(OT) sälja sin hud/organ vid död och få pengar nu

• Trådstartare Trådstartare q
  • Start datum Start datum
Q

q

Guest
Hej vill först bara skriva att det här är inget skämt eller något sådant. Jag är fullkomligt allvarlig i det jag skriver. Det är så att jag är i akut behov av pengar och har det lite kärvt på jobbfronten. Har fått nys om att man kan sälja sin hud/organ efter sin död och få pengarna nu. Och ajg funderar väldigt starkt på det eftersom att jag behöver pengar. Okej nu tycker ni kanske att det är konstigt och moraliskt fel men jag ser inget fel i att göra det. När man är död så är man död. Bättre att leva bra när man nu lever. Ja iaf nu till min fråga. Har ni några tips om kanske vart jag skulle kunna vända mig i den här frågan. Om det finns någonstans jag kan vända mig. Jag vore väldigt tacksam för svar. Ha det bra och lev väl:)

MVH Christoffer

Vissa organ klarar man sig hyggligt bra utan redan nu eftersom kroppen är så pass redundant.

Har ingen aning om var man säljer en njure däremot...

Det låter oerhört osannolikt med tanke på att det är väldigt svårt att kunna lämna några garantier på att ens organ överhuvudtaget är av intresse för transplantation. Om du t ex dör i cancer så kommer ingen vilja ha dina organ eftersom det finns risk för metastaser i transplanterade organ.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm... det finns en instruktionsfilm från Monty
> Python om just detta. Kommer inte på rak arm
> ihåg från vilken film dock. Nån som vet?

Meningen med livet.

tyvärr tror jag at det är någon som skojat med dig
du kan donera dina organ men du får vartfall inga pengar för det...
sålänge du inte är inblandad i grov kriminalitet. det finns organ handel i världen
men de som sysslar med sånt väntar knappast tills man självdör lr råkar ut för någon olycka
utan de tar ett lämpligt offer som ingen saknar och så ferser de sig med vad de behöver

stora problem i sydamerika och afrika fattiga mördas för sina organ betalat av rika västerlänningar som inte orkar vänta i kölistorna

riktigt olagligt

Läkemedelstester kan vara värt att vara med på om man har tid och de har något på gång.
Jag var med på ett par tester på Astra, i Göteborg, för några år sedan. Numera är det väl inte skattefritt längre men på den tiden fick man 100 spänn/timme. Studien de höll på med då krävde två besök á 36 timmar. Bra och snabba (nåja) pengar för en student.

Låter väldigt osannolikt att man får sälja organ över huvud taget, jag funderar om ded ens är lagligt.
Det är ju som ingen handling man gör för sin egen skull, om man säger så.

Det närmaste du kommer detta är nog att ge blod!
Ger du blod får du 30 kr konant eller nån premie upp till 4 gånger per år som man, det är väl inte dåligt?
Men även det här är ju nånting som man inte gör för sig själv, utan det räddar liv och ger folk som är sjuka ett drägligare liv. En enorm majoritet av blodet används till "planerade ingrepp" och inte alls till akuta saker.

Fast i meningen med livet så kom de ju och plockade hans lever medan han levde, de plockade den direkt utan bedövning på köksbordet om jag inte minns fel.....

Hmm, då kommer de här två att ringa på din dörr snart:
v_men.jpg ht=125

Det kommer att gå så här:
v_remove.jpg ht=125

~K

bigmollo skrev:
> Jag har sålt min själ.

vad fick du för den? BMX FS HT LVG, frameset eller komplett?
-är själv klart intresserad.

Det finns andra kroppsvätskor än blod som kan doneras
och då till högre ersättning. Väldigt redundant.

Magnvald skrev:
> Kineserna är en stark aktör i organbranchen.

Och i cykelbranschen. Handla in natura!

Va dum jag känner mig om det skulle vara så, jag står ju på donator-listan helt gratis. Med halsband och allt.

Tror att det var någon professor eller något som för ett tag uttalade sig om att, man enligt honom borde kunna sälja en njure mot en fast summa i månaden extra i inkomst. Tror det var fem tusen i månaden han föreslog. Tydligen skulle detta ivart fall enligt honom vara lönsamt för staten då dialys av patienter tydligen var väldigt dyrt (efter några år var det dessutom klent med chansen till framgång efter operation, då kroppen redan var utsliten av dialysen).
Tydligen klarar man sig bra med en njure. Donera en njure ska tydligen vara relativt riskfritt. Dock tror jag att han ansåg att det hela bara borde vara aktuelt för äldre donatorer i närheten av pensionålder, som behövde tillskott till pensionen. Antagligen är väll sannolikheten att de ska behöva sin andra njure mindre??

Jag vet inte vad jag tycker egentligen..

Graj.. skrev:
> Tror att det var någon professor eller något som
> för ett tag uttalade sig om att, man enligt honom
> borde kunna sälja en njure mot en fast summa i
> månaden extra i inkomst. Tror det var fem tusen i
> månaden han föreslog. Tydligen skulle detta
> ivart fall enligt honom vara lönsamt för staten
> då dialys av patienter tydligen var väldigt dyrt
> (efter några år var det dessutom klent med
> chansen till framgång efter operation, då
> kroppen redan var utsliten av dialysen).
> Tydligen klarar man sig bra med en njure. Donera
> en njure ska tydligen vara relativt riskfritt.
> Dock tror jag att han ansåg att det hela bara
> borde vara aktuelt för äldre donatorer i
> närheten av pensionålder, som behövde tillskott
> till pensionen. Antagligen är väll sannolikheten
> att de ska behöva sin andra njure mindre??
>
> Jag vet inte vad jag tycker egentligen..

Jag har svårt att tro att VÄLDIGT många som kunde donera sin njure inte skulle göra det.
Alltså minimum 1 miljon svenskar om vi säger så, skulle ta chansen att få extra betalt varje månad, och i och med att fler gör det är risken att man faktiskt behöver donera den minddre :)

Är det inte konstigt att allt som människor ska göra måste motiveras av pengar?

Hur många bära donorbricka eller liknande här?
Vi alla kan göra minst ett sak i våra respektiv liv/död som är bra för samhället. Det är viktig att prata om det med dina nära - om/när den tillfälligt dycker upp är det mycket snabbare och smidigare för läkare om den anhörig börja samtal om organ donation. Det också kan påverker den sätt att dom hantera lik ( eller n'ånting nära den) - t.ex. forsätt med respirator längre.
Jag är inte den mest lämpligt kandidat, men jag har diskuterde mitt önskamål med mina föraldrar, syskon, och fru ( snart dottern - vill vänta tills hon är 10), och kompisar ( och nu offentligt: they can take and use anything they want/need, and if my corpse is of interest for research please continue!). Så att när jag dö den organer som är interessant kan plockas ut snabbt och smidigt för andras räkning.
Kommer ihåg, även om du har donerbricka måste läkare fråga din anhörig. Som "organ donor" har du ansvar att göra jobb lättare för dom!

Har den som tipsade dig om att man kan få pengar i förskott för sin döda kropp kanske läst det i Madicken?
Det finns en instruktion om hur man går till väga med sådana affärer där.

Pelle Hå skrev:
> Läkemedelstester kan vara värt att vara med på om man har tid och de har något på gång.
> Jag var med på ett par tester på Astra, i Göteborg, för några år sedan. Numera är det
> väl inte skattefritt längre men på den tiden fick man 100 spänn/timme. Studien de höll på
> med då krävde två besök á 36 timmar. Bra och snabba (nåja) pengar för en student.

Hörde ett kul reportage på radion om en kille som också hade hört talas om detta. Han anmällde sig och fick vara med i en studie. Problemet var bara att man skulle studera något med tarmarna och metoden var rektoskopi, så han fick ligga med en tub tjock som en falukorv i häcken en bra stund. Han ansåg inte det vara värt pengarna men vi är ju olika.

q skrev:
> Hej vill först bara skriva att det här är inget
> skämt eller något sådant. Jag är fullkomligt
> allvarlig i det jag skriver. Det är så att jag
> är i akut behov av pengar och har det lite kärvt
> på jobbfronten. Har fått nys om att man kan
> sälja sin hud/organ efter sin död och få
> pengarna nu. Och ajg funderar väldigt starkt på
> det eftersom att jag behöver pengar. Okej nu
> tycker ni kanske att det är konstigt och
> moraliskt fel men jag ser inget fel i att göra
> det. När man är död så är man död. Bättre
> att leva bra när man nu lever. Ja iaf nu till min
> fråga. Har ni några tips om kanske vart jag
> skulle kunna vända mig i den här frågan. Om det
> finns någonstans jag kan vända mig. Jag vore
> väldigt tacksam för svar. Ha det bra och lev
> väl:)
>
>
> MVH Christoffer

Har du några snygga tatoos!? Om du har det så kan jag vara intresserad!

Anders H skrev:
> Testa och lägg ut organet på ebay!

Jag hade en kompis som gick på IT linje i högskolan som gjorde nån liknande. De skulle göra en projekt där man skulle skapa en hemsida som handlade om sig själv personligt. Han bestämmde att göra en auktion av hans kroppsdelar och organer :).

Det var skit skoj tills en jehovasvittne klagade till högskolan att det var ickelämpligt. Hans professor erkände senare att det var det roligaste och bäste projekt han hade sett i länge men var tvungen att underkänner honom på grund av påtryckning från ledningen.

Det värsta vore väl att behöva oroa sig över att företaget man sålt till vill ha sakerna i förtid. Att det sitter en gangster bakom varje buske som stoppar en pinne i hjulet på en?

Utan att ha läst tråden allt för grundligt så annordar väl läkemedelsföretag testpaneler över deras senaste preparat som man kan ansöka om att få vara med i.. Och hoppas på att man kommer med i placebogruppen så man kommer ut som man kom in. Kan ju vara något att fördjupa sig i?

fredrikw skrev:
> jag tänkte sälja min cykel när jag dör men få
> pengarna nu, någon som är intresserad?

Om du sätter ett bra pris och talar om vilken väg du cyklar till och från jobbet så kan intresse finnas :)

Wilier skrev:
>
> Han ansåg inte det vara
> värt pengarna men vi är ju olika.

Hehe, ja det gäller ju att ta reda på innan vad som ska göras. I mitt fall gällde det att stoppa i sig ett piller (som i detta fallet gällde en Losec-liknande medicin, möjligne Nexium) och sedan tog de blodprover med jämna mellanrum för att se hur ämnet togs upp av kroppen. Första timmarna tappade de en skvätt blod varje kvart, men sedan blev det allt mer sällan.

>
> Hörde ett kul reportage på radion om en kille
> som också hade hört talas om detta. Han
> anmällde sig och fick vara med i en studie.
> Problemet var bara att man skulle studera något
> med tarmarna och metoden var rektoskopi, så han
> fick ligga med en tub tjock som en falukorv i
> häcken en bra stund. Han ansåg inte det vara
> värt pengarna men vi är ju olika.

Ringde på en annons om försökspersoner, visade sig att undersökningen gick ut på att blåsa upp tjocktarmen med luft, (mycket plågsamt i sig enligt de som vet), sen utföra diverse tester varav ett var "gör det här ont?" "ja" "Det här då?" "ja" "gör det här mera ont än det här?". Premien var ett gratis läkarbesök för att undersöka sin tarm.
Och de var förvånade över att jag tackade nej till erbjudandet.
Sant!

I övrigt tror jag att frågeställaren är lite sent ute, lik och organhandeln i västvärlden var betydligt lönsammare förr, 1700-tal o framåt, när läkarvetenskapen tog steget från magi till något som började likna vetenskap under de mest plågsamma former man kan tänka sig.
Boktips för läsare med fallenhet för det makabra: Mary Rocher, Kroppens sällsamma liv efter döden.

Du kan också kolla med blodcentralen om du är lämplig som trombocytgivare. Det är lite bättre ersättning än blod & längre tid per gång.

ratatosk skrev:
> I övrigt tror jag att frågeställaren är lite
> sent ute, lik och organhandeln i västvärlden var
> betydligt lönsammare förr, 1700-tal o framåt,
> när läkarvetenskapen tog steget från magi till
> något som började likna vetenskap under de mest
> plågsamma former man kan tänka sig.
> Boktips för läsare med fallenhet för det
> makabra: Mary Rocher, Kroppens sällsamma liv
> efter döden.

Under andra världskriget gjorde dom stora framsteg i detta också, som drev forskningen fram åt och som säkert har många applikationer idag, fruktansvärt.

Wilier skrev:

> Under andra världskriget

Fast det var kostnadseffektivt. Gott om testpersoner utan krav på ersättning.
Det stora etiska dilemmat efteråt var väl hur man skulle förhålla sig till dom forskningsresultat som uppnåddes..

>Det stora etiska dilemmat efteråt var väl hur man skulle förhålla sig till dom forskningsresultat som uppnåddes..

Operation Paperclip. Jag tror de funderade fem sekunder över det dilemmat. Sedan började de bygga grejer till månraketer osv.

Men vafan, jag blev ju nyfiken på de där $400,000 han erbjöd. Jaja, får väl jobba några år till istället.

tyvärr tror jag at det är någon som skojat med dig
du kan donera dina organ men du får vartfall inga pengar för det...
sålänge du inte är inblandad i grov kriminalitet. det finns organ handel i världen
men de som sysslar med sånt väntar knappast tills man självdör lr råkar ut för någon olycka
utan de tar ett lämpligt offer som ingen saknar och så ferser de sig med vad de behöver

stora problem i sydamerika och afrika fattiga mördas för sina organ betalat av rika västerlänningar som inte orkar vänta i kölistorna

riktigt olagligt
Vadå? Det fick ju Abbes mamma när hon donerade sin kropp till vetenskapen

För att vara mer seriös, så kan man skänka sina organ efter döden genom att anmäla sig till donationsregistret. Om jag minns rätt kunde man också "skänka" kroppen till utbildningssyfte.

Man kan även anmäla nej om man inte vill donera organ.

Då slipper anhöriga ta ett potentiellt jobbigt beslut när allt är som jobbigast.

Tillbaka
Topp