[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Och sen dess har de utvecklats ytterligare hur mkt?

Lägger man på 5 minuter på tiden från London marathon landar man i rekordutvecklingen runt Gebrselassies rekord 2007 på 2:04:26, d.v.s. före "de nya skorna".
Nike kanske saltade initiala påståendet om 4% litegrann, men nu kanske de (och konkurrenterna) har nått fram?

Och sen dess har de utvecklats ytterligare hur mkt?

Lägger man på 5 minuter på tiden från London marathon landar man i rekordutvecklingen runt Gebrselassies rekord 2007 på 2:04:26, d.v.s. före "de nya skorna".
De har enligt löpare och tränare också ändrat hur de kan träna pga minskat slitage av kvalitetspassen. Plus större talangpool med fler yngre löpare som siktar direkt på maraton. Sawe och Kejelcha är 4 respektive 5 år yngre än Gebreselassi var 2007.

De har enligt löpare och tränare också ändrat hur de kan träna pga minskat slitage av kvalitetspassen. Plus större talangpool med fler yngre löpare som siktar direkt på maraton. Sawe och Kejelcha är 4 respektive 5 år yngre än Gebreselassi var 2007.
Jo, det hela är förstås en fråga som i grunden är omöjlig att svara entydigt på.

Frågan bottnar väl i en önskan att kunna jämföra prestationer över tid. I grenar med världsrekord tappar man ju den möjligheten när teknisk utveckling får mer än försumbar påverkan på resultat vilket är lite trist. Å andra sidan finns det ju grenar som är än värre "drabbade" av detta. Stavhopp är väl den mest extrema inom friidrotten.

Kanske gubbgnäll, men jag tycker det är lite trist med sådana här tekniksprång just i grenar där det är så mycket fokus på rekordtider eller rekordhöjder/distanser. Inte för att alla istället skulle springa i Lejon-skor från 1973, men när det gör så oerhört stor skillnad, jag vet inte jag... :-/

Kjell-Erik Ståhls 2:12:33 från 1983 är i jämförelse en ohyggligt bra tid med tanke på teknikutvecklingen.

De där 4% man pratade om är ju förbättring av löpekonomin, det blir inte automatiskt 4% bättre tid..

Har väl svårt att se att Adidas idag skulle gjort en sko som inte kommer att godkännas för rekordet?

Stort oavsett, är ju lite av en drömgräns som det tagit ganska lång tid att komma under och nu blev det en rejäl putsning av rekordet. Själv hoppas jag kunna klara att springa ganska exakt hälften så fort den 31:a maj.

Jämför man med cyklingen så sätts det ju hastighetsrekord på löpande band i vårklassikerna. Men det kanske beror mer på hur loppen körs än materialet...

Inför Kipchoges rekordförsök hade man räknat på fysiologin, Vo2 över 80, inte väga mer än 52kg och 180 run economy (gissar kadens). Sen tillkommer nutrition. Men han som vann i London hade ätit 2 rostmackor och en kopp te till frukost. Så 120g/h kan man nog ta med en nypa salt?

Inför Kipchoges rekordförsök hade man räknat på fysiologin, Vo2 över 80, inte väga mer än 52kg och 180 run economy (gissar kadens). Sen tillkommer nutrition. Men han som vann i London hade ätit 2 rostmackor och en kopp te till frukost. Så 120g/h kan man nog ta med en nypa salt?
Hade han skött nutritionen rätt hade det blivit sub 1:50? 😉

Han verkar vara sponsrad av maurten? Antar att han har en väldigt uttänkt energiplan och att frukosten var en del av det..

"Sawe carb-loaded with Drink Mix 320 in the two days before the start. On race morning, he ate a light breakfast, then took the Maurten Bicarb System at 6:45 a.m. and sipped Drink Mix 320 on the bus to the start. Five minutes before the gun, he had a Gel 100.

During the race, the schedule was tightly mapped to the kilometer markers. Sawe drank 160 milliliters of Drink Mix 320 at 5 km, 10 km, and 15 km. At 20 km, he switched to a caffeinated gel, the Gel 100 Caf 100, paired with 130 ml of Drink Mix 160. From 25 km to 40 km, he drank 130 ml of Drink Mix 320 every five kilometers.

Across the full race, Sawe averaged 115 grams of carbohydrate per hour."
Marathonhandbook.com - How Sabastian Sawe Fueled His Sub-Two-Hour Marathon London

Märkligt att gå på kaffeinet mot slutet, det tar väl ca 20-30min bara att få effekt? Så han borde vara på toppen av den adenosinhämmande kurvan vid eller efter målgång?

Jag tänkte att man vill ha mer tid med effekten av koffein, alltså typ hela sista timmen, så att börja vid km10-15.
Men det är nog individuellt och en balans mellan magras/illamående och fördelarna

Åter till Garmins förslag.

I förrgår sprang jag förslaget på Bas 53 min i 5:55-tempo. Igår föreslog den Bas 30 min i 6:00-tempo, men jag körde 30 min gym istället because beach liksom.

Sen följde en natt med sleep score 90 (!) och riktigt bra HRV-värde och då borde jag nu vara i jävligt bra form för att springa! Dagens förslag från Garmin:

IMG_3826.webp

Vet vet den nu som inte jag vet?

Jag ska testa att köra min chatgpt mot Garmin connects data med en mcp, då borde man kunna fråga.
Smart! Ställde samma fråga till Al och fick detta svar.

Eftersom den föreslog:
  • baspass dagen efter 53 min
  • men nu recovery efter vila/gym
...tyder det på att den registrerades kumulativ belastning från löppasset + gymmet, och vill dämpa intensiteten.

Du kan ladda upp tcx filerna från senaste dagarna så kikar den där med men koppling direkt till all data inkl sömn osv lär vara mera träffsäkert.

Åter till Garmins förslag.

I förrgår sprang jag förslaget på Bas 53 min i 5:55-tempo. Igår föreslog den Bas 30 min i 6:00-tempo, men jag körde 30 min gym istället because beach liksom.

Sen följde en natt med sleep score 90 (!) och riktigt bra HRV-värde och då borde jag nu vara i jävligt bra form för att springa! Dagens förslag från Garmin:

Visa bilaga 827580

Vet vet den nu som inte jag vet?
Om du kollar på din training readiness, hur ser det ut?

Det är ju lite att spå i kaffesump över det hela men jag tänker att algoritmen vill att du ska fylla upp varje stapel i träningsbelastningen till rätt nivå med akut belastning, återhämtning, hrv, sleep score (både senaste och historiken) samt stress (och löptolerans) som constraints.

Just nu har jag ex rätt bra värden på stress etc och har kört en del lugna pass förra veckan så min stapel för lätt träning är helt fylld. Den här veckan var första passet 5*3 minuters intervaller (jobbigt) och nästa pass är 2*16 min tröskel följt av bas och slutligen ett långpass.

Kanske gubbgnäll, men jag tycker det är lite trist med sådana här tekniksprång just i grenar där det är så mycket fokus på rekordtider eller rekordhöjder/distanser. Inte för att alla istället skulle springa i Lejon-skor från 1973, men när det gör så oerhört stor skillnad, jag vet inte jag... :-/

Kjell-Erik Ståhls 2:12:33 från 1983 är i jämförelse en ohyggligt bra tid med tanke på teknikutvecklingen.
Frågan är lite hur mycket skorna påverkar. Alex Hutchinson postade den här, så trenden verkar inte ha ändrat riktning helt och hållet bara pga skorna. Att det påverkar är ju uppenbart ändå.

Bilagor

• Screenshot_20260429-085811.webp
    Screenshot_20260429-085811.webp
    26 KB · Besök: 21
1969 sprang Derek Clayton ett marathon på 2,08,33 i dåtidens adidas marathonsko, den vägde ca 230g och var i känguruläder och andra av forntidens mest exotiska material. Enbart på material har vi sparat 9min, men det är ju inte hela sanningen. Skulle vara intressant att se lhur löpare från 60/70-tal springa i dessa moderna skor och möta dagens löpare i dåtidens skor, och hur skulle tiderna skiljas åt.

1969 sprang Derek Clayton ett marathon på 2,08,33 i dåtidens adidas marathonsko, den vägde ca 230g och var i känguruläder och andra av forntidens mest exotiska material. Enbart på material har vi sparat 9min, men det är ju inte hela sanningen. Skulle vara intressant att se lhur löpare från 60/70-tal springa i dessa moderna skor och möta dagens löpare i dåtidens skor, och hur skulle tiderna skiljas åt.
Screenshot_20260429-095917003 (1).webp

Screenshot_20260429-095928511 (1).webp

Man kan se att vikt/volym har gått ner rätt kraftigt på knappt 60 år.

Jag har funderat över klockans rekommendationer. En halvtimme är för snabbt för att bli varm och bekväm. Är det meningen att värma upp innan man startar det klockan föreslår?
Idag sprang jag detta pass på Garmins rekommendation. Där ingick 10 min uppvärmning samt nedjogg, båda i 6:00-tempo. Fantastiskt tyckte jag som annars slarvar med bådadera.

IMG_3840.webp

Uppvärmning (speciellt) och även nedjogg är mkt bra när man kör intervaller på tröskel eller hårdare. Jag kör det dock inte på ”snabbdistans” (fast man kanske borde) eller långsammare, där går jag bara ut och springer. 🙂

Uppvärmning (speciellt) och även nedjogg är mkt bra när man kör intervaller på tröskel eller hårdare. Jag kör det dock inte på ”snabbdistans” (fast man kanske borde) eller långsammare, där går jag bara ut och springer. 🙂
Jag har alltid varit kass på det, förutom på dedikerade intervallpass, men då är det mest för att få ett lugn innan stormen.

Minns första gången jag träffade vad som sedermera blev min svåger på ett millopp som syrran bjudit med mig på för ett tiotal år sedan. Han var gammal (för att vara typ 25) pensionerad cyklist, nybliven löpare, och påbörjade massa för mig oförståeliga uppvärmningsrutiner 15-20 minuter innan start. Jag skakade lite på huvudet åt ynglingen som sedan sprang loppet på 37 minuter och därefter sprang tillbaks och hejdade in oss andra slöfockar ända in i mål. Gammal är tydligen inte alltid äldst.

Fick ett ryck och tänkte köra klockans "lactate threshold guided test", bara för att inse efter lite fipplande att de plockat bort den featuren och bakat in uppskattningen att ske "automagiskt". Planerade om til 3x7 min tröskel++ varpå klockan uppdaterade som önskat 🙂
Inser att det finns lite att jobba på.
20260430_125325.webp

Nu har jag lyckats koppla Garmins data mot ChatGPT, spännande att se hur min coach-chatt utvecklas.
Intressant. Rapportera gärna hur det går. Jag har en rätt givande chatt med Gemini för lite tips och coachning, men det bygger på att jag postar skärmdumpar av pass från Strava. Känns lite yxigt. Kunde lika gärna faxa 🙂

/J

Idag sprang jag detta pass på Garmins rekommendation. Där ingick 10 min uppvärmning samt nedjogg, båda i 6:00-tempo. Fantastiskt tyckte jag som annars slarvar med bådadera.

Visa bilaga 827912

Brukar vara 10-15 minuter uppvärmning, oftast 10. Igår var det 10 min uppvärmning, 2x16 min tröskel med 5 min vila, 10 min nedvarvning.

Intressant. Rapportera gärna hur det går. Jag har en rätt givande chatt med Gemini för lite tips och coachning, men det bygger på att jag postar skärmdumpar av pass från Strava. Känns lite yxigt. Kunde lika gärna faxa 🙂

Har kört ungefär så med chatgpt (plus annars blir det väl lite kontext) för både styrketräning och löpning i en och samma, den lägger upp min veckoplan helt och hållet och under styrkepassen styr den om så det passar med dagsform hela tiden. Har fungerat över förväntan. Såg på nån youtubevideo med en löpare på rätt hög nivå som labbade med MCP som jag gjort nu och han uttryckte det som att "Det här kommer vara döden för alla dåliga PTs" :-)

Har ägnat halva kvällen åt att fixa cloudflare-tunnel och grejer så det går att komma åt externt, nu borde jag också isolera dockern internt så den inte kan ställa till med något. Är glad att jag inte jobbar systemnära längre professionellt :-)

Suck, det verkar bara gå att använda egenutvecklade/opublicerade "appar" i dev-mode vilket för med sig massa trista konsekvenser.

Senast ändrad:
Har kört ungefär så med chatgpt (plus annars blir det väl lite kontext) för både styrketräning och löpning i en och samma, den lägger upp min veckoplan helt och hållet och under styrkepassen styr den om så det passar med dagsform hela tiden. Har fungerat över förväntan. Såg på nån youtubevideo med en löpare på rätt hög nivå som labbade med MCP som jag gjort nu och han uttryckte det som att "Det här kommer vara döden för alla dåliga PTs" :-)
Blir det verkligen så? De flesta jag känner som använder PT verkar ha den mest för att de behöver någon som skriker på dom för att träningen ska bli av? Eller för att slippa tänka på struktur. Med chat-gpt så måste man ju ändå ha lite koll så man förstår om svaren är rimliga.

Har ägnat halva kvällen åt att fixa cloudflare-tunnel och grejer så det går att komma åt externt, nu borde jag också isolera dockern internt så den inte kan ställa till med något. Är glad att jag inte jobbar systemnära längre professionellt :-)

Suck, det verkar bara gå att använda egenutvecklade/opublicerade "appar" i dev-mode vilket för med sig massa trista konsekvenser.
Hur är själva kopplingen? Push från Garmin på något sätt eller har chatgpt läsrättigher på något sätt?

Växjöloppet avklarat med PB på halvmaran 1.22.34!

Är väl inte så mycket att säga om loppet, flack bana men rätt stora delar springer man på grusvägar, men det är inget som stör direkt.
Pace-taktiken gick sådär, var lite för het att springa under 1.22 så gick lite för hårt efter varvning. Fick också ett jävlar håll sista kilometrarna så det är bara att bättra sig till nästa gång.

11-plats iaf får jag vara nöjd med!

Btw ska banan vara kontrollmätt så varför det diffar vet jag inte!

1777643470561.webp

Är väl inte så mycket att säga om loppet, flack bana men rätt stora delar springer man på grusvägar, men det är inget som stör direkt.
Pace-taktiken gick sådär, var lite för het att springa under 1.22 så gick lite för hårt efter varvning. Fick också ett jävlar håll sista kilometrarna så det är bara att bättra sig till nästa gång.

Visa bilaga 828050
Jäkligt starkt! Du slog mitt PB (satt i en helt annan tid) med dryga minuten. Det är kul att komma under 4:00-tempo på halvmaran. 🙂

Visa bilaga 828050
Bra jobbat!
Banan var 20,87 km på min klocka så det är inget speciellt fel på just din klocka i alla fall.

Hur är själva kopplingen? Push från Garmin på något sätt eller har chatgpt läsrättigher på något sätt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Model_Context_Protocol :-)

Det finns massor av utvecklare som gjort kopplingar men jag använder den här, för att den går att hosta i en egen docker-container: https://github.com/leifmork/hevy-garmin-mcp

Då kan ChatGPT ställa frågor om olika saker, just den här MCP:n exponerar dessa:

{"status":"Garmin AI Coach MCP Server","version":"1.0.0","tools":["get_recent_activities","get_activity_detail","get_planned_workout","get_planned_vs_actual","get_week_summary","get_daily_recovery","get_weight_trend","get_heart_rate_zones"]}

Tillbaka
Topp