Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någon som skall köra Midnattsloppet Stockholm om två veckor? Finns numera både 10K och halvmara. Nytt för i år tror jag.
Jadå! Hade hoppats på att klå min inte-så-imponerande-tid från 1993 på strax under 59 minuter, men jag börjar tvivla.Någon som skall köra Midnattsloppet Stockholm om två veckor? Finns numera både 10K och halvmara. Nytt för i år tror jag.
Springer troligen men inte bestämt än, halvmaran känns väl lite halvtråkig då den går två varv på samma bana?Någon som skall köra Midnattsloppet Stockholm om två veckor? Finns numera både 10K och halvmara. Nytt för i år tror jag.
Planen var att springa den korta men är lite rasslig i kroppen så jag får nog avvakta lite.Någon som skall köra Midnattsloppet Stockholm om två veckor? Finns numera både 10K och halvmara. Nytt för i år tror jag.
Inte med i planen, men brukar vara väldigt trevligt.Någon som skall köra Midnattsloppet Stockholm om två veckor? Finns numera både 10K och halvmara. Nytt för i år tror jag.
Samma här. Såg att det numera finns halvmara och blev nyfiken.Jo, jag råkade anmäla mig till 21 km![]()
Noterade också att medaljen kommer som en egen rad på fakturan istället för att inkluderas i priset, vilket alltså gör loppet 25 kr dyrare för alla oss som använder friskvårdsbidraget till att springa lopp. Slängde alla mina medaljer i samband med en flytt som skedde under en period då jag var borta från löpningen, så nu är det bara att börja bygga upp en ny samling. 5-årsdiplomet bärgade jag 2009 så där har jag inget att hoppas på.Jadå! Hade hoppats på att klå min inte-så-imponerande-tid från 1993 på strax under 59 minuter, men jag börjar tvivla.
Tydligen får man numera betala 49:- för att få en medalj i trä, men jag har sån tur att det är femte gången jag springer och då får man åtminstone ett gratisdiplom automatiskt.
Springer troligen men inte bestämt än, halvmaran känns väl lite halvtråkig då den går två varv på samma bana?
Midnattsloppet är väl inte heller ett bra lopp för att sätta bästa tid på, ser väl ut som deltagarrekord i år och det brukar ju inte vara gott om plats ett normalt år så... Jag springer mest för stämningen på stan och för att ölen efter målgång smakar bättre.
Planen var att springa den korta men är lite rasslig i kroppen så jag får nog avvakta lite.
Inte med i planen, men brukar vara väldigt trevligt.
Kan jag hitta dessa (popsicle bags) från Sverige?
Skulle hjälpa till att dela upp elektrolytpulvret i doser.
mer, tror jag. 5x22 står detVad är de? Ca 1 dl?
Jag hade först tänkt föreslå några små på Ikea, men de minsta verkar de ha slutat med.
Fruktansvärt god ”efter löp”-dryck!
Han hade en hel del strider med min klubbkamrat Tommy Persson.Kjell-Erik Ståhl har gått bort, 79 år gammal
Sprungit LL30 två gånger, för runt 10 år sedan, och jämför jag med vad jag kunde springa en snabb halvmara på "samtidigt" så gick LL ca. 15% långsammare i min/km-tempo. Och ja, LL30 är en 20km kuperad snabb uppvärmning till att man kommer förbi Grönsta första gången och påbörjar de sista 10K. Det är därifrån man antingen fallerar eller håller ihop det.Sett till min/km löptempo för hela loppet:
Hur mycket långsammare ungefär brukar det bli för er under Lidingöloppet vs mera renodlade/klassiska halvmara samt marathon lopp på asfalt?
Om man inte är en jäkla lätt löpare eller orienterare (som ofta behärskar kuperad löpning bättre) så antar jag att skillnaden normalt är ganska stor?
"Problemet" under LL 30 för att lyckas hålla min/km tempot uppe är väl dock inte direkt de 15 första utan de 15 sista som är rejält mycket tuffare i kupering.
Själv har jag någon form av hatkärlek till LL, har aldrig varit nöjd men tycker samtidigt det är mer utmanande/motiverande vs platta lopp på asfalt. Men misstänker också att det kan vara mycket personligt beroende på just hur bra (eller dålig) man är på att avverka kuperade rutter i ett piggt tempo.
Instämmer med Nisseson om farterna men för egen del skulle jag säga att den mest kritiska delen är mellan 15-20km, även om man brukar vara rätt pigg när man passerar 15km skylten börjar det där bli en massa små upp och nedförsbackar som genom att man ändrar sitt tempo sakta maler ner benen/musklerna. Missförstå mig rätt, självklart finns det några riktigt tunga backar de sista 10km men de är lättare att ha koll på (och ta det lugnt uppför i) men lätt hänt att gå för fort mellan 15 och 20 och där paja sitt lopp så man inte återhämtar sig igen... Skulle jag köra igen skulle jag hålla bra fart första 15, sen gå på känsla mellan 15-20, sen kriga på och ta det lugnt uppför Aborr/Karin/Grönsta etc men väl uppe hitta tillbaka till min tilltänkta fart så fort som möjligt.Sprungit LL30 två gånger, för runt 10 år sedan, och jämför jag med vad jag kunde springa en snabb halvmara på "samtidigt" så gick LL ca. 15% långsammare i min/km-tempo. Och ja, LL30 är en 20km kuperad snabb uppvärmning till att man kommer förbi Grönsta första gången och påbörjar de sista 10K. Det är därifrån man antingen fallerar eller håller ihop det.
Sprungit LL30 två gånger, för runt 10 år sedan, och jämför jag med vad jag kunde springa en snabb halvmara på "samtidigt" så gick LL ca. 15% långsammare i min/km-tempo. Och ja, LL30 är en 20km kuperad snabb uppvärmning till att man kommer förbi Grönsta första gången och påbörjar de sista 10K. Det är därifrån man antingen fallerar eller håller ihop det.
Enligt personlig åsikt är sista 15 det som gör LL 30 (de första 15 är ganska lätta/sköna) men jag förstår din fråga. Frågan är väl hur mycket långsammare de sista 15 brukar gå och hur mycket marginal man behöver (för att nå ett visst tidsmål).Ska köra mitt första LL30 och har börjat fundera på hur man ska lägga upp loppet.
Har haft lite svårt att springa med positiva splittar och misstänker att den kuperade banan gör det än svårare att beräkna. Men erfarenhetsmässigt i tid eller procent, hur mycket tror ni man ska sikta på och ligga före inför sista 10km?
Jag upplever själv att det är bäst att blåsa på lite första halvan för sen blir det backigt. Men det är hårfint så man inte springer slut benen och krampen kommer...Enligt personlig åsikt är sista 15 det som gör LL 30 (de första 15 är ganska lätta/sköna) men jag förstår din fråga. Frågan är väl hur mycket långsammare de sista 15 brukar gå och hur mycket marginal man behöver (för att nå ett visst tidsmål).
Sedan minns jag inte riktigt när tiden börjar räknas på LL, hur det funkar. Om det så att man beroende på startled tvingas springa en sträcka innan man ens passerar startlinjen. För mig att man tappar en del i början pga detta.
vaistokondition.se
Ser ut att vara mer än 50% av 340m, s ca 175-200hm? Jag trodde LL30 var runt 500hm?Hur mycket hm har sista 15 km på LL30?![]()
Bara sätta dig och summera https://app.racedaymap.com/lidingoloppet/30kmHur mycket hm har sista 15 km på LL30?![]()
Ser ut att vara mer än 50% av 340m, s ca 175-200hm? Jag trodde LL30 var runt 500hm?
Visa bilaga 786527
Som totalnoob på LL så är det svårtippat, men drömmen är väl att snitta någon stans 4.20 för att ha lite marginal till 2.15 och silvermedalj.Ja, jag är lite förvirrad, i artikeln som jag länkade till tidigare står det:
"Enligt Lidingöloppets hemsida har banan cirka 500 – 550 höjdmeter, vilket stämmer bra överens med Strava-segmenten som finns för loppet (de flesta får 450 – 550 höjdmeter på sitt loggade lidingölopp). Höjdmetrarna är dock inte jämnt fördelade utmed banan, utan milen med flest antal höjdmeter är den sista."
Blir utmanande oavsett, enligt min egen erfarenhet måste man ju ta i jäkligt mycket mer för att hålla upp tempot "hyfsat" när man har en kupering på ca 200-300 m på runt 10-11 km (men visst är det beroende på typ av backar också). Jag tror man behöver rätt mindset helt enkelt sista 10-15, typ det här kommer göra ont och bli rejält flåsigtmen nu jäklar ska jag kämpa.
(Skulle man uppleva sista 10-15 lugna så är man antingen i fantastiskt bra dagsform eller tar i för lite).
Jag är väl dock på sin höjd "medelbra" i backar, behöver åtminstone träna en hel del för att kunna knäcka dem någorlunda bra samt att en ca 4-5 kg lättare kropp skulle underlätta en jäkla massa. En del handlar om teknik också, vissa löpare är bra på att hålla igen lite uppför men istället springa som maniacs nerför (jag är själv inte så bra på detta utan trycker nog mer uppför istället).
Min situation som 55 åring:
2:30 = godkänt
under 2:30 bra
över 2:30 jag kommer vara lite besviken
@snoogans, övriga fantomer här samt min kusin kommer väl ca 20-30 minuter före i mål![]()
Springer du inte rätt fort på platten om jag minns rätt? Letar inte rätt på det nu, men vad gjorde du på 10K eller var det halvmara? (Det är inte skryt om man får säga sitt resultat pga. en fråga, så svara ärligtSom totalnoob på LL så är det svårtippat, men drömmen är väl att snitta någon stans 4.20 för att ha lite marginal till 2.15 och silvermedalj.
Gubbfort kanske, 36.55 på 10k och 1.23.53 på halvmaran i våras.Springer du inte rätt fort på platten om jag minns rätt? Letar inte rätt på det nu, men vad gjorde du på 10K eller var det halvmara? (Det är inte skryt om man får säga sitt resultat pga. en fråga, så svara ärligt)
Då ligger du bra till. Tufft men görbart om du får till det den dagen.Gubbfort kanske, 36.55 på 10k och 1.23.53 på halvmaran i våras.
Är väl kanske inte riktigt i den formen än, men det är ju 7 veckor kvar. Sprang en 10k innan semestern på 37.30 typ så det finns där nån stans.
I mina gamla dagar låg jag på liknande tider (36:00, HM 1:21 och maran på 2:55) så försökte jag mig på medaljen på LL 3-4 gånger och det tog ett par försök att fixa den, sprang på 2:11 och 2:12 om jag inte minns fel. Knepet är att lära sig banan så man vet precis vilka tempon man själv kan ligga på i respektive delar. Det är nog lite individuellt om man ska springa fort i början, eller spara sig till slutet - mina bästa tider kom när jag hade ork att hålla något slags tryck sista milen men ändå hade pinnat på såpass fort första halvan för att ha lite marginaler. Mellantiderna var tydligen enligt nedan:Gubbfort kanske, 36.55 på 10k och 1.23.53 på halvmaran i våras.
Är väl kanske inte riktigt i den formen än, men det är ju 7 veckor kvar. Sprang en 10k innan semestern på 37.30 typ så det finns där nån stans.

Ja du beskriver typ exakt samma scenario som jag upplevde (också med sluttid på 2.23-25), kom pigg in vid 15, pinnade på i alla små obetydliga backar men väl vid Grönsta hade de små backarna tagit ut sin rätt och jag fick gå på pannben sista 10. Min bild är att det inte bara är uppförsbackarna som sliter utan även de snabba nedför där tempot ibland blir väldigt högt och benen tar stryk även när det ska gå lätt.Instämmer med @Marcus Söder om att partiet mellan 15-20 km är kritiskt. Det kanske inte syns så väl på banprofilen, men det är många rätt korta men branta backar där. Man är fortfarande hyfsat pigg så det är lätt att gå på för hårt. Mitt första lopp så var jag nästan helt slut vid 20 km då jag hörde musiken från målområdet vid Grönsta Gärde, men jag skulle ju inte dit utan svänga av till höger på den sista milen med de tre tuffa, långa backarna.
Sedan sprang jag några år senare 2 ggr på mer habila 2:23-2:24, dvs ca 4:45 min/km. De åren så gjorde jag maran på 3:09 (4:30 min/km) och några halvmaror på ca 1:30 (4:15 min/km). Så såg temposkillnaderna ut för mig, men det är väl lite individuellt hur bra man är på olika distanser. De år som jag varit ännu snabbare (sub-3 på maran och sub 1:24 på halvmaran) så sprang jag tyvärr inte LL30, så jag får aldrig veta om jag hade chans på medaljtid. Kanske, men den är tuff den där tiden alltså...
Sedan sprang jag några år senare 2 ggr på mer habila 2:23-2:24, dvs ca 4:45 min/km. De åren så gjorde jag maran på 3:09 (4:30 min/km) och några halvmaror på ca 1:30 (4:15 min/km). Så såg temposkillnaderna ut för mig, men det är väl lite individuellt hur bra man är på olika distanser.
Prova att springa "sista milen" några gånger för att göra dig bekant med den. Kanske springa den två varv för att få känna på den lite sliten också.Dina tider då ser någorlunda relevanta ut för min kapacitet så lite extra intressant. Sprungit halvmara på 1:30 i "vuxen ålder" men om jag hinner nå den formen i år är något oklart, tveksamt tyvärr. Men för mig bra exempel och visar ändå tydligt på hur jäkla tuff LL30 är för många av oss. En kraftig skillnad mot platta asfaltslopp menar jag. Har jag en hmmm "normal" dag med nuvarande nivå är nog ca 2:30 mer rimligt för mig men helst vill jag så klart under.
@DT Vet du ungefär vad du gjorde för tid sista 10 km när du klockade in på 2:23-2:24? Misstänker att det kan bli klurigt för mig klocka sista ca 10 km från Grönsta under 5 min tempo hur mycket jag än tar i så för att gå under 2:30 behöver jag lite marginal. (Det är ju med nöd jag grejar 5 min tempo nu på ca 10 km elljusspår med runt 250 hm, man får ligga i)
Jag provade att be chatgpt om motsvarande uträkning och får också tider som skulle ge väldigt tuffa pass.Någon av er som gjort ett riktigt laktattest och fått ut någon praktisk nytta av det?
Inte gjort det själv men suttit lite med AI för att uppskatta mina laktattempon och enligt mig hamnar jag på väldigt tuffa tempo.
Kollar man på att införa Norska dubbelintervaller skulle jag enligt AIs VDOT-beräkning hamna på:
Tanken är då att man 1-2 dagar i veckan skulle köra ca 30min LT2 på morgonen(ex.3x10min) och 30min LT1 på eftermiddagen(ex 6x6min), plus 10+10min uppvärmning och nedvarvning per pass.
- LT1: 3:55–4:00 (halvmarafart)
- LT2: 3:42–3:48 (15–10 km-fart)
Säkert väldigt effektivt men gudars skymning vilka tuffa pass, någon som provat och överlevt?
Prova att springa "sista milen" några gånger för att göra dig bekant med den. Kanske springa den två varv för att få känna på den lite sliten också.
Jag ska prova mig fram lite, körde 3x10min @ 4.15 i morse innan jobbet och ska ut ikväll igen på 5x6min @ 4.00-4.05.Jag provade att be chatgpt om motsvarande uträkning och får också tider som skulle ge väldigt tuffa pass.
I mitt fall gissar jag det beror på att min 10k-tid (44:20) är mycket bättre än min halvmara-tid (1:45) enligt Jack Daniels.. garmins uppskattning av tröskelfart på 4:45 känns rimligare för 3x10min.
Baserat på dina tider ovan så tror jag din tröskel är betydligt lägre än så... Jag körde milen innan sommaren på 37:40 typ och min garmin säger tröskel på 4.15Jag ska prova mig fram lite, körde 3x10min @ 4.15 i morse innan jobbet och ska ut ikväll igen på 5x6min @ 4.00-4.05.
Garmins uppskattning säger att jag har 4.27 som tröskel men det hade varit väl i nederkant tycker jag som intervallfart.
Garmins tröskel är väl lt2? Och vid dubbeltröskel ska väl inget av passen göras snabbare än så.Jag ska prova mig fram lite, körde 3x10min @ 4.15 i morse innan jobbet och ska ut ikväll igen på 5x6min @ 4.00-4.05.
Garmins uppskattning säger att jag har 4.27 som tröskel men det hade varit väl i nederkant tycker jag som intervallfart.
Jag har bara vätska med mig om det inte finns tillräckligt med depåer längs vägen, t ex när jag springer egna långpass eller om det är lopp i riktigt varmt väder. Annars tycker jag det är mycket bekvämare att springa utan väst/rygga/bälte.