[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Jag gillar inte folk som gnäller egentligen men nu gnäller jag själv lite ;-)

Jag vet att jag inte är först med det här men jag måste bara säga att den här samlingstråden suger. Alla varierande OT-trådar är ju en del av Happys charm & identitet. Så fort en tråd hamnar i samlingstråden så totaldör ju ämnet. Räcker det inte med att folk sköter [OT] märkningen i titeln?

[OT] Samlingstråd för OT
Jag förstår din åsikt, men vi har dragit en gräns vid sex OT-trådar på förstasidan för att det här är ett cykelforum och ska kännas relevant som ett sådant.

Av de saker vi kan göra i dagsläget är sammanslagning den som vunnit mest stöd i den undersökning jag gjorde tidigare, se mer i den här trådens första inlägg.

PrinsValium postade f.ö. sin fråga om koppartråd direkt här i samlingstråden och den frågan har ju inte direkt varit död: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1004293/1037267#msg-1037267

Största problemet är när trådar slås in och dränker allt gammalt, skulle all OT skötas direkt i tråden tror jag inte det är lika fatalt för diskussionerna. Något rörigare att följa dock.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag vill bara börja med att hålla med om att det här är ett brilliant sätt att förstöra flera trådar i en smäll så att säga. Lite därför jag vågade posta ett OT-inlägg dock =)

Jag ska brygga ut/in-gångarna på utsidan förstås, kanske skulle ha varit tydligare. Jag, ehmm, kom över två förstärkare väldigt billigt som det enda som verkar saknas på är just bryggorna på baksidan. Just nu är problemet löst med M3 gängstång. Tyckte dock det skulle vara lite proffsigare med koppartråd. Får väl ta och kolla på järnaffären, det var bara det att det var totalt omöjligt att hitta nåt via google. Behöver ju bara typ 20cm till mina 4 bryggor. Så det är ju inga jättekvantiteter direkt, man kanske skulle ge sig ut med sidavbitaren själv...

[OT] Samlingstråd för OT
Man måste se "The day the earth stood still". Jag har inte sett den nya men den gamla är duktigt bra, kan inte tänka mig att den nya är bättre :)

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Av de saker vi kan göra i dagsläget är
> sammanslagning den som vunnit mest stöd i den
> undersökning jag gjorde tidigare, se mer i den
> här trådens första inlägg.

Nu har jag verkligen ingen lust att (också) ta den debatten igen men det är verkligen inte alls vad din undersökning visar. Jag tänker inte lägga mig i om ni fortsätter med trådihopslagning eller inte men din undersökning visar att båda alternativen "Tillåt all OT-postning" och "Dela upp forumet i ON topic och OFF topic" fick mera stöd. Dessa båda kan ni göra i dagsläget. Dessutom gissar jag att stor del av de som röstade på de två mest populära alternativen hellre skulle valt något utav de minst valda alternativen framför trådihopslagningsalternativet.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
mytomspunnen skrev:
> det är verkligen inte alls vad din undersökning visar

Det är ju det fina med statistik, man kan visa precis vad man vill med det. Här är datat av 57 röster:

Tillåt all OT-postning: 20
Dela upp forumet i ON Topic och OFF Topic: 20
Begränsa OT, slå samman trådar: 11
Begränsa OT, lås trådarna: 2
Annan lösning: 2
Begränsa OT, radera trådar: 1
Tillåt ingen OT-postning: 1

Jag väljer att tolka det som att 20 (35%) vill se obegränsad OT-postning medan 37 (65%) vill ha det begränsat på ett eller annat vis. Av de som vill ha det begränsat vill de flesta dela upp forumet i kategorier eller taggningar, något vi inte kan genomföra nu. Kvar blir sammanslagning som bästa alternativ.

Faktum att ta hänsyn till; Någon klassisk uppdelning kommer inte ske, vi vill tagga upp inläggen så man själv kan filtrera fram det man vill se. Dessvärre saknas resurser för att lösa det tekniskt. Fritt OT-postande är inte heller något alternativ vi vill genomföra, det här ska ändå vara ett relevant cykelforum i slutändan.

Kvar blir, så vitt jag kan se fyra alternativ i dagsläget:

1) Slå samman trådar när en viss kvot är uppfylld.
2) Låsa trådar när en viss kvot är uppfylld.
3) Radera trådar när en viss kvot är uppfylld.
4) Helt förbjuda OT-trådar (kill on sight).

Men visst, det är en halvdålig undersökning att stödja sig på, du är välkommen att göra en bättre. :)

[OT] Samlingstråd för OT
PrinsValium skrev:
> Jag vill bara börja med att hålla med om att det
> här är ett brilliant sätt att förstöra flera
> trådar i en smäll så att säga. Lite därför
> jag vågade posta ett OT-inlägg dock =)
>
> Jag ska brygga ut/in-gångarna på utsidan
> förstås, kanske skulle ha varit tydligare. Jag,
> ehmm, kom över två förstärkare väldigt
> billigt som det enda som verkar saknas på är
> just bryggorna på baksidan. Just nu är problemet
> löst med M3 gängstång. Tyckte dock det skulle
> vara lite proffsigare med koppartråd. Får väl
> ta och kolla på järnaffären, det var bara det
> att det var totalt omöjligt att hitta nåt via
> google. Behöver ju bara typ 20cm till mina 4
> bryggor. Så det är ju inga jättekvantiteter
> direkt, man kanske skulle ge sig ut med
> sidavbitaren själv...

Helt ärligt..är koparstång så mycekt proffisgare än den gängstången du redan har?

Om man vil vra lite proffisgare och lägga energi på det skulle jag nog ta steget ut och löda på lite kabel på några rca kontakter.:)

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Jag förstår din åsikt, men vi har dragit en
> gräns vid sex OT-trådar på förstasidan för
> att det här är ett cykelforum och ska kännas
> relevant som ett sådant.
>
> Av de saker vi kan göra i dagsläget är
> sammanslagning den som vunnit mest stöd i den
> undersökning jag gjorde tidigare, se mer i den
> här trådens första inlägg.
>
> PrinsValium postade f.ö. sin fråga om
> koppartråd direkt här i samlingstråden och den
> frågan har ju inte direkt varit död:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1004293/10372
> 67#msg-1037267
>
> Största problemet är när trådar slås in och
> dränker allt gammalt, skulle all OT skötas
> direkt i tråden tror jag inte det är lika fatalt
> för diskussionerna. Något rörigare att följa
> dock.

tackar för utförligt svar, att jag inte håller med om att 6 OT-trådar är för mkt är väl en smaksak :-)

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Det är ju det fina med statistik, man kan visa
> precis vad man vill med det. Här är datat av 57
> röster:
>
> Tillåt all OT-postning: 20
> Dela upp forumet i ON Topic och OFF Topic: 20
> Begränsa OT, slå samman trådar: 11
> Begränsa OT, lås trådarna: 2
> Annan lösning: 2
> Begränsa OT, radera trådar: 1
> Tillåt ingen OT-postning: 1
>
>
> Jag väljer att tolka det som att 20 (35%) vill se
> obegränsad OT-postning medan 37 (65%) vill ha det
> begränsat på ett eller annat vis. Av de som vill
> ha det begränsat vill de flesta dela upp forumet
> i kategorier eller taggningar, något vi inte kan
> genomföra nu. Kvar blir sammanslagning som bästa
> alternativ.

Jag tolkar det såhär. 70% av de tillfrågade vill ha fri [OT]-postning, men hälften av dem gärna uppdelat i en viss avdelning (jag en av dem). Dock fram tills att detta går att genomföra/lösa gärna har kvar det som det är. Annars hade de väl slutat läsa på happy vid det här laget.. Denna tråden förstör charmen med happy. Trådar som [OT] Datafrågor - En samlingstråd dock är jätte bra enligt mig.

[OT] Samlingstråd för OT
odbro skrev:

> Jag tolkar det såhär. 70% av de tillfrågade
> vill ha fri -postning, men hälften av dem gärna
> uppdelat i en viss avdelning (jag en av dem). Dock
> fram tills att detta går att genomföra/lösa
> gärna har kvar det som det är. Annars hade de
> väl slutat läsa på happy vid det här laget..
> Denna tråden förstör charmen med happy. Trådar
> som Datafrågor - En samlingstråd dock är
> jätte bra enligt mig.

+1!

[OT] Samlingstråd för OT
JT skrev:
> Den där svårt vetenskapliga undersökningen som
> tydligen är gjord, var/när/hur gjordes den?

För ett år sedan på min privata blogg, inget seriöst alls men jag tyckte debattråden vi hade då var svårtolkad.

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Den där svårt vetenskapliga undersökningen som
> > tydligen är gjord, var/när/hur gjordes den?
>
> För ett år sedan på min privata blogg, inget
> seriöst alls men jag tyckte debattråden vi hade
> då var svårtolkad.

Så det sätt ni (du?) nu "plötsligt" hanterar OT genom den här merge-festen är mao delvis baserad på vad besökarna av din privata blogg tycker? Eller tyckte, snarare, för ett år sedan. Fast det kanske det som är meningen? Att en brutalmergning av OT ska få OT-trådarna att självdö? Ja, det kanske är en "lösning" oxå. För har det inte varit kaos förut så lär det ju bli det nu.

[OT] Samlingstråd för OT
Det är inget nytt eller plötsligt hanterande, vi har mergat klart mer än ett år när det varit för mycket OT på förstasidan. Vad som är nytt är att jag gör det i samma tråd hela tiden, förut var det flera trådar och oftast på fredagar (då OT exploderade)...

Mergningen är inget resultat av undersökningen utan var bara en koll för att se om vi var inne på rätt spår.

[OT] Samlingstråd för OT
Ville skrev:
> Helt ärligt..är koparstång så mycekt
> proffisgare än den gängstången du redan har?
>
> Om man vil vra lite proffisgare och lägga energi
> på det skulle jag nog ta steget ut och löda på
> lite kabel på några rca kontakter.:)

Något massivt utan lödningar, sladdar och konstigheter känns helt klart proffsigast tycker jag. Anläggningsytan iom gängorna känns väl inte helt optimalt. Antagligen är det väl gott nog iofs... Kanske tom tar mig tid att smälta fast nån plastbit som "handtag" så det ser ut som dom byglarna som följde med till min egen stereo.

[OT] Samlingstråd för OT
PrinsValium skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Helt ärligt..är koparstång så mycekt
> > proffisgare än den gängstången du redan har?
> >
> > Om man vil vra lite proffisgare och lägga
> energi
> > på det skulle jag nog ta steget ut och löda
> på
> > lite kabel på några rca kontakter.:)
>
> Något massivt utan lödningar, sladdar och
> konstigheter känns helt klart proffsigast tycker
> jag. Anläggningsytan iom gängorna känns väl
> inte helt optimalt. Antagligen är det väl gott
> nog iofs... Kanske tom tar mig tid att smälta
> fast nån plastbit som "handtag" så det ser ut
> som dom byglarna som följde med till min egen
> stereo.

Om inte ljudkvalitén är det primära utan att det skall se mer robust ut så är väll gängstången ypperlig och så hängar du på något som kan agera handtag innan du böjer till dem?

[OT] Samlingstråd för OT
the_TnT skrev:
> Det är inget nytt eller plötsligt hanterande, vi
> har mergat klart mer än ett år när det varit
> för mycket OT på förstasidan. Vad som är nytt
> är att jag gör det i samma tråd hela tiden,
> förut var det flera trådar och oftast på
> fredagar (då OT exploderade)...

Nej, jag vet att ni mergeat förr, men så brutalt som det var denna vecka var det länge sen sist. Tidigare känns det som mergening i första hand varit av snarlika OT-ämnen (a la datortråden), inte OT-mergning generellt, vilket det är nu.

> Mergningen är inget resultat av undersökningen
> utan var bara en koll för att se om vi var inne
> på rätt spår.

Jag tror ni är inne på helt galet spår, det var därför jag frågade... Men jag har ju inte gjort någon undersökning alls, så vad vet jag?

[OT] Samlingstråd för OT
Alltså, vi är väl medvetna att det här är en dålig lösning. Men av alla dåliga lösningar vi har att tillgå är det den bästa.

Nu har det dock tänts nytt hopp att få till kategorisering utan att försaka den härliga happyröran, fattas bara någon som har tid att fixa med forummotorn och moduler etc.. Någon frivillig som tuggar PHP med tillbehör till frukost och har koll på phorum? :D

[OT] Samlingstråd för OT
Om de inte har nämnts än så är The Happening och The Mist båda riktigt usla. I synnerhet The Mist, oj satana vilket skräp. Man tror fan inte det är sant.

[OT] Samlingstråd för OT
Satan, hårresande... Så vad händer om de inte hinner väja för en lite för stor sten på vägen?

Hur som helst, härlig fart!

[OT] Samlingstråd för OT
Alltså, det är en rätt kass lösning, som kanske 11 personer på happy ville ha. Ställ det mot dom 20 som hellre ser en uppdelning av forumet i off/on-topic, en funktion som väl antagligen finns inbyggd i mjukvaran. Om man nu ska lägga någon som helst vikt vid en undersökning som 65 av happys tusentals användare brytt sig om, haft möjlighet eller intresse av att delta i.

Edit: Inte för att sticka ut hakan alltför långt dock. Jag tycker alla som jobbar med forumet gör ett behjärtansvärt jobb.

Ny-taggen vägrar dessutom försvinna från den här tråden för mig även när den borde.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag vill klaga på årstiden vinter, finns ju fan inget att göra förutom att sitta och försöka hitta på fyndiga inlägg att posta här, och nej det går inte speciellt bra för mig... =(

Och sedan vill jag klaga på finanskrisen som har gjort att Suzuki World Rally Team och Subaru World Rally Team inte längre existerar =( =( =( =(

[OT] Samlingstråd för OT
Atlas skrev:
> .
>
> skulle vara pm...

Det är lugnt. De driver mig till vansinne. Det är allt. Varken mer eller mindre.
:)

[OT] Samlingstråd för OT
Alla j-a rådjur som hela tiden ska springa ut framför min bil. Sen jag började mitt nya jobb den 3/11 har jag kört på tre stycken. Tycker att 2x100 watt extraljus i fronten och en försiktig körstil borde räcka, men icke.

Dumma djur som hoppar upp på vägen 3 meter framför bilen, fattar de inte att det gör jätteont att bli påkörda?

Tillbaka
Topp