[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Jäklar vad starkt, jag trodde inte han skulle hänga med i fartökningen på slutet men det gjorde han. Oerhört kul. Och det kan bli mer, 5000 meter är han väl ännu bättre på. 🙂

Säsongspremiär för stigjogg med lampa igår. Det var mysigt.
20250914_201829.webp

Säsongspremiär för stigjogg med lampa igår. Det var mysigt.
Visa bilaga 793696
Instämmer, det är mysigt med pannlampa. Blir som att man springer i sin egen tunnel med ljus rakt fram men mörker på sidan (lät som jag beskrev döden nu...). Tycker det är det fina med löpning, man kan se fram emot de olika årstiderna. Syrefyllda svala höstlöp är ju underbart, pulsa i mörkret på vintern när det blir alldeles tyst, varm vårsol, shorts och linne på sommaren...

Börjar dra ihop sig till LL30, magsjuka och lite förkylning ruckar förberedelserna, men klockan säger att jag är i form. Hoppas den har rätt.

Internetknarkat en del och gjort en plan för att ramla in med någon form av marginal under 2.15. Klockan ställer jag efter ett 2.10 tempo och på nån tejpbit eller liknande skriver jag upp splittarna för 2.15 om jag skulle börja hamna efter.

1758627187412.webp

Börjar dra ihop sig till LL30, magsjuka och lite förkylning ruckar förberedelserna, men klockan säger att jag är i form. Hoppas den har rätt.

Internetknarkat en del och gjort en plan för att ramla in med någon form av marginal under 2.15. Klockan ställer jag efter ett 2.10 tempo och på nån tejpbit eller liknande skriver jag upp splittarna för 2.15 om jag skulle börja hamna efter.

Visa bilaga 795258
Med tanke på din fart tror jag du kommer att klara det galant (så länge kroppen får vara frisk). En spaning som kanske kan vara till hjälp är att i kompisskaran har de som passerade Grönsta på under 1.30 klarat 2.15 i mål. De som har varit över 1.30 där har missat målet med typ en minut. Detta är givetvis inte statistiskt säkerställt då det bara gäller ett gäng löpare som sprungit några gånger. Stort lycka till!

I ett försök att få lite springpepp har jag handlat nya grejer. Nya stigskor (Salomon Genesis) efter tips av @glitch tidigare i den här tråden och ny tjeckisk lampa (Lucifer S2X+) efter tips av @kais01 i annan tråd 🙂

Kort test med vovven ikväll och preliminärt mycket nöjd med båda. Skorna lite fastare än väntat men läste i nån recension att de kräver lite inkörning. Lampan väldigt skön på skallen med batteriet bak, bra ljusbild och tillräcklig styrka.

20250923_195628-EDIT.webp

20250923_202803-EDIT.webp

/J

Visa bilaga 795258
Sedan kanske det kan hjälpa med lite mentala hyss. Tex när man kommer till vätskestation Grönsta med ca 10 k kvar får man väl tänka "ok, 3 st tuffa/branta backar kvar, nu kör jag" (varav den första j-vliga brantbacken kommer omedelbart :sneaky: sedan är det enbart 2 st kvar). Ett "problem" i sammanhanget är väl dock att nästan hela kilometern efter tex aborrbacken är trööög så det är bra att vara beredd på den utdragna fighten också men det är ju åtminstone enbart 4 km kvar när man kommer dit.

Angående aborrbacken är det också intressant med olika löpares taktik där vilket varierar kraftigt, det finns väl gott om snabbare rackare som går uppför en bit också, antar att de gör så för att försöka undvika syrechock i musklerna + maxpuls (trots att de skulle orka springa).

Senast ändrad:
Med tanke på din fart tror jag du kommer att klara det galant (så länge kroppen får vara frisk). En spaning som kanske kan vara till hjälp är att i kompisskaran har de som passerade Grönsta på under 1.30 klarat 2.15 i mål. De som har varit över 1.30 där har missat målet med typ en minut. Detta är givetvis inte statistiskt säkerställt då det bara gäller ett gäng löpare som sprungit några gånger. Stort lycka till!
Intressant, ja även för snabbisar är det uppenbarligen inte helt enkelt att logga sista 10 under 45 beroende på krafter kvar. 🙃 🙂 Men det är ju det roliga med LL, ett utmanande lopp i fin natur, en enorm skillnad mot en platt bansträckning.

Senast ändrad:

Visa bilaga 795258
Snyggt med hålltider, tror inte jag orkar fixa liknande, jag kommer försöka gå mera på "känsla". 🙃

För egen del är jag lite "orolig" för att första milen kommer bli tuff nu när jag startar i startgrupp 3 men ändå behöver ha en hyfsat snabb första mil utifrån mina förutsättningar, det kan bli dels slalomspringande samt en del härjande i kanten av spåret med vricka foten risk, i synnerhet första ca 5 och frågan är hur mycket energi samt koncentration det kommer ta i anspråk. 🥲 I allra värsta fall att det går åt en hel del energi/kraft men ändå enbart landar runt 50 första milen och då kommer det bli knepigt för mig med 2:30 målet.

Senast ändrad:
Tove Alexandersson vinner VM-guld i trail!

Tove Alexandersson vinner VM-guld i trail!

Såg det där, sjukt imponerande. 30 min till tvåan på 45km, det är ju oceaner med tid...

Snyggt med hålltider, tror inte jag orkar fixa liknande, jag kommer försöka gå mera på "känsla". 🙃

För egen del är jag lite "orolig" för att första milen kommer bli tuff nu när jag startar i startgrupp 3 men ändå behöver ha en hyfsat snabb första mil utifrån mina förutsättningar, det kan bli dels slalomspringande samt en del härjande i kanten av spåret med vricka foten risk, i synnerhet första ca 5 och frågan är hur mycket energi samt koncentration det kommer ta i anspråk. 🥲 I allra värsta fall att det går åt en hel del energi/kraft men ändå enbart landar runt 50 första milen och då kommer det bli knepigt för mig med 2:30 målet.
Känsla har jag ingen, så jag behöver hård data att gå på 🤩.

Förkylningen sitter i men nu mår jag bra, kör på enligt plan imorn det håller så länge det håller.
Slalom kan man hoppas bli lite lugnare från 1B där jag startar.

Kör hårt imorn, kul får vi ha efter 💪

Blev riktigt onödigt spännande igår, trodde jag hade läget under kontroll men missbedömde att sista två-tre kilometrarna var så pass backiga.
Polaren sa jag låg 40s efter vid förvarningen och jag kutade allt jag hade(det var inte mycket)sista biten.
Över linjen på 2.14.59, sjukt nöjd, har tränat väldigt mycket och varit i bra form. Men september har varit en mörk träningsmånad med magsjuka och förkylning vilket lett till i stort sett bara en veckas träning.

Men jag fick min silvermedalj och är så otroligt nöjd.

Förutom att jag sprang lite långsammare än plan så flöt loppet utan ett enda magkrångel, snesteg eller krock med medtävlande.

Väldigt välarrangerat var det också, lätt för en noob-lantis att parkera, åka buss och få ut lapparna!

Bilagor

• IMG_8552.webp
    IMG_8552.webp
    738 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
Blev riktigt onödigt spännande igår, trodde jag hade läget under kontroll men missbedömde att sista två-tre kilometrarna var så pass backiga.
Polaren sa jag låg 40s efter vid förvarningen och jag kutade allt jag hade(det var inte mycket)sista biten.
Över linjen på 2.14.59, sjukt nöjd, har tränat väldigt mycket och varit i bra form. Men september har varit en mörk träningsmånad med magsjuka och förkylning vilket lett till i stort sett bara en veckas träning.

Förutom att jag sprang lite långsammare än plan så flöt loppet utan ett enda magkrångel, snesteg eller krock med medtävlande.

Väldigt välarrangerat var det också, lätt för en noob-lantis att parkera, åka buss och få ut lapparna!
Minsta möjliga marginal. men rätt sida!

Bra kämpat! Det är inte lätt att ta sig in under 2.15. Kul att få utdelning på träningen!

Fan va snyggt, grattis till en bra prestation.

Lyckades också springa på Lidingö i helgen, veteranklass 10 km denna gång, superkul lopp och skönt att hjärnan vinner någon gång ibland när man klickar iväg sin anmälan... ;-) Kanske återgår till 30 km nästa år.
Tittade på skor i tältet på stadion, min hög av Inov-8 trailskor och något gammalt Asics-par börjar bli slitna så jag ville titta vad som finns. Jäklar vilka tjocka sulor de har! Allihop! Vad har jag missat?
Själv har jag kört neutrala skor, med mer eller mindre tunna sulor och låga drop (4-6 mm) så länge jag minns. Nu är det sulor på upp till 40 mm och drop på sådär 8-10 mm som är standard. Är världen galen eller är det dags för mig att begrava mig i någon lämplig sandbank och invänta fossilisering?

Lyckades också springa på Lidingö i helgen, veteranklass 10 km denna gång, superkul lopp och skönt att hjärnan vinner någon gång ibland när man klickar iväg sin anmälan... ;-) Kanske återgår till 30 km nästa år.
Tittade på skor i tältet på stadion, min hög av Inov-8 trailskor och något gammalt Asics-par börjar bli slitna så jag ville titta vad som finns. Jäklar vilka tjocka sulor de har! Allihop! Vad har jag missat?
Själv har jag kört neutrala skor, med mer eller mindre tunna sulor och låga drop (4-6 mm) så länge jag minns. Nu är det sulor på upp till 40 mm och drop på sådär 8-10 mm som är standard. Är världen galen eller är det dags för mig att begrava mig i någon lämplig sandbank och invänta fossilisering?
Ett drop på 8-10mm så ramlar man framlänges.
Tjocka sulor i kombination med en kål sula är inte fel men för asfalt tjock sulor med mycket dämpning är rent skit att springa på ett löpar spår med och sulor med drop på 8-100 mm dom är gjorda för feta löpare som har hälen som fot= tvärnit men det finns hjälp i form av https://runrepeat.com/catalog/running-shoes
så det är bara arr leta efter några dojor som passar smaken och lågt drop till löparna och högt drop till fettona.

Som nån skrev ovan tycker jag att det är ganska lätt att hitta moderna skor med ganska tjock sula, och mycket dämp alltså, och samtidigt 0-6mm drop.

Gillar själv mellan 0 och 4-6 mm drop så försöker springa i två eller fler såna par skor för att rotera lite och vänja kroppen vid variationen

Över linjen på 2.14.59, sjukt nöjd, har tränat väldigt mycket och varit i bra form.
Riktigt bra sprunget, och härligt att klara medaljtid med en sekunds marginal! 👍

Jag sprang en gång marathon på 2:59:57 och det blev en rätt desperat spurt, men det här var snäppet värre. 😅

Ett drop på 8-10mm så ramlar man framlänges.
Tjocka sulor i kombination med en kål sula är inte fel men för asfalt tjock sulor med mycket dämpning är rent skit att springa på ett löpar spår med och sulor med drop på 8-100 mm dom är gjorda för feta löpare som har hälen som fot= tvärnit men det finns hjälp i form av https://runrepeat.com/catalog/running-shoes
så det är bara arr leta efter några dojor som passar smaken och lågt drop till löparna och högt drop till fettona.
Det är ändå rätt många populära skor/modeller för mängdträning som sågas med ditt generaliserande resonemang. Tex Saucony Triumph 22 & 23 är en ganska populär mängdsko även bland duktiga löpare och om jag inte minns fel ligger den på ca 9-10 mm drop.

Jag är långt ifrån någon expert på detta område (drop) men blir det inte så att vaderna påfrestas/stretchas mer ju lägre drop man har? Dvs är man lite stel/kort i vadmuskelaturen (vanligt tex bland cyklister, vi är på happyride nu) så kan man behöva ta det lite lugnt eller åtminstone vänja sig gradvis vid lägre drop? Sedan finns det väl lite olika löptekniker, beroende på hur mycket som framfoten respektive hälen används i steget.

Senast ändrad:
Efteranalys av LL för mig:

Märkte ju redan för någon dryg månad sedan baserat på nivån att jag borde hamna på ca 2:30 så det var förväntat (något frustrerande/irriterande men förväntat). LL är en totalt annan grej vs asfaltslöpning eller löpning på plattare banprofiler.

55 bast nu, kombinerar cykling och löpning sedan sommaren 2023 ungefär (dvs började springa igen sommaren 2023), försökt öka gradvis.

Det som jag tror krävs för att förbättra mig på tex LL (för att hamna på en tid mellan 2:15 -2:30) är framförallt två saker: Mer mängd & mer intervaller. Inte helt enkelt kombinera med cyklingen dock och jag gillar ju båda så vi får se hur ambitionerna blir, kan inte riktigt svara på det nu. Det hänger lite på om höger knä skärper sig också vilket har vacklat lite under säsongen men "ganska bra" under kontroll nu.

Har kört 3 löppass / vecka i år med undantag ca sex veckor innan Vättern samt en vecka efter då jag gick ner på noll. Denna noll period var inte jättebra för löpningen då jag kände att jag fick ta ett omtag när jag började springa igen.

Tycker att man ser rätt tydligt tex på Strava att en kraftig majoritet av löpare (även yngre förmågor) som springer snabbare än 2:30 ligger på klart högre träningsmängder för löpningen än mig, inte alla men de flesta.

Om jag nu vill ha en positiv utvecklingskurva i gubb-ålder på tex en halvmara, ett millopp och självklart loppet med stor L (Lidingöloppet) så tror jag att nyckeln för mig är följande: 1. Undvika släppa löpningen helt perioden innan Vättern (åtminstone "underhållsträna" löpningen). 2. Köra lite bättre löpmängd efter Vättern (veckosnitt 4 pass/vecka). 3. Skärpa mig med kvalitén (läs: få med ca ett intervallpass / vecka trots att jag avskyr intervaller, jobbigt ju 🙃).

(y)

Senast ändrad:

Märkte ju redan för någon dryg månad sedan baserat på nivån att jag borde hamna på ca 2:30 så det var förväntat (något frustrerande/irriterande men förväntat).

55 bast nu, kombinerar cykling och löpning sedan sommaren 2023 ungefär (dvs började springa igen sommaren 2023), försökt öka gradvis.

Det som jag tror krävs för att förbättra mig på tex LL (för att hamna på en tid mellan 2:15 -2:30) är framförallt två saker: Mer mängd & mer intervaller. Inte helt enkelt kombinera med cyklingen dock och jag gillar ju båda så vi får se hur ambitionerna blir, kan inte riktigt svara på det nu. Det hänger lite på om höger knä skärper sig också vilket har vacklat lite under säsongen men "ganska bra" under kontroll nu.

Har kört 3 löppass / vecka i år med undantag ca sex veckor innan Vättern samt en vecka efter då jag gick ner på noll. Denna noll period var inte jättebra för löpningen då jag kände att jag fick ta ett omtag när jag började springa igen.

Tycker att man ser rätt tydligt tex på Strava att en kraftig majoritet av löpare (även yngre förmågor) som springer snabbare än 2:30 ligger på klart högre träningsmängder för löpningen än mig, inte alla men de flesta.

Om jag nu vill ha en positiv utvecklingskurva i gubb-ålder på tex en halvmara, ett millopp och självklart loppet med stor L (Lidingöloppet) så tror jag att nyckeln för mig är följande: 1. Undvika släppa löpningen helt perioden innan Vättern (åtminstone "underhållsträna" löpningen). 2. Köra lite bättre löpmängd efter Vättern (veckosnitt 4 pass/vecka). 3. Skärpa mig med kvalitén (läs: få med ett intervallpass / vecka trots att jag avskyr intervaller, jobbigt ju 🙃).

(y)
Hur många km ungefär brukar det bli per vecka?

Jag har länge misstänkt att jag måste springa mer för att bli bättre. Eller springa öht. Nån gång i veckan. Mer än 20 min uppvärmning på gymmet (vilket varit min löpning senaste månaderna).

Märkte ju redan för någon dryg månad sedan baserat på nivån att jag borde hamna på ca 2:30 så det var förväntat (något frustrerande/irriterande men förväntat).

Om jag nu vill ha en positiv utvecklingskurva i gubb-ålder på tex en halvmara, ett millopp och självklart loppet med stor L (Lidingöloppet) så tror jag att nyckeln för mig är följande: 1. Undvika släppa löpningen helt perioden innan Vättern (åtminstone "underhållsträna" löpningen). 2. Köra lite bättre löpmängd efter Vättern (veckosnitt 4 pass/vecka). 3. Skärpa mig med kvalitén (läs: få med ett intervallpass / vecka trots att jag avskyr intervaller, jobbigt ju 🙃).

(y)
Vad är tanken med att köra intervallpass löpning s.a. det blir jobbigt? Om tanken är att träna central kapacitet bör det väl lika gärna kunna göras på cykel. Och om tanken är att träna kroppen rent mekaniskt på löpning i högre fart borde det inte kunna göras i sådan dos att det inte blir jobbigt? Tänker att intervaller innebär högre belastning på kroppen med ökad skaderisk och om du har problem med ett knä kanske det är en onödig risk.

(Säger absolut inte att jag har rätt utan spekulerar bara lite ...)

Vad är tanken med att köra intervallpass löpning s.a. det blir jobbigt? Om tanken är att träna central kapacitet bör det väl lika gärna kunna göras på cykel. Och om tanken är att träna kroppen rent mekaniskt på löpning i högre fart borde det inte kunna göras i sådan dos att det inte blir jobbigt? Tänker att intervaller innebär högre belastning på kroppen med ökad skaderisk och om du har problem med ett knä kanske det är en onödig risk.

(Säger absolut inte att jag har rätt utan spekulerar bara lite ...)
Jag är mentalt vek och tycker intervallpass är rätt jobbiga, man måste ju ta i mer då. 🥲

Tror att det är bra med intervaller för att vänja kroppen med lite högre löptempo utan att slita ut sig för mycket. Att ladda på i tävlingstempo tex 15-30 km ca 1 gång / vecka sliter nog för mycket jämfört med att ta det lugnare och istället bädda in lite intervaller (antingen i långpasset eller i ett separat träningspass), bara ett exempel.

Finns ju också ex antal olika typer av intervaller och jag kommer försöka undvika för korta intervaller just på grund av ökad skaderisk.

Senast ändrad:
För mig och förutom ren bas översätter cykel rätt dåligt till löpning, klart det hjälper och ha en grund från cyklingen, men det är så mycket mer som fallerar för mig innan flåset ger upp.

Min prio för löpningen är väl lite kopierad ifrån senaste norksa flugan:

1. Totalmängd, stegra långsamt upp för att undvika skador (innan LL30 stegrade jag från 45-85km/vecka)
2. Mycket tid nära LT1 (för mig 4.05-4.15) ex. 10x3min, 6x5min osv.
3. Toppa med pass kring LT2 (för mig 3.30-3.40) ex. 4x4min eller backintervaller

Hur många km ungefär brukar det bli per vecka?
2023 knappt 50 mil
2024 ca 100 mil
I år hittills 125 mil

Regelbundenheten/kontinuiteten har dock varierat dessa år, både beroende på tex uppladdning inför Vättern men också lite mindre skadestrul. Vaderna bråkade en del 23 och 24 (med lättare sträckningar) men har inte gjort det i år (istället fick höger knä för sig att börja strula lite första gången i mitt lilla liv).

Sedan det ca 7 veckor långa uppehållet relaterat till Vättern i år (då jag inte sprang någonting) har jag legat på cirka 4-6 mil i snitt per vecka, kanske oftast mellan ca 45-50 km, någon enstaka vecka runt ca 60 km. Ganska strikt 3 pass/vecka med något enstaka undantag.

Senast ändrad:
Jag är mentalt vek och tycker intervallpass är rätt jobbiga, man måste ju ta i mer då. 🥲

Tror att det är bra med intervaller för att vänja kroppen med lite högre löptempo utan att slita ut sig för mycket. Att ladda på i tävlingstempo tex 15-30 km ca 1 gång / vecka sliter nog för mycket jämfört med att ta det lugnare och istället bädda in lite intervaller (antingen i långpasset eller i ett separat träningspass), bara ett exempel.

Finns ju också ex antal olika typer av intervaller och jag kommer försöka undvika för korta intervaller just på grund av ökad skaderisk.
Min fundering var bara vad poängen var med att köra löpintervaller så att det blir jobbigt och frestar på psyket. Min tanke var att köra intervaller för att träna på högre löptempo men att inte göra det med så långa/många intervallet att det i förhållande till farten blir (mentalt) jobbigt. Om de sista bitarna primärt syftar till att få upp central kapacitet borde cykel duga bra och då skulle man få den biten med lägre skaderisk. Sen är det möjligt att det finns andra poänger med att ha den jobbiga delen av intervallerna i form av löpning men om det kommer till ökad skaderisk är det ju en avvägning.

Kanske är färgad av att jag själv haft väldigt lätt att få känningar och skador då jag försökt mig på löpträning och därför är rätt riskaversiv i detta avseende.

Kanske är färgad av att jag själv haft väldigt lätt att få känningar och skador då jag försökt mig på löpträning och därför är rätt riskaversiv i detta avseende.
Löpning är ett jäkligt lynnigt nöje (för många människor, en del verkar klara av det bättre), ja. 🙂 Går det åt h-vete har jag varje fall cyklingen att falla tillbaka på, tycker båda disciplinerna är "trevliga" och gillar variationen man får genom att kombinera lite.

Beror väl lite på vad man har för mål också om det här med intervaller är "nödvändigt" eller ej för att försöka förbättra sig. Men som sagt, det är skillnad på intervaller och intervaller, något längre intervaller passar nog mig personligen bättre nu som 55 åring.

Men intervaller upplever jag alltid som rätt jobbigt, jag är alldeles för lat med intervaller även med cykling. 🙃

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp