära vattnet och runt Södermalm blir det åtminstone ej mycket hm. Det går så klart att söka backar runt Tanto eller att man springer ända nerifrån Drakenbergparken upp till Medis etc. Söders höjder, yes, ränna upp och ner där funkar så klart också (fint där förresten). (y)

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara avslappnande att känna att man bestämt måste ta en runda varenda eviga dag utan att bryta sin runstreak, men som sagt, vi är alla olika. Det är ju bra och kul att det fungerar för andra. 🙂
Ibland krävs en pinsamt liten knuff för att ta sig över tröskeln. En "löjlig" streak kan vara en sån liten knuff.
Minns en kompis när jag pluggade (vi spelade i samma innebandylag). Han sa aldrig nej till ett pass styrketräning. Men han tränade aldrig själv. Jag tränade själv (när han gjorde annat). Han maskade varken i gymmet eller på plan. Men, han kunde bara inte ta sig över tröskeln själv.

Hehe, ja, jo, jag övedrev "något"... 😉 men springer man nära vattnet och runt Södermalm blir det åtminstone ej mycket hm. Det går så klart att söka backar runt Tanto eller att man springer ända nerifrån Drakenbergparken upp till Medis etc. Söders höjder, yes, ränna upp och ner där funkar så klart också (fint där förresten). (y)
Det är jättefint där (och på många ställen i Stockholm). Hade jag bott i Stockholm hade jag nog haft svårt att välja mellan skog (är rätt van med skog) och fin stadslöpning.

Jag var uppe i över 600 dagar nu här om sistens, sen glömde jag springa en dag. Blandade ju både distans och kvalite med rena runstreakrundor på ett par km. Antagligen rätt bra att ta ett litet break pga mitt hopparknä som jag rehabbar nu och det blir nog ingen lång runstreak heller framöver, men det är skönt att göra något varje dag.

Man MÅSTE ju inte ta ut sig rejält varje gång man tränar, ur ett folkhälsoperspektiv är det antagligen bättre med lite varje dag än 2-3 gånger i veckan mera intensivt / långt.

Har man familj är det inte så tokigt att alla vet att man ska ut heller och att det inte är förhandlingsbart.

Jag var uppe i över 600 dagar nu här om sistens, sen glömde jag springa en dag. Blandade ju både distans och kvalite med rena runstreakrundor på ett par km. Antagligen rätt bra att ta ett litet break pga mitt hopparknä som jag rehabbar nu och det blir nog ingen lång runstreak heller framöver, men det är skönt att göra något varje dag.

Man MÅSTE ju inte ta ut sig rejält varje gång man tränar, ur ett folkhälsoperspektiv är det antagligen bättre med lite varje dag än 2-3 gånger i veckan mera intensivt / långt.

Har man familj är det inte så tokigt att alla vet att man ska ut heller och att det inte är förhandlingsbart.
Oj jäklar, 600 är sjukt imponerande. Låter som du hade ett bra upplägg också.

Tillhör en av de som har svårt att motivera mig. Försökte springa 3 gånger i veckan tidigare och det hände alltför ofta att det blev fredag, lördag och söndag eftersom jag gärna sköt på det.
Är nu uppe i en hyffsat lång streak och upplever det som enklare att motivera till kvalitetspass de dagar klockan säger än tidigare.
Men som sagt, var och en får ju hitta sin egen väg. 😀

Verkligen lyxigt. Fina promenad/löpvägar.
Jag bodde vid Gärdet förut och hade då såklart standardrundan kring Djurgårdsbrunnsviken. Sen flyttade jag till Zinken och då blev standardrundan kring Årstaviken, vilket behölls när jag flyttade till Liljeholmen. Ironiskt nog har jag betydligt sämre med löpning längs vattnet nu när jag flyttat ut i skärgården…

Senast ändrad:
Jag bodde vid Gärdet förut och hade då såklart standardrundan kring Djugårdbrunnsviken. Sen flyttade jag till Ziken och då blev standardrundan kring Årataviken, vilket behölls när jag flyttade till Liljeholmen. Ironiskt nog har jag betydligt sämre med löpning längs vattnet nu när jag flyttat ut i skärgården…
Men fler swimrun-turer att välja mellan. :)

Vad tycker ni om Zon2 för löpning? Jag sprang 15km i Lördags med en polare, hade gött snack under rundan och kunde prata i sammanhängande meningar förutom i branta backar.

Då ligger jag typ 20-30bpm över mitt beräknade Zon2(70% av maxpuls), undrar ens om jag kan springa i "Zon2" som skulle vara nån stans runt 120-130bpm eller om man skulle få gå raskt för att hålla nere pulsen.

Vad tycker ni om Zon2 för löpning? Jag sprang 15km i Lördags med en polare, hade gött snack under rundan och kunde prata i sammanhängande meningar förutom i branta backar.

Då ligger jag typ 20-30bpm över mitt beräknade Zon2(70% av maxpuls), undrar ens om jag kan springa i "Zon2" som skulle vara nån stans runt 120-130bpm eller om man skulle få gå raskt för att hålla nere pulsen.
Troligen är din beräkning av zonerna fel. Hur har du kommit fram till din maxpuls?

Exempel på hur det är för mig: beräknad gräns mellan zon 2 och 3 för mig går vid ca 150 i puls. Det matchar ganska bra när jag inte längre klarar att prata. 20-30 slag över detta, dvs 175, då är jag rejält ansträngd och ligger strax under den puls jag klarar att hålla i 10k/45min vilket väl stämmer ganska bra med beräknad tröskel på 170.

Troligen är din beräkning av zonerna fel. Hur har du kommit fram till din maxpuls?

Exempel på hur det är för mig: beräknad gräns mellan zon 2 och 3 för mig går vid ca 150 i puls. Det matchar ganska bra när jag inte längre klarar att prata. 20-30 slag över detta, dvs 175, då är jag rejält ansträngd och ligger strax under den puls jag klarar att hålla i 10k/45min vilket väl stämmer ganska bra med beräknad tröskel på 170.
Min maxpuls har jag bara uppskattat från träning/tävling samma inställning för pulszonerna för cykel och löpning så dom är garanterat fel.

Hade fram till ett par år sen inga problem med att nå 185-187, sen tog jag tag i vikten och sedan dess inte klockat över 180 utan att ha någon begynnande förkylning i kroppen.

På bästa 10km hade jag 165 i snittpuls, bästa 5km i stort sett samma.

Min maxpuls har jag bara uppskattat från träning/tävling samma inställning för pulszonerna för cykel och löpning så dom är garanterat fel.

Hade fram till ett par år sen inga problem med att nå 185-187, sen tog jag tag i vikten och sedan dess inte klockat över 180 utan att ha någon begynnande förkylning i kroppen.

På bästa 10km hade jag 165 i snittpuls, bästa 5km i stort sett samma.
Och vad har du för puls nu när du springer 15k i snacktempo? Troligen var du väl strax under gränsen mellan zon 2 och 3 på helgens pass med tanke på att du blev lite mer ansträngd i backar..?

Jag blir alltid förvånad att se ungefär cykel-tröskelpuls så fort jag springer en liten sväng. Mina pulszoner mellan löpning och cykling är väldigt olika! Löpningen är som att befinna sig på en vit fläck på kartan för min del.😛

När jag sprang min första halvmara, tror det var 2012, så kunde jag springa "hur långt som helst" om jag låg under 165 i puls.

Numera är det väldigt, väldigt sällan jag ens kommer upp i 165 i puls. Iofs har jag bättre flås nu med största sannolikhet, men maxpulsen har gått mer markant också.

Tillbaka
Topp