[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tycker JAG har tråkigt som ligger fast i en sjukhussäng, vad har ni andra för ursäkt ;)
Btw, är det läder- eller gummibälte på strap-onen?

[OT] Samlingstråd för OT
hahaha, här har vi en kännare av leksaker. Några söta syrror förresten?
Jag tror för övrigt att det är någon slags gummibälte. Jag ska köpa nytt så jag kan lägga ut det i bortskänkestråden.

På tal om fötter och så så ska du läka på såklart; tror ni att små babymångfotingar (tusenfotingar) har svårt att gå i början och att de snavar lite över sina egna fötter eller att visa fötter latar sig och inte hjälper till?

[OT] Samlingstråd för OT
Går i tankarna på en ny lur. Då är den heta Nokia n8 som lanseras i slutet av denna månad som är aktuell. Som ett annat alternativ har jag även tagit med iPhone 4. Har haft både iPhone 3G samt 3Gs och är inne på min tredje iPhone just nu.

Har Apple plattform hemma och synkroniseringen med iCal och adresslistor mm har fungerat bra i allmänhet. Dock är inte Nokia N8 lika smidig i synkroniseringen av kalender och adresser utan med Nokia N8 är jag hänvisad till Outlook. Applikationer, synkronisering av musik bilder mm har Nokia skapat en motsvarighet till Apple's iTunes & iPhoto vilket jag inte alls verkar ha något emot.

Den stora huvudfrågan är hur rolig och kompetent Nokia N8 verkligen är när den ställs mot iPhone 4. Apples iPhone 4 är inte på något sett den "bästa" telefonen men den "fungerar" bra och är användarvänlig vilket är viktigt för mig.

Vi har tidigare sett smartphones som är fullspäckade med funktioner men som i praktiken bara ett spel för galleriet dessvärre. Apple har väl kanske aldrig varit den bästa telefonen. Men den fungerar mycket bra å andra sidan och håller sig "snygg" också efter någont års använande.

iPhone 4 har också minst 4 veckors leveranstid enligt Telia & Telenor och finns inte i Vit för tillfället vilket är en färg jag önskar ha :)

Vad säger Happy om Nokia N8 v.s. iPhone 4 eller HTC Desire...

apple-iphone4-white.jpg

Nokia-N8-10.jpg

HTC-Desire-HD-and-_1716432c.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Fan, du byter ju telefon oftare än jag byter kallingar :-) Hade inte min T28:a från 1999 dött fuktdöden för två år sedan hade jag aldrig bytt till min nuvarande lätt begagnade värstingtelefon SE W700i. Men det är kanske dags att skaffa en tjocktelefon, så jag är också nyfiken på vad ni alla har att säga om dessa häftiga Äpple/Nåkia-datatelefoner.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tycker iphone 4 funkar helt ok. Den är lite micklig när man pratar i den. Det är lätt att den missar att lägga på efter samtal och sånt. Sen använder jag den mest för att surfa, maila och kolla på vin-appen när jag är på bolaget. Nokia har jag inte testat.

Märkte just att mitt inlägg gav noll. Men va fan. :)

[OT] Samlingstråd för OT
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Applikationer, synkronisering av musik bilder mm
> har Nokia skapat en motsvarighet till Apple's
> iTunes & iPhoto vilket jag inte alls verkar ha
> något emot.

är det helt separata program, eller använder de iTunes/iPhoto?

> iPhone 4 har också minst 4 veckors leveranstid

Det lär väl dröja några veckor innan du har en N8 i handen om den inte lanserats än?

Synkningen med din dator hemma talar för iPhonen. Hur är det med appar till N8?

[OT] Samlingstråd för OT
Svårt val, jag är lite nyfiken på Nokialuren som har HDMI utgång och HD upplösning. Ska bli intressant att se hur den funkar som portabel TV/filmspelare.

[OT] Samlingstråd för OT
N8 går att beställa idag och snart finns den med abonemang hos telia som blir först i världen med att sälja den. Alla färger dock kommer inte finnas tillängliga.

[OT] Samlingstråd för OT
Globalistic skrev:
> Går i tankarna på en ny lur. Då är den heta
> Nokia n8 som lanseras i slutet av denna månad som
> är aktuell. Som ett annat alternativ har jag
> även tagit med iPhone 4. Har haft både iPhone 3G
> samt 3Gs och är inne på min tredje iPhone just
> nu.
>
> Har Apple plattform hemma och synkroniseringen med
> iCal och adresslistor mm har fungerat bra i
> allmänhet. Dock är inte Nokia N8 lika smidig i
> synkroniseringen av kalender och adresser utan med
> Nokia N8 är jag hänvisad till Outlook.
> Applikationer, synkronisering av musik bilder mm
> har Nokia skapat en motsvarighet till Apple's
> iTunes & iPhoto vilket jag inte alls verkar ha
> något emot.

Alla Nokias Symbian-telefoner som jag har stött på har gått att synka med både iCal och Adressboken i OS X utan problem så du är inte bunden till Outlook på något sätt.

>
> Den stora huvudfrågan är hur rolig och kompetent
> Nokia N8 verkligen är när den ställs mot iPhone
> 4. Apples iPhone 4 är inte på något sett den
> "bästa" telefonen men den "fungerar" bra och är
> användarvänlig vilket är viktigt för mig.
>

N8 är inte ämnad att vara i samma klass som iPhone 4, HTC Desire etc utan är ett steg ner på skalan (oavsett vad diverse teknikbloggar försöker påstå). Ska komma en N9 med MeeGo som värstingmodell från Nokia mot slutet av året/början av nästa som tar striden med värstingmodellerna från andra tillverkare.

> Vi har tidigare sett smartphones som är
> fullspäckade med funktioner men som i praktiken
> bara ett spel för galleriet dessvärre. Apple har
> väl kanske aldrig varit den bästa telefonen. Men
> den fungerar mycket bra å andra sidan och håller
> sig "snygg" också efter någont års använande.
>

Vi har en N8 på jobbet som jag tyvärr själv inte har hunnit få testa, men mina kollegor säger att den är mycket trevligare än andra Symbian modeller med pekskärm. Dock är OSet ännu inte lika polerat som Android/iOS. Lär väl få vänta på Symbian^4 för att få allt på plats som är under ombyggnad nu. N8:an har däremot en del roliga funktioner som kan vara svåra att hitta hos konkurenterna (HDMI, USB-OTG, etc) samt att den har sjukt bra kamera.

> iPhone 4 har också minst 4 veckors leveranstid
> enligt Telia & Telenor och finns inte i Vit för
> tillfället vilket är en färg jag önskar ha :)
>
> Vad säger Happy om Nokia N8 v.s. iPhone 4 eller
> HTC Desire...
>

Vill du ha en telefon nu och har tröttnat på Jobs sandlåda så är väl nog HTC Desire det säkraste kortet… själv kör jag Nokia N900; kan ju inte säga nej till en telefon med inbyggd xterm och riktigt tangentbord. ;)

[OT] Samlingstråd för OT
Det där med iSync har mest handlat om att Apple har varit så sega med uppdateringarna för vissa modeller. När jag hade min P1:a höll jag på att bli galen och hurrade högt när Apple lanserade sina iPhone. Tanken var mer att jag tror att det kommer ta tid eller finnas fullgoda uppdateringar för N8 hos iSync/Apple dessvärre. N900 är inget för mig å den har fler röliga delar än t.ex. iPhone dvs mer saker som kan gå sönder :) men det är en grym lur förövrigt.

Den nya Desire HD verkar vara ganka mysig om man då bortser på vikten :/ ag tycker redan idag att min iPhone väger snäppet för mycket att ha i ryggfickan på cykelturerna. Men men. Man kan väl inte få allt? Desire HD ska tydligen börja säljas i Europa i Oktober. Har vi tur kanske den når den svenska markanden innan jul?

[OT] Samlingstråd för OT
iSync plugin brukar man kunna tanka ner från Nokia så behöver man inte vänta på att Apple ska släppa uppdatering. Fungerar iaf perfekt att synka med min N900 och OS X 10.6.

Ska du ha lätt telefon får du troligen söka dig någon annanstans än "fickdatorer med inbyggd telefon"… t.ex. Nokia C7-00 eller HTC Wildfire eller varför inte en klassiker som Nokia E72 (borde vara perfekta långfärdstwittermaskinen). :D

[OT] Samlingstråd för OT
HTC Wildfire är kompetent men med för liten skärm. HTC Desire HD har väl 4.3" om jag inte missminner mig mot Nokia N8 som ska ha en skärm på 3.5" tror jag. vikten har inte den största betydelsen men räknas in.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag kör Desire och är ganska nöjd med den. Om några veckor får jag en iPhone 4 (vit) flera har den på jobbet. Jag tycker N8 verkar vara en riktig höjdare och den enda riktiga businesstelefonen i sammanhangen med mailsync, mappar, todo, kryptering och remote vipe. Visst de andra har diverse appar som fixar detta men inte från start. Desire HD kommer jag beställa så fort den finns tillgänglig. Den har ju betydligt större skärm än vanliga Desire för att inte tala om iPhone. Det beror som vanligt på vad du prioriterar.

[OT] Samlingstråd för OT
Oscar skrev:
> Jag kör Desire och är ganska nöjd med den. Om
> några veckor får jag en iPhone 4 (vit) flera har
> den på jobbet. Jag tycker N8 verkar vara en
> riktig höjdare och den enda riktiga
> businesstelefonen i sammanhangen med mailsync,
> mappar, todo, kryptering och remote vipe. Visst de
> andra har diverse appar som fixar detta men inte
> från start. Desire HD kommer jag beställa så
> fort den finns tillgänglig. Den har ju betydligt
> större skärm än vanliga Desire för att inte
> tala om iPhone. Det beror som vanligt på vad du
> prioriterar.

Oj! Du måste ha haft många telefoner :D

[OT] Samlingstråd för OT
42Hz skrev:
> Någon som kört på senaste systemuppdateringen
> till Desiren?

Japp. Verkar fungera bra.

[OT] Samlingstråd för OT
ifånen o vanliga begäret har jag testat, båda bra så det är väl bara köra oledoledoff. Har en fåne på väg med post då jag tyckte den var jäkligt smidig att surfa med + lite annat. Känns dock inte som nån lur man tar med sig ut i bushen direkt men i de fallen får gamlingen hoppa in som vikarie

[OT] Samlingstråd för OT
Iphone 4 har verkligen löjligt hög upplösning på skärmen. Otroligt bra! Men det är ju bara en tidsfråga innan alla andra har samma eller ännu högre upplösning..

960x640, det är ju mer än vad många netbooks har.

[OT] Samlingstråd för OT
Touchfunktionen upplever jag inte som riktigt lika bra. Men båda har kapacitiv skärm som funkar bra att använda direkt med fingrarna.

Upplösning:

iPhone4: 640 x 960
Desire HD: 480 x 800
Desire Z: 480 x 800
Desire: 480 x 800

Lyckades komma över en iPhone4 med kontantkort från Tre som går att låsa upp direkt. De slutade sälja dem efter några dagar..

[OT] Samlingstråd för OT
Globalistic skrev:
> Har inte Desire och Desire HD bättre skärm är
> iPhone 4? Även när det gäller tryckkänslighet?

kan inte svara för desire HD, men det är högre upplösning och dpi på iphonen. har haft en nexus one, som har samma hårdvara, inkl. display som desire och har nu en iphone 4. kan ju säga att iphone 4 piskar desiren LÄTT näre gäller display. i färg, men framför allt i upplösning och dpi o kanske det viktigaste, man kan lätt läsa vad som står på displayen i direkt solljus på iphonen, det kan du inte på desiren, inte lika lätt i alla fall. värt att notera är att din nuvarande 3gs har 96 dpi eller nått, iphone 4 har 305 dpi eller nått. nära tre gånger så mycket som konkurrenterna o mer än vad ögat kan uppfatta.

annat jag upplevde jämför med nexus onen är att jag tycker det flyter bätter på iphonen. och touchen är väldigt mycket bättre. mycket mindre feltryckningar. tycker fan den till o med ä bättre på iphone 3G än på nexus onen, som ä samma som desire.

personligen går N8 bort alla gånger. symbian, finns det nå mer förlegat? öven om nokia försökt rädda rädda det. men det sjunger på sista versen. fattar inte varför inte inte satsar på meego som de utveklar. MYCKET bättre o modernare. N8 blir ju dessutom sista N-modellen med symbian.

[OT] Samlingstråd för OT
iPhone har ju tidigare legat långt efter vad det gäller upplösning (480x320) jfrt med t.ex. N900, Nexus One, Desire, X10 etc som har 800x480. Det är ju först nu med iPhone 4 (960x640) som Apple har kommit ikapp och gått om. Gissar också att Apple med sina miljarder på banken har lagt beslag på de flesta av dom där högupplösta 3,5" skärmarna så kan ta en stund innan de finns i sådana mängder så att någon annan kan ta och trycka in dom i sina telefoner. Sen är iPhone 4 långt från 3 ggr så högupplöst som konkurenterna då (960x640)/(800x480) = 1,6. :)

Edit: Angående Symbian så har jag svårt att se det som något förlegat. Det är ett mycket kapabelt OS som går att köra på mycket klenare hårdvara än både iOS och Android. Där Nokia har lämnat efter är biblioteken för användargränssnitt. I och med Symbian^3 så har de börjat fasa ut Avkon till förmån för Qt så i slutändan kommer både telefoner som kör MeeGo och Symbian att ha program som är kodade med samma UI-bibliotek.

[OT] Samlingstråd för OT
access skrev:
> iPhone har ju tidigare legat långt efter vad det
> gäller upplösning (480x320) jfrt med t.ex. N900,
> Nexus One, Desire, X10 etc som har 800x480. Det
> är ju först nu med iPhone 4 (960x640) som Apple
> har kommit ikapp och gått om. Gissar också att
> Apple med sina miljarder på banken har lagt
> beslag på de flesta av dom där högupplösta
> 3,5" skärmarna så kan ta en stund innan de finns
> i sådana mängder så att någon annan kan ta och
> trycka in dom i sina telefoner. Sen är iPhone 4
> långt från 3 ggr så högupplöst som
> konkurenterna då (960x640)/(800x480) = 1,6. :)

vad kallar man dpi för då? upplösning var väll fel ordval :D

>
> Edit: Angående Symbian så har jag svårt att se
> det som något förlegat. Det är ett mycket
> kapabelt OS som går att köra på mycket klenare
> hårdvara än både iOS och Android. Där Nokia
> har lämnat efter är biblioteken för
> användargränssnitt. I och med Symbian^3 så har
> de börjat fasa ut Avkon till förmån för Qt så
> i slutändan kommer både telefoner som kör MeeGo
> och Symbian att ha program som är kodade med
> samma UI-bibliotek.

jajo, men det har en massa år på nacken. det börjar sjunga på sista värsen. version 3 är bara ett sätt att vrida ur det sista ur systemet.

[OT] Samlingstråd för OT
Symbian^3 verkar vad jag läst ett Helt annat OS än tidigare versioner. Nokia har tydligen lagt ner mycket möda på användarvändligheten i Symbian^3 samt kommande Symbian^4. Om jag inte missförstår det hela kommer många nyare Nokia modeller att köras på just Symbian^3 och smartphones modellerna på Symbian^4...

Men det verkar som att jag får bita i det sura äpplet å uppgradera mig till en iPhone 4?
Tycker visserligen att iPhone 3Gs med 4.1 var ett lyft mot uppdateringen innan som fick min telefon att sega ur :/ Den nya mjukvaran för kameran i 4.1 är mycket bra också.

Någon som har inside intel på iPhone 4 VIT? Kommer den finnas att beställa eller är racet kört detta år?

[OT] Samlingstråd för OT
hallå...valet är enkelt!

Iphone 4 är ju gammalt som gatan, Android intressant men lite struligt, Nokia...dött

Windows Phone 7 är det nya svarta :-)

www.wissinger.wordpress.com

[OT] Samlingstråd för OT
kommande symbian 4? ska de göra en ny version till? de har ju knappt släppt 3:an.

det är väll snarare så att e-serien ska köra symbian 3 och n-serien ska köra meego. N8 sägs ju bli sista N-modellen med just symbian. o symbian ä alltid symbian, även om de förbättrat gränssnittet. så vetefan om man kan kalla det "helt annat OS".

ingen mer än apple som vet om den vita iphonen 4:a. de har haft problem med tillverkningen och säger ju slutet av året. september är snart slut, så jag personligen tror den kommer komma sent i år. o kom då ihåg att det är rätt många marknader som mättas. o de har ju svårt att mätta dessa med svarta redan nu. även om efterfrågan inte blir lika stor på vit (då många redan köpt svarta)

Tillbaka
Topp