[OT] Samlingstråd för OT

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man söka i globala adresslistan med iPhone
> när man går mot exchange? Det kunde man i min
> WM6:a :-)
>

Japp, funkar fint.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tror på Phone 7.
Tillverkarna lär vara glada att de kan sätta större press på google. Så ganska många tillverkare lär väll släppa lurar ganska direkt.
Vidare borde ju xna integrationen göra att det blir lätt för speltillverkarna som redan producerar programvara till xbox (antar jag vad är xna egentligen?). I vart fall lär detta höra till de viktigare punkterna med systemet om de vill ta marknadsandelar utandför kontoren. Microsoft har ju ett ganska starkt kort med xbox som både google och Apple saknar.
Dessutom tycker jag det ser riktigt snyggt ut i de videor jag sett på youtube. Snyggare än konkurenterna enligt mig.
Fast jag tror inte att jag kommer köpa någon Phone 7 mobil, iallafall inte till en början.

[OT] Samlingstråd för OT
Den som läst en dagstidning på senaste tiden kan knappast ha undgått att läsa om appar. Appar är stekhett. Det poppar upp hur många företag som helst som gör Appar och alla företag pumpar in pengar i utveckling av appar till sina kunder. Jag sitter nu i ett sånt projekt och det finns bara två plattformar. Android och iphone. Nokia finns inte på kartan. Slaget står mellan telefonerna med bäst och flest appar. Om inte MS i ett trollslag kan pumpa ut åtminstone 100.000 appar kommer ingen köpa deras telefon. Är det någon som vill slå vad om att Nokia snart sväljer stoltheten och går över till Android?

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tro WP7 kommer att ta en liten del av marknaden, men endsat några procent. Som Mathias med H sa, så hänger det att få utvcklare att göra appar och det kommer att gå segt.

Men med sagt, så är WP7 det snyggaste som hänt mobilmarknaden sedan jag vet inte när. Jag jobbar med interaktionsdesign och har redan designat appar till WP7. Det känns härligt fräscht och operativet är mycket snabbt och responsivt med bra diskreta animeringar. Skönt att äntligen slippa apples "imitera riktiga material" stil som varit dominerande i många år, men inte kommer att hålla. Låt ett digitalt interface vara digitalt. Den nästan totala avsaknaden av ikoner är också välkommet. Vi har de 28 ikoner vi behöver redan. Text är snyggt.

Men som sagt. Bra jobbat, men för lite för sent.

[OT] Samlingstråd för OT
En bild säger mer än tusen ord.
Det vill säga - jag vill inte browsa 100 appar med textetiketter utan ikoner. Men det kanske är något för minimalisterna... ;-)

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tycker WP7 ser helt OK ut av det lilla jag sett på youtube.

Jag är inte så säker på att WP7 eller Nokia har missat tåget. Alla behöver inte gå över till Android. HP valde ju att använda det nyförvärvade Palms operativsystem till förmån för WP7 och Nokia kommer nog inte släppa Meego.

Visst har iPhone och Android en massa appar, men det är inte bara mängden appar som styr. Jag föredrar några få som är bra än tusentals som suger. Fast jag är rätt nöjd med utbudet och kvaliteten för Android.

Jag tror (och hoppas) att fler aktörer kommer in på mobilmarknader. Det vinner vi konsumenter på.

[OT] Samlingstråd för OT
Mathias skrev:
> Om inte MS i ett trollslag kan pumpa ut åtminstone 100.000 appar
> kommer ingen köpa deras telefon.

Om MS har vett på att ha ett fullständigt .NET framework till WP7 så har de som utvecklar Windowsapplikationer i .NET en rejäl genväg för att porta sina applikationer till WP7 .

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Samlingstråd för OT
evo skrev:
> Jag tycker WP7 ser helt OK ut av det lilla jag
> sett på youtube.
>
> Jag är inte så säker på att WP7 eller Nokia
> har missat tåget. Alla behöver inte gå över
> till Android. HP valde ju att använda det
> nyförvärvade Palms operativsystem till förmån
> för WP7 och Nokia kommer nog inte släppa Meego.

fast bara för att HP o Nokia väljer att gå en egen väg, så innebär det ju inte att de kommer på tåget så att säga :D dock så är ju både webkit o meego mycket lovande. den senare är ju dessutom framtagen i starkt sammarbete med en stor hårdvaru tillverkare. gäller bara att nokia får tummen ur o börjar pumpa ut telefoner med det, o förfinar det.

>
> Visst har iPhone och Android en massa appar, men
> det är inte bara mängden appar som styr. Jag
> föredrar några få som är bra än tusentals som
> suger. Fast jag är rätt nöjd med utbudet och
> kvaliteten för Android.

det är väll det som är grejen, att utbudet o kvaliten är rätt bra på både iOS o android redan nu, o även fast de har stort utbud av program. visst kan de komma ikapp, men de kommer få det svårt. jag ger dock WM7 större chans än webkit o meego. inte för att jag tror WM7 ä bättre, men WM7 kommer finnas på fler plattformar o därmed vara med intressant för programutvecklare. nackdelen är att MS kontroll över hur funktion går ihop med hårdvara blir sämre.

>
> Jag tror (och hoppas) att fler aktörer kommer in
> på mobilmarknader. Det vinner vi konsumenter på.

absolut

[OT] Samlingstråd för OT
"Vilka appar blir dina appar?" - HAHAHHAHA skrattretande att Nokia ens försöker... Vilka vilsna app-utvecklare ska sitta o harva i symbian bara för att nå ut till kunder med en Nokia? Med Android så lirar ju apparna på vilken lur som helst (nåja) bara den har Android OS.

[OT] Samlingstråd för OT
Man kan fundera på hur näringskedjan ser ut när nån skall göra appar till flera OS.
iOS, Android, WP7, Nokia?

Men underskatta inte Microsoft. "Ingen har fått sparken för att de valde Windows".

[OT] Samlingstråd för OT
Jensen skrev:
> fast i o med att hårdvaran är så pass
> annorlunda o sämre i mobil, så kan de ju inte
> bara ta ett xbox spel o göra om det. eller?

Nä men sannolikt blir det väll billigt att utveckla. Bättre utvecklingsmiljö (en spelutvecklare är vana vid) bör leda till flera spel då det sänker kostnaderna.

Fast Microsoft är sena. Men Apple visade ju att det går att vända. De var ju av tåget i tio år på pc marknaden. Nu är de i högsta grad med där.

Sen vet vi ju inte om dagens trend med lokalt installerade appar kommer hålla sig. Åtminstone Google verkar ju anse att den är en övergångsfas och kommer att ersättas av renodlade webappar med tiden. Då blir ju valet av plattform oväsentligt.

[OT] Samlingstråd för OT
Jag hatar appar. Varför göra appar för specifika plattformar när 9/10 av det som kommer som appar hade gått EXAKT lika bra att göra som en mobilweb?

SVT Play är ett strålande exempel. http://mobil.svtplay.se är minst lika bra som inte bättre än Android/Iphone-appen, är det då inte helt idiotiskt att ha plöjt ner licenspengar på att ta fram en app??

Förlåt, jag glömde att det är hett och ballt att ha en egen iphone-app..

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:
> Förlåt, jag glömde att det är hett och ballt
> att ha en egen iphone-app..

Så är det. En egen reklamplats som du upplåter i din telefon. Något du skall tänka på så fort du bläddrar bland apparna.

[OT] Samlingstråd för OT
Graj skrev:
> Sen vet vi ju inte om dagens trend med lokalt
> installerade appar kommer hålla sig. Åtminstone
> Google verkar ju anse att den är en
> övergångsfas och kommer att ersättas av
> renodlade webappar med tiden. Då blir ju valet av
> plattform oväsentligt.

fast där har vi ju problemet dels med att operatörerna inte vill ha massa trafik i sina nät. o dels så känns det ju högst tveksamt på mobil, me tanke på hur lynnigt det är med 3g, såvida man inte letar upp en bra plats, o sen alltid går dit när man vill ha bra täckning :D

jomper: fast en mobilapp kan ju bättre utnyttja hårdvaran och framför allt, den funkar ju även när du har dålig täckning såvida det inte handlar om nån sorts streamning. för vissa saker funkar ju säkert en mobilweb bättre, men långt ifrån allt. att svt´s mobilweb ä lika bra, säger inte det mer om vad de valt att främst satsa på.

[OT] Samlingstråd för OT
Precis, kamera-appar, gps-appar, de flesta spelen - är appar som är svåra att flytta till nätet. Men visst väldigt många appar packar bara om webben på ett sätt som passar mobiltelefonen. Men jag ser inget fel i det.

[OT] Samlingstråd för OT
Mathias skrev:
> Om inte MS i ett
> trollslag kan pumpa ut åtminstone 100.000 appar
> kommer ingen köpa deras telefon.

Dags för en gammal goding :)

[OT] Samlingstråd för OT
Mathias skrev:
> Precis, kamera-appar, gps-appar, de flesta spelen
> - är appar som är svåra att flytta till nätet.
> Men visst väldigt många appar packar bara om
> webben på ett sätt som passar mobiltelefonen.
> Men jag ser inget fel i det.

svtplay är väll ett bevis på att man inte behöver en lokal app för det?

[OT] Samlingstråd för OT
evo skrev:
> Hahaha, är Ballmer på riktigt? Alla sektledare
> bleknar i jämförelse:)

Har du aldrig sett honom på sen förut? :-) han gör ju inte sådär varje gång. Men han är ju lite udda som person. Karasmatisk skulle nog en del säga.

[OT] Samlingstråd för OT
Jensen skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hahaha, är Ballmer på riktigt? Alla
> sektledare
> > bleknar i jämförelse:)
>
>
> Har du aldrig sett honom på sen förut? :-) han
> gör ju inte sådär varje gång. Men han är ju
> lite udda som person. Karasmatisk skulle nog en
> del säga.

Eller passionerad. Väldigt passionerad:)

Läste idag om en intervju med honom om att Android inte alls är gratis för telefontillverkarna, det finns en massa licensing fees att ta hänsyn till (patentintrångcirkusen i USA är bara för mycket). FUD-kampanjen från Microsoft är igång, WP7 måste lyckas...

Edit: Jag var bara tvungen att ladda upp denna fina lilla bild:

lawsuitsssssssssss.png ht=500

[OT] Samlingstråd för OT
evo skrev:

> Läste idag om en intervju med honom om att
> Android inte alls är gratis för
> telefontillverkarna, det finns en massa licensing
> fees att ta hänsyn till (patentintrångcirkusen i
> USA är bara för mycket). FUD-kampanjen från
> Microsoft är igång, WP7 måste lyckas...

Fast kan det inte syfta på att google tar betalt av tillverkarna för att de ska få leverera telefonerna med googles extraprogramvara. Det var iallfall så jag förstod cyanogenmod debaclet att de använde google maps utan att betala för det i sin distribution?

[OT] Samlingstråd för OT
Jag tror att man måste ha ett operativsystem som är snabbt, oavsett telefon. Om jag sätter på telefonen så vill jag ringa med den. Om jag vill lyssna på radio med den så gör jag det. Om jag vill kolla mailen så gör jag det.

Oavsett vad jag gör så ska det funktionerna starta snabbt. Gör det inte det kan det vara. Fast jag kanske har otur med min HTC...den känns inte så snabb.

[OT] Samlingstråd för OT
evo skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > evo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hahaha, är Ballmer på riktigt? Alla
> > sektledare
> > > bleknar i jämförelse:)
> >
> >
> > Har du aldrig sett honom på sen förut? :-)
> han
> > gör ju inte sådär varje gång. Men han är
> ju
> > lite udda som person. Karasmatisk skulle nog en
> > del säga.
>
> Eller passionerad. Väldigt passionerad:)
>
>

fast han pratar lite sådär även när han inte springer runt o dansar :D vilket får en att le lite, för han låter inte riktigt vettig, men är inte så dum som han ibland kanske upplevs :D

[OT] Samlingstråd för OT
jomper skrev:
> Jag hatar appar. Varför göra appar för
> specifika plattformar när 9/10 av det som kommer
> som appar hade gått EXAKT lika bra att göra som
> en mobilweb?
>
> SVT Play är ett strålande exempel.
> http://mobil.svtplay.se är minst lika bra som
> inte bättre än Android/Iphone-appen, är det då
> inte helt idiotiskt att ha plöjt ner licenspengar
> på att ta fram en app??
>
> Förlåt, jag glömde att det är hett och ballt
> att ha en egen iphone-app..

Stort +1 på det, visst finns det en del saker där appar är rätt, t ex spel (men de sakerna kommer bli färre med morgondagens web-läsare), men att vanliga web-sajter ska lägga pengar på appar istället för bra mobil-websida är ett stort steg bakåt. Tänk att installera ett program på sin PC för att kolla vädret, och sen ett par program till för att kolla nyheterna, och sen ett program till för att kolla Happy osv...

[OT] Samlingstråd för OT
Jag och tjejen skall åka skidor. Jag har rätt mycket skidor i benen men inte tjejen. Vi vill till nått mysigt ställe, liftsystemet spelar inte så stor roll men budgeten gör det. Är det någon som har ett tips utöver de vanliga ställena?

Nån icke sönder-exploaterad österikisk by hade suttit som en smäck. Vi vill flyga.

[OT] Samlingstråd för OT
Vill ni fixa hotell och resa själv eller vill ni åka med charter?
Om ni vill fixa själv är Innsbruck en bra flygplats att landa på. Mitt i bergen och inte långt till St Anton osv i västra Österrike.
Runt Innsbruck finns det ett antal system med gemensamt liftkort. Så ni kan stanna i Innsbruck som är en trevlig stad som inte är sönderexploaterad.

[OT] Samlingstråd för OT
UCPA..

så får ni båda åka och utvecklas samt ha skoj tillsammans på kvällarna utan att en av er är less för att den inte fått köra på/tvingats med ut på för avancerad åkning.

ja, jag vet att det är svårt med UCPA i österrike men ändå.

[OT] Samlingstråd för OT
Bo på vandrarhem vid Abisko. En lift, 100% Offpist och garanterat ingen kö i backen eller liften :)

Annars är ju skidåkarrum ett prisvärt alternativ. Finns både i Sälen, Åre & Riksgränsen.

[OT] Samlingstråd för OT
Österrike är billigare än Frankrike och Schweiz. Mysfaktorn är oftast låg i Frankrike.

Om ni kan vänta så slå till på ngn restresa (charter) till Österrike eller Frankrike, då blir det oftast billigt. Restresorna går till de ställen där bolagen har mkt hotell så räkna med Badgastein eller Chamonix om ni väljer den varianten.

en annan billig variant är Ryan Air till Bergamo och sedan tåg till ngn ort i Italien. Hög mysfaktor men viss risk för värme och lite för lite snö. Alagna och byarna omkring där är trevliga. Tåg är billigt i Italien.

[OT] Samlingstråd för OT
dag skrev:
> +1 på UCPA. Mitt livs fem roligaste skidveckor
> är mina fem veckor med UCPA.
>
> /Dag

+1
Mitt livs tre roligaste skidveckor är mina tre veckor med UCPA.

[OT] Samlingstråd för OT
+1 på abisko, det är på riktigt och ett av sveriges/världens vackraste landskap. Abisko/björkliden området är perfekt för topptursbestigningar, knalla upp med snöskor/stighudar och åka ner fast d kanske inte så romantiskt om det är sånt fjanteri du är ute efter.
Chamonix är inte fel där har jag säsongat fast det är lite mer hardcore. Zermatt däremot är en supermysig o snösäker by speciellt i juletid där endast hästar+elbilar är tillåtna, tar du med bruttan dit har du halva inne direkt.

[OT] Samlingstråd för OT
UCPA kollar vi på, håller med om att det kan funka men det blir lite för mycket gruppresa med helpensionen. Hellre då ett pentry och äta på rummet. Rummen på UCPA brukar vara för flera och så har de inte flygresor infixat. Men jag är positiv till att resa med dem om det passar.

Innsbruck är nog helt rätt, med omnejd då. Fast gruppåkningen med UCPA lockar...

[OT] Samlingstråd för OT
flyg med ryan air ner till salle eller bratislava. där hämtar vandrarhemmet alpenrider er ochni bor för en billig peng mitt i backen. vill ni åka till kitzbuel går det gratisbussar varje timme och en kväll i veckan serverrar vandrarhemmet candel light dinner. två till tre måltider ingår i priset och österike är mysish! liftkort i den delen är billigare än i sverige oftast. strax innan påsk brukar priset vara lägts just där

[OT] Samlingstråd för OT
Från Innsbruck kan man också titta åt Kitzbühel hållet. Hög mysfaktor och kanon skidåkning. Kanske inte världens billigaste, men det är inte St Anton heller...

[OT] Samlingstråd för OT
Jag hade satsat på att boka allt själv. Låter som ni vill bort från charter-folket/konceptet.
Kolla http://www.freeride.se/skidorter/osterrike/ och välj en halvkänd ort som ligger bra till. Österrike är nog mest prisvärt och mysigast.
Se sedan ortens hemsida, där brukar finnas lista på hotell/lägenheter.
Lite beroende på när ni ska åka så är by- och åkhöjden lite viktig då det är betydligt trevligare om det ligger snö i såväl byn som backen.

Tillbaka
Topp