jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är aldrig bra att sitta länge i samma
> företag, särskilt inte om man inte byter tjänst
> eller avancerar. De smarta eller som har lite
> stake sticker nån annanstans efter ett tag. De
> fega/slöa/bekväma blir kvar.
>
> Till slut blir man så less på fikasnacket att
> man struntar i att gå dit, för det är aldrig
> nån som säger nåt oväntat/tänkvärt eller på
> annat sätt intressant, och sitter hellre och
> surfar vid sin dator med kaffemuggen. Då är det
> verkligen dags att söka sig nån annan stans.
>
> Särskilt den äldre generationen söker sällan
> ny arbetsplats såvida de inte blir utsatta för
> direkt pistolhot. De yngre från början
> välutbildade, är ofta betydligt bättre på att
> röra sig när det inte finns mera saft att suga
> ut på en viss befattning. Löneutvecklingen blir
> sämre av att stanna på samma ställe. Alltid.
> Arbetsgivaren har statistik till sin hjälp, 'har
> han stannat fem år så kommer han att stanna fem
> år till även utan bra lönelyft'.
[lyxproblem]
Det är så synd att det är så, alltså att man måste byta anställning för att få lönelyft. Nu har jag suttit 4 år på samma firma, lönen står still men jag trivs ganska bra i övrigt. Jag har inte den typen av arbete där man får ny fånig titel på engelska varje gång man får lära sig nåt nytt (chief executive senior technical director bla bla bla), man får bara större och svårare uppdrag och lite fler folk att bossa runt, utan att vara chef på pappret.
Konkurrenterna, alltså andra firmor som anställer såna som mig, har förstått att jag börjar närma mig 5-årsgränsen och således förmodligen är underbetald. Erbjudanden kommer in i parti och minut, jag kan få ditt och datt och 20% lönepåslag för att göra exakt samma jobb på annan stol och med annan logga på brevpappret. Fast jag kommer ju att prestera sämre eftersom jag tappar många gamla kontakter och måste lära mig nya administrativa rutiner.
Tänk om man kunde få en jämn löneutveckling och ändå sitta kvar på sitt jobb. Så bra det vore, Nu ska man istället få 3% per år, och så gör man ett hopp på 15-20% var 2 till vart 7 år. [/lyxproblem]