[OT] Saab 9-5 Intermittent startproblem

Monglo

Aktiv medlem
Har en SAAB 9-5 från 2000. Sedan i somras har jag haft en del startproblem. Både när den gått längre o kortare sträckor vill den ibland inte starta igen efter att den stängts av.

Bilen går att rulla igång. Den brukar även starta efter ett antal försök eller om jag lämnar den några minuter.

Varvräknaren hoppar när jag försöker starta. Har hört att den ska vara död om det är fel på vevaxelgivaren.

Jag hör att bensinpumpen går igång och det luktar bensin fram när man står o spanar över motorn.

Jag inbillar mig att felet ffa uppstår vid krypande fukt och vissa temperaturer. Idag var det iofs -13 grader ute när den krånglade. Har tidigare trott att det varit ngt problem med strömförsörjningen/strömfördelningen vid startskedet men jag börjar bli osäker.

Under körning har jag inte upplevt några problem. Den kan ha ryckt till ngn enstaka gång men det är inget som skett ofta iaf.

Jag har testat att byta tändkassett men felet kvarstod så nu har jag bytt tillbaka till min gamla.

Har bytt tändstift.

Har bytt en liten backventil för luftinsprutning.

Bytte vevaxelgivare idag, den är fortfarande grinig/seg ibland när den ska starta så jag tror inte att det hjälpte. Vet inte om det kan vara ngt glapp i kontakten dock.

Kan det vara bränslepumpen trots att den går som den ska när den väl har startat?

Ibland har den inte tänt på alla cylindrar vid start men kommit igång jämt o fint efter kanske 5-20 sekunder. Detta har dock bara hänt ngn enstaka gång.

Har haft den inne på verkstad 3 gånger o de vet inte vad det är. Visar inga felkoder heller. Jag har varit med hela tiden o lärt mig massor.

Nu vill jag gå igenom bilen själv.

Någon som har tips om vad jag bör göra och lämpligast i vilken ordning?

Var kan jag läsa mer o lära mig om hur allt fungerar?

Jag skulle vilja titta igenom bränsleförsörjningen samt gå igenom kontakter och spraya kontaktspray men det är inte helt lätt att komma åt allting.

Mkt tacksam för tips!

/Mekglad Maria

P.S.
Har postat på ett antal bil- o saabforum oxå. Får se om Happy visar sig vara bäst i test igen :)

Jag tog loss kabeln nere på startmotorn och sprayade med 5-56 på min gamla Ford som hade intermittenta startproblem vid fuktigt väder. Men först hade jag demonterat hela jävla startmotorn och rengjort och haft mig och satt tillbaka den utan att det hjälpte.

Tror fan att det var vevaxelgivaren på min gamla 900 turbo som hade såna fel du beskriver i ett år innan jag fick tips om den. Bytte kabelhärvan, tändspole, tändkablar, tändstift, tändfördelare, offrade lamm etc. Det var den rackarn som satt bakom/innanför den snyggt bruna tändfördelaren på motorn, är det vevaxelgivaren? En ditskruvad klump i metall.

hmm, det är inte nått med turbon då? är väll i princip turbo på alla 9-5or mig veterligen. Minns att min 900aero-88a hade glapp i sladden till nån turbotjosan grej så att ibland så, gick den bara inte och starta. så slog man lite på apc lådan och så kom den. Men en dålig turbo kan ju göra bilen svårstartad, och med allt digitalt tjaffs i moderna bilar så?

Hade dock ett liknande fel på två av mina 75 alfor, de reagerade mer att de var stendöda allt lyste men inget hände, så svor man och gapa lite så kom de igång!. Hade ett liknande fel på min Rover 827 med, den kunde man köra runt med och starta 5-6gånger men den 7e gången (som lustigt nog alltid var på valfri ica) så var bilen stendöd. Så väntade man några minuter och så starta den helt utan problem, där var det nog jordfel på nått vis.

På den ena alfan bytte jag faktiskt startmotor, vilket var ett klokt beslut då det visa sig att sladden som satt till startmotorn var dålig så jag tog bort en bit, satte i den nya motorn (eftersom något måste gjort att sladden blivit bränd) och sen funka den...

captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> På den ena alfan bytte jag faktiskt startmotor,
> vilket var ett klokt beslut då det visa sig att
> sladden som satt till startmotorn var dålig så
> jag tog bort en bit, satte i den nya motorn
> (eftersom något måste gjort att sladden blivit
> bränd) och sen funka den...

Exakt detta hände med min peugeot, flatstiftet glappade lite, så jag bytte flatstift, sen hoppade aset igång fortare än bums.

kan ju vara så enkelt eller, kolet i generatorn. det gick tydligen inte och byta i familjens bmw 328a men verkstan gjorde det ändå, den uppförde sig mycket märkligt. starta inte ibland och liknande.

Vad satte du i för stift? NGK är det som gäller i saabar! Sen kan det mycket väl vara så att bränslepumpen är dålig och ger för lite soppa ibland vid kallstart men bilen går bra ändå när den väl går. Sen så har 9-5 ett avancerat styrsystem så skulle det vara glapp i en kabel eller en givare vara paj så skulle den sätta felkod direkt. Åk til en saabverkastad o läs ut felkoder med tech2 får du inte ut nått mätt upp bränslepumpen vad gäller tryck och pumpmängd.

Vad händer när du vrider på nyckeln, går startmotorn runt eller är den helt död?

Generatorn kanske laddar halvbra och gör att batteriet inte blir riktigt fulladdat, har du provat att byta batteri eller starta den med startkablar?

Har precis haft exakt samma problem...med en saab 900 2.3 från 97!!
Jag säger antingen nåt relä eller bensinpumpen.
Eller bränslefiltret...byte av pump gick på ca 5000....
Så nu vet du...........

Du kan få byta mot min Mutsibishi Carisma från 2000, den startar inte alls. :D

Kolla med garaget.org under motorforumet, många kunniga där och säkerligen har de redan svaret på ditt problem om du söker.

då är det garanterat något med bränslet, speciellt om det luktar lite surt med, förmodligen kommer inget, inget sen hela dosen på en gång... kolla bränslefilterna igen

Skulle kunna vara tomgångsspjället som uslas, det är felet på min Carisma. Sitter en liten elmotor (i mitt fall mer en elektromagnet än en motor) och sköter ett spjäll som reglerar inluften till motorn.

Den gick hackigt på tomgång en längre tid innan hela klabbet gav upp. Så här långt har jag bytt sensorn till spjället (som var fysiskt sönder) och limmat fast en av magneterna på axeln.

Tomgången är fin. Går fint när jag kör oxå. Lurar på om det är ngt strul med bränsleförsörjningen i alla fall fast jag tycker att den borde strula när jag kör då oxå eller?

vi hade iockförsig ett liknande problem på en bmw v12a som hade dubbla luftburkar, där visa det sig att det var en av luftmängdsmätarna. Men det syntes inte på datorn, utan hittades av en händelse.

captain8track skrev:
> skit i det, byt in skiten på en bilfirma,
> Såntdära får man bara magsår av.

Du menar hela bilen va? Ja, jag vill ju fixa den så jag kan sälja den. Känns ju lite knasigt att sälja ngt som inte funkar...

Verkstäderna verkar inte ha en aning om vad de ska göra med den iaf.

För övrigt rätt sömnigt på bilforumen.

Wilier skrev:
> Såg en sådan bil stå och hacka på Linnegatan
> igår, ville inte starta.

haha, kommer volvo vs saab diskussionen nu?

Jag är redo, och eftersom saab har en gnutta miljondels bit av Alfa i sig så är ju valet ganska lätt. Är ju förjävligt att man inte lever som man lär.

Har ställt samma fråga där som här o fått några svar med gissningar på bränsleförsörjningen. De andra motorforumen har jag inte fått ngt svar på.

Är den bråkigare om motorn är varm eller kall? Jag vet att en del bmw-dieslar har problem med insprutarna då dom börjar få några år på nacken. Dom börjar läcka, ibland syns det och ibland inte om jag förstått forum rätt. Detta gör att motorn är nästan hopplös att starta då den är varm (tex har stått upp till en timme eller 2) men går lätt att starta då den är kall, sålänge det finns kräm i batteriet.

Men jag vet inte alls hur saabmotorerna fungerar igentligen, kom bara att tänka på detta iom att du misstänkte bränslet.

Blåsa ur tändspolarna med tryckluft ? Det måste jag göra av och till. Det hjälper. Sedan gillar gamla bilar att få nytt batteri.

Om det är fuktrelaterat så kan det vara en eller flera tändkablar som är spruckna och att det har kommit in fukt i kablarna. Det förklarar inte allt men det finns ett billigt sätt att testa det och det är att spreja 5-56 på kablarna (japp, PÅ kablarna) då detta driver ut fukten.

Hade det problemet på min Starlet (manlig? nja...) och fick tips om det av en mack-snubbe. Döm om min förvåning när det fungerade.

Lycka till!

/cj - som egentligen är SAAB-frälst men som är inne på den tredje Volvo:n i rad efter en 9-5:a.

tändkablar är ju inte så dyra att byta heller. jag tycker 9-5an är en väldigt trevlig modell, har visserligen bara kört olika aero versioner men!

låter som om det skulle kunna vara luftmängdsmätaren alternativt ett bränslerelä som börjar bli gammalt.. När dom blir gamla så går de varma å skapar problem vid start och längre fram även vid färd..
lycka till!

Tror i alla fall på bensinpumpen...kan funka ibland..ibland inte...
Om det inte är nåt relä som styr bränsletillförseln..kan oxå jäklas...
Du måste låta en Saab verkstad felsöka !!
Det kan man inte göra själv....så är det bara...

En fråga som egentligen kanske inte hör hemma här, men hur mkt drar din Saab 9-5:a från 2000 per mil?
Min 9-5:a kombi från 2000 (ca 16500mil på mätaren) drar med vinterdäck 0,98! & med 225mm sulorna & aerofälgar ca 0,95 vid blandad körning. Är det normalt för Saab 9-5 (2.3t-motorn) av denna årsmodell & mil på mätaren?

säger som bosse bildoktor. kolla alla gummin och sladdar först och byt ut till nytt

Har den gått mkt på saltade vägar kan det ha krupit in salt i elektroniken=glapp

Tillbaka
Topp