[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
peterwis skrev:
-------------------------------------------------------
> hallå...valet är enkelt!
>
> Iphone 4 är ju gammalt som gatan, Android
> intressant men lite struligt, Nokia...dött
>
> Windows Phone 7 är det nya svarta :-)
>
> www.wissinger.wordpress.com

många kritiserade apple för avsaknaden av kopiera o klistra osv. tre år senare släpper microsoft ett system med avsaknaden av just dessa saker :D windows 7 är inte det nya svarta, de är de nya blåa, blåskärm alltså :D nä men de som testat de versioner som finns ute nu, brukar ofta säga att windows phone 7 är där iOS var för 3 år sen. gäller nog jämfört med android med

nokia tror jag personligen aldrig satsar på windows. tror mer de satsar på meego

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
Fikasvettot skrev:
> Lite åsikter om Nokia:
> http://daringfireball.net/2010/09/nokia_next
> Windows Mobile på nästa Nokia?

Heh, vet inte om man ska skratta eller gråta då man läser Amerikanska teknikbloggar. Varje gång Nokia kommer på tal så tycker de att de antingen ska byta till Android eller WM eller något annat som råkar vara hett på marknaden just då.

[OT] Samlingstråd för OT
Jensen skrev:
> kommande symbian 4? ska de göra en ny version
> till? de har ju knappt släppt 3:an.
>

Klart det kommer Symbian^4 på samma sätt som att det kommer iOS 5.0 eller Android 3.0. Symbian^3 har alltid varit tänkt som en övergångsfas där det går att köra både gamla Avkon-baserade program och nya Qt-baserade. Symbian^4 kommer däremot att vara helt Qt-baserat på samma sätt som MeeGo.

> det är väll snarare så att e-serien ska köra
> symbian 3 och n-serien ska köra meego. N8 sägs
> ju bli sista N-modellen med just symbian. o
> symbian ä alltid symbian, även om de
> förbättrat gränssnittet. så vetefan om man kan
> kalla det "helt annat OS".

OS:et är samma men det som syns byts ut till mycket modernare och kraftfullare leksaker. Annars kan man ju på samma sätt säga att Apple "bara" förbättrat gränssnittet på NeXT då de gjort iOS eller att Google "bara" fixat lite nya UI-bibliotek och en omarbetad Java VM som körs på Linux eller att WM7 "bara" är en .NET/Silverlight miljö som körs på en gammal NT-kärna. :D

[OT] Samlingstråd för OT
Eftersom iPhone 4 har bättre batteriets än 3Gs tycker jag Apple borde släppa in Flash på alla sidor och inte bara Stöjda Flash i appar :/ dock är det ju bra att Apple nu släppt flash till utvecklarna av apparna men minus att dembinte släppt det till alla andra saker utöver apparna :/

[OT] Samlingstråd för OT
HTC Desire Z ser riktigt sweet ut, lär nog bli en sån. Har en Nokia E75 idag som strular men det är bra med riktigt tangentbord när man skriver mycket mail.

[OT] Samlingstråd för OT
som vanligt med MS på senare år, är där deras konkurrenter var för 2-3 år sen. när man ser startskärmen, skulle man kunna tro att det är en monokrom skärm :D det är säkert bästa windows versionen för mobiler som någonsin gjorts, o den som ser bäst ut av alla windows för mobiler. MEN de kommer väldigt sent med det. dessutom saknar den ju t.ex. "kopiera & klistra in", nått apple fick kritik för att inte lagt in för två år sen :D

[OT] Samlingstråd för OT
Äre nått som verkar värt så äre väl Mozilla Seabird, som dock bara är på konceptstadiet än så länge..

[OT] Samlingstråd för OT
Den kommer att bli succé bland IT-avdelningar som är rädda för allt annat än Windows.

Men man skall väl inte racka ned för mycket på avsaknaden av funktionalitet. Det är ju faktiskt saker som gjorde iPhone totalt osäljbar och en garanterad flopp en gång i tiden. Se hur det gick.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag så fram emot en WP7 när jag först hörde talas om den. WinMo 6.x sög ganska rejält på UI-sidan, men den hade sina fördelar som jobbtelefon - den hade riktig multitasking, clipboard, grymt exchangestöd och man kunde installera program utan att gå via någon jävla appstore.

Och vad gjorde MS? Man tog bort alla dessa fördelar som OS:et hade och efterapade inte bara iPhone:s fördelar utan även dess NACKDELAR. Om man vill ha en stympad telefon så varför inte köpa orginalet från Apple.

Jag köpte en Nexus One istället för att vänta och är nöjd.

[OT] Samlingstråd för OT
Nöjd med Nexus One?? Det är inte min kollega som har en som fullständigt ballat ur. Överprisad sheit när det finns HTC Desire o dyl. Nexus One är en HTC lur hårdvarumässigt likvärdig med Desire, men som kostar mycket mer o verkar fungerar minst sagt 'sämre'.

On Topic: Mail hanteringen verkar grym på WinMo7. Det kommer säkert bli en hit bland företagsanvändarna, spec med tanke på hur dåligt Windows Mobile har varit tidigare så kan det väl bara bli bättre? För privatanvändare som använder Google produkter mycket så tror jag Android fortfarande är bäst, o för de går på Apple hjärntvättet o gillar att binda sig i 24mån, eller betala 10tkr så är iPhone4 klart bäst.

[OT] Samlingstråd för OT
Jo, grymt nöjd med Nexusen. Nexus One är utvecklartelefonen för Android och nya builds kommer först till den. Vänta 4 månader på uppdateringar för att HTC ska hinna bloata ner OS:et med sitt Sense är inte min grej.

[OT] Samlingstråd för OT
Sant, +1. Fan jag fick vänta 3 månader på 2.1 till min Hero. Slutade med att jag ställde fram klockan 1 år, då kom update DIREKT. Det funkade ju BRA? NEJ :(

Men Sense gillar jag faktiskt, bloat or not. Det är ju sjysst att HTC lurar har en känsla, till skillnad från Samsungs första lurar som kom ut i ren Android panik med bara Android OS installerat, ingen vendor specific customization. De enda widget som fanns var väl fulaste Clock t ex... Det syns lång väg på produktbilder.

Men bra att den funkar, då tror jag Nexus One kan va cool.

[OT] Samlingstråd för OT
klippan skrev:
> Nöjd med Nexus One?? Det är inte min kollega som
> har en som fullständigt ballat ur. Överprisad
> sheit när det finns HTC Desire o dyl. Nexus One
> är en HTC lur hårdvarumässigt likvärdig med
> Desire, men som kostar mycket mer o verkar
> fungerar minst sagt 'sämre'.
>
> On Topic: Mail hanteringen verkar grym på WinMo7.
> Det kommer säkert bli en hit bland
> företagsanvändarna, spec med tanke på hur
> dåligt Windows Mobile har varit tidigare så kan
> det väl bara bli bättre? För privatanvändare
> som använder Google produkter mycket så tror jag
> Android fortfarande är bäst, o för de går på
> Apple hjärntvättet o gillar att binda sig i
> 24mån, eller betala 10tkr så är iPhone4 klart
> bäst.

Bara för att hålla faktan rätt så kostar iphone 4 olåst från utlandet ca 5600-6600 kr beroende på modell. Själv köpte jag min 32 gb från Telia för 5495 kr UTAN nå extra i månaden. Inte mycket mer vad desire kostadar. För övrigt hade jag en nexus one, kostade mig precis under 5000 kr o är en förklädd desire. Eller desire är ju en förklädd nexus one eftersom den kom efter. Så förstår inte hur en desire skulle vara ett bättre alternativ om man först dissar nexus one :-) o att säga att man ä hjärntvättad bars för att man köper en iphone, det säger nog mer om dig. Men detta är ju rätt ot.

Angående wm7 sä kommer den säkert uppskattas hos vissa företag. Frågan är om ms dröjt för länge med att släppa det o att många företag redan funnit alternativ.

[OT] Samlingstråd för OT
@Jensen: Hehe, jag hoppades att ngn skulle nappa på ett flame war. Olåst från utlandet är inte så intressant, vi kan hålla oss till vad den kostar olåst i Sverige. Kolla prisjakt för bästa pris där... Jag vet inte varför det är så, men dyrt är det.

Man kan visst dissa Nexus in favor of Desire, eftersom de är lika starka kort hårdvarumässigt men den ena är mycket billigare... Hänger inte med på din logik? Men som Nexus experten sa, man får updates fortare det kan ju vara värt sin peng.

Nä, klart man inte är brain washed för att man köper iPhone men det kan vara en stor anledning till att många skaffar iPhone4. Ta iPad som exempel. En kloss som hamnar ngnstans mellan iPod Touch o en MacBook i funktion. Men en MacBook är bättre att arbeta på, bättre att surfa på, ja bättre på allt? Jag förstår inte riktigt existensberättigandet, men ändå vill alla mina kollegor med en iPhone köpa en iPad, för "det är ju Apple, har du inte sett videon? den verkar skitcool!". Men på frågan vad de ska ha den till blir de svävande, o repeterar "Jag vet inte, men har du inte sett videon? Asgrym!". DET menar jag är "hjärntvätt".

Jo, jag har MacBook själv o iPod. Var nära att skaffa iPhone4 men jag tror jag lägger ner det, köper det till tjejen istället. Riktiga män har Android, iPhone4 är ju hur fjollig som helst ;)

[OT] Samlingstråd för OT
klippan skrev:
> @Jensen: Hehe, jag hoppades att ngn skulle nappa
> på ett flame war. Olåst från utlandet är inte
> så intressant, vi kan hålla oss till vad den
> kostar olåst i Sverige. Kolla prisjakt för
> bästa pris där... Jag vet inte varför det är
> så, men dyrt är det.

jo, men priserna hos de butikerna som syns på prisjakt baseras på butiker som importerar dem just från utlandet. så vad är skillnaden mot att du importerar den själv? ingen egentligen.så vet inte varför man inte kan jämföra med att ta hem den från utlandet. den säljs ju olåst både i norge o danmark. så de butiker som säljer den för nära 10000 kr, för ett påslag på över 3000 kr.

>

> Man kan visst dissa Nexus in favor of Desire,
> eftersom de är lika starka kort hårdvarumässigt
> men den ena är mycket billigare... Hänger inte
> med på din logik? Men som Nexus experten sa, man
> får updates fortare det kan ju vara värt sin
> peng.

min logik ligger i att desire som billigast ligger runt 4300 kr enligt prisjakt och att jag betalade 4700 kr för min och det typ 3 månader innan desiren ens kom ut.

>
> Nä, klart man inte är brain washed för att man
> köper iPhone men det kan vara en stor anledning
> till att många skaffar iPhone4. Ta iPad som
> exempel. En kloss som hamnar ngnstans mellan iPod
> Touch o en MacBook i funktion. Men en MacBook är
> bättre att arbeta på, bättre att surfa på, ja
> bättre på allt? Jag förstår inte riktigt
> existensberättigandet, men ändå vill alla mina
> kollegor med en iPhone köpa en iPad, för "det
> är ju Apple, har du inte sett videon? den verkar
> skitcool!". Men på frågan vad de ska ha den till
> blir de svävande, o repeterar "Jag vet inte, men
> har du inte sett videon? Asgrym!". DET menar jag
> är "hjärntvätt".
>

men då dissar du tablet pc över huvudtaget då? för det låter ju som du dissar det typen av produkt i allmänhet. för slösurning eller för att kolla på film under en resa så tycker jag den verkar perfekt. eller för den delen om man vill läsa massa text o vill ha lite längre batteritid än vad du får me macbooken.

> Jo, jag har MacBook själv o iPod. Var nära att
> skaffa iPhone4 men jag tror jag lägger ner det,
> köper det till tjejen istället. Riktiga män har
> Android, iPhone4 är ju hur fjollig som helst ;)

det där sista är ju inte ens värt att kommentera.
jag tyckte för övrigt att android var mycket trevligt, men tyckte inte det var/är lika smisigt som iOS är. men det är ju en smaksak.

till topic, är windows mobile 7 helt nytt, eller äre bara ett nytt skal ovanpå gammal kärna?

[OT] Samlingstråd för OT
Jensen skrev:
> Bara för att hålla faktan rätt så kostar
> iphone 4 olåst från utlandet ca 5600-6600 kr
> beroende på modell.

Bara för att hålla sig till fakta så får du gärna visa en länk till en utländsk butik som säljer en olåst Iphone4 för 5600-6600 kr inklusive frakt, tull och moms.

> Själv köpte jag min 32 gb
> från Telia för 5495 kr UTAN nå extra i
> månaden.

Samma sak här, håll dig till fakta. Visa en länk till ett Telia-erbjudande på 5500 utan någon extra kostnad eller bindning till abonnemang.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag köpte min iPhone 4 för 6195 kr med kontantkort från Tre och betalade dem sedan 350 kr för att ta bort operatörslåset. Men de sålde bara kontantkortstelefoner i några dagar, den dealen är tyvärr inte möjlig att göra längre. Återkommer antagligen när tillgången på telefoner är god.

Någon annan variant på att köpa en telefon som inte är gråimporterad och ändå är utan abonnemang och operatörslås i sverige tror jag inte finns, tur att min gamla 3G betingar ett visst värde..

Ang WM7 - jag tror de är för sent ute tyvärr, hur bra telefonen än är. Jag har haft 4 olika Windows Mobile-telefoner (jobbade med sådana en period) och de funkade bitvis otroligt bra, framför allt exchangeintegrationen var riktigt ball. Men det är inget man direkt går igång på som privatkund.

[OT] Samlingstråd för OT
Fast Iphones nuvarande Exchangeintegration lämnar inte mycket över att önska, för en telefon tycker jag. Eller? Jag är rätt nöjd i alla fall. Skulle vara att boka gemensamma mötesrum över nätet men det suger ju till och med med Outlook. Kommer fortfarande ihåg min första HTC med Win mobile och en liten del av min själ svär fortfarande över menysystemet. Min Nokia, sju årsmodeller äldre var ett under av logik jämförelsevis.

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:
> Jag köpte min iPhone 4 för 6195 kr med
> kontantkort från Tre och betalade dem sedan 350
> kr för att ta bort operatörslåset. Men de
> sålde bara kontantkortstelefoner i några dagar,
> den dealen är tyvärr inte möjlig att göra
> längre. Återkommer antagligen när tillgången
> på telefoner är god.

Det kan också vara så att de överskattade hur mycket 3 skulle tjäna på telefon+kontantkort och de kom fram att det inte var en bra affär (för 3) och således tog de bort ernjudandet.

> Någon annan variant på att köpa en telefon som
> inte är gråimporterad och ändå är utan
> abonnemang och operatörslås i sverige tror jag
> inte finns, tur att min gamla 3G betingar ett
> visst värde..

Det ser ut att gå, tex så har CDON en 16GB för 9500 utan abonemang/låsning.

[OT] Samlingstråd för OT
Pelle Hå skrev:
> SE K750i någon?

I lådan som borde ha gått till teknikåtervinningen för länge sedan!

[OT] Samlingstråd för OT
Det är otroligt vilka påslag de gör, 3000kr? Det känns ju helt otroligt. Jag har svårt att tänka mig att de 3000kr blir ren profit för dem, det måste vara marknaden o verkligheten som tvingar dem att ta ungefär så mycket betalt med tanke på moms, tull, garantiåtaganden, etc. Annars borde ju priserna pressas iom att så många olika företag importerar. Skulle vara intressant att veta varför det blir så dyrt, det är väl mellanhänderna gissar jag.

Men ja, jag dissar kanske tablet PC lite över huvud taget. Jag är inte så het på alla trender som kommer (minns någon netbook som alla skulle ha för 1-2år sen?). Ska jag betala 5000kr eller vad det nu kostar för att kunna slösurfa? Det blir dyrt att en netbook, en stationär, en laptop, en tablet PC, en smartphone, 3 cyklar. Enligt mitt personliga tycke så fungerar nog film-tittning bättre på en Macbook på resan: du kan vinkla skärmen o sitta med armarna i kors istället för att hålla i en tablet pc i rätt vinkel (eller släpa på ett ställ till den). E-böcker läser man bäst på en e-boksläsare, iPad är sågad på denna punkt av de som läser e-böcker (jag föredrar pappersböcker själv, såklart). Men du menar kanske arbetsdokument, det kanske är värt besväret att föra över dem till iPad för läsning på tåget. Iaf tills Macbook blir utrustad med ngns slags LED skärm o man slipper bakgrundsbelysning.

Jag skojade bara lite på slutet där att iPhone4 är fjollig o Android är för män. Därav min smiley. Nu tar vi o gräver ner stridsyxan o skakar hand. Solen skiner visst, kan bli något av denna dimmiga dag! ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
@Mathias: OK, det var där jag trodde jag sett det. Men jag HAR sett (får lite aspberger nu) att den har mycket sämre batteritid OCH är betydligt mer ansträngande för ögonen att läsa på än en traditionell e-boksläsare med E-ink - mycket mer vilsamt för ögon. Batteritiden mäts i antal sidvisningar (t ex 10 tusen, hur många timmars läsning är det? 3månader? :D) istället för i timmar (iPad=10h). Men att läsa i 10h kanske räcker för de flesta iofs, jag klarar mig nog på 1-2h :)

[OT] Samlingstråd för OT
Mathias skrev:
> Fast Iphones nuvarande Exchangeintegration lämnar
> inte mycket över att önska, för en telefon
> tycker jag. Eller?

Det finns åtminstone en fet punkt på todo-listan.

[OT] Samlingstråd för OT
tekman skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara för att hålla faktan rätt så kostar
> > iphone 4 olåst från utlandet ca 5600-6600 kr
> > beroende på modell.
>
> Bara för att hålla sig till fakta så får du
> gärna visa en länk till en utländsk butik som
> säljer en olåst Iphone4 för 5600-6600 kr
> inklusive frakt, tull och moms.
>

Valfri Apple butik i eu land där den säljs olåst. Men sen tillkommer ju frakten. Men det gör den ju från alla nätbutiker. Alla de butiker som ä billigast på prisjakt.

> > Själv köpte jag min 32 gb
> > från Telia för 5495 kr UTAN nå extra i
> > månaden.
>
> Samma sak här, håll dig till fakta. Visa en
> länk till ett Telia-erbjudande på 5500 utan
> någon extra kostnad eller bindning till
> abonnemang.

Klart det var vid uppbindnining till abonnemng. Har inte sagt nått om att det inte skulle vara det. Men jag har inga extra månadskostnader o det är jäkligt svårt att ringa utan abonnemang. Så du lär ju ändå ha ett.

Klippan: det är numera världsgaranti på iphone 4 efter påtryckning från eu. Alltså är garanti inget problem. Tar de hem dem från eu land så kommer de möjligen få betala den svenska momsen. Men frågan är om de verkligen behöver betala momsen i det landet de köper ifrån oxå. Jag tror personligen att de slår på rätt mycket då de vet att de säljer rätt bra ändå. Led bakgrundsbelysning har de väll haft ett tag, i alla fall på PRO modellerna. Men skulle inte tacka nej till en retina display, sådan som iPad o iphone 4 har.

Men gräver gärna ner stridsyxan då detta bara barkar mot ot.

[OT] Samlingstråd för OT
jansson99 skrev:
> I lådan som borde ha gått till
> teknikåtervinningen för länge sedan!

Barbar! Det är världens bästa telefon och den har allt man behöver och lite till. Så det så! =)

[OT] Samlingstråd för OT
Pelle Hå skrev:

> Barbar! Det är världens bästa telefon och den
> har allt man behöver och lite till. Så det så!

K750 är SE:s bästa telefon hittills.

S k smartphones är bara "löjliga leksaker".

Obs! Inga smileys.

/Fedde (SE K750, Ms Win 3.0, MsDos 6.22, det är grejer, mina arbetskamrater
tycker att jag är lite konstig.)

[OT] Samlingstråd för OT
Kan man söka i globala adresslistan med iPhone när man går mot exchange? Det kunde man i min WM6:a :-)

Har ingen exchange numera att testa mot.

Jensen, vi är många som kör med privat telefon med jobb-abbonnemang så det är väldigt relevant vad en telefon kostar helt utan abonnemang med bindningstid.

Får jag 8500kr för min ej operatörslästa, svensksålda iphone4 så kanske jag kränger den.. verkar ju finnas en marknad! Originalförpackning inkl orörda tillbehör (laddare, usb-kabel, headset) finns, telefonen är inte använd mer än att jag lekt med den hemma.

[OT] Samlingstråd för OT
jomper, ja kör man så, så äre relevant. det har du rätt i. men det funkar ju även om telefonen isig är låst till operatör, bara ens jobb abonnemang är samma operatör. o den går ju att köpa löst (om än låst) för priser som inte alls är några 10000 kr.

men som sagt, apple har världsgaranti på iphone 4 numera, det vill säga, man kan köpa i utlandet utan att tveka pga. garantiproblem.

[OT] Samlingstråd för OT
Varför inte ha en egen telefon med det egna abonnemanget, och sen en jobbtelefon (enklare modell) med jobbabonnemanget? Då slipper man strul med privata samtal på jobbtelefonen också.

[OT] Samlingstråd för OT
geologen skrev:
> Då slipper man strul med privata samtal på jobbtelefonen också.

Är det en problem för någon på riktigt?

[OT] Samlingstråd för OT
geologen skrev:
> Varför inte ha en egen telefon med det egna
> abonnemanget, och sen en jobbtelefon (enklare
> modell) med jobbabonnemanget?

Jobbigt att släpa runt på två telefoner.
Numera har ju mobilerna blivit 90-talsstora igen, och var och varannan går omkring med bältesväskor. Fast det är kanske 90-talsironiskt?

[OT] Samlingstråd för OT
Kanske en trend fikasvettot spanat fram! Vilket scoop! Vem vet, är även biltelefonen är på väg tillbaka? Ni vet den med stora vita knappar o grön bakgrundsbelysning, o en lång svart ringlande sladd.

Tillbaka
Topp