Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter som du har kvar en del "att lära
> dig
> > hur man lär sig" med endast 50% av poängen på
> 5
> > år... Hursomhelst grattis till att du verkar
> > trivas med ditt jobb.
>
> Ja och nej. Att det gick utför berodde främst
> på en olycklig kärleksaffär som krossade mig
> totalt i flera år. Det viktiga är att jag
> försökte, och det blir knappast svårare ju mer
> man läser; snarare tvärtom. Sen läste jag
> förstås många kurser som jag inte tentade, men
> som jag ändå begrep skapligt och lärde mig
> mycket av, fast utan poäng på pappret.
> Så att lära sig hur man lär sig har jag klarat
> rätt bra, men jag "sumpade" utbildningen på
> grund av yttre omständigheter. Ändå var dessa
> fem år lätt värt utebliven lön, studieskulder
> och näsan i böckerna oftare än man velat. Lätt
> bästa tiden i mitt liv hittills, bortsett från
> det brustna hjärtat;-)
>
> Vad jag vill ha sagt är att det kan vara väldigt
> utvecklande att utbilda sig ÄVEN om man faktiskt
> inte når i mål sett till poäng. Därför kanske
> man inte borde vara rädd för att påbörja en
> linje som man tvekar på om man kommer klara av.
+1
Hade jag tänkt så när det begav sig för 20 år sen så hade jag nog pluggat vidare då.
Nu blev det istället "den långa vägen" inom samma företag, dock med internutbildningar och en del byten av tjänsteställe. Fick för 10 år sen erbjudande att ta över en enhet och driva eget, vi var några få inom företaget som visat framfötterna och fick ett erbjudande. Jag var rätt nära att ta erbjudandet och när jag precis hade finansieringen klar, så hoppade jag av. Idag är jag väldigt glad att jag hade modet att göra det trots att nog många då tyckte att jag var korkad som sumpade en chans.
Jag körde vidare som anställd några år och tillsist så kände jag att jag gjort mitt inom det yrket. Jag behövde utmaningar och variation för att kunna vara kvar. Jag var transparent med detta med mina chefer... som var lyhörda. Jag fick nu delta i olika projekt både inom it och driftsrelaterade frågor, mycket pga mina år inom företaget. Att ha arbetat inom företaget länge var en merit i dessa sammanhang. Jag fick på detta vis "in en fot" på huvudkontoret.
Till sist blev jag tillfrågad om en tjänst inom en del som jag inte arbetat med speciellt mycket, men där min mångåriga erfarenhet inom andra delar i företaget var nyttiga.
Så mitt tips till dig Jenny blir att se dina år inom samma företag som en tillgång. Det gäller bara att få cheferna att förstå det, och att det är en tillgång de behöver. Det gäller även inom delar du inte "kan". När jag blev tillfrågad om min tjänst så var det lite som i killinggängets sketch där piloten dör mitt under en flygning, och flygvärdinnan går ut till passagerarna och frågar - " piloten har dött, finns det någon bandymålvakt som kan ta över" ;)