[OT] Sälja saker på ebay.

desmo

Aktiv medlem
Hej!

Efter diverse projekt på jobbet så har jag fått lov att ta hem komponenter som annars skulle skrotas. Det är diverse elektronikkomponenter så som PLCer, Paneler, Regulatorer etc. Min tanke är att försöka sälja dem och dryga ut cykelkassan.
Jag tror jag behöver komma ut på en internationell marknad för att hitta köpare och skulle behöva lite tips och råd då det är första gången jag ska sälja på ebay och om det är något speciellt jag behöver tänka på.

- Är det ebay.com som gäller för att vara så "internationell" som möjligt? Eller är ebay.de eller ebay.co.uk lämpligare?
- Jag kommer lägga ut flera annonser, 15-20st kanske. Finns det någon gräns för företag/privat? Jag säljer i egenskap av privatperson.
- Frakt. Finns det bra schabloner? Eller är det bättre att skriva "lämnar prisförslag på frakt vid förfrågan"?
- Garantier. Komponenterna är begagnade, jag är privatperson. Ska man ha med friskrivning? Pengarna tillbaka?
- Övriga fallgropar. Moms? Länder med sanktioner? Betalning?

Jag ska börja pilla lite med det ikväll och en del frågor kanske svarar sig själva då. Men sitter ni inne med några tips/erfarenheter så tas det tacksamt emot.

//Tobias

Jag har sålt några saker på EBay.com.

Det som varit knepigast är frakten. Nån kille från Turkiet som vann en annons men som sen inte svara. Där skena frakten iväg så var glad att det sket sig.
Den hamna i USA till slut , tror frakten gick lös på 1300kr (tung).

Batterier och sånt är det massa regler om hur man får skicka.

Annars funkar det som Tradera (Fast 1000 frågor innan man är klar).

Paypal är snudd på obligatoriskt.

Frakten kan som sagt bli en jobbig aspekt. Kolla vikt, längd, bredd och höjd på tänkt paket. Fråga något lager, distributionsfirma eller ehandlare om de kan ge prisuppgifter.

Regga dig på eBay.com

Jag råkade regga mig på tyska... lite struligt speciellt som jag inte fick sälja internationellt med en gång.

Tyvärr ägs Tradera av eBay och de har vattentäta skott mellan siterna så eBay.se finns inte.

Sverige är i princip värdelöst utgångsland map frakt. Men man får göra sitt bästa.

Det går att välja eller välja bort länder och regioner. Det gör jag. Då blir det lättare att estimera frakt; inom EU är det ofta samma kostnad tex.

Okej. Jag ska ta tag i det.

Men paypal har jag sedan tidigare då jag har köpt saker. Det behövs ingen "seller-paypal" utan man kan köra på samma?

Jag hade tänkt sätta "buy it now"-pris på alla grejerna. Och jag förväntar mig att det kan ta tid innan en köpare dyker upp. Men att skriva något om "uppgifter för fraktkostnad kan ges vid intresse" borde väl funka?

Paypal är paypal. Så då är du grön.

Du måste ange frakt sätt om jag inte minns fel. Och inte säker man kan "friskriva" sig. Men sätt dyr frakt och justera nedåt vid ev frågor / försäljningar.

Skicka alltid spårbart om det är dyrare grejer, annars är du rökt om köparen är oärlig.

(Man kan vara rökt om det är spårbart också.)

Jag tror du tappar många köpare om du inte anger korrekt frakt från början. Ingen vettig person bjuder på något från Sverige utan att veta vad de kommer att betala i frakt. Nästan alla inser att internationell frakt kan bli dyrt, så de vill garanterat veta. Skriver du inte rätt frakt direkt så kommer du få en massa frågor om fraktkostnaden från potentiella köpare, och då måste du ändå ta reda på frakten. Gör rätt från början så får du fler köpare och mindre jobb.

Mashimaro sa:
Jag tror du tappar många köpare om du inte anger korrekt frakt från början. Ingen vettig person bjuder på något från Sverige utan att veta vad de kommer att betala i frakt. Nästan alla inser att internationell frakt kan bli dyrt, så de vill garanterat veta. Skriver du inte rätt frakt direkt så kommer du få en massa frågor om fraktkostnaden från potentiella köpare, och då måste du ändå ta reda på frakten. Gör rätt från början så får du fler köpare och mindre jobb.

Absolut. Jag vet ju själv att jag vill veta frakten när jag vill köpa något. Men eftersom jag inte vet om den potentiella köparen är i Sydkorea, Tanzania, Tyskland, USA eller någon annanstans vet jag inte hur jag ska kunna säkra upp fraktkostnaden. För jag misstänker att det är olika kostnader till alla länder?
Därför jag tänker att "buy it now" och lämna fraktkostnad på begäran vore smart. Men det är kanske inte smart.

Du kan speca frakt per region så köparen ser sin frakt. Tror ISP går använda från Sverige och då blir det än lättare...

Klart det blir tidsödande att speca frakt till alla värdens länder.
Ange istället några få regioner som du skickar till, tex EU, och USA, ange frakt för dessa.
Om någon utanför dessa regioner vill köpa, när dom får upp "skickas inte till ditt land" så kommer dom ju fråga om du ändå kan tänka dig att skicka till "Sydkorea". Då kompletterar du din artikel med frakt dit.

Jag har ingen erfarenhet av detta som säljare, men väl som köpare.
Handlat mycket från UK där det stått att det inte skickas till Sverige. Frågar säljaren om dom kan tänka sig att skicka till Sverige ändå. I alla förekommande fall har dom då uppdaterat annonsen med ett fraktalternativ så att jag kunnat köpa varan med frakt till Sverige.

Ta inte betalt mad pay-pal om du säljer nåt dyrt. Det finns en helt del skojare som satt i system att dra tillbaks betalningen när du redan skickat grejerna.

Inga S5-grejer denna gången. Men en Siemens 400-CPU + IO-kort, en ABB CPU för Sattline + dist 200IO, någon siemens-panel, och lite udda prylar. Tex en turbinregulator från Woodward.

Hm. Svårt det det praktiska, dvs frakt och betalning. Trodde man var tvungen att ha paypal på ebay. Ett annat "problem" är att jag inte sålt något tidigare och därför inte har några omdömen.

för att sälja med någon framgång på ebay behöver man först skaffa sig en vettig rating, på några tiotal åtminstone. och vilket man gärna gör som köpare, inledningsvis hos firmor.

att specificera fraktkostnad till olika regioner ser jag som helt nödvändigt. grejor som går worldwide drivs helt klart till högre priser, men som ny i gamet skulle jag inte börja där utan nöja mig med europa. kanske subventionera fraktpriset till viss del. man kan i en privat säljannons ange att man kräver ett visst antal positiva omdömen hos köparen. och/eller kommunikation.

paypal är ju bekvämt, och har aldrig haft problem. men tyska privatsäljare närmast gillar att använda banköverföring, vilket i dagens läge med internetbank är gratis inom europa, och rätt smidigt. och nog tryggare för säljaren. iban-rechner.de är en i det sammanhanget hjälpsam sida, även internationellt.

är själv registrerad på brittiska ebay, har 700+ positiva omdömen. en så massiv rating sedan 15 år tillbaka kan jag säga öppnar upp dörrar hos även mer skeptiska säljare. handlar lite överallt, en hel del asien, usa och uk, men oftast tyskland där man som boende i sverige hos av naturen försiktiga privatsäljare möter betydligt mer välvilja än i england. och lite oväntat italien, vilket alltid funkat på trevligaste och bästa sätt.

man skall inte ge sig in i detta om man inte är beredd att ta en motgång emellanåt. vinsterna är så mycket större.

Senast ändrad:
är själv registrerad på brittiska ebay,

Kontot är väl inte begränsat till ett lands sajt? Jag reggade mitt på ebay.com (2002) men har använt det både på brittiska och tyska sajterna. Har inga 700 omdömen men över 50 och det har säkert öppnat en del dörrar, har t.ex. fått ramar skickade från både USA och UK trots att säljaren deklarerat att han inte säljer utomlands.

Kontot är väl inte begränsat till ett lands sajt? Jag reggade mitt på ebay.com (2002) men har använt det både på brittiska och tyska sajterna. Har inga 700 omdömen men över 50 och det har säkert öppnat en del dörrar, har t.ex. fått ramar skickade från både USA och UK trots att säljaren deklarerat att han inte säljer utomlands.
Ja, du kan använda det på alla, men det är alltid reggat nånstans vilken blir din ”hemmasajt”. Inget problem egentligen, men jag kan störa mig ibland när jag handlat på tyska sajten och sedan när jag från köpemailet klickar på nån länk hamnar på co.uk (min ”hemmatsajt”). Nu var det ett tag sen, men jag tror t.o.m. att köpesumman då ”automagiskt” anges i GBP t.o.m...

nej du kan handla överallt. att det blev .co.uk för mig var mest språkliga skäl. fast mitt ebayande i tyskland förbättrade språket närmast dramatiskt och jag övergick snart till att alltid skriva på tyska, detta med så lite som två års gymnasiestudier. pauker.at är en god hjälp om man vill komma in mer i det språket.

(ot) italienska är ju nästan möjligt att läsa även utan studier. så jag brukar be dem svara på italienska om de önskar. sen finns ju babelfish och google översätt. en gång kom jag in på den endast japanska hemsidan till en urmakare i shiboya, tokyo, och efter lite surföversättande blev det ett inköp där. en av mina bättre affärer, en seiko för 2000 sek som bara såldes i japan. nu kostar de begagnade bortåt 10000 sek:)

det mesta besväret att vara registerad på .co.uk är tidsskillnaden. alltså inte så farligt.

Men vadå skall man sälja 700 suddgummin först för att få upp sin rating så att man sen kan sälja det man vill sälja? Låter helt knas.

Stalle

ja, saker som du ändå behöver. är priset bra är det ju ingen nackdel. avsevärda summor kan sparas på t ex torkarblad och bromsskivor till bilar. typ.

när du hunnit en bit kan du börja buda och handla från privatpersoner.

Jag återanvänder en gammal tråd...
Jag har lagt in en pryl på Ebay nu (som draft). Men om jag listar saken... hur får jag då pengarna om nån väljer att köpa saken?
Jag kan lägga till ett kontokort för att kunna checka ut saker snabbt. Men vad och hur lägger jag till nåt så att jag kan få betalt?

Fattar inte...

Stalle

Jag återanvänder en gammal tråd...
Jag har lagt in en pryl på Ebay nu (som draft). Men om jag listar saken... hur får jag då pengarna om nån väljer att köpa saken?
Jag kan lägga till ett kontokort för att kunna checka ut saker snabbt. Men vad och hur lägger jag till nåt så att jag kan få betalt?

Fattar inte...

Stalle
Använt Paypal som betalningsmedel när jag sålt på Ebay,enklast,och dom flesta som köper på Ebay använder Paypal.

Tillbaka
Topp