[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Här i mälardalen e d grymma isar just nu , igår åkte jag en tur som jag velat göra länge . Började 200 m från huset sen åkte jag 3 st sjöar ( kanaler/åar i mellan ) i rad sen fick jag gå 300 m för att få åka på saltsjön :)

[OT] Samlingstråd för OT
tengblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Här i mälardalen e d grymma isar just nu , igår
> åkte jag en tur som jag velat göra länge .
> Började 200 m från huset sen åkte jag 3 st
> sjöar ( kanaler/åar i mellan ) i rad sen fick
> jag gå 300 m för att få åka på saltsjön :)

Aha, tänkte släpa mig iväg på just den rundan idag. Start vid HBB.

[OT] Samlingstråd för OT
Både lös och fast har sina fördelar resp. nackdelar. Fast häl är trots allt för många åkare mer robust dvs det är lättare att klara olika typer av is som man kan stöta på om man tex åker i skärgården eller de stora sjöarna. Åkar man i egen regi kan man ju vända om man stöter på sämre is, åker man i klubb/grupp så har man kanske ett färdmål och måste ta sig igenom parter av sämre is. En del åkare (men inte så många enligt mig) har inga problem alls med lös häl. Lös häl ger potential att åka snabbare men det förutsätter att man orkar ta ut skäret vilket innebär styrka och uthållighet i bla vristmuskulaturen, uthålligheten måste finnas där om man åker flera timmar. Min erfarenhet är att inte alla orkar det. Lös och fast häl kräver lite olika teknik i övrigt och man bör vara medveten om den skillnaden så att det passar den åkstil man har eller strävar mot. Sen kommer givetvis känslan och det där. Inte minst är pjäxans "gåbarhet" viktig då man ibland måste gå över uddar och öar. Båda systemen har bra pjäxor för gång men det är ingen självklarhet för pjäxor för lös häl.

Min slutsats: den generella åkaren är i praktiken inte snabbare med lös häl, speciellt om man räknar att åka på varierad is. Lös häl går att åka fortare - men det är mer krävande fysiskt och tekniskt. Många som åker med lös häl beskriver en frihetskänsla - men räkna inte ut fasthälssystemen bara för att de dominerar sportbutikerna.

[OT] Samlingstråd för OT
Lös häl är vida överläget fast häl.

Lös häl kräver inte lika stabila pjäxor som vid fast häl.
Lös häl ger en lugn och avspänd åkning, -du orkar längre med mindre ansträngning.
Lär du dig tekniken åker du snabbare, men med fel teknik är det lika värdelöst som fast häl.(lätt att lära sig.)

Man skall inte skjuta ifrån med tårna när man kör med lös häl, man skall trycka med hälen snett framåt. INGET tå-fjuttande !!!

Den som skaffar skridsko med fast häl gör ett misstag !!!!
Skaffa rätt från början, skaffa skridsko med lös häl !!!

Mvh / fanatisk skrinnare

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
jansson99 skrev:
> Jag känner mer och mer att jag har valt rätt.
> Lös häl måste vara bajset för en gammal
> längdskidåkare med skating som specialitet.....

Då förefaller ju valet som rätt självklart. Dessutom har du ju då redan pjäxor (ett par lätta extraskor i ryggsäcken för ev promenader). Jag tänkte vänta tills jag skaffat skateutrustning innan jag byter mina skridskor (fast häl med tunga turkängor, suck).

[OT] Samlingstråd för OT
Som icke skridskoåkare. (Jag har någon typ av långfärdskridskor, men har inte kört på många år)
Så verkar fördelen med lös häl vara svårförståelig om man inte försöker plocka sekunder på en rundbana.
Om jag förstått det rätt så ger glapp-skridskor hos eliten på längre distanser mellan 0.5-1.5 sekunder per varv. På korta distanser så är vinsten inte mer än någon/några tiondelar per varv. Nu borde ju löshälsskriskor vara mindre optimerade än glapp-skridskor och därmed ge påtagligt mindre fördel, den sämre isen borde minska fördelen ytterligare.
De reguljära långfärdsåkarna man ser verkar ju inte försöka pressa ur sekunder över huvudtaget. Vad är då fördelen? Finns det någon annan fördel även om man inte försöker plocka tiondelar?

[OT] Samlingstråd för OT
Graj skrev:
> Som icke skridskoåkare. (Jag har någon typ av
> långfärdskridskor, men har inte kört på många
> år)
> Så verkar fördelen med lös häl vara
> svårförståelig om man inte försöker plocka
> sekunder på en rundbana.
> Om jag förstått det rätt så ger
> glapp-skridskor hos eliten på längre distanser
> mellan 0.5-1.5 sekunder per varv. På korta
> distanser så är vinsten inte mer än
> någon/några tiondelar per varv. Nu borde ju
> löshälsskriskor vara mindre optimerade än
> glapp-skridskor och därmed ge påtagligt mindre
> fördel, den sämre isen borde minska fördelen
> ytterligare.
> De reguljära långfärdsåkarna man ser verkar ju
> inte försöka pressa ur sekunder över
> huvudtaget. Vad är då fördelen? Finns det
> någon annan fördel även om man inte försöker
> plocka tiondelar?

Det är väl ungeför som med cyklar. Varför köpa en kolfiberram med Dura Ace om du inte jagar tiondelar i en spurtuppgörelse? Lite prylhets alltså. Dessutom tror jag att jag skulle orka en längre tur bättre med löshäls skridskor efter lite övning. Och bara den vissheten gör säkert att jag gör det =)

Edit: Dålig liknelse. Det blir nästan racer vs racerhybrid i detta fallet. Men inte riktigt...

[OT] Samlingstråd för OT
ev. randonörd skrev:
> Lös häl är vida överläget fast häl.
>
> Lös häl kräver inte lika stabila pjäxor som
> vid fast häl.
> Lös häl ger en lugn och avspänd åkning, -du
> orkar längre med mindre ansträngning.
> Lär du dig tekniken åker du snabbare, men med
> fel teknik är det lika värdelöst som fast
> häl.(lätt att lära sig.)
>
> Man skall inte skjuta ifrån med tårna när man
> kör med lös häl, man skall trycka med hälen
> snett framåt. INGET tå-fjuttande !!!
>
> Den som skaffar skridsko med fast häl gör ett misstag !!!!
Skaffa rätt från början, skaffa skridsko med lös häl !!!

Slapp-glappgriller förleder många att använda fel skridskoteknik. Det är viktigt att göra så som ev randonörd skriver: Koncentrera vikten på hälarna och skjut ifrån med hälarna, inget tåfjutt är tillåtet. Positionen/viktfördelningen skall vara ungefär som när man precis skall sätta sig på muggen. Kroppsvikten ner genom hälarna. Och böj knäna, djupt!

Glappgrillerna har dessutom nackdelen (förutom vissa fabrikat) att inte kunna justeras i sidled. Pjäxans/bindningens justering i sidled över skenan är jätteviktig för att hitta optimal balans och för att kunna ta riktiga ytterskär.

Så sådär överväldigande jättepositv skulle jag inte vara över glappgrillor. Det är egentligen skidgrejjer som lämpar sig bättre för skidåkning.

Jag skulle nog våga påstå att rätt åkteknik är långt mer viktig än om man har glappgrilla eller fast häl!

[OT] Samlingstråd för OT
Rippa skrev:
> tengblad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här i mälardalen e d grymma isar just nu ,
> igår
> > åkte jag en tur som jag velat göra länge .
> > Började 200 m från huset sen åkte jag 3 st
> > sjöar ( kanaler/åar i mellan ) i rad sen fick
> > jag gå 300 m för att få åka på saltsjön
> :)
>
> Aha, tänkte släpa mig iväg på just den rundan
> idag. Start vid HBB.

Hur långt lyckades du ta dig , ända till baggensfjärden ute vid saltis ?

[OT] Samlingstråd för OT
JKolmo skrev:
>
> Glappgrillerna har dessutom nackdelen (förutom
> vissa fabrikat) att inte kunna justeras i sidled.
> Pjäxans/bindningens justering i sidled över
> skenan är jätteviktig för att hitta optimal
> balans och för att kunna ta riktiga ytterskär.
>
> Så sådär överväldigande jättepositv skulle
> jag inte vara över glappgrillor. Det är
> egentligen skidgrejjer som lämpar sig bättre
> för skidåkning.
>
> Jag skulle nog våga påstå att rätt åkteknik
> är långt mer viktig än om man har glappgrilla
> eller fast häl!

Hmm
Rätt teknik är halva resan...
Personligen ser jag inget skäl i att kunna justera skon i sidled. i och med att tekniken skiljer lite så är behovet inte lika stort justera i sidled. Med fast häl är det frågan om mm justeringar. ( man kompenserar lite med foten, tycket hamnar lite längre fram med lös häl)

Fördelen men centriskt monterad binding är att man skifta höger och vänster skridsko tex om man råkar skada en kant. man lär sig åka med centrisk placerad bindning ganska snabbt om man inte har några grova fysiska defekter.

Viktig är placeringen i längsled, många står för lång bak på grillorna. Man skall stå mitt på glidytan, inte mitt på skridskon ( det kan skilja ganska mycket på uppslipningen i fören på olika märken) . Vet man hur man vill ha det så slipar man upp spetsen efter egna teorier.

[OT] Samlingstråd för OT
tengblad skrev:

> Hur långt lyckades du ta dig , ända till
> baggensfjärden ute vid saltis ?

Mja.. det tog stopp vid Stäket. Tänkte mig ut på Baggen men som sagt. För strömt i stäket. Öppet vatten. Möjligt att jag kunnat promenera mig förbi. Men jag orkade inte. Gå är trist. så jag vände. Funderade på att dra upp i skurusundet på väg tillbaka. Men hoppade det då det började skymma lite grand. Blev HBB - Stäket, t.o.r. istället. Sicklasjön - Järlasjön - Duvnäsviken (promenad vid Saltsjö Duvnäs) - Stäket. Inte världens mest spännande tur, men skönt att stå på lite. Bra medvind hem.

Gick bra även med fast häl.

[OT] Samlingstråd för OT
TJO

Bilagor

• fh16.JPG
    fh16.JPG
    36.3 KB · Besök: 52
[OT] Samlingstråd för OT
BigBernt skrev:
> Är det nån som har bra tips på kängor till
> löshäl (sköna och välfungerande för normal
> heldags åkning)?

Jaa, du lär ju behöva samma standard som bindningarna, vad har du för sort?

Jag kör själv med NN75, har monterat ett par rottefella Snabber (givetvis förskjutna i sidled för optimal balans, inget centrummonterat tjafs för min del) på grickorna.

Kompletterar med hälrem när omständigheterna så kräver (skravelis, kramsnö, råkpassager m.m.)

Funkar mkt bra.

[OT] Samlingstråd för OT
Fast häl, typ cykla med gamla pedaler utan remmar
Lös häl med BC-bindningar (turpjäxor), typ SPD
Lös häl med tävlingbindningar och tävlings skatepjäxor, typ Race pedaler
Hastighetsskridsko med glapp, typ cykla i medvind.

Många kör med "BC" skor och bindningar. sulorna är lite hållbarare och mindre hala.
Andra kör med skatepjäxor de är lättare, men sämre att gå omkring med.

Själv kör jag med Rossingol BC7, de duger till mig.
http://www.rossignol.com/SE/bc-x-7_RI64020_product_nordic-men-boots-classic.html

Fast häl suger, har man börjat med lös häl byter man inte tillbaka till fast.

[OT] Samlingstråd för OT
mamme1 skrev:
> Jaa, du lär ju behöva samma standard som
> bindningarna, vad har du för sort?
>
> Jag kör själv med NN75, har monterat ett par
> rottefella Snabber (givetvis förskjutna i sidled
> för optimal balans, inget centrummonterat tjafs
> för min del) på grickorna.
>
> Kompletterar med hälrem när omständigheterna
> så kräver (skravelis, kramsnö, råkpassager
> m.m.)
>
> Funkar mkt bra.

Tänkte köpa skridskor/bindning beroende på vad jag hittar för kängor. (har gamla remmisar.)
Så du kör vanlig rottefella nn75 bindning, trodde det skulle bli för svajjigt.

Bang skrev:
> skatepjäxor = love

Skate pjäxor är det typ http://www.orscrosscountryskisdirect.com/salomon-active-8-skate-pilot-ski-boots-0708.html som finns på stadium för 2lök inklusive kina skridskor?

[OT] Samlingstråd för OT
lös häl är helt klart vad amn ska ha. själv tycker ja det funkar bäst med riktiga skatepjäxor för längskidor, då kan man använda dem om man vill åka skidor med. dessutom tycker ja de sitter grymt bra o har väldigt bra med stadga runt fotleden. man blir inte alls trött i fotleden, så upplever i alla fall jag det. kanske inte världens bästa att gå i, men vafan, man ska åka grillor o skidor, inte gå :D

[OT] Samlingstråd för OT
Fast Häl= När du åker på snö, eller när det överhuvudtaget kommer något framför så att man snubblar till så ligger du inte på backen, oftast räddar man situationen. Har sett ett antal personer ramla med lös häl och gått svärandes hem igen...den lååånga vägen hem!

Själv skulle jag vilja ha en med lös häl där man kan låsa hälen vid behov...

[OT] Samlingstråd för OT
Bytte till lös häl för 6-7 år sedan och är mycket nöjd men det är ju en smak och vanesak. Har man åkt längdskidor och mycket skate borde ju löshäl vara mycket närliggande. Jag spelade hockey som liten och hade svårare att ställa om till långfärdskridskor med fast häl jämfört med när jag bytte till lös häl.

Förstår inte "konflikten" om lös eller fast häl. Man använder det som passar en bäst av praktiska eller ideologiska skäl.... :)

[OT] Samlingstråd för OT
Hej. Kanske inte rätt forum men va fan man gillar ju att cykla. Min dotter på ett år har nu fått vinterkräksjukan. Vad tror ni.... hjälper whisky att ta död på viruset. Tack för alla tips och erfarenheter!

[OT] Samlingstråd för OT
Jag använde måttliga mängder whisky och cognac för att bota det när jag åkte på det.
Dock så tror jag att det ses ner på att ge ett-åringar alkohol.

[OT] Samlingstråd för OT
Grattis! Det är väl ungefär 4 av 5 som smittas när man utsätts för viruset. Det behövs kanske bara ett virus för att du ska bli smittad. Du kan bara önska att du inte blir sjuk samtidigt som resten av familjen. Livsglädjen är inte på topp under vinterkräksjukan. Det enda du kan göra är att be till gud.

[OT] Samlingstråd för OT
Javisst hjälper whisky! Alkohol har ju en dokumenterad effekt på baciller, bakterier och allehanda virus. Haken är att denna effekt förutsätter en viss, ganska hög, alkoholkoncentration. Du behöver klämma i dej en 4 - 5 liter whisky för att få kål på krypen! Detta kan ha en del mindre angenäma sekundäreffekter... Kanske kan resultera i ett inlägg i dendär hur-bakfull-är-du-tråden...? :)

[OT] Samlingstråd för OT
Bang skrev:
> Här är två saker jag äger...

Haha, grym innehållsförteckning på fisksåsen: "Fisk, vatten, salt, socker".

[OT] Samlingstråd för OT
Du kan hetta upp henne till 70ºC så dör viruset. Men pröva inte stoppa hennen i frysen. För det funegrar inte!

Själv har man ju en defekt gen så man slipper det hela. Ibland är det tydligen bra att vara defekt.

Tillbaka
Topp