[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Försökte köra igång med lite tröskel i vintras, kom från en bra period med snabbare intervaller för 10k i höstas och var igång med lite längre långpass på helgerna.

Jag har inte kört så mycket tröskel tidigare så tanken var väl snarast att testa och se hur jag svarade på den typen av träning.

Valet föll på 4 eller 5x8min en gång i veckan, fart någonstans mellan halvmara och 10k.

Körde på löpband och försökte hålla det väldigt kontrollerat med ganska stor marginal till den övre tröskeln. Började första intervallen på 0.6km/h lägre fart än jag hade som mål för dagen. Höjde med 0.2 km/h för varje intervall jag kunde köra utan att pulsen stack iväg. Det var ett väldigt bra sätt att behålla kontrollen. I början på intervallerna är pulsen så klart låg men på 8 minuter bör pulsen hinna stabilisera sig om man kör kontrollerat. Så klart svårare att genomföra ute med sådan kontroll.

Hann tyvärr inte komma så långt att jag hann utvärdera något resultat eftersom en baksida började krångla.

Om man tycker det är viktigt att pulsen ligger så mycket tid som möjligt i rätt zon kan man ju köra "spikade intervaller", dvs starta snabbare och sedan sänka farten när pulsen kommit i rätt intervall.

Hur som helst, med inspiration i tråden här så la jag upp ett Garmin-program mot maraton i oktober, ha angett lördag som långpass-dag, två av passen på schemat närmaste veckan:
-Lördag långpass 12k
-Tisdag baspass 17k

Inte helt nöjd med de förslagen...men alltid roligt att se hur det programmet matchar mot det jag tänker själv.

Vad är man ute efter med sina tröskel- och/eller tempopass? Lokal adaptation eller central kapacitet? Om det är central kapacitet, så borde man väl lika gärna kunna köra de på cykeltrainer? Det känns mer kontrollerat. Sedan köra långpass och kortare intervaller under löpning.

För mig var syftet att få mer tid i relativt hög fart fast med mindre skaderisk är snabbare pass (det funkade ju dock tyvärr inte så bra för mig). Nu springer jag bara lugnt men försöker köra minst ett högintensivt cykelpass varje vecka.

I teorin ska väl tröskel eller högintensivt på cykel vara lika effektivt för central kapacitet men jag upplever ingen förbättring i min löpning från mina cykelpass. Upplever heller inte slitenhet "centralt" utan det är i princip alltid muskulärt om jag känner mig "sliten". Inga problem att köra hårt på cykeln dagen efter ett hårt löppass, men tufft att köra hårt i samma sport två dagar i rad.

Inom löpning är det ju betydligt populärare med tempo/z3 än i cykelsporten. Killgissar att det beror på att man tränar löpekonomin i tävlingsfart.
Någon sådan effekt finns sannolikt inte när man cyklar.

Jag har fått för mig att VO2max-träning är det som är allra mest överförbart mellan konditionsgrenar, just för att fokus till stor del är på central kapacitet. Om jag har läst det eller bara killgissat mig fram till det kommer jag inte ihåg. Men spontant känns det som att det flås man får upp av 1000m-intervaller borde vara ganska nyttigt även vid cykling. 🙂

Tillbaka
Topp